• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Pali-Canon » De wijsheid (niet) in pacht deel 3: De wijsheid van de bodhisattva’s

De wijsheid (niet) in pacht deel 3: De wijsheid van de bodhisattva’s

19 maart 2017 door Ujukarin

“En zo contempleerde de vierarmige bodhisattva Avalokiteshvara de wereld, en zag hoezeer levende wezens ondanks zijn hulp alsmaar in samsara bleven rondwentelen. Hij begon te huilen, en uit zijn vele tranen vormde zich een groot meer. In het midden daarvan begonnen lotussen omhoog te komen en te bloeien, en één ervan transformeerde in een beeldschone 16-jarige prinses: Tara. Haar missie werd dezelfde als die van Avalokiteshvara: de wereld, speciaal via mededogen en andere vrouwelijke energiëen, te helpen.[i]”

Soetrateksten zoals dit zijn andere koffie dan de principes van het mahayana die ik de vorige keer uitgelegd heb. Hier is de bodhisattva geen mens van vlees en bloed die “als hoofddoelen compassie en wijsheid kent”, maar een mythisch (ook wel: archetypische) personage. Voorgesteld als iemand die als mens geboren werd en op armlengte van persoonlijke verlichting kwam, maar besloot om dat moment uit te stellen; eerst wil hij/zij namelijk alle andere levende wezens helpen die verlichting te bereiken.

Dat ‘uitstelgedrag’ is bijzaak, en ontstaan vanuit de foute conceptie van verlichting die vaak gebruikt werd in de tijd dat het mahayana ontstond. Hoofdzaak is dat de bodhisattva in teksten zoals deze niet benaderd wordt als een ideologie waar wij mensen ons mee kunnen verbeteren, maar als ware het een werkelijk bestaand personage. Weliswaar zijn er enkele bodhisattvas, zoals Heer Manjushri en Vrouwe Prajnaparamita, die letterlijk wijsheid belichamen, maar in feite zijn álle bodhisattvas en mahayana ‘boeddha’s’ verlicht en daarmee symbool van compassie én wijsheid. Nog even los van de issue welke dharma-concepten nu meer ‘mannelijk’ en ‘vrouwelijk’ zouden zijn, dat ligt vrij complex en heeft weinig te maken met het geslacht van de bijbehorende bodhisattva/boeddha.

Een paar punten om die symboliek verder te verduidelijken.

  • Als je weerstanden ervaart tegen de Aziatische symboliek in deze figuren: ontspan en reflecteer. Het is uitstekend mogelijk om bodhisattvas ook te ‘zien’ in figuren uit bijvoorbeeld de Keltische of Noorse mythologie; maar het punt is wel dat iemand een behoorlijk ervaren dharmabeoefenaar moet zijn om die vertaling, en een selectie van archetypische symbolen, te maken. Het gaat er immers om dat de wijsheid en compassie van de Boeddha, die ver voorbij gaan van alles wat met woorden uit te drukken is, in deze symbolen tot uiting komen; dus de beoefenaar moet eerst de ‘klassieke’ bodhisattvas met zijn/haar hart ervaren hebben alvorens te kunnen bepalen of een ander symbool geschikt is. De christelijke mythologie met bijvoorbeeld zijn heiligen is veelal ongeschikt, vanwege de meegebrachte bagage van ons inziens foute concepten als de schepper-God.
  • Mochten de weerstanden echter ook opduiken bij allerlei andere symbolen, dan zit je probleem dieper. Ga dan terug naar puur het reflecteren op Boeddha en al diens kwaliteiten, en zie of je een connectie met je hart (niet je hoofd) daarmee kunt maken. Rituelen als poedja, waar ik een andere keer over praat, helpen hier goed bij.
  • Voel je vrij uit te zoeken met welke bodhisattva(s), of het nu een vrouwelijk of mannelijk figuur is, je connectie kunt maken. Ze zijn niet beter of slechter dan de anderen, en delen gezamenlijk dat uitdragen van wat verlichting is – perfecte wijsheid en mededogen.

