• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Dubbele moraal in het Westen: als gerechtigheid een geografisch privilege wordt

Dubbele moraal in het Westen: als gerechtigheid een geografisch privilege wordt

6 december 2025 door gastauteur Reageer

Rita Baroud is een Palestijnse journalist en Safe Haven Fellow aan het NIAS. Ze komt uit Gaza en leeft momenteel in ballingschap in Amsterdam. In essays voor The Rights Forum reflecteert ze op hoe Europa omgaat met de genocide, en met haar als overlevende.

Ik schrijf deze tekst niet in een comfortabele universiteitsbibliotheek of een elegant Parijs café. Ik schrijf omdat ik getuige ben geweest van iets gewelddadigers dan moord: van hoe de waarheid relatief wordt zodra het slachtoffer Palestijns is.

Twee jaar lang heb ik een live uitgezonden genocide gevolgd. Twee lange jaren van bloed, van kinderen gevangen in een niet-bestaan , van lichamen verdwenen onder puin, zonder naam, zonder graf, zonder archief dat hun herinnering bewaart. Twee jaar lang draaiden de camera’s, deden ooggetuigen overal verslag van hun belevenissen, werden de misdaden in detail geregistreerd en kon de wereld vrij beschikken over al het bewijsmateriaal.

De wereld keek met ons mee – niet in het donker maar op klaarlichte dag. VN-experts spraken openlijk van genocide. Het Internationaal Strafhof stelde een formeel onderzoek in en vaardigde arrestatiebevelen uit tegen Israëlische functionarissen. Het internationaal recht stelt ondubbelzinnige normen.

Aan bewijsmateriaal geen gebrek. Niets was onduidelijk. En toch… veranderde er niets. Diplomatieke relaties liepen door. Wapendeals liepen door. Politieke allianties bleven ongewijzigd. Ik realiseerde me uiteindelijk dat gebrek aan informatie nooit het probleem is geweest.

Het ontbreekt het Westen niet aan feiten. Het ontbreekt het Westen aan wil. Die wil bestaat niet als het bloed dat vloeit Palestijns is.

In Europa heb ik geleerd dat pijn wordt afgemeten aan geografie. In Parijs, in Amsterdam, in Brussel, in Berlijn hoor ik dezelfde verhaallijn, anders ingekleed: ‘We leven mee met de slachtoffers… maar de situatie is gecompliceerd.’

In Oekraïne was de situatie niet gecompliceerd. In Rwanda was de situatie niet gecompliceerd. Toen al die mensen op één avond werden vermoord in een Frans café was de situatie niet gecompliceerd. Het wordt pas gecompliceerd nu het slachtoffer Palestijns is.

Vrijheid is in het Westen geen universeel principe. Vrijheid is een privilege – de vraag is steeds: voor wie?

In het Westen wordt de journalist die het verhaal van Israël in twijfel trekt bestraft of ontslagen. De academicus die het woord ‘genocide’ gebruikt, ziet zijn carrière ten onder gaan in een disciplinair dossier. De activist die op straat komt met de foto van een kind onder het puin wordt een bedreiging van de ‘openbare orde’.

Je mag wel iets zeggen, maar alleen als je taal esthetisch verantwoord blijft… zacht… apolitiek… geschikt voor gevoelige oren… niet storend voor de witte ethische architectuur waarop de Westerse identiteit is gebouwd.

Het Westen is niet bang voor het bloed van Gaza. Het Westen is doodsbang om toe te geven dat het dat bloed heeft gezien – en heeft gezwegen. Een vrouw van zestig vroeg me een paar weken geleden vriendelijk bij een lezing in Europa: ‘Hoe kun je nog spreken? Waar haal je die kracht vandaan?’

Ik wist niet hoe ik haar kon zeggen dat spreken voor ons geen teken van kracht is. Spreken is het laatste tere membraan tussen ons en de totale ineenstorting. Een kind in Deir al-Balah zei eens tegen me: ‘Mijn moeder weet niet wat elektriciteit betekent… maar ik weet wat een bombardement betekent.’

