• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Gooood-evening! boeddhisten in de Lage Landen – 12 april 2016

Gooood-evening! boeddhisten in de Lage Landen – 12 april 2016

12 april 2016 door Joop Ha Hoek

Chef is vandaag bezig geweest met de berichtgeving over de Belgisch staatserkenning van het boeddhisme. Hij vindt het maar een vreemde kwestie. Waarom zou België het boeddhisme moeten erkennen. Het antwoord is: De Boeddhistische Unie België (BUB) heeft de erkenning aangevraagd vanwege de pegels, de poen, het geld. ‘We willen op dezelfde voet behandeld worden als de andere godsdiensten en levensbeschouwingen. De boeddhistische gemeenschap –in België- levert een positieve bijdrage aan deze samenleving,’ vindt de voorzitter van de BUB en dat mag weleens beloond worden, is zijn gedachtegang. Hoe groot kan een ego zijn.

Wie maakt in België uit wie er boeddhist is? Is dat de BUB die niet eens alle boeddhistische organisaties vertegenwoordigt? Maar wel een toelatingsbeleid hanteert. Hoeveel volgelingen moet een monnik hebben om een wedde te ontvangen? Is er controle, een toetsing, op zijn of haar functioneren?

Met de miljoenen euro’s die de erkende boeddhisten op termijn in België ontvangen wil ze docenten gaan betalen die les gaan geven op scholen. Terwijl het boeddhisme wars is van zendingsdrang. In ziekenhuizen gaan betaalde krachten aan de slag om stervende mensen te begeleiden? Wie gaan ze begeleiden, alleen boeddhisten of ook andersdenkenden? Wie maakt de selectie. Het is werk dat prima door vrijwilligers kan worden gedaan. En op scholen kan je best het boeddhisme onderwijzen in het vak maatschappijleer. Als dat in België bestaat.

Zo moeilijk is het niet. De leer van de Boeddha is in enkele minuten samen te vatten. In zijn grootsheid is het eenvoudig.

Chef vraagt zich af: als er geen zak met geld aan de erkenning zou hangen, zou dan ook de staatserkenning zijn aangevraagd? Hij vermoedt van niet. Het is ook niet uit te leggen. Een traditie die draait op dana, belangeloze goedgeefsheid, valt in handen van graaizucht. Ordinair gewin. Het aantal boeddhisten in België is minimaal. Stop ze bij elkaar en ze vormen een kleine dorpsgemeenschap. En keer flink gas geven en je rijdt er pardoes langs met het kleine of grote voertuig.

Chef vermoedt dat het niet alleen bij de salariëring van lama’s en andere leraren blijft. In België worden ook op kosten van de overheid kerken onderhouden. Tempels zullen wel volgen.

En zo sluipt hebzucht het boeddhisme binnen. Staatsmonniken, wie had dat gedacht. Argwaan volgt. De Belgen hebben honderden jaren geleden onder de dwang van de rooms-katholieke kerk. Meneer pastoor oordeelde of iemand een job kreeg toegewezen of niet. En net nu ze dat juk hebben afgeworpen komt er een nieuwe lading geestelijken aan die de goegemeente op kosten van de staat gaan vertellen hoe je gelukkig wordt.

Wat verschrikkelijk. Wie gaat dit stoppen?

 

 

Categorie: Achtergronden Tags: België, Boeddhisme, BUB, erediensten, erkenning, hebzucht, kuudmurning, staatsmonniken

Lees ook:

  1. Belgische boeddhistische voorgangers hopen op staatserkenning- en een wedde
  2. Edel Maex – Zou een erkenning van het boeddhisme wijsheid zijn?
  3. Regeerakkoord België – erkenning van het boeddhisme
  4. Edel Maex – Zou een erkenning van het boeddhisme wijsheid zijn?

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. kristof zegt

    13 april 2016 om 06:59

    Erkenning is goed. Dit om een aantal praktische zaken wettelijk te kunnen regelen. Ik denk hierbij aan visa en verblijfsvergunningen voor monniken. Salaris en geldelijke steun zijn helemaal niet nodig en ook niet gewenst. Een van de belangrijkste pijlers van het Theravada boeddhisme is dana ( vrijgevigheid ). Kortom. Wettelijke erkenning wenselijk, centen helemaal niet.

  2. D zegt

    13 april 2016 om 09:54

    Wie of wat heeft er moeite met een zak geld?

