• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Ujukarin – Wie is de echte, zuivere brahmaan?

Ujukarin – Wie is de echte, zuivere brahmaan?

14 september 2016 door Ujukarin

De brahmaan die de Tathāgata reeds zag aankomen, zei: ‘Blijf daar, jij verschoppeling, blijf daar jij ellendige monnik, blijf daar verschoppeling.’

Zo toegesproken, zei de Tathāgata tegen de brahmaan: ‘Weet je, brahmaan, wie een verschoppeling is en wat de voorwaarden zijn die je tot een verschoppeling maakt?’

‘Nee, klopt, eerwaarde Gautama, ik weet niet wie een verschoppeling is noch de voorwaarden die je tot een verschoppeling maakt. Het zou goed zijn als eerwaarde Gautama de dharma aan mij zou uitleggen zodat ik weet wie een verschoppeling is en wat de voorwaarden zijn die je tot een verschoppeling maakt.’

(…)

‘Niet door geboorte is men een verschoppeling, niet door geboorte is men een brahmaan. Door daden wordt men een verschoppeling, door daden wordt men een brahmaan.’

(Vasala Soetra)

Op deze wijze rekende Boeddha in reeksen vergelijkingen af met zijn Indiase tijdgenoten die zich door hun geboorte hoger achtten dan anderen. En zoiets vind je in India nog steeds binnen het kastensysteem, maar in allerlei andere vormen vind je dit racisme of klassen-denken terug ook binnen ons welvarende landje.

Ik wil het deze keer echter toch over India hebben, want daar gaf deze soetra, die overigens door onaanraakbaren-leider Ambedkar vaak geciteerd werd, weer nieuwe inspiratie aan mijn reis dit voorjaar. Voor een toonzetting: lees het drieluik beginnend met een solex en de boeddha

Mijn allereerste kennismaking met de neo-boeddhisten een jaar of acht terug was al duidelijk genoeg: ik liet me door een tuktukchauffeur naar een grote boeddhistische tempel brengen, en toen hij zag dat ik er écht naar binnen wilde gaan raakte hij bij het teruggeven van mijn wisselgeld mijn hand niet meer aan doch liet het van vijf centimeter hoogte erin vallen. Ujukarin was immers voor hem blijkbaar ook ‘onaanraakbaar’ (paria) gebleken en zou hem bij verder aanraken mogelijk kunnen besmetten…

Deze toer, wederom een week of twee, gaf de normale gewenningsproblemen. In Mumbai was iedereen even vriendelijk en behulpzaam, maar alle écht vantevoren verzochte zaken waren vergeten of onzeker: geen veilige opslag voor transitbagage, geen lezingen geregeld de eerste avonden, en pas na drie keer vragen vonden ze een matras zodat ik op de grond van het woongroepskantoortje m’n jetlag kon uitslapen. Ik begon dus al volop te piekeren hoe ik zou kunnen ontsnappen aan de chaos op minimaal budget, tot ik me realiseerde waarom ik er ook alweer de komende tijd zou zijn: ‘om mijn Indiase vrienden te helpen, in welke vorm dat ook nodig zou zijn’.

En ja dat betekent in mooi Engels ‘going with the flow’ en eerst maar eens ontdekken wat er nu precies behulpzaam was. En daarin stond voorop dat ik alle pretenties dat ik hoger of beter was dan de Indiërs gelijk weg moesten; ik was en ben anders ja, o.a. door de eet- en slaapgewoonten die mijn fysieke gestel blijkt te bepalen, maar in het proces van wederzijds geven en nemen moesten we daar gewoon uit kunnen komen. Als nou eerst maar eens mijn daden het advies van de soetra zouden volgen…

Toen ik eenmaal die switch begon te maken vielen plotseling heel wat zaken op hun plaats en bleken nieuwe deuren open te gaan. Gelukkig is Mumbai een redelijk gemengde Indiase stad, dus op straat merkte ik weinig van discriminatie op basis van kaste; in kleinere dorpen waar ik lezingen gaf komt dat wél geregeld voor.

De rondreis na Mumbai liep allemaal wat georganiseerder, o.a. omdat ik de kontaktpersonen onderweg beter per e-mail had kunnen bereiken dan die in Mumbai. Met een groter en kleiner hoeveelheid publiek, met soms een wat kil-zakelijke sfeer en soms een écht meditatief aanvoelend kontakt met de groep. De laatste middag en avond terug in Mumbai verliep echter initieel weer even rommelig als voorheen, ondanks dat ik de geplande vertaalster voor de lezing nog aan de telefoon en SMS had de avond ervoor. Rond een uur of zeven begon er zelfs het nodige publiek binnen te stromen, maar de vertaalster was nergens te bekennen en nam ook de telefoon niet op. Maar nergens hoorde je verwijten, nergens paniek – men is dat ‘going with the flow’ gewend en maakt van alles het best mogelijke. Pas rond acht uur kwam ze binnen, er bleken een paar treinen uitgevallen te zijn, maar we gingen gewoon met gezwinde spoed aan de slag.

M’n moed zonk nog even in de schoenen toen er ook nog na de korte meditatie een warming-up lezing bleek te zijn van een Indiase lerares die zeker twintig minuten duurde en waar het publiek- en zeker ik die geen Maharati machtig ben, deels in slaap viel, maar daarna konden we dan écht gaan. Het thema was karma, zie het eerdere tweeluik in BD, en dat sluit direkt aan bij bovengenoemde Vasala soetra. Wat er precies gebeurde tijdens het praatje en zeker de uitstekende vraag- en antwoordsessie erna kan ik niet in taal verwoorden – maar er ontstond iets dat nog veel dieper gaat dan ‘meditatief kontakt met de groep’. Dit was niet meer Ujukarin of de vertaalster, dit was de dharma aan het werk. Of om in Mahayana-termen te spreken: ‘De Bodhicitta die ervoor kiest zich via jouw persoontje te manifesteren om de mensen te kunnen bereiken.’ Na afloop was het beter te zwijgen, het gevoel van zuiverheid zou anders wegvloeien…

 

Categorie: Achtergronden Tags: India, onaanraakbaren, ujukarin

Lees ook:

  1. De witte man: ‘Dharmales geven aan Indiërs in India, moet het nog gekker worden?’
  2. Ujukarin – fundamenten voor elke boeddhistische traditie
  3. Dr. Bhimrao Ramji Ambedkar – op weg naar een verlicht India
  4. Edele en onedele waarheden – Wat heeft Boeddha nu echt bereikt?

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Petra Klene zegt

    15 september 2016 om 17:57

    Zodra je je Nederlandse verwachtingen en verwachtingspatronen durft los te laten in India en zeker in een miljoenenstad als Bombai-Mombay gaan de zaken veel makkelijker. Afspraken in Nederland gemaakt worden immers op z’n India’s vertaald, in dit geval dus Marathi, er vallen als het ware letters en woorden weg en komen er net zo hard bij. Kortom, durf te genieten van India

Primaire Sidebar

Door:

Ujukarin

Ujukarin is lid van de Triratna Boeddhistische Orde. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat
    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede
    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.