• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Goff Smeets – Dhamma zonder boeddhisme

Goff Smeets – Dhamma zonder boeddhisme

27 maart 2017 door Goff Smeets

In 1985 had ik een afspraak met Henri van Zeyst bij hem thuis in Kandy, Sri Lanka. Eind jaren ’40 was hij als Theravada monnik tot de conclusie gekomen dat het boeddhisme niet nodig is om de dhamma te praktiseren. Hij heeft toen de pij aan de wilgen gehangen en is gaan reizen om met leraren van diverse snit te praten. Terug in Sri Lanka trad hij in 1949 in het huwelijk en publiceerde boeken over de dhamma zonder boeddhisme. Die publicaties hebben twee generaties studenten en politici in het boeddhistische Sri Lanka beïnvloed. Menige boeddhistische bobo op Sri Lanka was er niet blij mee. Nadat zijn vrouw in 1983 overleed kwam Henri van Zeyst uit de kast en veranderde zijn naam in Pushpa, een courante vrouwennaam op Sri Lanka.

Terug naar de afspraak waarover ik hierboven begon. In het jungleklooster waar ik in 1985 verbleef had ik een boek gelezen en ik wilde graag met de auteur – Henri van Zeyst – over een paar meditatie-technische kwesties van gedachten wisselen. En ook wilde ik advies inzake het vraagstuk waarmee ik worstelde: wel of niet ingaan op de suggestie van mijn leraar om een tanend junglekloostertje nieuw leven in te blazen.

Na een halve dag lopen en busreizen bel ik aan. Een lange lijs met lange witte haren en gouden oorringen doet open en begroet me. Als ik bij een kopje thee eraan gewend ben dat Henri van Zeyst en Pushpa twee namen zijn voor dezelfde persoon komen we ter zake en wisselen info en ervaringen uit.

Bron Dhamma Wiki.

Een uur later zitten we op de vloer van de werkkamer gebogen over een schematisch overzicht van de abhidhamma, de vroeg-boeddhistische psychologie en filosofie. Het schema is in het Engels opgesteld en is geschreven in het prachtige kalligrafische handschrift van iemand die het schrijven geleerd heeft met de kroontjespen toen de Eerste Wereldoorlog nog moest beginnen. Het schema bestaat uit zes vellen ruitjespapier (formaat A3) die bij elkaar ongeveer een vierkante meter van de vloer in beslag nemen. We hebben het over de zintuigen, over de betekenis van het concept wedergeboorte en nog een paar dingen die ik inmiddels vergeten ben. Pushpa lacht een spottend lachje als ik met een hoofdknik naar het imposante schema zeg dat ik onder de indruk ben. Ze verzamelt de zes vellen en doet ze terug in hun map. Op mijn vraag of ik de aangeboden rol van chef van een junglekloostertje al dan niet zal accepteren gaat ze niet in en zegt dat ik dat best zelf kan uitzoeken. Als we afscheid nemen sta ik erop iets terug te doen in ruil voor de hartelijke en leerzame ontvangst die ze me heeft bereid.

“Je doet me een plezier met cheddar cheese, daar ben ik gek op. Maar niet overdrijven, hoor!”
“ Dan zal ik toch naar Engeland moeten om die kaas te kopen.”
“ Dat hoeft niet, in het winkeltje van de British Society hier in de stad is het ook te krijgen.”

Een paar maanden later keer ik terug naar Nederland. Ik doe er tien dagen over om mijn leraar los te laten en de trappen van het vliegtuig naar Amsterdam te bestijgen. Gedurende die tien dagen ben ik toerist. Fraaie tempels, oogverblindend mooie stranden, pooiers die hun meisje voor een prikje aanbieden, een voorstelling van het nationaal dans ensemble, restaurants in achterafstraatjes waar de kloosterkeuken niet aan kan tippen, nog meer fraaie tempels. De laatste dag koop ik in Colombo bij een kleermaker een paar lappen stof. Die doen tot op heden dienst als tafellaken en als sarong en als beschermdoek voor de computer waarop ik deze tekst zit te tikken. Een paar dagen geleden trof ik een foto van Pushpa op mijn computer aan:

Pushpa alias Henri van Zeyst is overleden in 1988. Er is sindsdien geen jaar voorbij gegaan of ik heb aan haar gedacht. Het is onderhand tijd dat ik die gedachte doorgeef. Er is een website gewijd aan dhamma-zonder-boeddhisme.

 

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Theravada Tags: dhamma, jungle, Pushpa, Thailand

Lees ook:

  1. Kersverse Nederlandse bhikkhu Arjan Schrier reist door Thailand (1)
  2. Ayya Visuddhi – Je leven is je praktijk
  3. ‘Sayadaw U Tejaniya – Mediteren is niet iets proberen te ervaren waarover je gehoord of gelezen hebt’
  4. Thailand: dertien staatsgrepen in een dozijn

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Goff Smeets

Goff, autonoom boeddhist. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • God als de totaal andere – Karl Barth
    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.