• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » De juiste zienswijze als voorloper van beoefening

De juiste zienswijze als voorloper van beoefening

7 juli 2025 door gastauteur

De komende periode verschijnt een aantal naar het Nederlands vertaalde artikelen dat een alternatieve invalshoek biedt op wat de Boeddha onderwees. Dit korte artikel dient als een introductie op deze vertalingen. Het is de visie van de vertaler en niet per se die van de vermelde auteurs.

Tekst Simon Beelen

Een andere zienswijze

Hoewel de meest betrouwbare bron van niet-sektarisch onderricht van de Boeddha de Sutta Pitaka is, verschijnen er mondjesmaat artikelen en boeken van verschillende auteurs die -bekend met de Sutta’s- een andere zienswijze neerzetten dan gebruikelijk is in zowel het oosters als westers Boeddhisme. Hieronder alvast een aantal van deze auteurs voor geïnteresseerden lezer die vooruit wil lezen of luisteren.

  • Ian Kidd (Van wie het drieluik “Should Buddhists be Social Activist?” gepubliceerd op de website www.dailyphilosophy.com naar het Nederlands vertaald wordt en op deze website zal verschijnen.)
  • David E. Cooper (Durham University)
  • Nanavira Thera (Path Press)
  • Ajahn Nyanamoli (Path Press en via het Youtube-kanaal Hillside Hermitage)

De noodzaak van een andere zienswijze

De kern van dit betoog is dat de Dhamma, in tegenstelling tot wat velen denken of hopen, geen collectieve emancipatieleer is. Dergelijke interpretaties berusten op theïstische/humanistische vooroordelen over de Dhamma. Met dit in het achterhoofd wordt de lezer aangemoedigd te reflecteren op zijn eigen overtuigingen en aannames. Samen vormen deze de zienswijze van de lezer.

Nu kun je jezelf terecht afvragen waarom het noodzakelijk is om je eigen zienswijze te onderzoeken? Deze vraag kan de Boeddha zelf het beste beantwoorden en in tegenstelling tot het modieuze ‘niet-weten’,  is zijn antwoord behoorlijk normatief:

“Bij een persoon met verkeerde zienswijze ontstaat een verkeerd voornemen. Bij een persoon met een verkeerd voornemen ontstaat verkeerde spraak. Bij een persoon met verkeerde spraak ontstaat verkeerd handelen. Bij een persoon met verkeerd handelen ontstaat een verkeerd levensonderhoud. Bij een persoon met verkeerd levensonderhoud ontstaat verkeerde inspanning. Bij een persoon met verkeerde inspanning ontstaat verkeerde aandachtigheid. Bij een persoon met verkeerde aandachtigheid ontstaat verkeerde concentratie. Bij een persoon met verkeerde concentratie ontstaat verkeerde kennis. Bij een persoon met verkeerde kennis ontstaat verkeerde bevrijding. Zo ontstaat uit het verkeerde mislukking, geen succes.” – AN 10:103

Wie is een discipel van de Boeddha?

Hoe komt het dat de Boeddha zo normatief is? Dit is zo omdat de Boeddha de Dhamma enkel onderwees aan mensen die streven naar Nibbana en voor hen die streven ligt de ethische standaard voordat zij het achtvoudige pad kunnen verwerven zeer hoog. Daarom zijn verreweg de meeste Sutta’s aan monniken en nonnen gericht; mensen die de keuze hebben gemaakt om hun hele leven aan de Dhamma te wijden en de wereld op te geven, te beginnen met zintuigelijk genot. De academicus die de sutta’s afstandelijk analyseert en de sociaal activist die een metafysische rechtvaardiging voor zijn handelen zoekt, behoren als gevolg van hun keuzes niet tot het publiek van de Boeddha.

Dit botst met het moderne idee van ‘gelijkheid’ wat zo geïnterpreteerd kan worden dat het lijkt alsof de Dhamma voor ‘iedereen’ is. Dit is een voorbeeld van een zienswijze die veel westerse boeddhisten ten onrechte aan de Dhamma toeschrijven. Hoewel in theorie velen – maar niet allen (zoals mensen met een geestelijke beperking) – de juiste zienswijze, de eerste stap op het achtvoudige pad, kunnen verwerven ongeacht hun gender of sociaaleconomische status, is dit slechts mogelijk op basis van de eerdergenoemde ethiek. Dus pas na het maken van de nodige offers kan men überhaupt onderwezen worden.  Als de Boeddha met leken sprak die niet in thuisloosheid gingen, beperkte zijn onderricht zich tot een minimumaantal leefregels voor een gunstige wedergeboorte en advies over een goed ‘familieleven’. En het kan niet duidelijk genoeg gezegd worden dat hoewel prijzenswaardig dit niet hetzelfde is als onderricht in de Dhamma met het oog op Nibbana. De toepassing van de Dhamma beperkt zich ‘slechts’ tot het lijden en opheffen van lijden. De Boeddha maakt een scherp onderscheid tussen ‘huishouders’ en ‘fulltime dhamma-beoefenaars’, waarbij de laatste categorie voornamelijk monniken en nonnen zijn. Zou het niet curieus zijn dat hij een celibataire monastieke orde stichtte als je ook thuis zonder offers de juiste zienswijze kon verwerven?