Dat ene zinnetje had genoeg moeten zijn om het ethisch besef van hele continenten aan het wankelen te brengen. Maar dat deed het niet. En de ballingschap maakte alles scherper.

Ik geloofde, voordat ik Gaza verliet, dat overleven een soort tijdelijke verlossing zou zijn. Ik had nooit gedacht dat overleven een volgend slagveld kon worden. In Amsterdam werd elk gesprek, elk gezelschap, elke terloopse politieke opmerking in een café, elke workshop over ‘internationaal recht’ op de universiteit een volgende kennismaking met hypocrisie. Mensen vroegen me om behoedzaam over de dood te spreken. Om de verschrikking te desinfecteren. Om genocide te beschrijven als in een literatuurseminar, niet als een misdaad.

De verwachting was telkens: spreek zo zacht dat we je kunnen consumeren zonder ongemak. Wees een poëzie producerende vluchteling die dankbaar is voor het leven – geen getuige wier verslag een aanklacht is.

Ballingschap is niet geografisch. Ballingschap is psychologisch. Ballingschap is wakker worden in een wereld die je laat leven… enkel om het besef tot zwijgen te brengen van waarom andere mensen zoals jij stierven.

Op de universiteit hier worden Palestijnse studies niet uit de syllabus gebannen. Ze worden geneutraliseerd. Tot theorie gemaakt. Gaza wordt tot een ‘case’ gemaakt voor academische modellen en academisch prestige. Men wil kennis opdoen uit onze wonden zonder de morele tol te betalen voor het luisteren. Studenten worden bestraft als ze spandoeken dragen. Docenten krijgen stille waarschuwingen.

Financiering van onderzoek is afhankelijk van taal die de waarheid verwatert. Panels spreken van ‘evenwichtig narratief’ terwijl de genocide in real time gaande is. En Europa gelooft graag dat dit vrijheid is. Academia werd een volgende grenscontrolepost.

En dan is er de cultuursector – het meest gewelddadige van alle maskers. Westerse instellingen willen Palestijns trauma als content. Festivals willen Palestijns lijden als filmmateriaal. Museums willen Palestijns lijden als politieke esthetiek. Uitgevers willen Palestijns lijden als literair product.

Ze willen onze catastrofe gebruiken als creatieve brandstof – maar ze willen geen verantwoordelijkheid dragen, geen aansprakelijkheid, geen confrontatie. Pijn wordt een exportproduct. Lijden wordt handelswaar. Genocide wordt een genre. Europa wil zich de tragedie toe-eigenen zonder zijn vingers te branden aan de politiek die haar heeft voortgebracht. Wij mogen sterven in schoonheid – maar zonder aanklacht.

De EU kan vandaag nog verdragen opschorten, militaire samenwerking bevriezen, wapenleveringen staken, surveillancetechnologie tegenhouden – maar waar ze voor kiest is gecoördineerde stilte. Elegante stilte. Er is altijd een technische rechtvaardiging, een juridische voetnoot, een procedurele vertraging.

Dit is geen onpartijdigheid. Dit is medewerking. En de Europese media – het rijk van selectieve empathie – zijn de coauteurs van dit morele verval. De redactie bepaalt wie compassie verdient en wie kruisverhoor. De redactie bepaalt wiens dood tragisch is en wiens dood statistiek. En plotseling wordt genocide een ‘debat’, een kwestie van interpretatie, een verschil van gezichtspunt. Zo wordt gerechtigheid een geografisch privilege.

Ik schrijf niet om te bewijzen dat we menselijk zijn. Ik bezwijk haast onder de last van het bewijzen dat we menselijk zijn. Ik schrijf omdat de taal teruggeëist moet worden. Omdat stilte de dood in een andere vorm is.

