• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Elementen feuilleton deel 8 – Materie bestaat als een waarneming

Elementen feuilleton deel 8 – Materie bestaat als een waarneming

11 december 2025 door Arjan Schrier Reageer

Materie bestaat als een waarneming. De fysieke basis van levende en niet-levende materie.

Zowel mensen als dieren en zelfs engelen hebben te doen met de materie. Het kan de materie van hun lichaam zijn. Of de materie waar ze dankbaar gebruik van maken zoals nesten en huizen. Het woord materie heeft een interessante etymologie.

Zoals gezegd kan in materie in vier hoofd kenmerken onderscheiden worden. Dit zijn de vier Grote Zijnden, catu mahābhūta. Dat wil zeggen, er is een uitgebreidheid, waarin ook een warmte, een (tegen-) druk en een cohesie te onderkennen is. Het element van uitgebreidheid, het aarde element, vormt de basis, het water element zorgt voor de cohesie van de delen, het vuur element staat voor koud en warm terwijl het een uitstraling en rijping verzorgd. En het vierde element, het wind element duwt, beweegt, trilt en zorgt voor een ondersteuning, de tegendruk.

Het aarde element kan ook het element van uitgebreidheid  of uitzetting genoemd wordt. Het volume van een chemische stof, zoals water, zet uit als het bevriest, wat dan weer ongebruikelijk is. Omdat de meeste materie krimpt bij afkoeling en de fase overgang van vloeistof naar vaste stof.

De vier elementen zijn dus onafscheidelijk. Er is wel een constante wisseling in hoe de elementen zich voordoen, bijvoorbeeld de waarneming van warmte, aan de binnenzijde van de neus. Bij inademing voelt het daar koeler, bij uitademing warmer. Bij binnenstromende lucht verdampt er neusvocht wat een temperatuur daling veroorzaakt. Bij uitademing komt er vochtige opgewarmde lucht uit de longen langs. En voelt het neus slijmvlies, in de regel, warmer. Wat we waarnemen is een niet een temperatuur, maar een mate van een warmte of koude stroom. Het waarneembare voorkomen van de vier elementen is in continue flux. Alles stroomt. Maar dat er een vuur-element eigenschap van materie is, van warmte en koude, is juist weer een constante een dhamma. Er is een betrouwbaarheid in de manier waarop materie zich presenteert. Dit is het basis vertrouwen dat de natuur zijn spelregels niet tijdens het spel veranderd. Einstein verwoorde dat met zijn bekende uitspraak uit 1922. Raffiniert ist der Herr Gott, aber boshaft ist Er nicht. De heer God is geraffineerd, maar niet achterbaks. Waarin Einstein de natuur gelijk stelt aan God, a la Spinoza.

Ons bestaan hangt niet van het toeval aan elkaar. We zien een regelmaat, een ordening. En die ordening is tijdloos. De contemplatie op hoe stoffelijkheid is vermag het daardoor om de twijfelzucht (vicikicchā) tot een einde te brengen.  Sceptische twijfel, is het niet komen tot een, al dan niet voorlopige, conclusie, door onvolledige aandacht, is een mentaal elementen dat we later nog gaan bespreken. Sceptische twijfel is een majeure belemmering voor elke serieuze progressie op het pad.

Materie vormt het fysieke deel van levende wezens, zowel van wormpjes en mensen. Maar ook in niet levende dingen, zoals stenen. Materie is alles wat er is in levenloze dingen, waarin bewustwordingsprocessen niet optreden, zoals stenen, zand en glas.

Planten en algen zijn wel levende dingen die uit zaden voorkomen, maar waarin geen bewustzijn in optreed. De materie van bewuste levende wezens onderscheid zich van de materie van planten en stenen in dat er op specifieke plekken materie die het vermogen heeft voor zintuigelijke indrukken. Zoals het oog dat nu de vormen van woorden ziet. Alleen door zintuiglijke waarnemingen weet mens en dier wat er zich in en om zich afspeelt. Mensen kunnen daarenboven er ook over nadenken, zoals nu.

