• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Tien aanbevolen dagelijkse meditatieve oefeningen

Tien aanbevolen dagelijkse meditatieve oefeningen

17 januari 2016 door de redactie

In 1917 ontdekte de Thaise theravada boeddhistische monnik Luang Pu Sodh Candasaro, door zijn volgehouden beoefening van meditatie het bestaan van de Dhammakaya in zichzelf. De Dhammakaya is de zuivere aard, de oorspronkelijke natuur die verscholen ligt in ieder mens.

Luang Pu Sodh Candasaro werd de grondlegger van de Dhammakaya-meditatieschool. Deze methode wordt gekenmerkt door volledige ontspanning en verstilling van de geest in het centrum van het lichaam, waarbij een diepe staat van vrede en oprecht geluk worden ervaren, als een permanente en zuivere toevlucht binnen onszelf.

Deze meditatietraditie omvat tien eenvoudige aanbevolen oefeningen om de aandacht in het dagelijks leven terug naar onszelf te brengen, kracht, vrede en geluk in onszelf te ervaren en een positieve kijk op het leven te ontwikkelen. Deze oefeningen vinden hun oorsprong in de Abhidhamma.

De Abhidhamma is het derde deel van het Pali Canon van de Theravada traditie (de Oude School) van het boeddhisme. Abhi betekent hoog of hoogste; dhamma betekent leer of waarheid. ‘Abhidhamma’ betekent aldus ‘hoogste waarheid’ of ‘hoogste leer’.

Momenteel is het Dhammakaya klooster in Bangkok het centrum van een van de grootste boeddhistische organisaties ter wereld met vertakkingen wereldwijd. Wat Phra Dhammakaya Benelux bevindt zich in Lede, Oost-Vlaanderen. Mensen van het Vlaamse boeddhistisch centrum Ehipassiko zijn er regelmatig te gast.

Op vrijdag 22 januari 2016 is Luang Phi Ruben Visalo te gast in Ehipassiko. Hij is monnik in Wat Phra Dhammakaya Benelux, Lede, Oost-Vlaanderen. Hij geeft een Dhammatalk over het wat, hoe en waarom van de 10 meditatieve oefeningen, eigen aan de Dhammakaya-traditie.

Luang Phi Ruben Visalo: ‘Tot juli 2008 ging ik door het leven als Ruben Mollij. Ik werd katholiek opgevoed, behaalde een diploma industrieel ingenieur en was aan de slag gegaan als productieverantwoordelijke in een voedingsbedrijf in Brugge. Een leven dat me goed beviel. In 2006 kwam ik door een collega in contact met de techniek van het mediteren waarbij ik voor het eerst leerde in mezelf te kijken. Dat was verhelderend en ik mediteerde een tijd lang in Ieper. Nadien volgden nog retraites in het Franse Strasbourg.

Op een bepaald moment besliste ik langdurig verlof te nemen en voor twee maanden als leek naar de hoofdtempel van Dhammakaya in Bangkok te trekken. Wat ik daar beleefde was een ontwaken. Waar eerst mijn interesse in het boeddhisme groeide, leek het ginds of ik me iets vergeten herinnerde. Dan volgde nog een retraite in Texas en in juli 2008 liet ik me tijdens de jaarlijkse internationale monnikenwijding tot boeddhistisch monnik wijden. Ik studeer momenteel ook volop Thai omdat niet alle geschriften naar het Engels vertaald zijn.

In tegenstelling tot leken die vijf regels moeten naleven, leeft een monnik 227 voorschriften na. Een daarvan is een celibatair leven. Problemen daarmee heb ik niet. Boeddhistisch monnik ben je niet voor het leven. In Thailand is het de gewoonte dat jongemannen gedurende drie maanden leven als monnik. Het is dus een keuze die je van dag tot dag maakt en daardoor wel een leven lang kan duren. Het boeddhisme is heel praktisch. In tegenstelling tot onze Westerse gewoonten, zoeken wij rust in kleine dingen. Een van de belangrijkste zaken is het volledig reinigen van het toilet. Dat is heel belangrijk om monnik te worden. Alleen als je dat kan, ben je in staat je ego los te laten.

Mijn keuze voor het monnikschap werd bij mijn familie niet op applaus onthaald. Mijn vader is overleden en mijn moeder had het moeilijk omdat Thailand zo ver weg is. Deze levensweg is echter goed voor mezelf en dus ook voor anderen. Bijkomend voordeel van deze locatie, hier in Lede, is dat ik makkelijk de trein kan nemen om naar huis te reizen. Andere treinreizigers trekken dan wel grote ogen als ze me in mijn oranje monnikspij zien.

Het is de bedoeling dat ik hier in Lede een aantal maanden per jaar verder werk aan ‘Peace Revolution’. Dat zijn meditatielessen via internet en skype. Omwille van de tijdzone richten we ons van hieruit vooral op Europa.’

Vrijdag 22 januari 2016 van 20 tot 21.30 uur, De Sevillastraat 89, Deurne-Zuid.

 

Categorie: Achtergronden, meditatie, Theravada Tags: Dhammakaya, Luang Pu Sodh Candasaro, rust

Lees ook:

  1. Thaise premier: ‘Monniken, ga terug naar jullie tempels’
  2. Abt Dhammakaya verdacht van verduistering en seksueel wangedrag
  3. Giving it all away
  4. Zijn

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 15 augustus 2025
    Zomerretraite Wat kalmte biedt
  • 16 augustus 2025
    Liefdevolle vriendelijkheid cultiveren
  • 19 augustus 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 20 augustus 2025
    The wild orchid of the heart
  • 22 augustus 2025
    Boeddhistische retraite - Hoe het hart ontwaakt
  • 23 augustus 2025
    Mindfulness: de zachte leraar, die elk gevoel transformeert
  • 26 augustus 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 28 augustus 2025
    Introductie workshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 9 augustus 2025

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 224 – ikke
    • XR en boeddhisten – Buddhists for Extinction Rebellion
    • Tibetanen reageren krachtig  – ‘China heeft niet laatste woord over reïncarnatie van de Dalai Lama’
    • Boeken – wereldburgers
    • Boeddhisme – geen religie, geen wetenschap, maar dhamma

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.