• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Tussen mij en jou

Tussen mij en jou

16 oktober 2025 door Rob van Boven en Luuk Mur Reageer

Over de ontmoeting van het Authentieke Kind en de Overlever

Er bestaat een merkwaardige spanning in ons bestaan.
Wie zich afstemt op de wordingsdrang van het leven, ervaart verbondenheid.
Alles hangt met alles samen: bomen, rivieren, mensen, de sterrenhemel boven ons.
Soms valt de scheiding weg, en weten we – zonder bewijs – dat we gedragen worden door iets groters dan onszelf.

Toch voelt het contact met anderen vaak heel anders.
Veel gesprekken blijven aan de oppervlakte.
Er wordt gezonden waar luisteren vergeten is – geredeneerd, betoogd, maar niet werkelijk gehoord.
Mensen gebruiken elkaar als klankbord voor hun eigen verhaal.
Wat overblijft, is een uitwisseling van stemmen die langs elkaar heen gaan.
Vergeleken met de wezenlijke verbondenheid die mogelijk is, voelt dat leeg.
En die leegte vertaalt zich gemakkelijk in een gevoel van eenzaamheid.

Wie innerlijk ontwaakt, gaat zien wat anderen nog niet zien.
De blik opent zich voor lagen van betekenis waar de massa achteloos aan voorbijgaat.
Je ervaart de wereld niet langer als een verzameling losse dingen, maar als een levend geheel dat zich voortdurend uitdrukt.
Tegelijkertijd ontdek je dat veel mensen die taal niet verstaan.
Hun houvast ligt in overtuigingen, functies en gewoontes.

Het interne gezinsmodel helpt dit te begrijpen.
In ieder van ons leeft een Overlever, die zich vastklampt aan patronen en zekerheden.
Hij zoekt controle, herkenning, gelijkgestemden.
Hij is het antwoord op perioden van onveiligheid in de vroege kindertijd.
En er leeft een Authentiek Kind, dat direct openheid en verbondenheid ervaart met alles wat is.
Dat deel van ons is heel gebleven en kan eenvoudig zijn, zonder defensieve patronen.

Wanneer het Kind in mij spreekt, ontmoet het vaak de Overlever in jou.
Het Kind zoekt openheid, de Overlever zoekt houvast.
Het lijkt op een gesprek tijdens een verjaardag:
de één vertelt hoe de stilte van een wandeling hem diep raakte – een glimp van eenheid.
De ander reageert luchtig: “Ja, wandelen is gezond.”
Het gesprek stokt niet, maar mist de ontmoeting die mogelijk was.
De openheid zoekt resonantie, maar vindt slechts bevestiging.

Toch is er hoop.
Soms valt er ineens stilte – een moment van echt luisteren.
De rollen lossen even op.
Dan is er geen zender of ontvanger meer, geen Kind of Overlever, geen ik of jij –
alleen ontmoeting.

In dat ogenblik stroomt iets van de wordingsdrang zelf door het contact:
het veld waarin alles zich ontvouwt, waarin elk wezen zijn eigen toon bijdraagt aan het grotere geheel.
Je betekenis verschuift dan weg van de massa:
niet langer op zoek naar gelijk, maar naar echtheid; niet naar positie, maar naar resonantie.

Boeddhistische leraren zeggen: het is niet erg dat gedachten komen; het gaat erom of we ze geloven.
Zo ook met de Overlever in ons: het is niet erg dat hij zekerheid zoekt, zolang we hem niet aanzien voor de hele werkelijkheid.

Wat helpt?
Een stapje terug doen.
Luisteren zonder direct te oordelen.
De drang om te zenden loslaten.
Dan ontstaat er ruimte waarin het Authentieke Kind kan ademen –
in mij én in jou.

Een gesprek wordt geen strijd om aandacht, maar een oefening in openheid.
Zelfs een luchtig praatje kan dan opeens een glimp van verbondenheid geven.

