• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Shaila Catherine – Het cultiveren van concentratie door ānapanasati, de adem opmerken (2)

Shaila Catherine – Het cultiveren van concentratie door ānapanasati, de adem opmerken (2)

9 augustus 2017 door Arjan Schrier

Shaila Catherine is de stichter van een online school waarin bodhi cursussen worden gegeven. En van de Insight Meditation South Bay, een boeddhistisch meditatiecentrum in Silicon Valley in Californië, VS. Ze mediteert al sinds 1980 en beoefende meer dan acht jaar stille retraites. Shaila studeerde met leraren in Nepal, India en Thailand, en ook met de oprichters van westerse meditatiecentra zoals Joseph Goldstein en Christopher Titmuss.

Zij sloot een eenjarige intensieve meditatieretraite met de focus op concentratie en jhana af en is auteur van verschillende boeken over dit onderwerp. Shaila praktiseerde in de periode 2006-2015 intensief onder leiding van Pa-Auk Sayadaw aangaande het absorberen van een nauwkeurige benadering van samādhi en vipassanā om die voor westerlingen toegankelijk te maken. Op uitnodiging van Sangha Metta, leidt Shaila sinds 2015 retraites in Nederland.

Het is midzomer 2017 als een 35-tal meditatoren en drie man ondersteuning voor tien dagen neerstrijken in drie gebouwen en een paar tenten in een bosje bij Naarden. Sangha Metta, de organisator heeft voor de derde maal de instructrice Shaila Catherine uitgenodigd.

Alle meditatoren komen de vijf hindernissen tegen. Bij aanvang is het daardoor moeilijk om voor meditatie te gaan zitten en om er echt in te komen. Tijdens deze retraite werd ik bijvoorbeeld behoorlijk chagrijnig van de gedachte dat, als ik verlicht word, en niet meer herboren, ik al die grappige gedachten en belevenissen af zou moeten staan. Opstandig als ik ben deed ik me gelijk maar tegoed op het terras van pretpark Oud Valkenburg, dat aanpalend is aan het terrein. Pas toen ik me daar na twee keer een beetje voor ging schamen, de lol ging er ook al weer wat van af, was er de rust om de meditatie de ruimte te geven.

En verdomd, tot mijn verbazing was er een blijvender aandacht voor de adem, werd de ruimte tussen de gedachten groter, en een fijne kalmte daalde over het zijn. Shaila had me al aan het begin van de retraite aangeraden om niet de adem onder de neus te volgen maar hem meer als een algemene ervaring in het lichaam te hebben. Wat helpt was mijn voornemen om niet te blaffen tegen wat me tegenstond en niet te gaan happen in de ervaringen die wel bevallen.

Shaila vertelde als intermezzo over een hyperactieve super spraakzame jongeman die op zijn eerste retraite bij haar zat te facebooken en het liefst ook was gaan tennissen. Maar die na drie jaar in de leer te zijn geweest, tot zijn eigen en zijn families verrassing een kalm persoon was geworden. Shaila moest er zelf ook om lachen.

In de groepsgesprekken vertelt iemand steeds dat er steeds veel te veel inzet is, driehonderd procent te veel. Erg herkenbaar, in 95% van de gevallen dat mijn geest niet op de adem let is bij mij de geest ook over ambitieus. Mensen die veel vipassana gedaan hebben ondervinden in de ānapanasati vaak nog een ander probleem. In de vipassana is het gebruikelijk om de opmerkzaamheid zo aan te scherpen dat de kleinste fenomeentjes in de fysieke gewaarwording van de adem of lichaam of gevoel opgemerkt worden. De adem lijkt dan b.v. in kleine schokjes te gaan. Bij de concentratiemeditatie is het echter de bedoeling om niet op deze grove stoffelijkheid (physicality) te letten maar de ademtocht als een verfijnd mentaal weten als een geheel te ervaren van begin, midden tot eind, dus zonder nadruk te leggen op de fysieke indrukjes tijdens dat hele gebeuren. Alsof je de adem drinkt, dacht ik.

De hobbels op het pad naar het vestigen van de aandacht op de adem zijn natuurlijk dezelfde als die je in het dagelijks leven in de weg zitten. Shaila merkt een paar keer op dat ze deze instructies niet geeft om jhāna (een van zinnelijkheid afgewende kalme verzinking in meditatie) te bereiken, maar om tot meer inzicht te komen. De geconcentreerde geest, maar ook het onderkennen van de hobbelige weg naar een geconcentreerde geest is een prima leerweg.

