• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Lente in de TAR -toename bezoek aan Gesar gemeenschapscentrum

Lente in de TAR -toename bezoek aan Gesar gemeenschapscentrum

5 juni 2017 door de redactie

De winter was extreem streng op de Tibetaanse hoogvlakte rond Yushu in China. Met name voor de ouderen was het pas in de laatste week van april enigszins doenlijk het huis te verlaten. En daar werd gretig gebruik van gemaakt.

De bevolking toog naar het Gesar gemeenschapscentrum om elkaar te ontmoeten, afspraken te maken, te verzamelen voor de jaarlijkse kruidenoogst, hoger in de vallei, dit alles continu onderbroken door bezoekjes aan het pas gebouwde gebedshuis.

Het gemeenschapscentrum is een project van de Nederlandse stichting Gesar Funds, opgericht in februari 2004. Met als doelstelling het bevorderen van het levenspeil van de Tibetaanse bevolking in China, in de Tibetaanse autonome regio (TAR). De stichting tracht dit doel te bereiken door onder meer het oprichten en ondersteunen van poliklinieken en medische observatieposten, het opleiden van lokale artsen, het verstrekken van medicijnen, het geven van medische voorlichting aan de Tibetaanse bevolking en het sturen van artsen en andere medisch geschoold personeel naar de klinieken. Het bestuur wordt gevormd door An van Bolhuis, Eric Elbers, Nyima Kunga, Maarten Regtien en Han de Wit.

Verbeteren gezondheidszorg

De verbetering van het levenspeil van de Tibetaanse bevolking. Daarvoor richtte Ineke de Wit in 2006 de Stichting Surmang Europe op. Surmang is een regio in Kham, waar de kloosters van Trungpa Rinpoche stonden. Via de door haar opgerichte stichting zamelde zij succesvol geld in voor betere gezondheidszorg in de streek.

In de loop der jaren kreeg de stichting gemakkelijk toegang tot een groter gebied: de hele regio van Kham en Golok. Tevens kwam er meer zicht op andere noden dan alleen de gezondheidszorg. De fondsenwerving werd daartoe uitgebreid ten behoeve van (basis)onderwijs. Om te onderstrepen hoe het werkterrein was verbreed, is in de geest van de boeddhistische Shambhala-traditie een andere naam gekozen. Sinds 1 december 2008 heet Stichting Surmang Europe Stichting Gesar Fund c.q. de Gesar Fund Foundation.

Het Gesar Fund is vernoemd naar Gesar van Ling, een legendarische Tibetaanse koning waarover in de hele Tibetaanse wereld, ook vandaag nog, verhalen worden doorverteld. Hij wordt gezien als een wedergeboorte van de Avalokitesvara, de bodhisattva van compassie en van Padmasambhava. Onbevreesd bevrijdde hij de mensen in Tibet, die gebukt gingen onder de terreur van agressie, hebzucht en angst, en schiep aldoende een ‘verlichte’ samenleving. Onder zijn bewind heerste welvaart en welzijn. Wijsheid en humaniteit bloeiden als nooit tevoren. Het Gesar Fund laat zich door Gesar van Ling’s daadkrachtige compassie en Shambhala-visie inspireren.

De nieuwste foto’s geven een goed beeld weer van de levendigheid die is losgebarsten nu de temperatuur dat toelaat. Oudjes zitten op de bankjes voor de ramen, de kamers in het centrum vullen zich met steeds meer geneeskrachtige kruiden uit de bergen, klaar om te worden verhandeld, en als de dokter komt worden mensen meteen en gratis geholpen.

Ook worden scholieren getest op TB. Van hen wordt als tegenprestatie gevraagd de ouderen te helpen in hun huis met koken en schoonmaken, voorlichting te volgen aangaande ziektepreventie, en deze informatie ook door te geven aan hun ouders of verzorgers. Precies een week geleden is het gebedshuisje (voltooid in oktober 2016) officieel ingewijd door een drietal monniken van het Pacha klooster.

Lokale vrijwilligers meldden dat het gebedshuisje een belangrijke reden is voor met name ouderen om naar het centrum te komen. De toeloop is flink toegenomen, en hiermee krijgt het Gesar Fund een nog beter zicht op de armoedeproblematiek onder de nomaden, want de ouderen blijven niet meer thuis, en kan er direct hulp worden verleend indien nodig.

Foto’s Gesar Funds.

 

 

 

 

Categorie: Achtergronden, Gezondheid, Onderwijs, Zorg Tags: gebedshuis, Gesar, hulp, noden, nomaden, TAR

Lees ook:

  1. China dwingt Tibetaanse nomaden tot afstaan van graslanden
  2. Tibetaanse nomaden verkast naar moderne doorzonwoningen
  3. Vietnam wil bemoeienis met Tibetaanse Autonome Regio (TAR) verdiepen
  4. ‘Wetenschappers vrezen voor toename suïcides vanwege risicofactoren als gevolg van de corona maatregelen’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 5 juni 2025
    Introductieworkshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • 6 juni 2025
    Universele verantwoordelijkheid Climate Meeting
  • 6 juni 2025
    Yoga en meditation
  • 6 juni 2025
    Exploring wisdom and emptiness
  • 7 juni 2025
    Workshop Kum Nye | Ons ware zelf belichamen | Live en Online
  • 9 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 10 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 11 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Vrijdag Zindag – Pinksteren antropologisch bekeken
    • Heilige relikwieën van Boeddha keren terug naar India na uitgebreide tournee door Vietnam
    • Driehonderd mensen door de modder tegen moderne slavernij
    • Waarom God best kan liegen
    • Het jaar 2025 – dag 156 – klok

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.