• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Theravada » Mettavihari – Tempel Waalwijk gaat met misbruikslachtoffers in gesprek

Mettavihari – Tempel Waalwijk gaat met misbruikslachtoffers in gesprek

4 juni 2015 door Joop Ha Hoek

Het bestuur van de Thaise tempel Wat Buddharama in Waalwijk gaat op korte termijn een bijeenkomst organiseren met slachtoffers van seksueel misbruik door de in 2007 overleden vipassanaleraar Mettavihari . Deze leraar was zeven jaar aan deze tempel verbonden voor hij er in 1981 wegens wangedrag –waarvoor hij een officiële waarschuwing kreeg- uit werd verwijderd.

De bijeenkomst met de slachtoffers vindt op neutraal terrein plaats. Boeddhistisch leraar Frank Uyttebroeck van de Nederlandse boeddhistische sangha Tegen de stroom in bemiddelt en adviseert tussen de tempel en de slachtoffers.

Uyttebroeck zei eind mei in de berichtgeving van de NOS over het misbruik dat hij op de hoogte was van vijf nieuwe gevallen van misbruik-  door vijf leraren in de afgelopen vijf jaar. Twee van de slachtoffers waren volgens hem zo getraumatiseerd dat hij ze doorverwees naar het medisch circuit. De NOS bracht deze beschuldiging naar buiten maar kon ze niet controleren op juistheid omdat Uyttebroeck de slachtoffers geheimhouding had beloofd. Desgevraagd zegt de NOS bij monde van redacteur Bas de Vries vanmorgen in een reactie.

‘Aan onze publicaties over het seksueel misbruik in boeddhistische kring is uitgebreid onderzoek vooraf gegaan dat is begonnen in februari. In het kader van dat onderzoek hebben wij contact gehad met veel bronnen. Frank Uyttebroeck is een van hen. Uit het feit dat wij hem opvoeren in onze publicaties, kunt u opmaken dat wij zijn verhaal als voldoende geloofwaardig beschouwen. De uitspraak van Uyttebroeck waaraan u refereert is specifiek aan hem toegeschreven.’

Geestelijk verzorger

Uyttebroeck profileert zich als persoonlijk raadgever en geestelijk verzorger. Op zijn site: ‘Als stervensbegeleider verzorg en begeleid ik mensen in de laatste fase van hun leven. En als boeddhistisch leraar leid ik de Nederlandse boeddhistische groep Tegen de Stroom In. Verder leid ik meditatiedagen en retraites, en geef ik workshops en lezingen in Europa en in de Verenigde Staten.’ Uyttebroeck vloog de laatste jaren enkele malen per jaar naar de Verenigde Staten om daar bij zijn guiding teachers Noah Levine en Vinny Ferraro van de Against the Stream Buddhist Meditation Society in Los Angeles en San Fransisco onderricht te volgen. Dit jaar werd of wordt hij bevoegd leraar in die traditie.

Het Boeddhistisch Dagblad sprak gisteren met voorzitter Toine van Beek van het tempelbestuur in Waalwijk over de bijeenkomst en de opvang van slachtoffers. En over de gevolgen voor de monniken in de Wat na het in de openbaarheid brengen van het seksueel misbruik.

Waar en wanneer vindt de bijeenkomst plaats?

Van Beek: ‘Waarschijnlijk binnen een paar weken en niet in de tempel. Mogelijk in een hotel, dus op neutraal terrein. Vanuit de Buddharama tempel is er contact geweest met Frank Uyttebroeck en die zal de slachtoffers in eerste instantie opvangen. Hij wordt door ons gezien als een vertrouwenspersoon, een tussenpersoon van de tempel en slachtoffers, maar wordt niet ingezet als hulpverlener. Daarvoor zoeken we anderen aan, deskundigen op het gebied van traumaverwerking,  zoals de GGD.’

Waarom is gekozen voor deze opzet en worden niet gelijk deskundigen ingezet of meerdere ervaren boeddhistische leraren  voor de eerste opvang? De zaak is daar toch zwaar en ernstig genoeg voor.

Van Beek: ‘Uyttebroeck heeft zichzelf bij ons gemeld. Ik had hem in het Journaal gezien- toen het misbruik naar buiten werd gebracht, en vond hem redelijk stabiel. Ook een van de slachtoffers gaf aan wel met Uyttebroeck in contact te willen treden. Daarom is de keus op hem als boeddhistisch tussenpersoon gevallen. De meer professionele hulpverlening komt vanzelf. In eerste instantie hebben we een vertrouwenspersoon nodig. En daar lijkt Frank ons wel geschikt voor.’

Wat heeft zich in de tijd dat Mettavihari aan de Wat verbonden was in de tempel op het gebied van seksueel misbruik afgespeeld?

Van Beek: ‘Dat zijn we nu aan het uitzoeken. We weten ook niet exact hoeveel slachtoffers er zijn. Eenentwintig worden er genoemd, maar het kunnen er ook minder zijn, misschien zijn er overlappingen. Maar het kunnen er ook meer worden, we weten het gewoon niet. Zelf verwacht ik wel meer meldingen van slachtoffers. We weten dat na 1981, toen Mettavihari uit de tempel is gezet wegens zijn seksueel grensoverschrijdend gedrag, hij is doorgegaan met dat gedrag.

