• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Een grote puja bij de Tha Phra Chan pier in Bangkok

Een grote puja bij de Tha Phra Chan pier in Bangkok

12 maart 2016 door Arjan Schrier

Er zijn heel wat schrijnen- godenhuisjes in Bangkok. De Lonely Planet van Thailand had me al getipt dat er bij schrijnen van tijd tot tijd tempeldansen worden uitgevoerd en dat je daarmee een gratis voorstelling krijgt van wat er in het koninklijk theater afspeelt. Toen ik dus een Phra Shiva- schrijn zag die uitbundig met bloemen versierd was, had ik voldoende geduld om het begin af te wachten van wat er komen zou.

de-muzikanten-en-de-hele-setting-bij-de-entree-naar-de-winkels-van-de-pier.
de-muzikanten-en-de-hele-setting-bij-de-entree-naar-de-winkels-van-de-pier.

Nog voor aanvang nodigde de voorzanger de foreigners ook uit om aan te schuiven bij het publiek. Als enige nam ik die uitnodiging gretig aan en werd vergast op een twee uur durende voorstelling met steengoeie muziek die, na een aantal spanningsbogen doorlopen te hebben, eindigde in een heel gemoedelijke fase. De zanger begeleide zichzelf op een kirtan, een langwerpige trommel en had een groot repertoire aan opgenomen muziek, onder andere gamelan uit Indonesië. Achter hem zaten zes achtergrondzangers die ook kleine cymbalen en andere lichte percussie instrumenten speelden.

Flesje fris na de na-dans.
Flesje fris na de na-dans.

De reden voor de grote- en zo te zien dure ceremonie was me niet geheel duidelijk. Er stond aan het begin van de ceremonie een zekere spanning te lezen op de gezichten van de hoofdpersonen. Was er iets fout gegaan en moest de godheid van de schrijn goedgunstig gestemd worden? Ik kon het niet vragen. Maar in het voorbijgaan hoorde ik dat er jaarlijks wel een plechtigheid was voor de schrijn. Tegen het einde van de bijeenkomst was het echter duidelijk dat de ceremonie goed was verlopen, iedereen keek ontspannen en vanaf de zijlijn waren ook veel toeristen een tijdje blijven kijken. De opluchting was voelbaar. Voor alle deelnemers was er een flesje fris, ook voor mij, want ik had de uitnodiging om in de na-dans mee te doen natuurlijk niet afgeslagen.

Amulettenatelier.
Amulettenatelier.

Ik zag ook Thai voorbijlopen zonder het geheel een blik waardig te keuren. Voor een moderne Thai geldt dit soort ritueel misschien als ouderwets of bijgelovig. En aan bijgelovigheid doet een goed deel van de- niet moderne(?) bewoners. Er is namelijk ook een levendige handel in amuletten met afbeeldingen van beroemde. Waarbij- hoe ouder het amulet is en hoe belangrijker de uitgevende instantie wordt geacht, de prijs wordt bepaald. Zelf heb ik met amuletten nog minder dan met boeddhabeeldjes, maar ze lijken me ook niet echt kwaad te kunnen.

Angeldolls

Een schijnbaar recentere uitwerking van bijgeloof zijn angeldolls. Dit zijn flink uit de kluiten gewassen barbiepoppen waarin een goedaardige entiteit geacht wordt te huizen. Ook in het publiek zat er een, die als een verplaatsbaar godenhuisje dient en van Yakult e.d. wordt voorzien. Angeldolls zijn niet populair bij de andere Thai, zo lijkt het. Twee mensen die ik de foto van een doll liet zien, zeiden me dat. Zonder uit te weiden over waarom een angeldoll niet deugt. Maar kritiek uiten is niet zo gebruikelijk in de Thaise cultuur.  De opkomst van de angeldoll schijnt een recente ontwikkeling te zijn.

Lopend door Bangkok zie ik dat op markten en in kleine werkplaatsen her en der voorbereidende activiteiten te zien zijn voor de puja’s. Een puja is een eerbetoon, een blijkgeving van vertrouwen en hoop op de steun van niet zichtbare helpers en of overledenen.

Korte filmpjes hiervan staan op:

https://www.youtube.com/channel/UCBtBBqb-

Na afloop, als de schemering valt, gaat iedereen naar huis.
de-liggende-boeddha.-de-grootste-tempels-zijn-niet-voor-een-god
de-muzikanten-en-de-hele-setting-bij-de-entree-naar-de-winkels-van-de-pier.
vrouw-met-centrale-rol-in-de-puja
Dochtertje van een danser.

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Geluk Tags: amuletten, Arjan Schrier, godenhuisjes, Thailand

Lees ook:

  1. Huisgoden en huisjes voor gehemelde voorouders
  2. Huisgoden en huisjes voor gehemelde voorouders
  3. Thailand – kritiek en lof voor suiker Boeddha amuletten
  4. Kersverse Nederlandse bhikkhu Arjan Schrier reist door Thailand (3)

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Arjan Schrier

Arjan Schrier (1969) beoefent sinds 2000 het boeddhisme. Hij studeerde in Oosterwolde bij Dhammaviranatha. en is betrokken bij het Amsterdamse Sangha Metta, wat later Dhammadipa ging heten. Hij studeerde fysiotherapie en milieuecologie aan de HvA. Arjan laat zich inspireren door teksten en ideeën die in goede boeken te vinden zijn. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 24 mei 2025
    Meditatiedag: de subtiele hindernissen in meditatie
  • 26 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 27 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 27 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 27 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 27 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 28 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 28 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 142 – tegenstrijdig
    • Vertedering
    • Schietpartij VS: Israël verhoogt beveiliging bij missies in het buitenland
    • Fimme en Bram Bakker spelen benefietvoorstelling voor straatarts in Rotterdam
    • Boeken – De feministische dominee

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.