• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Beeldende kunst » ‘Ashura Boeddhabeeld toont menselijke emoties’

‘Ashura Boeddhabeeld toont menselijke emoties’

15 december 2018 door de redactie

Het ene boeddhabeeld is qua emotie het andere niet. Dat blijkt uit een onderzoek van een team van de Nara Universiteit in Japan. De onderzoekers- 18 studenten, beoordeelden meer dan 200 beelden van de Boeddha op zijn gezichtsuitdrukking, wat het beeld uitstraalde en het Ashura Boeddhabeeld in Nara’s Kofukuji tempel in Japan mag dan wel stil zijn, volgens onderzoekers is het niet van steen. Het is eigenlijk gelukkig – en verdrietig.

Het onderzoeksteam gebruikte kunstmatige intelligentie (AI) om de uitdrukkingen van meer dan 200 boeddhistische beelden te beoordelen. Het Ashura standbeeld, gemaakt in 734 tijdens de Nara periode (710-784), wordt door de Japanse overheid aangewezen als een nationale schat.

De groep onderzoekers onderzocht opnamen van de beelden met Microsoft Corp.’s technologie voor het meten van emoties, ontworpen om menselijke expressies te kwantificeren aan de hand van acht indicatoren, zoals gelukkig, verdriet, boos en neutraal. De resultaten toonden aan dat de meeste van de beelden een neutrale uitdrukking hebben, terwijl het Ashura beeld relatief minder neutraal was, wat betekent dat de uitdrukking dichter bij die van de mens staat. Het ‘droevigheidsniveau’ van het Ashura standbeeld nam toe als je het van de rechterkant bekijkt, terwijl de gelukswaarde hoger was voor foto’s die van de linkerkant genomen zijn.

Bron BNN

Categorie: Beeldende kunst, Boeddhisme Tags: Ashura, boeddhabeeld, menselijk, Nara, Onderzoek

Lees ook:

  1. Herkomst 13de eeuws boeddhabeeld in Londen nog onzeker
  2. Politie Sri Lanka – ‘Beschadiging Boeddhabeeld daad van een drugsverslaafde’
  3. India krijgt 2000 jaar oud boeddhabeeld terug
  4. ‘Boeddha en het valse gif atheïsme’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 september 2025
    Van Zelfcompassie naar Compassie
  • 11 september 2025
    De Geest in Ontspanning en Rust
  • 16 september 2025
    Introductiecursus zenmeditatie
  • 8 oktober 2025
    Samen mediteren online najaar 2025
  • 8 oktober 2025
    Online lezingenserie 'Theosofia, de moeder van alle religies' (2)
  • 8 oktober 2025
    Rigpa Woensdag - Inspiraties uit het Tibetaanse boek van leven en sterven
  • 9 oktober 2025
    Basiscursus Inzichtmeditatie in Hilversum
  • 10 oktober 2025
    Eeuwenoude wijsheid voor ons hedendaagse leven
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Van wie is jouw lijf? De mythe van het eigen lichaam

    Hans van Dam - 24 september 2025

    Hoe je van je lichaam afkomt zonder het te doden; incarnatie in het licht van afhankelijk bestaan (pratitya samutpada).

    Van wie is jouw huis? De mythe van de eigen woning

    Hans van Dam - 21 september 2025

    Hoe je van je huis afkomt zonder het te verkopen; eigendom in het licht van afhankelijk bestaan (pratitya samutpada).

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 9 augustus 2025

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 280 – oma
    • Neurowetenschappen- het zelf is niet constant maar steeds in verandering
    • De Boeddhistische Blik – Onze stemmen zwijgen niet
    • Zoals een grasspriet door asfalt – over de kracht die leven heet
    • Goff – fabels voor fabeldieren (23) – inktvis

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.