• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Waarom maart een gevoelige maand is voor Tibetanen

Brandende Tibetaan, foto ICT

Waarom maart een gevoelige maand is voor Tibetanen

24 maart 2025 door gastauteur

Kraakacties en verscherpte beveiliging hebben deze maand gekenmerkt door een aantal belangrijke data in de Tibetaanse strijd tegen China.

Maart is al tientallen jaren een politiek gevoelige maand voor Tibetanen, wanneer de Chinese autoriteiten de beperkingen en veiligheidsmaatregelen opvoeren. Dat komt omdat er in deze maand door de jaren heen een reeks belangrijke gebeurtenissen en daden van Tibetaans verzet hebben plaatsgevonden, te beginnen met de opstand van 10 maart 1959 tegen de Chinese overheersing.

Ook dit jaar heeft Peking de veiligheids- en bewakingsmaatregelen in heel Tibet geïntensiveerd, inspecties uitgevoerd en bijeenkomsten op provinciaal, districts- en gemeentelijk niveau gehouden om strenge richtlijnen uit te vaardigen om actie te ondernemen om “de stabiliteitsslag te winnen” in maart. Er zijn extra politie- en militaire troepen ingezet in de hoofdstad Lhasa, inclusief religieuze plaatsen zoals de Jokhang Tempel en het Sera Klooster. Door censuur op sociale media en het afsluiten van het internet kunnen Tibetanen geen informatie met de buitenwereld delen.

Wat gebeurde er op 10 maart 1959?

Op die dag, 66 jaar geleden, kwamen tienduizenden Tibetanen in Lhasa in opstand tegen de Chinese overheersing, die was begonnen toen de communisten van Mao Zedong Tibet binnenvielen en met geweld annexeerden in 1950. De opstand was een directe reactie op de toenemende Chinese onderdrukking en de angst voor de veiligheid van de Dalai Lama. Toen Chinese troepen in opstand kwamen om de opstand neer te slaan, stierven duizenden Tibetanen.

Foto Marc Loogman, 2014, Rotterdam.

Dat was voor de Dalai Lama, die toen 23 jaar oud was, aanleiding om met duizenden andere Tibetanen naar Noord-India te vluchten, waar hij en een grote gemeenschap Tibetanen tot op de dag van vandaag in Dharamsala wonen. Sindsdien is 10 maart gemarkeerd als de verjaardag van de Tibetaanse Nationale Opstand, met marsen en protesten op verschillende locaties over de hele wereld. Tibetanen hebben deze dag gebruikt om de moed van degenen die in opstand kwamen te eren, China onder druk te zetten om de onderdrukking van de Tibetanen te stoppen en hun hoop uit te spreken op een thuisland waar ze vrij kunnen leven.

12 maart: Dag van de vrouwenopstand

Op 12 maart 1959, twee dagen na de opstand, gingen duizenden Tibetaanse vrouwen in Lhasa de straat op om te protesteren tegen het gewelddadige optreden en de vrijheid van Tibet te eisen. Velen werden gearresteerd, gemarteld of gedood. Deze beweging blijft een krachtig symbool van Tibetaans verzet en activisme onder vrouwelijke leiding. Vandaag de dag organiseren Tibetanen en hun medestanders wereldwijd marsen en bijeenkomsten om de moed van deze vrouwen te eren.

Dit jaar organiseerde de Tibetan Women’s Association in steden en dorpen over de hele wereld, waaronder India, Noord-Amerika en Europa, marsen met studenten, boeddhistische nonnen en activisten die de stemmen van vroegere Tibetaanse vrouwelijke patriotten vertolkten en de rol van Tibetaanse vrouwen in ballingschap benadrukten.

14 maart: protest en onderdrukking in Lhasa

Vele jaren later, op 14 maart 2008, braken in Lhasa grootschalige protesten uit tegen de Chinese overheersing en religieuze onderdrukking, erosie van de Tibetaanse cultuur en economische marginalisatie.

Wat begon als een vreedzaam protest escaleerde al snel tot de grootste opstand in Tibet sinds 1959 en leidde tot een gewelddadig optreden met honderden arrestaties, verdwijningen en doden tot gevolg.

16 maart: Moord op ongewapende demonstranten in Ngaba

Twee dagen later werden minstens 10 Tibetanen, waaronder het 16-jarige schoolmeisje Lhundup Tso, gedood toen de politie het vuur opende op ongewapende demonstranten na een ochtendgebed in het Kirti-klooster in de regio Ngaba in de provincie Sichuan.

