• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Meer dan 300 Tibetaanse stoepa’s en religieuze beelden vernield door de Chinezen

Meer dan 300 Tibetaanse stoepa’s en religieuze beelden vernield door de Chinezen

30 juli 2025 door de redactie

Het is niet de eerste keer dat de Chinese Communistische Partij religieuze symbolen in de Tibetaanse autonome prefectuur Garzê in Sichuan heeft vernield, maar dit incident is het ergste ooit.

door Lopsang Gurung

Volgens berichten van de Centrale Tibetaanse Administratie (CTA) en andere bronnen hebben de Chinese autoriteiten in een grootschalige actie van religieuze en culturele onderdrukking meer dan driehonderd boeddhistische stoepa’s en heilige beelden gesloopt in het district Drakgo (Ch. Luhuo) in de Tibetaanse autonome prefectuur Garzê in de provincie Sichuan. Het gebied maakt deel uit van het historische Tibet, maar niet van de zogenaamde Tibetaanse Autonome Regio (TAR).

De vernietiging, die plaatsvond tussen eind mei en juni 2025 in Lungrab Zang-ri bij het Janggang-klooster, markeert een dramatische escalatie in de campagne van Peking om het Tibetaanse boeddhisme te “siniseren” en de Tibetaanse identiteit te onderdrukken.

Onder de verwoeste bouwwerken bevonden zich honderden middelgrote stoepa’s, drie grotere stoepa’s en twee vereerde beelden: een van Guru Padmasambhava – bekend als Guru Rinpoche, een grondlegger van het Tibetaanse boeddhisme – en een ander van Khenpo Jigme Phuntsok, de overleden stichter van het Serthar Boeddhistisch Instituut.

De sloop heeft de lokale Tibetaanse gemeenschap in shock en rouw achtergelaten, waarbij velen de daad omschrijven als een “tweede fase van de Culturele Revolutie”. Chinese functionarissen hebben de vernietiging gerechtvaardigd door te beweren dat de gebouwen illegaal op overheidsgrond waren gebouwd en in strijd waren met niet nader gespecificeerde voorschriften. Mensenrechtenorganisaties en Tibetaanse bronnen stellen echter dat de maatregel deel uitmaakt van een bredere strategie van culturele genocide die gericht is op het uitwissen van het Tibetaanse religieuze erfgoed.

Na de sloop hebben de autoriteiten een strikte communicatieblokkade opgelegd in de hele regio. Het gebied rond de locatie is afgesloten en bewoners zijn gewaarschuwd dat het delen van informatie met buitenstaanders “het lekken van staatsgeheimen” inhoudt, wat strafbaar is met onmiddellijke arrestatie. Het puin van de heilige bouwwerken is opgeruimd, waardoor er geen spoor meer te vinden is van de eeuwenoude symbolen van het geloof.

Het harde optreden valt samen met de invoering van decreet nr. 22, dat in december 2024 is uitgevaardigd door het Chinese Bureau voor Nationale Religieuze Zaken. Het decreet schrijft voor dat alle kloosters vanaf januari 2025 onder direct toezicht van de overheid moeten staan, waarmee artikel 43 van de Kloosterbeheersregels wordt gehandhaafd. Volgens deze regels moeten religieuze leerstellingen in overeenstemming zijn met de ideologie van de Communistische Partij en zijn onafhankelijke spirituele activiteiten verboden.

Khenpo Tenga van het Janggang-klooster, die toezicht hield op de bouw van de gesloopte stoepa’s, zou onder huisarrest staan en mag geen gelovigen ontmoeten of religieuze taken uitvoeren.

In juli, toen de wereld de 90e verjaardag van de Dalai Lama vierde, verboden de Chinese autoriteiten alle openbare bijeenkomsten in Karze en aangrenzende regio’s tot 23 juli, waardoor de uitingen van de Tibetaanse spirituele identiteit verder werden onderdrukt.

Dit laatste incident staat niet op zichzelf in het gebied. In november 2021 sloten Chinese functionarissen de school van het Gaden Namgyal Ling-klooster in het district Drakgo en braken later twee grote Boeddhabeelden en 45 gebedsmolens af. De huidige vernietiging in Lungrab Zang-ri betekent echter een aanzienlijke escalatie in zowel omvang als ernst, hoewel het deel uitmaakt van een langdurige campagne om het spirituele erfgoed van Tibet te vernietigen.

Ondanks internationale protesten blijft het stilzwijgen van Peking oorverdovend. De verwoesting van heilige plaatsen in Karze is niet alleen een aanval op religieuze bouwwerken, maar ook een weloverwogen aanval op het hart van de Tibetaanse identiteit.

Lopsang Gurung gebruikt om veiligheidsredenen een pseudoniem.

Bron Bitter Winter

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Dalai Lama, Geluk, Politiek, Tibetaans boeddhisme Tags: CCP, heiligdommen, Tibet, vernietiging stoepaas

Lees ook:

  1. Puning Tempel: Waarom Xi Jinping een genocide vierde
  2. Zelfverbrandingen Tibet nemen toe
  3. Tenzin Delek Rinpoche: een vreemde relatie met Zhou Yongkang
  4. Weg uit Tibet, de monniken zijn op vakantie

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 20 augustus 2025
    The wild orchid of the heart
  • 22 augustus 2025
    Boeddhistische retraite - Hoe het hart ontwaakt
  • 23 augustus 2025
    Mindfulness: de zachte leraar, die elk gevoel transformeert
  • 26 augustus 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 28 augustus 2025
    Introductie workshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • 30 augustus 2025
    Open Dag Nyingma Centrum Nederland
  • 31 augustus 2025
    Open Dag - Maitreya Amsterdam
  • 1 september 2025
    Dagstart Online
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 9 augustus 2025

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 232 – nepbetoon
    • Boeddhistische ervaringsdeskundigen gezocht
    • Leven in Thailand – Nobelprijs
    • Guy – dhammazaadjes – Zonder ‘zelf’ (P. anatta)
    • Zijn boodschap is eeuwenoud, maar actueler dan ooit: de Dalai Lama in Wisdom of Happiness

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.