• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Mindfulness op school: acht dingen die je zeker moet weten

Mindfulness op school: acht dingen die je zeker moet weten

18 september 2016 door gastauteur

Mindful eten, mindful opvoeden. En nu ook mindfulness op school. Zweverige hype of hoopvolle wetenschap? De Vlaamse professor Filip Raes, klinisch psycholoog en gedragstherapeut gespecialiseerd in mindfulness, geeft duiding.

Mindfulness is meer dan een hype

Filip Raes: “Mindful eten, mindful opvoeden … Mindfulness is zeker een hype. Maar er is een groot verschil tussen dit soort boeken die surfen op die hype en de wetenschappelijk onderbouwde mindfulness. Spijtig, zo raakt de reputatie ervan besmet. Mindfulness is slachtoffer van haar eigen succes. Want achter die hype zijn er wel degelijk wetenschappelijk aangetoonde effecten. En gelukkig zijn er, naast de goeroes in de mindfulness business, ook heel wat mensen die op een heel correcte en integere manier met mindfulness bezig zijn.”

Mindfulness helpt (soms), maar is geen wondermiddel

Filip Raes: “Mindfulness is een combinatie van oosters boeddhisme en technieken uit de westerse psychotherapie. Eind vorige eeuw hebben wetenschappers die 2 werelden samengebracht en geïntegreerd in de psychische hulpverlening. Sommige mensen denken dat het iets heel zweverigs is. Dat is het niet. Anderen denken dan weer dat het goed is voor alles en iedereen. Ook die vlieger gaat niet op. In een aantal gevallen kan mindfulness wel degelijk helpen.”

“Mindfulness is aandachtig zijn voor wat er in het hier en nu gebeurt op een aanvaardende en niet-veroordelende manier. Concreet: stilstaan bij wat er in je en rond je gebeurt zonder dat je er van alles begint bij te denken.”

Mindfulness is goed tegen stress, angst en depressie

Filip Raes: “Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat mindfulness waardevol kan zijn bij 3 dingen: stress, angst en depressie. Mensen die gemakkelijk piekeren zijn daar gevoeliger voor. Net in de adolescentie beginnen veel jongeren te piekeren. Piekeren gebeurt automatisch. Door mindfulness leer je sneller opmerken dat je aan het piekeren bent en leer je er sneller afstand van te nemen zonder extra gedachten die olie op het vuur gooien.”

Mindfulness is ontwikkeld voor volwassenen

Filip Raes: “Mindfulness is zoals de meeste psychologische behandelingen uitgewerkt voor en eerst uitgetest op volwassenen. Achteraf wordt dat pas vertaald naar een jonger publiek. Het is belangrijk om de oefeningen aan de leefwereld van kinderen en jongeren aan te passen. Als we weten dat angst en depressie vaak al ontstaan tijdens de adolescentie, dan kunnen we inderdaad best ook al ook op jongere leeftijd de problemen vóór zijn of aanpakken.”

Mindfulness werkt niet altijd en niet voor iedereen

Filip Raes: “We hebben aan de KU Leuven onderzoek gedaan naar de effecten van mindfulness bij jongeren op school. Blijkt dat jongeren die mindfulness kregen minder angst, stress en depressie rapporteerden in vergelijking met de testgroep zonder mindfulness. En belangrijk, de effecten bleven ook op langere termijn. Maar een heel belangrijke kanttekening: dit positieve resultaat komt niet keer op keer uit gelijkaardig onderzoek.”

“Soms werkt het niet, ook niet bij jongeren op scholen. Dus we mogen zeker niet te hard van stapel lopen. Je kan niet verwachten dat het altijd en bij iedereen helpt. Misschien werkt het soms ook voor een stuk omdat jongeren in groep samen praten over problemen. Weten dat je niet de enige bent die piekert, kan al helpen.”

Mindfulness is niet hetzelfde als een bezoek aan de psycholoog

Filip Raes: “Er zijn heel wat scholen en leraren ongetwijfeld goed bezig met mindfulness. Maar er zijn ook mensen die na een korte cursus of 1 boek al groepen begeleiden. Aan de slag gaan met dingen waar je zelf enthousiast over bent, moedig ik aan. Maar het is belangrijk om jongeren bij ernstige problemen door te verwijzen naar professionele begeleiding. In plaats van mindfulness te verplichten voor alle leerlingen, kan je beter uitleggen wat het is en waar het goed voor is. Zo kunnen leerlingen zelf beslissen of het iets voor hen is.”

Scholen kunnen psychische problemen voorkomen

Filip Raes: “Scholen kunnen een preventieve rol spelen in het voorkomen van psychische problemen. Pragmatisch gezien zijn scholen een plek waar veel jongeren samen zijn in een leeftijdsperiode waar vaak de eerste klachten tot ontwikkeling komen. Maar er zijn ook middelen en steun nodig om dat uit te bouwen. Je mag dat niet alleen overlaten aan vrijwilligers en ad hoc initiatieven.”

Mentale opvoeding staat in de eindtermen

Filip Raes: “Ik zou heel graag willen dat scholen naast kennisoverdracht en lichamelijke opvoeding ook werken rond mentale opvoeding of geestelijk welbevinden. Bespreekbaar maken van mentale problemen en het enorme taboe errond. In de eindtermen zitten best wat aanknopingspunten om te werken rond mentale gezondheid. Scholen kunnen de drempel naar professionele psychologische hulp verlagen. Leraren kunnen het normaal maken om te praten over piekeren, angst, stress en depressie.”

“Er bestaan in heel wat scholen al goede bottom-up initiatieven. Maar het zou goed zijn als er meer middelen en ondersteuning komt van bovenaf om in kaart te brengen wat er al gebeurt en programma’s die werken te implementeren. Idealiter kan een externe expert samen met de leraar, die de jongeren nog altijd het beste kent, lesgeven.”

Bron Klasse, Brussel – tekst Sara Frederix. Klasse is een multimediaal communicatieplatform dat onderwijsprofessionals, ouders en leerlingen versterkt en verbindt. Daarvoor gebruikt Klasse online kanalen, een magazine, acties en campagnes. Klasse.be is een officiële website van de Vlaamse overheid, uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming
filip-raes-ku-leuvenFilip Raes studeerde klinische psychologie (2000, magna cum laude) aan de KU Leuven. Hij voltooide aan diezelfde instelling zijn proefschrift over overalgemene herinneringen bij depressie (2005) alsook zijn opleiding tot gedragstherapeut (2007). Sinds 2006 is hij professor psychologie aan de KU Leuven. Hij verricht fundamenteel en toegepast onderzoek naar cognitieve kwetsbaarheid bij depressie. Hij is tevens actief als therapeut en supervisor bij PraxisP (KU Leuven).

Categorie: Achtergronden, Mindfulness Tags: kinderen, mindfulness, school

Lees ook:

  1. Smiling Mind wil ook kinderen aan het mediteren krijgen
  2. Uitstekende resultaten met mindfulness op Engelse school
  3. Mindfulness op schooltv met rapper Akwasi
  4. De essentie van alle religie

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • 17 mei 2025
    Meditatie zaterdag met Jotika Hermsen
  • 19 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 20 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ontkennen en ont-kennen in het hindoeïsme, 3: neti neti neti…
    • Het jaar 2025 – dag 135 – boomzaad
    • Eigenwijze monnik in anti-kraakpand
    • Centraal Tibetaans Bestuur herdenkt 30 jaar verdwijning Panchen Lama en roept opnieuw op tot transparantie
    • Boeken – goud in handen

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.