• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Vrijdag Zindag – Consequent inconsequent

Vrijdag Zindag – Consequent inconsequent

25 april 2025 door André Droogers

Het rebelse en creatieve van inconsequente keuzes kan ik wel waarderen. Maar consequent zijn lijkt mij regelmatig ook aanbevelenswaardig, ondanks de aan Luther toegeschreven waarschuwing: ‘Jede Konsequenz f¨ührt zum Teufel‘. Duivels dilemma…

Gave en opgave

Dat dilemma ontstaat omdat de mens erg goed is in het toekennen van betekenis aan van alles en nog wat. Dat lijkt een prachtige gave, maar is vooral een opgave. De praktijk kent een overmaat aan tegenstrijdige inzichten en gedragingen. Zoals de keuze tussen consequent en inconsequent zijn, voorspelbaar zijn èn tegendraads. Resultaat: de mens is per definitie consequent inconsequent. Dat brengt de mensheid in een lastig parket. De mens is een lastdier.

Dat geldt niet alleen maar op het niveau van de individuele mens als betekenisgever, maar ook wereldwijd, en bij alles wat daartussen ligt. We zijn nu zo geglobaliseerd dat het leven van de enkeling geraakt wordt door wat op wereldschaal gebeurt. Samenleven is breder en complexer geworden. De spanning tussen consequent en inconsequent gedrag is opgevoerd en wordt steeds voelbaarder.

Bijvoorbeeld

Vier voorbeelden die laten zien hoe de keuze tussen consequent en inconsequent gedrag nu ons leven bepaalt:

  • Er was altijd al een spanning tussen individu en samenleving, tussen vrijheid en bepaaldheid, continuïteit en breuk, eigenbelang en solidariteit. In de laatste eeuwen zijn verschillende ideologieën opgezet rond die polen, zoals liberalisme, sociaal-democratie, christen-democratie en illiberalisme. Dat leidt tot debatten waarbij de consequente opstelling van de één door de ander getypeerd wordt als inconsequent want eenzijdig. Dat kenmerkt de omgang tussen coalitie en oppositie. En soms verkeert een eerlijke politicus in tweestrijd.
  • Vanuit West-Europa is het kapitalistische model opgelegd aan de rest van de wereld. Welvaart en welzijn blijven echter systematisch ongelijk verdeeld. Bovendien is een klimaatcrisis ontketend met serieuze gevolgen voor het voortbestaan van de hele mensheid. Met wat de westerse expansie hun bracht aan teleurstellingen en verwachtingen hebben asielzoekers ruim aanleiding om naar hier te komen – waar ze niet echt welkom zijn. Hoe consequent of inconsequent is het Westen?
  • Er is respect voor het leven, maar oorlog dringt zich op als noodzakelijk. De kapitalistische economie is gericht op efficiëntie en groei, maar in oorlogen worden kapitaalgoederen op grote schaal vernietigd. De oorlogsmachine is zelfs deel van dat economisch systeem, net als de wederopbouwmachine. Waar begint het consequente, waar het inconsequente gedrag?
  • In een democratie krijgen kiezers ruimte om een autocraat aan de macht te laten komen die de democratie vervolgens ontmantelt. Wie is dan consequent, wie inconsequent, vanuit welke bubbel?

 

Tussenstop

Ken je andere voorbeelden van de spanning tussen consequente en                           inconsequente stellingnames?

Macht

Menselijke betekenisgeving zorgt op zich dus al voor een spanning tussen consequent een inconsequent gedrag. Dat sommige mensen de macht hebben om het gedrag van anderen te bepalen, zorgt voor versterking van die spanning. Betekenisgeving inspireert kiezers om politici aan een machtspositie te helpen. Machthebbers, al dan niet verkozen, kunnen zich permitteren er een eigen omgang met consequent en inconsequent gedrag op na te houden. En er ook nog eens voor te zorgen dat anderen daarin meegaan, vrijwillig dan wel tegen hun zin. Wie macht heeft, bepaalt wat normaal is. Eén stelsel wordt consequent toegepast. Daarmee is gegeven welk gedrag van hogerhand als inconsequent wordt benoemd en bestreden.

De plek van een land op de schaal tussen democratie en autocratie bepaalt in welke mate oppositie mogelijk is. Vooral als ideologieën botsen, zullen partijen elkaar beschuldigen van inconsequent gedrag. En consequent gedrag eisen, volgens het eigen recept. Zien anderen het gedrag van machthebbers als onwenselijk, dan ontstaat verzet. Ideologieën dragen waarden aan. Religies trouwens ook. 

Waarden dan maar?

De discussie ontstaat in eerste instantie meestal over normen, vastgelegd in wetsvoorstellen. Volgens de oppositie zullen die averechts werken. Maar normen zijn regels die stoelen op waarden, algemene principes voor verantwoord gedrag. Zorgt consequent inconsequent gedrag voor een crisis, dan zou het vooral over onderliggende waarden moeten gaan, meer dan over normen of wetsartikelen.

Maar alweer komen we dan de uitbundige en dus onvoorspelbare betekenisgever tegen, zeker als het gaat om ideologie of religie. Waarden kunnen onwerkbaar tegengesteld zijn en tot een patstelling leiden. Zie de VZ van twee weken geleden, over de vraag waarom het gebod ‘Gij zult niet doden’ in de oorlog tijdelijk niet geldt.

Monitoren

Als waarden zich ook niet lenen voor een verstandige omgang met consequente inconsequentie, welke uitweg blijft dan nog over? Eigenlijk alleen het monitoren van het gedrag van mensen als ingewikkelde betekenisgevers, vooral wanneer macht in het geding is. Dat betekent (!) het expliciet maken van de waarden achter gepropageerde normen. Welke vooronderstellingen bepalen posities? Kunnen we samen de kaart tekenen van consequent inconsequent gedrag, en het daar over hebben met elkaar?

         Doordenken

Hoe zou dat monitoren eruit kunnen zien in het geval van de vier                            voorbeelden hierboven?

Categorie: Achtergronden, Andre Droogers, Columns Tags: autocraat, christen-democratie, democratie, gave an opgave, gij zult niet doden, illiberalisme, kapitalistische model, klimaatcrisis, liberalisme, Luther, macht, monitoren, oorlogsrecht, samenleven, sociaal-democratie

Lees ook:

  1. VrijdagZindag – Dilemma’s uitspelen
  2. VrijdagZindag – Kwetsbare democratie
  3. VrijdagZindag – Geen gewone vier mei
  4. Het volk mort (6) – Hol de democratie ongemerkt uit, zodat Jan met de pet buitenspel staat.

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

André Droogers

André Droogers is emeritus hoogleraar culturele antropologie, in het bijzonder religieuze en symbolische antropologie, aan de Vrije Universiteit, Amsterdam. andredroogers.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • 17 mei 2025
    Meditatie zaterdag met Jotika Hermsen
  • 19 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 20 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ontkennen en ont-kennen in het hindoeïsme, 3: neti neti neti…
    • Het jaar 2025 – dag 135 – boomzaad
    • Eigenwijze monnik in anti-kraakpand
    • Centraal Tibetaans Bestuur herdenkt 30 jaar verdwijning Panchen Lama en roept opnieuw op tot transparantie
    • Boeken – goud in handen

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.