• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Verkiezingen 2017 – Het roofkapitalisme wordt op zijn plek gezet

Verkiezingen 2017 – Het roofkapitalisme wordt op zijn plek gezet

18 februari 2017 door Ujukarin

Op vijftien maart 2017 gaan we naar de stembus om een Tweede Kamer te kiezen. De verkiezingen zijn spannender dan ooit. Kiezen we voor populisme of voor normen en waarden? En waardoor laten we onze keus bepalen? Hoe kiezen boeddhisten? Zijn ze politiek geëngageerd? In deel drie van deze naar we hopen succesvolle serie over het stemgedrag van boeddhisten in Nederland breekt Ujukarin een lans voor GroenLinks. En morgen voor de VVD. Wilt u ook een politieke partij onder de aandacht van onze lezers brengen, en de kenmerken waarin u zich als boeddhist herkent, mail dan uw tekst van maximaal 700 woorden naar redactieboeddhistischdagblad@upcmail.nl

Wat gaat het worden op 15 maart dit jaar bij de verkiezingen voor de Tweede Kamer? Zelf zweef ik qua voorkeur tussen gematigd progressief en gematigd conservatief. Om de lezers niet helemaal in verwarring te brengen breek ik vandaag een lans voor GroenLinks en morgen voor de VVD. Over Middenweg gesproken.

Als ik mij baseer op mijn eerdere tweedelig betoog in deze krant moet ik zeggen: ik weet het niet, ik zweef. Het past dus om twee betogen te plaatsen waarom ik op deze partijen, die zeker niet uitgesloten zijn als toekomstig coalitiepartners, zou kunnen stemmen.

Een eerste herkenbaar punt is voor mij het klimaatbeleid. GL gaat hierin beduidend verder dan de meeste andere politieke partijen, met o.a. ‘groene groei binnen duurzame grenzen’. Dus de nadruk ligt op wat ik in mijn column noemde ‘de overheid moet ter bescherming van ons burgers een aantal kwaliteitseisen stellen (…) zoals beperking van vervuiling. Het te ver doorgeschoten roofkapitalisme dat wereldwijd groeiende is wordt nadrukkelijk afgewezen, en op zijn plek gezet door een visionair alternatief voor een betere wereld te bieden. Ook met de financiële sector wordt nadrukkelijk afgerekend op wat zij bijdraagt aan de maatschappij in bredere zin, o.a. door groen investeringsbeleid. De aandeelhouder wordt niet genegeerd maar heeft niet de onbeperkte zeggenschap die economen ter rechter zijde graag willen. Dit gaat allemaal om begrippen als compassie en tevredenheid (samtushti) die Boeddha propageerde. Vanuit deze laatste komt de regel: ‘Werk naar vermogen maar gebruik alleen wat nodig is’. Voor het basisinkomen propageert GL mijns inziens terecht slechts experimenten; ik zie het nog niet gebeuren, zie het statement in mijn eerder geplaatste column ‘dus geen niet zelfgespaarde beloning voor “creatieve pauzes” of zo waardoor anderen extra hard moeten werken, en geen onzinnige straf voor hard werken zoals het basisinkomen.

De algemene richting van deze partij is: ‘We marchanderen niet met mensenrechten’, en dat kan de Boeddha alleen maar met GL eens zijn. Afgeleid van een andere hoofdrichting dat het tijd is om te kiezen voor één samenleving, een samenleving die mensen verbindt in plaats van splijt. Compassie is er juist voor wie vervolgd wordt in eigen land, en een heenkomen ver van huis zoekt. Ook in de gedwongen snelle integratie van immigranten-met-kans-op-mogen-blijven zie ik veel goeds in, inclusief het principe dat de overheid dit betaalt en regelt in plaats van het huidige halfzachte ‘geprivatiseerde’ model met allerlei met-linkerhand-nemen en met-rechterhand-weer-subsidiëren door de overheid.

Ik mis wel enige nuance bij GL waar het gaat om het opvangen van vluchtelingen in de eigen regio in plaats van in Nederland en de behandeling van vluchtelingen die niet aan hun terugkeer- lees uitzetting mee willen werken. Want die tweede groep hoort hier m.i. niet thuis. Omdat hen daar in dat thuisland niet zozeer extreme onveiligheid of oorlogen of onderdrukking zou wachten, maar het ‘gewoon’ een derdewereldland met bijbehorend niveau van armoede, raciale en religieuze intolerantie (niet: expliciete vervolging) en corruptive is.

Wat mij aantrekt in GL is dat daar positiever wordt gedacht dan bij partijen ter rechter zijde over het aangaan van fair trade waardoor mensen in arme landen zich ter plekke economisch en maatschappelijk kunnen ontwikkelen. Ontwikkelingssamenwerking gaat over het belang van mensen in ontwikkelingslanden, niet om het economisch belang van het Nederlands bedrijfsleven.” Ook het verbieden van ecocide, veelal gedreven door winstbejag van niet-lokale bedrijven, is precies het rentmeesterschap dat de Boeddha (en sommige andere religies) voor ogen had.

