• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Tarieven retraites – het zencentrum van Dick Verstegen

Tarieven retraites – het zencentrum van Dick Verstegen

14 juni 2016 door Joop Ha Hoek

Is het in Nederland en België mogelijk om zonder een cent op zak in boeddhistische centra te mediteren of deel te nemen aan retraites die al gauw honderden euro’s per week kosten? Voor een armoedzaaier niet te betalen. Wat voor financiële voorzieningen hebben die centra om in een tijd van grote armoe en werkloosheid naar geluk zoekende mensen in staat te stellen kennis te maken met dat boeddhisme, zonder dat hun kassa rinkelt. Het Boeddhistisch Dagblad vroeg het vorig jaar aan een aantal boeddhistische centra en ging zelf op onderzoek uit.

In deze aflevering in een serie belichten we de tarieven van het zencentrum van zenleraar Dick Verstegen in de Heilig Landstichting (Nijmegen). Het aantal retraites bij dit centrum is beperkt in aantal. Een keer per jaar is er een zomersesshin en ook een keer per jaar een weekendsesshin. Daarnaast organiseert het centrum enkele malen per jaar een -gratis- zenweekend of een zenzondag light op de eigen locatie in de Heilig Landstichting.

Net als bij de meeste andere uitgelichte boeddhistische centra moeten de deelnemers een flinke zak met geld meenemen om deel te kunnen nemen aan deze zomerretraite. Het standaardtarief is € 525,- voor vier dagen. Het centrum heeft geen fonds om armlastige belangstellenden bij te springen maar heeft wel de intentie niemand uit te sluiten. Er wordt in die gevallen korting verleend.

Dick Verstegen is van huis uit dagbladjournalist en was hoofdredacteur bij de VNU-dagbladengroep. Ook schreef hij voor het Kwartaalblad Boeddhisme dat uiteindelijk de naam BoeddhaMagazine kreeg.

Zenleraar

Sinds de millenniumwisseling is hij zenleraar, personal coach en auteur. Aanvankelijk gaf Dick  les bij Zentrum Zen.nl en zijn eigen zencentrum bij Eindhoven. Zestien jaar geleden begon Verstegen een eigen zen- en coachingscentrum in Duizel en later ook in Eindhoven. Daarin kregen na enkele jaren ca. honderd cursisten per week zentraining in introductie- en doorgaande groepen. Sinds 2011 werkt hij zelfstandig in zijn eigen centrum voor zentraining en personal coaching in de Heilig Landstichting

De vorige centra zijn ongeveer acht jaar geleden overgenomen door zijn toenmalige co-docenten Wanda Sluyter (Eindhoven) en Astrid de Keulenaar (Duizel).

Dick Verstegen Jukai-met-Sokun in 1995
Dick Verstegen Jukai-met-Sokun in 1995

De zentraining van Dick Verstegen nam een aanvang in 1989. Hij volgde les en sesshins bij verschillende leraren. In 1995 deed hij Jukai bij Sokun Tsushimoto rôshi, de toenmalige abt van het Buttsu-ji-klooster in Japan. Van 1995 – 2011 was Dick leerling van Rients Ritskes, de oprichter van de zenketen zen.nl die hem leerbevoegdheid gaf in 2003 en tot osho benoemde in 2010. De heer Ritskes kwam op een voor hem negatieve wijze in het nieuws toen de Japanse zenmeester Sokun Tsushimoto –ook een leraar van Verstegen die hem (Verstegen) bij zijn jukai in 1995 de Japanse zennaam Kobun gaf- beweerde dat hij Ritskes nooit als zenmeester heeft geautoriseerd, zoals Ritskes beweerde. Dick Verstegen maakte zich los van Ritskes en ging zijn eigen weg.

Nico Tydeman

Dick Verstegen 2016 maart met Nico Tydeman na monnikswijding
Dick Verstegen (r) met naast hem Nico Tydeman, na de monnikswijding in maart 2016.

In 2013 werd Verstegen leerling van de Amsterdamse Nico Tydeman sensei die vorig jaar in het nieuws kwam toen hij een drie jaar durende buitenechtelijke relatie met een vrouwelijke studente in zijn sangha van Zen Centrum Amsterdam opbiechtte. De vrouw vond dat Tydeman zijn macht als leraar had misbruikt en dat hij nooit aan deze relatie had moeten beginnen. Zij verliet de sangha en Tydeman ging verder als leraar. Op 3 maart 2016 verleende Tydeman Dick Verstegen Shuke Tokudo en werd Verstegen zeemonnik. Verstegen: ‘Ik werd unsui, wat wolk en water betekent. Daarbij beloofde ik geestelijke ‘thuisloosheid’: zo goed als in mijn vermogen ligt laat ik concepten, oordelen en ideeën los en vertrouw erop dat het leven zelf de oplossingen aanbiedt om mijn leven te kunnen leven. Ik stel mij open voor een geest die vrij is van hindernissen. Deze kan worden ge­zien als een ‘niet-geconditioneerde, thuisloze geest’, die een ‘be­vrijd’ bestaan toelaat.’

Op deze manier kwam Dick in de traditie en ‘lineage’ van Taizan Maezumi roshi (1931–1995), die de White Plum Lineage in Amerika stichtte. Hij gaf Genpo Merzel roshi transmissie, die op zijn beurt weer aan Nico Tydeman transmissie verleende.

