• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Opheffen Tibetaanse tempel niet ter discussie bij Wereldmuseum Rotterdam

Opheffen Tibetaanse tempel niet ter discussie bij Wereldmuseum Rotterdam

14 oktober 2014 door Joop Ha Hoek

Het Wereldmuseum in Rotterdam, met tot nu toe een prachtige en grote collectie esoterisch-boeddhistische kunst, is aan het ontzamelen. Zo’n negentig procent van de collectie gaat de deur uit. Volgens directeur Stanley Bremer blijven alleen de goede stukken –‘een kerncollectie van topstukken’- behouden en worden die zichtbaar voor het publiek. De huur van het depot is met ingang van volgend jaar opgezegd. Bremer verwacht van de ongeveer honderdduizend stukken die achter de deuren van het depot liggen opgeslagen, er tussen de tien en vijftienduizend voor het museum te behouden.

Coördinator wetenschap E. de Bock van het Wereldmuseum: ‘Wat we nu aan het inventariseren zijn en willen afstoten betreft voornamelijk toeristisch spul. Bijvoorbeeld 500 trommels waarvan er 480 kapot zijn. Of een verzameling van 5000 speren, ooit geschonken door instanties in Nederlands Nieuw Guinea. Waar de roest van afbladdert. Zo’n zestig jaar geleden bij ons aan de voordeur afgegeven en sindsdien in depot opgeslagen. Wij zijn een Aziatisch kunstmuseum geworden en die zaken passen alleen daardoor niet meer in onze collectie. Ook kijken we naar de opslagkosten in relatie tot de kunsthistorische waarde van deze objecten.’

Kunstliefhebbers en conservatoren van andere volkenkundige musea maken zich grote zorgen over de opruimwoede van het Wereldmuseum. Volgens hen staan waardevolle en unieke stukken op de door het museum samengestelde lijst van af te stoten objecten. Stukken waarvan het betreuren zou zijn als die in handen zouden komen van buitenlandse musea. De Bock benadrukt dat eerst met collega-musea in Nederland wordt overlegd over het onderbrengen van wat hij noemt toeristisch spul of objecten die niet meer bij de nieuwe opzet van het Wereldmuseum passen. De gemeente Rotterdam, eigenaar van het museum, heeft het laatste woord over het ontzamelen van het museum. Maar het ziet er niet naar uit dat het ‘toeristisch spul’ behouden blijft voor de Maasstad. Een gemeentelijke woordvoerder woordvoerster noemde het in De Groene Amsterdammer ‘bulk’, spullen zonder cultuurhistorische waarde voor Rotterdam.

Via de Stichting Vrienden van het Wereldmuseum zijn de laatste jaren al tal van islamitische kunstvoorwerpen verkocht uit de collectie . De resterende Aziatische objecten in het museum zijn in bruikleen van de Stichting Bodhimanda, een stichting ter bevordering van het boeddhisme. Voorzitter Imrat Verhoeven schat dat 75 à tachtig procent van de getoonde collectie eigendom van zijn stichting is.

Tibetaanse tempelopstelling. Foto Wereldmuseum.
Tibetaanse tempelopstelling. Foto Wereldmuseum.

Het Wereldmuseum heeft een unieke Tibetaans boeddhistische tempelopstelling, op tien mei dit jaar ceremonieel ingewijd door de Dalai Lama. Past die opstelling nog wel binnen het predikaat kunstmuseum? ‘Die blijft tot de topcollectie van dit museum behoren’, verzekert De Bock geruststellend. Ook andere boeddhistische objecten blijft volgens hem, op een enkele uitzondering na, het predikaat ‘toeristisch spul’ bespaard. ‘Vrijwel elke week hebben we contact met Bodhimanda, we zijn als broer en zus. De tempelopstelling blijft zoals die is.’ De Bock benadrukt dat, wat genoemd wordt het ontzamelen in zijn museum, al tien jaar speelt. Het duurt volgens hem zo lang om een selectie te maken omdat experts alle objecten op hun waarde moeten beoordelen. Volgens hem zal het publiek niets merken van het uitdunnen van de collectie. De objecten die worden afgestoten werden volgens hem al nooit tentoongesteld. Opvallend is dat in de zalen van het Wereldmuseum wel boeddhistische objecten te koop worden aangeboden. Zoals een Boeddhabeeld.