Het is slechts een steekproef uit het GL-programma, er zou op heel wat meer terreinen wat op te merken zijn. Doch daarvoor ontbreekt de ruimte. Op de achterliggende principes van het programma kan ik vanuit geëngageerd boeddhisme en ethiek vrijwel niets negatiefs aanmerken. Zoals qua natuurbeleid, in dit geval afgeleid van klimaatbeleid, is GL erg diervriendelijk. Of die voornemens ook realiteit worden, daarover heb ik wel wat twijfels. Maar dat hoort nu eenmaal bij een zwevende kiezer.

 

 

 

 

 

 

Categorie: Achtergronden, Politiek Tags: GroenLinks, stemmen

Lees ook:

  1. Verkiezingen 2017 – Hou vast aan je idealen.
  2. Terugblik verkiezingen 2017 – opvattingen VVD zijn op het randje boeddhistisch
  3. Beeldschets
  4. Meer eenheid op links? Je kunt het ook nooit goed doen in dit land…

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. G.J. Smeets zegt

    25 februari 2017 om 17:48

    Je hebt twee plekken voor ogen om als zwever te landen: GL en VVD. Over VVD hebben we het inmiddels uitgebreid gehad.

    Laat eens weten wat inmiddels je keuze is. Mocht je nog altijd zweven laat dan eens weten wat je dilemma eigenlijk is. Dat heb je tot nu toe niet uitgelegd.

    P.s. GL heeft expliciet en duidelijk laten weten (in ‘Buitenhof’ van afgelopen zondag) dat ze de intentie heeft om VVD uit de komende regering te weren.

  2. Ujukarin zegt

    25 februari 2017 om 18:16

    Hoi GJ,

    Nee hoor voor alle duidelijkheid: ik zweef tussen deze 2 extremen, dus het kan ook elke grotere partij er tussenin zijn. PvdA, D66, CDA en CU. En van SP (en PvdD)zal ik zeker niet zeggen dat ze onboeddhistisch zouden zijn, ze spreken me gewoon qua kleur/emotie persoonlijk niet aan.
    Ik ben bang dat ik, mede omdat ik van 1 tot 15 maart (ben nét op tijd terug om stem uit te brengen) veel offline zal zijn, pas de 15e zelf zal beslissen.
    Maar als iemand, liefst nog komende dagen omdat ik daarna weinig kan bijdragen door reizen, nog andere partijen wil promoten vooral partijen waarvan ik vind dat ze echt niet kunnen (zie eerdere draadjes), welkom. Dan kan ik daar op de door die persoon inhoudelijk genoemde punten op ingaan…

    With folded palms,

    • G.J. Smeets zegt

      25 februari 2017 om 18:50

      Je ontwijkt mijn vraag: wat is je dilemma tussen GL en VVD, de twee waarvoor je een lans brak en waaruit je kennelijk nog altijd niet weet te kiezen.

  3. Ujukarin zegt

    25 februari 2017 om 19:00

    Wel je interpreteert mijn stellingname verkeerd, sorry als het helderder had gemoeten.
    Ik schreef “Zelf zweef ik qua voorkeur tussen gematigd progressief en gematigd conservatief” en dat zijn in mijn lijstje dus 6 geen 2 partijen. Maar om het betoog overzichtelijk te houden koos ik voor twee niet 6 blogjes hier, met de twee meest extremen erin: progressief en conservatief. De andere 4 zitten er op allerlei dimensies tussenin in hun programma’s. Al zal ik bij CDA en CU ondanks lovenswaardige punten qua o.a. economie en ethiek in brede zin toch altijd enige schroom hebben vanwege hun lichtelijk voortrekken van een zekere religie boven de anderen.
    Dus nee, het dilemma is nog steeds 6 partijen en dat is niet bepaald makkelijk kiezen ;-)

    With folded palms,

    • G.J Smeets zegt

      26 februari 2017 om 01:31

      “Dus nee, het dilemma is nog steeds 6 partijen en dat is niet bepaald makkelijk kiezen”

      Tja, de zwevende luxe van de keuze: niet weten wat je wilt. Pas de 15e ga je beslissen, zeg je. Hangt kennelijk van het weer en / of je humeur af.

Primaire Sidebar

Door:

Ujukarin

Ujukarin is lid van de Triratna Boeddhistische Orde. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet
    • Vrijdag Zindag – Wat Schoof had willen zeggen
    • Je kunt niet gezond zijn op een zieke planeet
    • Het pad uit het woord

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.