• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Teisho » Vorm is leeg, leegte is vorm

Vorm is leeg, leegte is vorm

17 februari 2016 door Zeshin van der Plas

Onlangs had ik een kort gesprekje met een collega-boeddhist over boeddhistische tempelceremonies.

Wij, hier in het Westen, zijn in de jaren zestig in verzet gekomen tegen gevestigde normen en waarden. De pil kwam precies op het juiste moment en de heerlijke ontucht werd door velen geconsumeerd. We bezetten het Maagdenhuis, werden baas in eigen buik en schopten alle heilige huisjes omver.

Vooral de kerk moest het ontgelden- een groot vastgeroest bolwerk, dat met lede ogen aan moest zien hoe haar machtsmachine door gebrek aan onderhoud begon te sputteren en te stagneren. Met onderhoud bedoel ik dat het instituut een lege huls was geworden, zonder spirituele inhoud. Ze verschilde in niets meer dan van welke politieke partij dan ook, haar normen en waarde werden aan gelovigen, anders-gelovenden en ongelovigen opgedrongen. Uit machtsbehoud werd nooit gehoor gegeven aan de roep om spiritualiteit, maar werd bereikt door pracht, praal en autoriteit uit te stralen.

In die tijd, toen meer bolwerken sneuvelden, waren de parochianen het zat- kerken liepen leeg en god was dood. Om zijn macht te behouden verzon het kerkelijk gezag een list. Het maakte de parochianen blij met een dooie mus en vervingen de Latijnse – voor een Nederlandstalige liturgie. En waar de  voorganger in het  verleden met zijn rug naar de parochianen gekeerd stond, keerde hij nu god de rug toe en sprak de parochianen toe. Het is dus niet zo verwonderlijk dat iedereen nu zelf maar iets doet uit angst weer onder de knoet van een of ander religieus instituut te komen.

Onverenigbaar

Nu liggen macht en deskundigheid heel dicht bij elkaar, maar zijn onverenigbaar- waar macht verschijnt verdwijnt de deskundigheid. In onze boeddhistische zentraditie zit de deskundige op drie niveaus. Tijdens de meditatie zit de gezagsdrager lager dan de rest, dit benadrukt dienstbaarheid. Tijdens sozan ‘onderricht’ zit iedereen op de grond op gelijke hoogte. En dat is ook zo tijdens dokusan ‘privéonderhoud’ en tempeldiensten, ook dan zit iedereen op gelijke hoogte. Er zijn twee uitzonderingen: tijdens een voordracht met veel bezoekers zit de spreker op een preekstoel en als de voorganger lichamelijk moeite heeft (ouderdom) om lange tijd op de grond te zitten, mag hij tijdens de tempeldienst op een stoel zitten.

Ik wil hier mee aangeven dat in onze traditie er alles aan gedaan word om macht in te dammen. Ik ben van mening dat geen enkele zichzelf respecterende religie geboden-en verboden kan uitvaardigen en hoogstens adviserend kan optreden.

Container

Maar waar dient die uiterlijke vorm nu toe die veel kerkelijke instituten misbruikt hebben? Alle ceremonies en plichtplegingen zijn bedoeld als container, een vorm waarin spiritualiteit zich kan ontwikkelen. Ceremonies ontstaan wanneer twee mensen bij elkaar zijn, er ontstaat een vorm van omgang met elkaar en zo leer je elkaar beter kennen. Hoe intenser de relatie is, des te meer je naar elkaar groeit om zo tot de ontdekking te komen dat je met elkaar vervlochten bent. Vanuit dit inzicht zijn ceremonies ontstaan die ontwikkeld zijn om spiritueel inzicht te bestendigen. Zoals de ziel van een kom haar leegte is, zo zijn ceremonies de vorm voor spiritualiteit.

De ziel van een kom is haar leegte

Ze bewerkstelligen inzicht in de vervlochtenheid van alle bestaan, alles is met elkaar verweven- zoals een lap stof uit schering en inslag bestaat. Als je dit inziet, hoe zou je daar macht aan kunnen ontlenen, hoe lelijk is het als een draadje uit een lap stof los hangt, dat uiteindelijk wordt afgeknipt.

Ik snap hoe moeilijk het is om je aan ceremonies over te geven- het misbruik heeft er diep ingehakt, maar om iets te leren, daar lever je tijd voor in. Tijd die je in de kroeg, bioscoop, een boek of wat voor aangename activiteit dan ook had kunnen stoppen. Maar je zet deze genoegens uit vrije wil even opzij omdat je honger hebt naar inzicht in wie je bent. Honger naar willen weten waar alles vandaan komt. De buigingen die we doen drukken dit volledig uit.

Verheffen

Je buigt je voorover op de grond, legt je handpalmen voor je op de grond en laat denkbeeldig een klein meisje of jongetje op je handen stappen. Vervolgens hef je je handen op om het meisje of jongetje te verheffen, om zo tot inzicht te komen dat jou werkelijke natuur de boeddhanatuur is Elk boeddhabeeld is een afspiegeling van jouw boeddhanatuur. Zo ontwikkel je soepelheid van geest en buig je als een bamboe voor de storm om vrij en met inzicht weer overeind te komen.

Vanaf het begin der tijden is wijsheid nooit verborgen geweest
Onze blindheid bestaat uit zoeken naar wat niet verborgen is
Duizenden jaren hebben de patriarchen,
hen die naar waarheid en zelfrealisatie zochten
hen met onvoorwaardelijke liefde de stilte binnen geleid,
een stilte waar ‘in te zien’ is wat vergeten was,
en hebben vormelijkheid van hart tot hart overgedragen
om dit inzicht gestalte te geven.

Wees stil

 

 

Categorie: Achtergronden, Teisho, Zen Tags: kom, leegte, tempelceremonies, verheffen, vorm

Lees ook:

  1. Poortloze Poort 4.10 – Vorm zoekt leegte
  2. Poortloze Poort 4.11 – Leegte zoekt leegte
  3. Meester Tja 108 – Leer eerst maar eens één ding kennen
  4. Poortloze Poort 4.9 – Leegte zoekt vorm

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Zeshin van der Plas

Zenleraar, oud-globetrotter, oprichter van Suiren-ji zencentrum. Schrijver van versjes, liefhebber van het leven. www.zencentrum.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet
    • Vrijdag Zindag – Wat Schoof had willen zeggen

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.