Ik geef je ook nog een paar puntjes om nader te duiden waarom die boeddha’s en bodhisattvas van het mahayana gewoon een (niet: de enige) goede alternatieve taal zijn naast de Pali-soetra’s en de mahayana concepten zoals o.a. van Nagarjuna. Een taal die ‘opgeborreld’ is in diepe meditaties van ervaren volgelingen van de Boeddha enkele eeuwen na zijn heengaan:

  • De Pali-teksten bevatten relatief weinig over devotie en de ‘geest van dharma’omdat ze gewoon het leven van de Boeddha zelf beschrijven en diens uitspraken; ze kunnen dus volstaan met vooral de ‘letter van dharma’. Aan het mahayana, ontstaan eeuwen later, was juist de grote opdracht om die geest/gedachte van dharma levend te houden en over te dragen. En de archetypische figuren zijn daarvan één van de uitdrukkingsvormen.
  • Voor allen moet je echter zoveel mogelijk gelijkenissen met theïstische religies vermijden. Tara etc. zijn geen schepper der wereld, ze eisen niet dat je voor ze buigt, ze bepalen je leven niet (en zij die namens hen zeggen te spreken dus ook niet!). Het zijn weergaven van een verlicht bestaan, soms gebaseerd op historische figuren en soms ook niet. Een zijnsniveau dat wij voor onszelf ook kunnen bereiken door het pad te volgen.
  • En daarmee kun je dus ook niet zeggen of ze ‘buiten’ of ‘binnen’ onszelf bestaan. Door je op te trekken aan hun inspiratie word je zelf een beter mens, maar leg je ook meer connecties met medemensen die hetzelfde pad volgen; zo werkt compassie nu eenmaal.

Speciaal bij erg hoog gegrepen concepten zoals deze archetypen is het belangrijk om met beide benen op de grond te blijven staan. Dus kreten zoals ‘Ik ben een spreekbuis van tara’ of ‘Dat was niet mijn eigen willetje maar een opdracht van Padmasambhava’ helpen gewoon niet. Je bent en blijft zelf verantwoordelijk, in het hier en nu, voor wat je doet. Idealen zoals uitgedrukt in deze mythische personages zijn jouw inspiratie, net zoals de Boeddha dat zelf is, en helpen soms om jezelf op te trekken uit de modder naar een hoger niveau. Niet meer en minder dan dat.

Dat laat onverlet dat het soms kan helpen om je in hun schoenen te verplaatsen. Zodra er iets uitdagends gebeurt in het leven zijn vragen als ‘Hoe zou Tara hier op reageren’ of ‘Wat voor auto zou de Boeddha gekozen hebben, de Suzuki of de Maserati’ soms nuttig. Want uiteindelijk moet je door je aan deze idealen op te trekken een (iets) beter mens kunnen worden…

Bottom line: misschien, heel misschien, worden jij en ik als we deze inspiratie volgen zélf een boodschapper van Manjushri’s wijsheid of één der duizend handen waarmee Avalokiteshvara compassievol in het leven staat en handelt…

[i] Gebaseerd op een Indiaas-Tibetaans volksverhaal. Veelal wordt het geplaatst op Marpori (heuvel bij Lhasa) en het meer zou dan het latere Otang meer geworden zijn.

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Pali-Canon Tags: avalokitesvara, wijsheid

Lees ook:

  1. De wijsheid (niet) in pacht deel 1: Boeddha
  2. Hoe knip ik de verlichting aan? (2) Streven naar verlichting heeft geen zin
  3. Het denken (1) – Boeddhisme is gezond verstand
  4. Ad van Dun – Wijsheid en wetenschap

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Ujukarin

Ujukarin is lid van de Triratna Boeddhistische Orde. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Bespiegelingen in Canada
    • Menno – autobiografie van een yogi
    • God als de totaal andere – Karl Barth
    • Het wezen van het christendom

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.