Kortom, alleen nadat een aspirant-beoefenaar aan de minimale ethische voorwaarde (attha-sila) van thuisloosheid heeft voldaan, is hij/zij in staat om de eerste stap van het achtvoudige pad te verwerven, zijnde: de juiste zienswijze. Dit betekent dat behalve als iemand een stroombetreder (sotapanna) is, hij/zij niet de juiste zienswijze heeft. Daarom vergelijkt de toegewijde beoefenaar zijn/haar eigen zienswijze met die van de Boeddha en zo verwerft hij/zij gaandeweg de juiste zienswijze. Hiermee wordt de eigen zienswijze door contemplatie herzien en gaandeweg vervangen door de juiste zienswijze zoals de Boeddha deze omschreef. Deze vorm van contemplatie is dan ook geen repetitieve meditatietechniek waarbij de juiste zienswijze op mystieke wijze aan de beoefenaar ‘verschijnt’.

De weg naar de juiste zienswijze

Echter, als de zienswijze van iemand die zich “boeddhist’ noemt van meet af aan inhoudt dat hij door ‘goed te doen’ (Activisme) en te ‘mediteren’ (Een techniek te herhalen) meent de Dhamma te beoefenen met het oog op Nibbana, lijkt de ontwikkeling van de juiste zienswijze vooraf al uitgesloten. Waarom? Omdat de noodzakelijke individuele ethiek en juiste zienswijze eenvoudig weg niet samengaan met de levenshouding die correspondeert met de hier bovengenoemde activiteiten. Hoe kan iemand die niet celibatair leeft lust(Lobha) overwinnen? Hoe kan iemand die handelt vanuit woede over sociaal onrecht boosheid(Dosa) overwinnen? Hoe kan iemand die zich blindstaart op een techniek onwetendheid(Avijja) overwinnen? Uit de Sutta’s blijkt duidelijk; dit kan niet. Vuur kan niet met vuur bestreden worden. Zolang de vereisten en bijhorende keuzes voor de beoefenaar niet duidelijk zijn, is er geen sprake van beoefening. Activisme en meditatietechnieken zijn niet per definitie moreel verwerpelijk maar ze staan niet gelijk aan de beoefening van de Dhamma. En de onjuiste zienswijze is -volgens de Boeddha- wel degelijk moreel verwerpelijk. Daarom onderzoekt de beoefenaar continue zijn eigen zienswijze met het oog op zijn welzijn. Dit is de beoefening van meditatie. Dit vraagt van de serieuze beoefenaar erkenning van het feit dat hij/zij de weg uit het lijden niet weet en dit niet-weten het persoonlijke existentiële probleem is dat opgelost dient te worden. Dit probleem betreft zijn/haar gehele bestaan. De Boeddha biedt een oplossing maar de beoefenaar is verder zelf verantwoordelijk.

Graag sluit ik dit artikel af met enkele Sutta passages waarin ik enkele in mijn ogen zeer belangrijke zinnen heb gearceerd.

Ethische voorwaardes voor stroombetreding (De verwerving van de juiste zienswijze en daarmee het achtvoudig pad): MN36

“Opnieuw, Aggivessana, kwam er spontaan een derde gelijkenis in mij op, nooit eerder gehoord. Stel je voor dat er een droog, saploos stuk hout ligt op droge grond, ver van water, en een man komt met een bovenste vuurstok, denkend: ‘Ik zal een vuur aanmaken, ik zal hitte opwekken.’ Wat denk jij, Aggivessana? Zou die man vuur kunnen maken en hitte kunnen opwekken door het te wrijven tegen dat droge, sappeloze stuk hout dat op droge grond ligt, ver van water?”

“Ja, Meester Gotama. Waarom? Omdat het een droog, sappeloos stuk hout is, en het ligt op droge grond, ver van water.”