In de meditatie zal de geest de hindernissen beetje bij beetje slechten. Vijf vermogens van de geest dienen daartoe te worden versterkt en bestendigd. De hindernissen zijn dan even uit beeld. Het ontwikkelen van een grootse geest is een werk dat door een goede mix van deze mentaliteiten bewerkstelligd wordt. De vijf worden de vijf vermogens (indriya) genoemd en als ze in kracht zijn toegenomen de vijf krachten (bāla). De eerste is het actieve vertrouwen in wat aangereikt wordt om te doen of juist te laten. Pas als iemand het voorgeschreven medicijn, de oefening en dieet toepast zal het effect hebben.

Vertrouwen moet in balans zijn met wijsheid, dat onderzoekt wat er op dat moment speelt en of het toepassen van het aangereikte wel werkt. Meestal is in het Westen het kritisch vermogen erg goed ontwikkeld maar hebben we de neiging te sceptisch tegenover de Leer te staan. Daardoor slaat het vermogen van onderzoek soms door in scepticisme.

Het tweede tweetal dat in een balans pas vooruitgang biedt op het pad van de meditatie zijn inzet/energie en concentratie. Bij te veel energie ontstaat verkramptheid en ongedurigheid/onrust. Terwijl een overmaat aan concentratie tot een kokervisie en sufheid leidt. Oplettendheid is de vijfde. Ook die mag niet te zwak of sterk zijn. Te zwak is onoplettendheid en te sterk is over-alertheid en een over-minutieuze werkwijze. Shaila instrueert om op de adem te letten onder de neus. Ze vertrouwt er ook op dat de yogi’s hun goed gevulde toolbox, die ze in eerdere retraites gevuld hebben, met manieren om met de obstakels die in de meditatie opkomen om te gaan, gebruiken.

In 95% van de gevallen was er bij mij te veel inzet, waardoor de kalmte uitblijft met daarop volgend dan weer afreageer gedrag. Maar na een tijdje lukte het de energie te temperen en bleef de aandacht beter bij het gekozen meditatieobject***.

Als de vijf krachten de hindernissen weggewerkt hebben is het veld zaai-rijp gemaakt voor de jhananga, de factoren die een verdiept bewustzijn kenmerken en bewerkstelligen. De jhananga richten zich op concepten, mentale beelden die bij de zintuigindrukken volgen. Zoals een prettig muziekje dat nadat u het in het echt gehoord heeft in je hoofd zit, waarin het aspect van veranderlijkheid veel minder opvalt. Voor inzicht in vergankelijkheid is vipassana nodig, maar als je daarbij ook concentratie op wil bouwen moet je concentratiemeditatie doen.

Morgen deel drie in een serie van drie.

*** De vergelijking van de goudsmid wordt vaak aangehaald om het veredelen van de geest door de oefening in deugd, concentratie en wijsheid te illustreren. https://suttacentral.net/en/an3.101

Een korte overweging gegeven over vijf hindernissen, goede bekenden van elke meditator, vind je hier: http://www.sanghametta.nl/index.php/inspiratiebron/30-links-a-downloads/columns-a-lezingen/250-de-stille-bosvijver. Een uitweiding over de hindernissen is hier, de weerbarstige praktijk: http://www.accesstoinsight.org/lib/authors/nyanaponika/wheel026.html

Shaila is momenteel nog in Europa en geeft vanaf 14 augustus een retraite in de buurt van München. Informatie daarover is hier te vinden

Haar online cursussen

 

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Nieuws Tags: Metta Vihara, Naarden, Shaila Catherine

Lees ook:

  1. Shaila Catherine – Het cultiveren van concentratie door ānapanasati, de adem opmerken (slot)
  2. Shaila Catherine – Het cultiveren van concentratie door ānapanasati, de adem opmerken (1)
  3. Shaila Catherine – Het cultiveren van concentratie door ānapanasati, de adem opmerken
  4. Coronavirus – Metta Vihara in Hengstdijk sluit ook de deuren

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Arjan zegt

    9 augustus 2017 om 17:12

    Voor de enthousiatelingen: er zijn ca. 5 plaatsen op Shaila’s mindfulness retraite bij München. Met blabla car is de rit erheen te regelen.

Primaire Sidebar

Door:

Arjan Schrier

Arjan Schrier (1969) beoefent sinds 2000 het boeddhisme. Hij studeerde in Oosterwolde bij Dhammaviranatha. en is betrokken bij het Amsterdamse Sangha Metta, wat later Dhammadipa ging heten. Hij studeerde fysiotherapie en milieuecologie aan de HvA. Arjan laat zich inspireren door teksten en ideeën die in goede boeken te vinden zijn. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat
    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede
    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.