• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Mooie expositie van keramisten in Schoten

Mooie expositie van keramisten in Schoten

12 maart 2016 door Joop Ha Hoek

Zes vrouwelijke kunstenaars spelen de hoofdrol in de twee-weekse expositie van voornamelijk keramiek in het Kasteel van Schoten- in de gelijknamige plaats in Vlaanderen. Die zondag 13 maart al weer zijn laatste dag beleeft.

Vrouwelijke kunstenaars zijn eeuwenlang geen evidentie geweest, zegt kunsthistorica Kristien Philippe. ‘Misschien wel omdat ook de hele geschiedschrijving een mannenzaak was. Sommige bronnen noemen de helft van de 19de eeuw een scharnierpunt voor de erkenning van de vrouw in de kunst. Ik zou dat moment zelfs nog bijna vijftig jaar later situeren. Daarvóór beperkte de rol van de vrouw in de kunst zich –dat werd althans aangenomen- tot dat van lijdend voorwerp. Zij stond model voor het schilderij of het beeld dat de meester ooit beroemd zou maken. Zij was de bevoorrechte getuige in het atelier, maar ze bleef anoniem. Al zijn er natuurlijk uitzonderingen.

klei n atelier expo schoten totaal. beeldZo was er in de 15de eeuw in het atelier van de schilder Jean Fouquet een vrouw, die model stond voor het beroemde schilderij van de Madonna met één ontblote borst –tot voor kort in het Antwerps Museum voor Schone Kunsten-. Haar naam bleef bewaard: Agnes Sorel. Dat ze ook de minnares was van Karel VII van Frankrijk, is een pikant detail en kwam haar bekendheid wel enigszins ten goede, vermoed ik.’

Aandacht

Philippe zegt dat het haar inziens tot in de 20ste eeuw duurde, vooraleer de vrouwelijke kunstenaar eindelijk de aandacht kreeg, waar ze recht op had. Maar ook daarvoor waren ze er wél. Het Museum van Schone Kunsten van Antwerpen kwam in het iconische jaar 2000 met een tentoonstelling over vrouwelijke kunstenaars in de Nederlanden vanaf het begin van de 16de eeuw tot half de jaren ’50 van vorige eeuw. En wat bleek? Alleen al in de 16de en 17de eeuw werden toch ruim dertig vrouwelijke kunstenaars gevonden, zonder dat ze daarbij noodzakelijk de dochter of de vrouw waren van.

Philippe: ‘Want dat wou wel eens helpen. Denk maar aan Mayken Coecke, dochter van prentenmaker Pieter Coecke en ook de vrouw van Pieter Bruegel de Oude. Of meer recent aan Sonia Delaunay, vrouw van Robert Delaunay, die toch nog altijd een tikje bekender is dan zijn nochtans even talentvolle echtgenote.

De tijden zijn veranderd en vandaag vinden we vrouwelijke kunstenaars in alle mogelijke artistieke disciplines. Ook bij de keramisten, zoals hier in Schoten eens te meer duidelijk zal worden.’

Keramiek is veelal geen elitaire noch hermetische kunst. Al heeft ook b.v. Picasso een collectie keramiek gemaakt. Keramiek hoort in oorsprong thuis bij de kunstambachten, anders gezegd bij de technische kunsten of de toegepaste kunsten of nog de kunstnijverheid of de sierkunsten of nog zoals de Duitsers het noemen –toch de pioniers van de archeologie en de kunstgeschiedschrijving-: Gebrauchskunst.

Etymologisch is de term “keramiek” afkomstig van het Griekse woord “κεραμος” en betekent “pottenbakkersklei”. Er werden echter al voorwerpen in keramiek gemaakt in de prehistorie. De grens tussen die Gebrauchskunst en de vrije kunsten is sindsdien langzamerhand vervaagd. De versiering werd belangrijker en het functionele aspect verdween geregeld naar de achtergrond.

Keramiek is uiteindelijk een verzamelnaam geworden voor de meest uiteenlopende manieren om aardewerk te bakken, met of zonder glazuren, al dan niet beschilderd met allerhande motieven enzovoort.

Philippe: ‘Op deze tentoonstelling -in de toch wel prachtige ruimte van het Schotense kasteel- kan de bezoeker een breed spectrum ontdekken van de mogelijkheden van klei als grondstof. De zes exposanten zijn qua gebruik en kennis van het materiaal niet aan hun proefstuk bezig. Het begon voor de meesten in de jaren ’90 van vorige eeuw in “Atelier De Cirkel”, een cultureel vormingscentrum in Brasschaat. Voor Griet al vroeger aan het Sint-Lucas in Gent, voor Katrien aan de academie van Mortsel en voor Anna met een opleiding handvaardigheid in Nederland.

Bij een bezoek het atelier in Sint-Job-in-het-Goor (Vlaanderen) werd ik onmiddellijk op de proef gesteld door Nicole. Of ik wist wat pit-fire was. En neen, dat wist ik niet. Voor wie het ook niet weet: het bleek –naast een zaagseloven of moffel, die ik evenmin kende- één van de oertechnieken te zijn om keramiek te bakken, waarvan vooral Lut graag gebruik maakt. Zij volgde dan ook al stages in o.a. Marokko, Korea en Japan.