  3. Zeshin zegt

    13 april 2016 om 10:08

    Ik zou zeggen laten we kijken hoe het uitpakt, erkenning is geen slecht ding, institutionalisering is een ander ding, Hoe geïnstitutionaliseerd is Thailand, Srilanka, Bhutan, Cambodja enz. De BUB zorgt in elk geval voor erkenning, hier in Nederland is niet eens sociale erkenning voor het Boeddhisme laat staan door de overheid. Ik heb mij jaren lang sterk gemaakt voor de interreligieuze dialoog, ik heb lessen op scholen studentenclubs, bejaarde centra, enz gegeven. Toen onze shanga in de problemen kwam kon de BUN niet meer dan medelevend zijn. Niemand van de BUN heeft ooit zich verdiept in de wet en regelgeving waar Shanga’s tegen aan lopen. Iedereen is genoodzaakt om zelf het wiel uit te vinden. Bijvoorbeeld moet je als shanga een stichting of kerkgenootschap worden, advies bij opstelling van statuten. Is een cursus belastbaar, een winkeltje met religieuze artikelen hoe moet je dat belasting technisch op een goede manier aanpakken. De BUN richt zich naar de overheid en niet op de shanga’s. Ik zou zeggen laten we afwachten hoe het zich in België ontwikkelt voordat we ons mee laten slepen met de waan van de dag.

  4. Gerben Hieminga zegt

    13 april 2016 om 12:28

    Eens met je opmerkingen Zeshin. Erkenning is niet verkeerd!
    Herkenbaar ook als oud bestuurder van twee Sangha’s. Iedereen vindt inderdaad zelf het wiel uit. Er wordt weinig bij elkaar in de keuken gekeken en van elkaar geleerd. Laat staan dat er heldere richtlijnen of DO’s en DON’Ts beschikbaar zijn over zaken die jij noemt. Als die er zouden zijn, zou je als Sangha ook meer baat hebben om je bij een ‘boeddhistische branchevereniging’ aan te sluiten.

  5. WVDE zegt

    24 april 2016 om 10:30

    In een ander artikel in het BD gaat het over de erkenning en het salaris van de monniken. Omwille van de reacties hier kom ik daarop terug: er is nog geen erkenning zoals gesuggereerd lijkt en betreffende een salaris voor monniken vraag ik “over hoeveel monniken praten we, vijf, tien?”

    Ten overvloede toch nog dit: met ‘erkenning’ gaat het niet om de letterlijke interpretatie van dat woord gaat wordt gewoon een wettelijke regelgeving voor ‘religieuze’ (lees: inclusief filosofische) organisaties bedoeld.
    De boeddhistische organisaties (tempels, monnikenordes, …) in Azië zijn in hun nationale situaties ook onderworpen aan legale en sociale regels (met culturele scherpe kantjes!), een ‘FRAMEWORK’ dat in onze contreien níét van toepassing is. Daarom moet hier dat framework vervangen worden door een aantal wettelijke regelingen met als voornaamste de wettelijke entiteit, doorgaans de vzw – die NON-PROFIT behoort te zijn.

    Laten de seculiere zowel als ‘religieuze’ managers echter niet hypocriet wezen: ze zijn zeer veel bezig met geld. Religieuze verenigingen zijn meestal kleine marginale organisaties, gekenmerkt door onprofessioneel, illegaal en weinig sociaal (democratisch) gedrag, verborgen achter een vzw omwille van het belastingvoordeel. Belastingvoordeel, subsidies enz., daar hoeft echter niets mis mee te zijn. Religieuze organisaties en hun leden betalen taksen en belastingen waarmee de overheid ALLE organisaties moet reguleren. Ook de boeddhistische.

    Laten we de scheiding van kerk en staat niet negeren. Een tempel heeft een seculiere kant die moet geregeld worden door de seculiere (democratische) regels van onze maatschappij. Wat de boeddhistische kant en de monniken betreft kunnen we het heel eenvoudig houden. Eigendom, bezit, handelen met geld, en andere materialistische aspecten, daar bestaat een oeroude regelgeving voor: de Vinaya Pitaka. Ik verwijs naar een uitspraak in het BD, waarin de abt, voorzitter van de Europese Unie van Thaise Sanghas zegt: iemand die de Vinaya niet respecteert is geen monnik.

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 29 mei 2025
    Rust, eenvoud en tevredenheid
  • 1 juni 2025
    Thuiskomen in het lichaam - Meditatiedag met Lex van Heel
  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 5 juni 2025
    Introductieworkshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • 6 juni 2025
    Yoga en meditation
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Als God alomvattend is, omvat Hij ook het kwaad
    • Sodis – de virtuele denkster 530
    • RPC en Charity from the heart – Laat ons Kind zijn
    • Taigu – Zonder leven na de dood geen boeddhisme
    • B’eter – lente-frisse witte-bonensalade

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.