Van vipassanaleraar Aad Verboom-die in die tijd aan de Wat verbonden was, hoorde ik dat vipassanaleraar Henk Barendregt- die in die tijd in het bestuur van de Wat in Waalwijk zat, binnenkort –net als Verboom zelf- met een verklaring komt over die tijd en zijn functioneren. Wat kunnen we verwachten?

Van Beek: ‘Daar weet ik het fijne niet van. Ik ben op dit moment bezig om oud-bestuursleden te benaderen, maar dat verloopt moeizaam, iedereen steekt zijn kop in het zand.’

Strafrechtdeskundige prof. mr. Geert-Jan Knoops zei deze week tegen het Boeddhistisch Dagblad dat er mogelijk mogelijkheden zijn om het toenmalige bestuur van de tempel aansprakelijk te stellen wegens nalatigheid en gebrek aan zorg in de misbruikkwesties. Hoe kijkt u daar tegenaan?

Van Beek: ‘We weten niet precies wat er in die tijd in de tempel gebeurd is, dat hebben we nu van horen zeggen. Toen er meldingen kwamen van seksueel misbruik door Mettavihari en dat ook duidelijk werd, zijn er maatregelen genomen. Hij kreeg door de supervisor in Thailand een sanctie opgelegd in de categorie twee. Na een half jaar kon hij dan als monnik zijn werkzaamheden weer voort zetten. Het is een compleet raadsel dat Mettavihari zijn monnikschap niet is ontnomen. Hij heeft- voor zover dat klopt, zijn seksuele praktijken tot in de jaren negentig voort kunnen zetten. In hoeverre dat het bestuur van de tempel valt aan te rekenen moet blijken.

Mettavihari had veel invloed, werd door velen als een begaafd en begenadigd leraar gezien. Dan wil je van een zwarte kant van zo’n iemand helemaal niks weten.’

Hoe is het nu in de tempel, niet alleen de slachtoffers maar ook de huidige monniken hebben veel over zich heen gekregen.

Van Beek: ‘Het gaat goed. Tot dinsdag verbleven er vier monniken in de tempel, nu nog twee. Met name de hoofdmonnik stelt zich heel open op en vindt openheid en compassie met de slachtoffers voorop staan. De andere monnik is ook begaan met de slachtoffers maar werd angstig door wat er op hem afkwam, durfde de straat niet meer op. Bang voor nare reacties die gelukkig zijn uitgebleven. De mensen in Waalwijk geven de tempel niet de schuld van wat er gebeurd is, maar zien het als de daden van één man.

Monniken kunnen zelf veel doen aan hoe er in de tempel met ze wordt omgegaan. Wij hebben hier vrije, moderne monniken, die zich minder zeg maar goddelijk gedragen. Ze voeren naast de gesprekken over de dhamma ook luchthartige gesprekken over de alledaagse dingen in het leven. Er is spontaniteit en humor, er wordt veel gelachen. Ze plaatsen zich niet op een voetstuk en worden er ook niet op geplaatst. Het zijn gewone mensen.’

Is misbruik in boeddhistische kringen te voorkomen, wat kunnen de monniken zelf aan preventie doen?

Van Beek: ‘Niet helemaal maar we kunnen wel attent zijn op signalen. Die zie je vrij snel. Als men zich richt op één persoon, presentjes geeft of de leerling isoleert. In onze tempel zijn dag-en nacht mensen aanwezig die elkaars gedrag controleren, monniken houden elkaar in de gaten. En spreken elkaar aan op afwijkend gedrag. Mijn eigen kinderen slapen in de tempel, zo groot is mijn vertrouwen. Dat moet er blijven, we moeten geen gevangenissen van onze tempels maken.’

Hoe nu verder?

Van Beek: ‘Het belang van de slachtoffers staat voorop, zelfs al zou de tempel daar schade door lijden. Maar dat speelt op dit moment niet. Er is geen sprake van collectieve schuld en boete. Dit zijn uitwassen en is niet het boeddhisme.’

Lees meer over Frank Uyttebroeck

 

 

 

 

Categorie: Achtergronden, Rechtspraak, Theravada Tags: Mettavihari, seksueel misbruik, tempel Waalwijk, Toine van Beek

Lees ook:

  1. OBA Live- Waarom kon Mettavihari zo lang zijn gang gaan?
  2. Het ik en het opbiechten van de zonden
  3. Wie is er als vertrouwenspersoon te vertrouwen?
  4. Vipassanaleraar Aad Verboom: ‘Ik had beter op de signalen moeten letten’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Toine van Beek zegt

    18 juni 2015 om 12:14

    Ondanks het feit dat ik mijn medewerking teruggetrokken heb voor dit artikel is het toch geplaats. Gelieve dit artikel te verwijderen.

    De reden hiervoor is dat de manier van schrijven in het BD de slachtoffers niet zal helpen.

    Toine van Beek

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 29 mei 2025
    Rust, eenvoud en tevredenheid
  • 31 mei 2025
    Workshop meditatie | Omgaan met tegenslag en pijn
  • 1 juni 2025
    Thuiskomen in het lichaam - Meditatiedag met Lex van Heel
  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 5 juni 2025
    Introductieworkshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Hoe noem je iemand die de lege leer uitlegt?
    • Het jaar 2025 – dag 150 – voedseldropping
    • ‘Hulpplan’ VS en Israël: meer concentratiekamp dan hulpverlening
    • Ad van Dun – Zelfonderzoek – jezelf en de werkelijkheid steeds beter leren kennen
    • Extinction Rebellion trekt kort geding in: politie stopt met huisvisitaties

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.