Kloosterhotel Vught

De zomerretraite van het zencentrum van Verstegen wordt dit jaar gehouden in Kloosterhotel ZIN in Vught. Van woensdagavond 13 juli (aanvang 19.00 uur) t/m zondag 17 juli 16.00 uur, met als thema De balans van het (niet-)doen. Alle deelnemers hebben de beschikking over een eigen kamer met douche en toilet.  De tarieven zijn standaard: € 525,–, minimum  inkomen/studenten € 395,– , en een zakelijk tarief € 595,–Het gaat om vier nachten en vier dagen en wat uurtjes op de woensdagavond

Het Boeddhistisch Dagblad- zelf  voornemens ooit een vierdaagse retraite te houden, vroeg onder de naam Kloosterbunker bij het Kloosterhotel de tarieven op. Kloosterhotel bood Kloosterbunker in de zogenaamde dalperiode -meestal vanaf begin juli en tot de laatste week in augustus- tarieven aan met korting. Het Kloosterhotel: ‘In de dalperiode juli en augustus, verlenen wij bij minimaal zestien personen een korting van 40%. Bij verblijf in het weekend vanaf vrijdagavond tot en met zondag 17.00 uur verlenen wij bij minimaal zestien personen een korting van 20%.’

De kosten van een vierdaagse training, dag 1 vanaf 09.00 tot en met dag 4 bedragen normaliter € 494,50 p.p. excl. 6% btw en € 1,75 toeristenbelasting p.p. per nacht. Dit is incl. gebruik van een passende werkruimte, onbeperkt koffie/thee/water met een koekje, 4x lunch om 12.30, 3x diner om 18.00 uur en 3x overnachting incl. ontbijt. Met 40% korting in de dalperiode komt het bedrag op € 296,70 p.p. excl. 6% btw en € 1,75 toeristenbelasting p.p. per nacht (minimaal 16 personen). Het is aan de organisaties zelf om de korting aan de studenten door te geven. De studenten van Dick Verstegen brengen vier nachten door in het Kloosterhotel en betalen dus een nacht meer dan in de door Kloosterbunker aangevraagde offerte.

Dick Verstegen beantwoordde in 2015 de vragen van het Boeddhistisch Dagblad.

Waarom worden deze retraites gehouden?
Om de dharma uit te dragen. Om iemands zentraining te verdiepen.

Heeft u een eigen gebouw/onderkomen/camping waarin deze retraites plaatsvinden?
Nee.

Wat is de frequentie van uw retraites? Bijvoorbeeld elk jaar.
Een maal per jaar een zomersesshin en een keer per jaar een weekendsesshin. Daarnaast hebben we enkele malen per jaar een -gratis- zenweekend of een zenzondag light op onze eigen locatie.

De kosten voor de deelnemers zijn relatief hoog, soms wel honderden euro’s per periode/week/paar dagen. Waardoor potentiele mindervermogende deelnemers worden buitengesloten. Heeft uw sangha/organisatie een fonds waaruit de deelname of tegemoetkoming in de kosten van deze mensen wordt betaald?
Nee, zo’n fonds hebben we niet. Draagkrachtkorting is bij ons 25 %. Is dat niet genoeg en is iemand zeer gemotiveerd om mee te doen, dan valt er altijd over een oplossing te praten. Niemand wordt buitengesloten.

Of worden ze op een andere wijze vrijgesteld van betaling, zeg maar als een vorm van dana.
Vrijstelling van betaling kan, maar daar staat dan een prestatie in de vorm van vrijwilligerswerk tegenover.

Of kan er in termijnen betaald worden? Wordt om die vrijstelling, het betalen in termijnen door aspirant deelnemers gevraagd?
In termijnen betalen kan ook op verzoek.

Hoe vaak per retraite wordt er door een deelnemer om een financiële ondersteuning gevraagd?
Er is nog nooit om ‘ondersteuning’ gevraagd. Wel om draagkrachtkorting. Dat gebeurt 1 à 2 maal per sesshin.

Maakt uw sangha/organisatie winst bij het organiseren van retraites? En zo ja, wat gebeurt er met dat geld?
Alles wat overblijft wordt besteed aan het onderhouden van de zendo.

Is u bekend dat andere, meer vermogende deelnemers, de kosten van deelname voor een andere, minder vermogende deelnemer betalen.
Nee.

Merkt u dat uw sangha/organisatie meer moeite heeft om deelnemers te werven in verband met de slechtere economische situatie, hogere werkloosheid en armoede? Zo ja, hoe gaat u daar mee om. Organiseert u minder retraites of zoekt u goedkopere locaties?
Wij zoeken steeds naar goedkope en goede locaties en dat valt niet altijd mee.

Soms wordt, bij de publiciteit rond zo’n retraite, een vrijwillige gift als dana gevraagd voor de leraar. Schenkt de leraar dat geld weer weg?
Wij vragen zo’n gift niet. En alles wat overblijft wordt weer besteed aan het in stand houden van de sangha en de zendo

 

Categorie: Achtergronden, Zen Tags: retraites, tarieven

Lees ook:

  1. Kosten retraites -Noorder Poort richt fonds op voor minvermogenden
  2. Kosten van retraites – Us Thús met tarieven aan de lage kant
  3. Dana sutra- mag ik overvaren, moet ik dan een cent betalen?
  4. ‘Retraitecentra worden wel steeds duurder, misschien in 2016 een probleem’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Daisy zegt

    14 juni 2016 om 18:49

    “Op 3 maart 2016 verleende Tydeman Dick Verstegen Shuke Tokudo en werd Verstegen zeemonnik.”
    Is ie ook gaan varen???

    • Sjoerd zegt

      14 juni 2016 om 20:18

      En hij kreeg als nieuwe naam : Barendo Botjushido.

    • bart zegt

      14 juni 2016 om 20:21

      Moet je eens zenmeester intypen met de automatische spellingscontrole aan. Dan word een zeemonnik gewijd door een………..

  2. Daisy zegt

    14 juni 2016 om 20:26

    Ja en hij heeft geen pijn in zijn benen van het zitten, maar zeebenen!

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat
    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede
    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.