• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Ajahn Santamano – Straffeloosheid van kolonisten in Masafer Yatta

Ajahn Santamano – Straffeloosheid van kolonisten in Masafer Yatta

4 augustus 2025 door gastauteur Reageer

‘Ik heb een kort eerbetoon kunnen brengen aan Awdah Hathaleen tijdens het protest van het International Jewish Anti-Zionist Network buiten het Britse ministerie van Buitenlandse Zaken in Londen.’

Tekst Ajahn Santamano
Naam fotograaf onbekend.

‘Vandaag komen we niet alleen bijeen in rouw, maar ook in verzet, ter nagedachtenis aan een man wiens leven een toonbeeld was van moed, liefde en onwankelbaar verzet. Awdah Hathaleen was meer dan een naam. Hij was een vader. Een vriend voor velen. Een beschermer van zijn volk. Een stem voor gerechtigheid in een wereld die zich maar al te vaak afwendt.

Op 28 juli werd Awdah vermoord, neergeschoten door een kolonist in Um Al-Khair in Masafer Yatta, in aanwezigheid van soldaten die zelf graag de trekker hadden overgehaald. Maar Awdah werd niet door één kogel gedood. Hij werd gedood door een heel systeem – een systeem dat moordenaars beschermt, de onderdrukten straft en zelfs de waardigheid van een fatsoenlijke begrafenis ontzegt.

Awdah was een man van vrede, hij bleef ongebroken tegen geweld. Hij trotseerde de bezetting met een hart vol liefde voor zijn gemeenschap, zelfs toen diezelfde gemeenschap werd overvallen, de mannen werden weggevoerd en de vrouwen gedwongen werden om in hongerstaking te gaan voor het simpele recht om te rouwen.

Zijn lichaam wordt nog steeds vastgehouden door dezelfde fascistische krachten die hem van het leven hebben beroofd. Zijn familie wordt de mogelijkheid ontzegd om afscheid te nemen. Zijn dorp wordt belegerd. Journalisten zijn verdreven, rouwenden zijn bedreigd, een rouwende weduwe is geschonden in haar heilige rouwperiode.

Maar het licht van Awdah kan niet worden gedoofd.

Wanneer kolonisten en soldaten proberen hem uit te wissen, falen ze, omdat wij ons herinneren. Wanneer ze zijn broers, zijn neven, zijn buren opsluiten, falen ze, omdat wij ons verzetten. Wanneer ze zijn lichaam stelen, falen ze, omdat zijn geest niet gevangen kan worden gehouden.

De moord op Awdah is geen op zichzelf staande tragedie. Het is het onvermijdelijke resultaat van een ideologie die ontmenselijkt, verdrijft en vernietigt. En dus moeten we, terwijl we rouwen, ook vechten. Niet alleen voor gerechtigheid, want in deze wereld is die er zo vaak niet, maar voor bevrijding. Voor de ontmanteling van de machine die hem van ons heeft weggenomen.

Aan de vrouwen van Umm Al-Khair, die weigeren te eten tot Awdah thuiskomt: jullie kracht is onze oproep tot actie. Aan de mensen in ketenen, de families die belegerd worden: jullie verzet is onze plicht.

En tegen Awdah zeggen we: je stem leeft in ons voort. Jouw strijd is de onze. En hoewel ze je leven hebben genomen, zullen ze nooit je naam kunnen nemen.

Rust in vrede, Awdah Hathaleen.

We zullen niet stoppen tot het zionisme ten val is gekomen. We zullen niet stoppen tot Palestina vrij is.’

Bron: https://buddhismandsociety.substack.com/p/a-tribute-to-awdah-hathaleen

 

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Mensenrechten, Politiek Tags: Ajahn Santamano, Gaza, Londen, Palestina, straffeloosheid kolonisten

Lees ook:

  1. Dalai Lama (in 2014) – geweld tussen Israël en Gaza onvoorstelbaar
  2. Een boeddhistische monnik in Palestina
  3. Het uur van de waarheid voor Palestina?
  4. Het jaar 2025 – dag 153 – haat

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 1 augustus 2025
    Metta is wisdom
  • 4 augustus 2025
    Natuurretraite
  • 5 augustus 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 9 augustus 2025
    Weekend Mindfulness Retraite, beginnersniveau, begeleid door een boeddhistische non
  • 12 augustus 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 15 augustus 2025
    Zomerretraite Wat kalmte biedt
  • 19 augustus 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 20 augustus 2025
    The wild orchid of the heart
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ajahn Santamano – Straffeloosheid van kolonisten in Masafer Yatta
    • Jan Veenendaal – Geen dood, geen vrees (2) – Leeg van een afzonderlijk zelf
    • Waaraan herken je degene die door de poort is gegaan?
    • Westelijke Jordaanoever – ‘Wanneer kinderen het woord ‘kolonist’ eerder kennen dan het woord ‘school’
    • Guy – dhammazaadjes – De Boeddha over conditionering

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.