Het Westen wil een Palestijn die vriendelijk is, poëtisch, zacht, esthetisch dramatisch – maar onschadelijk voor de ethische orde. Het Westen heeft geen plaats voor de Palestijn die zonder omwegen wijst op de medeplichtigheid. Het wil verzet zonder verzet. Een lichaam zonder beschuldiging. Een verhaal zonder aanklacht.

De vraag nu is niet: ziet de wereld het? De vraag is: wil de wereld het zien? Is gerechtigheid een universele waarde? Of is het een geografisch privilege, gebaseerd op de keuze welk bloed kostbaar is en welk bloed overtollig?

De dubbele moraal is geen retorisch concept. Spreken van een dubbele moraal is geen intellectuele kritiek. De dubbele moraal is een systeem. Waar we nu getuige van zijn is niet het falen van het Westen. Waar we nu getuige van zijn is de ontmaskering van het Westen.

Bron The Rights Forum. Omslagfoto journalist Rita Baroud, The Rights Forum.

 

Categorie: Achtergronden, Geluk, Mensenrechten Tags: dubbele moraal, EU, Gaza, Israel, NIAS, Palestina, Rita Baroud, Safe Haven Fellow, The Rights Forum, westen

Lees ook:

  1. The Rights Forum- ’48 procent Nederlandse bevolking vindt dat Israël in Gaza genocide heeft gepleegd’
  2. ‘Politiek signaal’ Veldkamp helpt Palestijnen in Gaza niet
  3. ‘Documentaire belicht de verschrikkingen van 7 oktober 2023 en daarna’
  4. Groeiend aantal deelnemende schepen in vloot naar Gaza

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 september 2025
    Van Zelfcompassie naar Compassie
  • 6 december 2025
    Four Great Elements Meditation, All levels
  • 10 december 2025
    Online lezingenserie 'Mededogen, de kern van inwijding' (3)
  • 10 december 2025
    Rigpa Woensdag - Inspiraties uit het Tibetaanse boek van leven en sterven
  • 11 december 2025
    Online Dhammapada Reading Session
  • 12 december 2025
    Vajrasattva Weekend (studieweekend)
  • 13 december 2025
    Mindfulness of Breathing, Anapanasati Meditation, All levels
  • 13 december 2025
    Rigpa Zaterdag
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    BUN-voorzitter Michael Ritman: ‘de waarheid van de dharma kan niet aangetast worden door wangedrag van een leraar’

    Nicole Mulders - 14 november 2025

    Eind november 2025 neemt Michael Ritman afscheid als voorzitter van de Boeddhistische Unie Nederland (BUN). In maart 2020 interviewde Nicole Mulders hem voor het Boeddhistisch Dagblad. De boeddhistische wereld verkeerde geruime tijd voor dat interview in zwaar weer door seksueel- en machtsmisbruik door boeddhistische leraren. Het aantal leden van de BUN is van 37 naar ruim 50 gegroeid, onder meer door de aansluiting van Aziatische boeddhistische tempels waar Ritman het contact mee aanging.

    Van wie is jouw lijf? De mythe van het eigen lichaam

    Hans van Dam - 24 september 2025

    Hoe je van je lichaam afkomt zonder het te doden; incarnatie in het licht van afhankelijk bestaan (pratitya samutpada).

    Van wie is jouw huis? De mythe van de eigen woning

    Hans van Dam - 21 september 2025

    Hoe je van je huis afkomt zonder het te verkopen; eigendom in het licht van afhankelijk bestaan (pratitya samutpada).

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 9 augustus 2025

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Dubbele moraal in het Westen: als gerechtigheid een geografisch privilege wordt
    • B’eter: pasta met broccolipesto
    • Gesprekjes: Knuffeltjes-asiel
    • Kersverse Nederlandse bhikkhu Arjan Schrier reist door Thailand (2)
    • In het hele universum ligt geen grassprietje verkeerd of goed

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.