“Op dezelfde manier zijn er asceten en brahmanen die zich lichamelijk en mentaal volledig hebben teruggetrokken van zintuiglijke genoegens. En zij hebben innerlijk verlangen, gehechtheid, verblinding, dorst en hartstocht naar zintuiglijke genoegens opgegeven en tot rust gebracht. Ongeacht of zij wel of geen pijnlijke, scherpe, hevige, intense gevoelens ervaren als gevolg van overmatige inspanning, zijn zij in staat tot kennis en inzicht, tot de hoogste ontwaking. Dit was het derde voorbeeld dat in mij opkwam. Dit zijn de drie gelijkenissen die in mij opkwamen — niet bovennatuurlijk geïnspireerd, noch eerder in het verleden geleerd.”

Het belang van de juiste zienswijze: MN117
“En wat betekent het dat juiste zienswijze de voorloper is? Men doorziet de verkeerde zienswijze als verkeerde zienswijze, en de juiste zienswijze als juiste zienswijze. Dat is iemands juiste zienswijze. En wat is verkeerde zienswijze? ‘Er is niets dat gegeven wordt, niets dat geofferd wordt, niets dat geofferd wordt aan een hoger doel. Er is geen vrucht of resultaat van goede of slechte daden. Er is geen deze wereld, geen volgende wereld, geen moeder, geen vader, geen spontaan herboren wezens; geen brahmanen of beschouwers (meditatieven) die, op de juiste manier levend en op de juiste manier praktiserend, deze wereld en de volgende verkondigen nadat zij deze direct zelf gekend en gerealiseerd hebben.’ Dat is verkeerde zienswijze…”

“Men probeert de verkeerde zienswijze los te laten en de juiste zienswijze binnen te gaan: dat is iemands juiste inspanning. Men is aandachtig om de verkeerde zienswijze los te laten en de juiste zienswijze te betreden en erin te verblijven: dat is iemands juiste aandachtigheid (mindfulness)[1]. Zo draaien en cirkelen deze drie kwaliteiten — juiste zienswijze, juiste inspanning en juiste aandachtigheid — om de juiste zienswijze heen.”

Het gevaar van de onjuiste zienswijze: AN 1.319
“Monniken, ik zie niets dat zo afkeurenswaardig is als een onjuiste zienswijze. Een onjuiste zienswijze is het meest afkeurenswaardig van allemaal”

[1] Klaarblijkelijk is mindfulness absoluut niet mogelijk zonder oordelen!

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme Tags: De juiste zienswijze als voorloper van beoefening, dhamma, dosa, lobha, nibbana, opheffen lijden, Simon Beelen, stroombetreder, sutta, Sutta Pitaka

Lees ook:

  1. Guy – Alles ontstaat uit gedachten
  2. Abhidhamma; boeddhistische filosofie/psychologie
  3. De drie kenmerken van ons bestaan
  4. Guy – De Stroombetreder (P. sotapanna)

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Siebe zegt

    7 juli 2025 om 17:09

    Als rupa, vedana, sanna, sankhara en vinnana wordt beschouwd en beleefd als “Dit ben Ik, dit is van mij, dit is mijn Zelf’ is dat dan immoreel?

    • Simon Beelen zegt

      9 juli 2025 om 21:41

      Beste Siebe,

      Ik denk dat de Boeddha’s moraal gericht is op het persoonlijk welzijn en indirect op dat van anderen. Het volgt dus geen theïstisch goed of fout schema. Dus iemand met de verkeerde zienswijze heeft (iedereen die geen Sotapanna is) lijdt hieronder, en kan mits bereid hier wat aan doen. Het wordt denk ik een groter probleem als iemand niet erkent dat hij de verkeerde zienswijze heeft en nog erger verkondigt als de juiste zienswijze zoals de Boeddha deze verkondigde.

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 19 juli 2025
    Chöd retraite
  • 28 juli 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 29 juli 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 30 juli 2025
    Bodhisattva in de wereld: de beoefening van geëngageerd boeddhisme.
  • 1 augustus 2025
    Metta is wisdom
  • 2 augustus 2025
    Jhāna Meditation-workshop
  • 4 augustus 2025
    Natuurretraite
  • 5 augustus 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Mystiek is het mysterie worden
    • Taigu – Van Batchelor tot Brazier
    • Guy – dhammazaadjes – Vluchtig…
    • Renske – haiku 15 – onverstoorbaar
    • Ardan – ‘Ik vind het soms maar raar dat we mediteren terwijl de wereld crepeert…’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.