Yatha bhuta, de dingen zijn zoals ze zijn. Het woord niyāma drukt dat ook uit, het geeft aan dat de natuur ordelijk is. Er bestaat de utu-niyama, de gerelateerdheid van verschijnselen aan warmte. Utu betekent hier warmte. Rubber is soepeler bij warm weer, hout geeft licht als het door hitte verbrand. Als we verkleumen worden we ook stijf. Voorbeelden te over. Er is de bija-niyama, organismes brengen zaden voor die weer hetzelfde soort organisme worden. Dit maakt dat we lichamelijk op onze ouders lijken. En er is kamma-niyama, wat de levensduur, typen en van het levende wezen soort zintuigen mede schijnt te veroorzaken. Deze drie klassen van oorzakelijkheid zijn alle drie actief in de mens.

In het volgende deel, in deze wekelijkse feuilleton kijken we een naar de diverse vormen van zintuig materie. Waar zit wat? En wat vermag het? Te beginnen met de materie van het oog.

Overigens, mocht u vooruit willen lezen over de elementen dan is Het handboek voor inzicht van de eerwaarde Ledi Sayadaw een aanrader.

Wordt vervolgd. Omslagfoto Sigrid Burg.

 

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Geluk Tags: catu mahābhūta, elementen, God, Grote Zijnden, materie, Spinoza

Lees ook:

  1. Zen in the polder – film over meditatie en bewustzijn
  2. ‘Onze Boeddha die in de hemel zijt, uw naam worde geheiligd’
  3. Jasper Schaaf – Onverdraaglijke vooruitgang
  4. God, Spinoza en boeddhanatuur

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Door:

Arjan Schrier

Arjan Schrier (1969) beoefent sinds 2000 het boeddhisme. Hij studeerde in Oosterwolde bij Dhammaviranatha. en is betrokken bij het Amsterdamse Sangha Metta, wat later Dhammadipa ging heten. Hij studeerde fysiotherapie en milieuecologie aan de HvA. Arjan laat zich inspireren door teksten en ideeën die in goede boeken te vinden zijn. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 september 2025
    Van Zelfcompassie naar Compassie
  • 11 december 2025
    Online Dhammapada Reading Session
  • 12 december 2025
    Vajrasattva Weekend (studieweekend)
  • 13 december 2025
    Mindfulness of Breathing, Anapanasati Meditation, All levels
  • 13 december 2025
    Rigpa Zaterdag
  • 13 december 2025
    André van der Braak; Alles omarmen
  • 13 december 2025
    Themamiddag 'Ieder mens een vredestichter'
  • 14 december 2025
    Zen Peacemakers online bijeenkomst: Het donker verdragen het licht verwelkomen
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Afscheidslied: Hé ho, alles gaat voorbij

    Hans van Dam - 8 december 2025

    Vergankelijkheid vergaat niet.

    BUN-voorzitter Michael Ritman: ‘de waarheid van de dharma kan niet aangetast worden door wangedrag van een leraar’

    Nicole Mulders - 14 november 2025

    Eind november 2025 neemt Michael Ritman afscheid als voorzitter van de Boeddhistische Unie Nederland (BUN). In maart 2020 interviewde Nicole Mulders hem voor het Boeddhistisch Dagblad. De boeddhistische wereld verkeerde geruime tijd voor dat interview in zwaar weer door seksueel- en machtsmisbruik door boeddhistische leraren. Het aantal leden van de BUN is van 37 naar ruim 50 gegroeid, onder meer door de aansluiting van Aziatische boeddhistische tempels waar Ritman het contact mee aanging.

    Van wie is jouw lijf? De mythe van het eigen lichaam

    Hans van Dam - 24 september 2025

    Hoe je van je lichaam afkomt zonder het te doden; incarnatie in het licht van afhankelijk bestaan (pratitya samutpada).

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 9 augustus 2025

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Elementen feuilleton deel 8 – Materie bestaat als een waarneming
    • Arjan – Geen liefde is ook niet alles
    • Dekselse rust in het Pan-Demonium – drie verhaaltjes over stilte
    • Dagopening
    • Het jaar 2025 – dag 344 – moordenaar

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.