Veel boeddhistische monniken en leken werden vervolgens gevangen genomen en gemarteld. Tijdens politie-invallen in Kirti werden afbeeldingen van de Dalai Lama en andere hooggeplaatste religieuze figuren vernietigd. In juni van dat jaar vielen troepen het Sey-klooster binnen, waar ze portretten van de Dalai Lama vernielden en monniken lastig vielen die op retraite waren.

Ngaba blijft een van de zwaarst gemilitariseerde Tibetaanse gebieden. Elk jaar rond maart wordt het Kirti-klooster geconfronteerd met strenge beperkingen, waarbij veiligheidstroepen monniken en lokale bewoners nauwlettend in de gaten houden.

Maart 2012: 11 Tibetanen pleegden zelfmoord.

Een golf van zelfverbrandingen door Tibetanen in Tibet begon in 2011 en nam toe in 2012. Wanhopig om hun verzet tegen het repressieve beleid van China te tonen, staken in maart 2012 in totaal 11 Tibetanen zichzelf in brand, het hoogste aantal van dergelijke gevallen in één maand. Ze varieerden in leeftijd van 18 tot 44 jaar en zeven van hen kwamen uit Ngaba. Velen leken dit in maart te hebben gedaan vanwege de betekenis ervan.

28 maart: China roept ‘Dag van de slavenemancipatie’ uit

In 2009 riep China 28 maart uit tot “Dag van de Emancipatie van Serven” om te vieren wat volgens Peking de “bevrijding” in 1959 markeert van het “feodale systeem” in Tibet. De Communistische Partij beweert dat deze dag de vooruitgang van Tibet onder Chinese heerschappij markeert, maar Tibetanen verwerpen dit als staatspropaganda die de Chinese bezetting rechtvaardigt. De Chinese autoriteiten organiseren optochten en andere evenementen en alternatieve verhalen worden onderdrukt.

Wat zegt de Dalai Lama over de toekomst van Tibet?

Beijing gelooft dat de Dalai Lama de Tibetaanse Autonome Regio en andere Tibetaanse gebieden in de provincies Sichuan, Qinghai, Gansu en Yunnan wil afsplitsen van de rest van het land. De Dalai Lama pleit echter niet voor onafhankelijkheid, maar eerder voor een “middenweg” die de status van Tibet als onderdeel van China accepteert en aandringt op meer culturele en religieuze vrijheden, waaronder versterkte taalrechten die volgens de Chinese grondwet voor etnische minderheden zijn gegarandeerd.

Protesteren Tibetanen in ballingschap in maart?

Ja. Elke 10 maart organiseren Tibetanen en hun aanhangers over de hele wereld protesten en solidariteitsevenementen ter herdenking van de Tibetaanse nationale opstand in 1959. Deze protesten dienen als een krachtige herinnering aan de voortdurende strijd van Tibet voor vrijheid en mensenrechten.

Bron RFA

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Dalai Lama, Geluk, Media, Mensenrechten, Politiek Tags: maart, opstand, Peking, Tibet

Lees ook:

  1. VN-chef voor de rechten van de mens in de kwestie Tibet treedt af
  2. Slimme bouwplaatsen in China: Het nieuwste instrument voor massasurveillance in Tibet
  3. Een 8-jarig meisje ontvluchtte Tibet – ‘Waar kom je vandaan?… Studeer goed!’
  4. Tibetanen herdenken opstand in 1959 met demonstraties in Europa, Noord-Amerika en India

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 29 mei 2025
    Rust, eenvoud en tevredenheid
  • 30 mei 2025
    Bewustzijn na de Dood: Eindigt Alles of Gaat Iets Verder?
  • 31 mei 2025
    Workshop meditatie | Omgaan met tegenslag en pijn
  • 1 juni 2025
    Thuiskomen in het lichaam - Meditatiedag met Lex van Heel
  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 148 – Joop Faber
    • Boeddhistische ervaringsdeskundigen gezocht
    • Taigu – Een vaardig slaapmiddel
    • Guy – dhammazaadjes – Wees je eigen meester
    • Jan Veenendaal – Er bestaan geen onwettige mensen, er bestaan wel onmenselijke wetten.

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.