We voelen ons alleen wanneer we het verhaal van afgescheidenheid geloven.
We ervaren verbondenheid zodra we daar doorheen kijken.
Werkelijke ontmoeting is geen prestatie, geen overtuiging, geen rol.
Het is een stille herkenning van de wordingsdrang die ons allen bezielt –
voorbij woorden, voorbij wil, voorbij ik.

Misschien gebeurt het juist daar –
tussen mij en jou –
waar we niets meer proberen, maar eenvoudig aanwezig zijn.

Rob van Boven (1951) is psycholoog en geregistreerd psychotherapeut. Hij was consultant voor verschillende organisaties (drugs en verslaving counseling, vaardigheden workshops) en werkte vijftien jaar als een behandelingscoördinator in een psychiatrische instelling. Bij Rob van Boven wordt het geloof van de overlever bewust gemaakt en een juiste plaats gegeven. Het doel is om los te komen van de dwang van het geloof en bewustzijn te ontwikkelen naast deze denk- en voelpatronen. Hoe meer je van het geloof van de overlever bevrijd bent, zonder het te bestrijden, maar door het de juiste plek te geven, hoe vrijer je kan leven.

Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en heeft een drietal boeken geschreven over de door hemzelf ontwikkelde hulpverleningsmethode communitysupport. Hij is lid van de Dzogchen Community Nederland. Dzogchen is een vorm van Tibetaans boeddhisme waarbij veel belang wordt gehecht aan de ontwikkeling van individueel bewustzijn. Bij deze traditie streeft men naar non-dualiteit van het bewustzijn. Mensen zijn zich niet alleen bewust ( je weet dat je dit leest), maar je kunt je ook bewust zijn van dit eerste bewustzijn. Dit meta-bewustzijn wordt ‘gewaarzijn’ genoemd.

Categorie: Achtergronden, Columns, Tweespraak Rob van Boven en Luuk Mur Tags: authentieke kind, echt luisteren, interne gezinsmodel, overlever, stilte, wordingsdrang

Lees ook:

  1. Zoals een grasspriet door asfalt – over de kracht die leven heet
  2. Een fantasie over de mens als onderdeel van het proces van wordingsdrang
  3. De polarisatie van nu: overleven in een verdeelde wereld
  4. De ziel en de chip – deel 3 – gids bij innerlijke stemmen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Door:

Rob van Boven en Luuk Mur

Rob van Boven (1951) is psycholoog en psychotherapeut met belangstelling voor het boeddhisme. Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en lid van de Dzogchen Community Nederland. Beide mannen gaan over boeddhistisch gerelateerde zaken in gesprek in Tweespraak. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 september 2025
    Van Zelfcompassie naar Compassie
  • 11 september 2025
    De Geest in Ontspanning en Rust
  • 16 september 2025
    Introductiecursus zenmeditatie
  • 16 oktober 2025
    Basiscursus Inzichtmeditatie in Hilversum
  • 17 oktober 2025
    Eeuwenoude wijsheid voor ons hedendaagse leven
  • 17 oktober 2025
    Heart Sutra en Leegte (studieweekend)
  • 18 oktober 2025
    Weekendretraite Mudita – Waarderende Vreugde (alle niveaus)
  • 18 oktober 2025
    Rigpa Zaterdag
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Van wie is jouw lijf? De mythe van het eigen lichaam

    Hans van Dam - 24 september 2025

    Hoe je van je lichaam afkomt zonder het te doden; incarnatie in het licht van afhankelijk bestaan (pratitya samutpada).

    Van wie is jouw huis? De mythe van de eigen woning

    Hans van Dam - 21 september 2025

    Hoe je van je huis afkomt zonder het te verkopen; eigendom in het licht van afhankelijk bestaan (pratitya samutpada).

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 9 augustus 2025

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Tussen mij en jou
    • Lao Zi als politiek filosoof of mystieke meditatieleraar?
    • Geen dood, geen vrees (76) – Losse aantekeningen: Dood
    • Wat hebben alle moraalfilosofieën gemeen?
    • Dagopening

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.