Wat echt telde in het klei-atelier –dat werd al vlug duidelijk- was de kunstenares en het materiaal. De klei is voor elk van de vrouwen het middel, een mooi eindproduct het einddoel –bij sommigen met de nadruk op het functionele aspect, bij anderen louter decoratief-. Maar de klei bleek ook figuurlijk het onderlinge bindmiddel. Het voelde of iedereen op haar eigen manier, geleid door het eigen karakter en door de eigen inspiratie, zich overgaf aan een soort ritueel.

Anna bijvoorbeeld legde heel secuur de laatste hand aan een meer dan levensgrote duif, Nicole bouwde heel voorzichtig met rolletjes klei een werk op, dat later –zo vertelde ze- een lichtarmatuur zou worden. En Lut was geconcentreerd bezig aan een vaas met een wel zeer eigenzinnige vorm op een spatelvormige basis en dito opening. De tijd was hier ondergeschikt aan het creatieve. Want dat was, wat iedereen dreef, creatief bezig zijn, eerder nog dan de vraag of ze zich kunstenaar dan wel ambachtsvrouw voelden.

Lut en Anna houden het veelal uitsluitend bij klei als materiaal in combinatie met eventuele glazuren. Maar omnis comparatio claudicat! M.a.w. daar houdt de vergelijking tussen beiden op. Want Lut houdt van sobere, eenvoudige vormen, Anna geeft haar creaties graag een ludieke twist: een grappige kleur, een onverwachte combinatie. Komt de invloed van Jeff Koons hier van ver achter het hoekje kijken? ‘

De werken aan de muren zijn allemaal van Katrien. Op de canvas drager figureren kleine fietsende en acrobatische mannetjes in wit geglazuurd keramiek. Hun monochrome kleur contrasteert fel tegen het bij tijden expressionistisch coloriet van het landschap op de achtergrond of ze blijven zo goed als ton sur ton tegen een lineaire grafische compositie in simpel zwart-wit. Soms nemen geglazuurde huisjes met puntdak de overhand en wordt de geschilderde achtergrond ook figuurlijk verbannen naar het tweede plan.

Nicole ziet het praktischer en creëert met een trouvaille de basis voor een kandelaar of een ander origineel lichtobject. Met glazuren kan ze telkens weer een authentieke creatie afleveren. ‘

Trees is volgens Philippe een geval apart. Ze gebruikt metaal als omkadering voor uiterst dun en fragiel porseleinen sierobjecten. De twee materialen worden aan mekaar genaaid met… tamboerkensgaren.

Voor Griet zijn zowat alle materialen goed om in haar werk te integreren: van natuurlijke materialen als papier en hout en schelpen tot zelfs kleurige en fluorescerende loombandjes toe. Maar soms beperkt ze zich tot enkel het basismateriaal klei. Dan ontstaan ondiepe schalen, waarop ze florale –of meer algemeen vegetatieve- motieven schildert of motieven, ontleend aan de kunst van de Aboriginals in Australië.

Philippe: ‘Als ik echter voor alle zes de kunstenaressen een gemeenschappelijk epitheton zou kiezen, dan zou het “geduldige doordrijver” zijn. Immers met een gemiddelde van één werk op de tien, dat ongehavend uit het bakproces komt, kan je niet anders dan extreem volhardend zijn. En dan heb ik het nog niet eens over het porselein, dat nog veel delicater is.’

Kan je hier wel degelijk van kunst spreken? Philippe: ‘Als ik de woorden van de Waalse kunstschilder Louis Buisseret als toetssteen mag gebruiken -en ik citeer-: “Een kunstwerk bestaat slechts in zoverre het iets opwekt en verheerlijkt. Het bereikt pas zijn doel als het de toeschouwer een bijzondere vreugde verschaft”, dan denk ik dat we meermaals volmondig “ja” kunnen antwoorden.

Nicole Canters, Griet Flour, Anna Konter, Katrien van Baarle, Lut Van den Broeck, Trees Van Looveren. Kasteel van Schoten,. Kasteeldreef 61, 2900 Schoten, België. Vijf, zes, twaalf en dertien maart tussen 11.00 en 18.00 uur.

 

Categorie: Achtergronden, Beeldende kunst Tags: Anna Konter, expositie, Flour, Griet, Kasteel van Schoten, Katrien van Baarle, keramiek tentoonstelling, Lut Van den Broeck, Nicole Kanters, Trees Van Looveren

Lees ook:

  1. Sometimes you see it, sometimes you don’t
  2. Het jaar 2019 – dag 36 – hart
  3. Parijs – ‘de Gouden Legende’ expositie: het boeddhisme door de eeuwen heen
  4. Tibetaanse kunstenaars exposeren in Tibetmuseum in Emmen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat
    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede
    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.