Gedurende drie generaties hebben kunstverzamelaars deze authentieke Tibetaanse collectie bijeengebracht. Het Wereldmuseum heeft vier jaar lang gewerkt om deze tempelopstelling te realiseren. De inwijding van de tempelruimte door de Dalai Lama, in mei dit jaar, bevestigt volgens het museum dat deze opstelling voldoet aan de spirituele uitgangspunten van het Tibetaans boeddhisme. De inwijding is volgens het museum een kroon op het werk van zowel de verzamelaars als het museum te noemen. Deze Tibetaanse tempelexpositie is de enige in de wereld die compleet is en toegankelijk voor publiek. Het is een ode aan het spirituele onderwijs.

Uitgelicht onderdeel tempelopstelling Wereldmuseum Rotterdam
Uitgelicht onderdeel tempelopstelling Wereldmuseum Rotterdam. Foto Wereldmuseum.

De schittering van het uitbundige interieur is een eeuwige illusie. Het geeft tegelijkertijd uitdrukking aan een hogere werkelijkheid. De kostbaarste substanties van de materiële wereld zijn hier ter onthechting geofferd. Edele metalen en halfedelstenen, benadrukken het kostbare en verheven karakter van geestelijke kwaliteiten.

Hoewel de overdadig gedecoreerde interieurstukken in schril contrast lijken te staan met de eenvoud en soberheid van Boeddha’s leer, zijn ze voor deze sacrale ruimte dus welbewust gekozen. In deze tempelruimte staan allerlei offerandes en symbolen. Zij dienen om de wens te bekrachtigen, de gezondheid, de levensduur, het grote meesterschap en de zegenrijke invloed te bestendigen van de troonhouder, de Dalai Lama, die met zijn wijsheid en mededogen de toegewijde van zijn toegewijden is, aldus het museum.

De Bodhimanda stichting heeft als doelstelling het verspreiden van kennis over de materiële en immateriële cultuur van het esoterisch-boeddhisme. Dit doet ze door het tonen van de collectie, maar ook door medewerking aan museale tentoonstellingen in binnen- en buitenland. De stichting stimuleert onderzoek evenals publicaties en lezingen naar de cultuur van het esoterisch-boeddhisme. De stichting organiseert geen religieuze activiteiten.

De stichting beheert een collectie esoterisch-boeddhistische kunst die in de loop der jaren met veel liefde is verzameld door een Nederlandse familie van kunstliefhebbers.

De stichting vindt het belangrijk dat de collectie getoond wordt aan een breed publiek. Een bezoek aan het Wereldmuseum neemt mensen mee in een visuele beleving van het Tibetaans en Japans esoterisch-boeddhisme. Bezoekers betreden een wereld vol rituele objecten, sculpturen en schilderingen die worden gebruikt in beide tradities.

De collectie is uniek omdat ze zich richt op de ritualistische cultuur van het esoterisch-boeddhisme door de eeuwen heen en zich niet richt op een specifieke kunsthistorische periode. In het afgelopen jaar was een van de topstukken te zien tijdens de prestigieuze tentoonstelling Bronze in de Royal Academy of Arts in Londen. Ook waren er stukken in bruikleen voor een tentoonstelling in het Afrika museum. De Bodhimanda stichting is het wereldmuseum zeer erkentelijk dat zij met het tonen van de collectie de spirituele benadering van het esoterisch-boeddhisme heeft omarmd.

Door het tonen van de collectie, het stimuleren van onderzoek en andere activiteiten wil de Bodhimanda stichting bijdragen aan een andere vorm van denken over wie we zijn. Ze hoopt dat iedereen de verlichte werkelijkheid ontdekt en daarmee de plaats der verlichting betreedt.

De stichting is door het BD om een reactie gevraagd, maar heeft nog niet gereageerd

Bronnen De Groene Amsterdammer, Bodhimanda stichting.

Categorie: Achtergronden, Beeldende kunst, Dalai Lama, Japans boeddhisme, Tibetaans boeddhisme Tags: consevator E. de Bock, dalai lama, Imrat Verhoeven, Stichting Bodhimanda, Tibetaanse tempelopstelling, verkoop beelden, Vrienden van het Wereldmuseum, Wereldmuseum Rotterdam

Lees ook:

  1. Wereldmuseum Rotterdam zet unieke Tibetaanse tempelopstelling buiten
  2. Dalai Lama krijgt award voor gedenkdag Nobelprijs Vrede
  3. Dalai Lama pleit voor seculiere benadering
  4. ‘Beeld van Dalai Lama over Tibet niet realistisch’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Erik Hoogcarspel zegt

    14 oktober 2014 om 20:16

    Het Wereldmuseum is een chique restaurant met een kijkzolder, ik kom er nooit meer. De vitrine met boeddhabeelden is een rommeltje.

  2. Publieksactie Wereldmuseum zegt

    17 oktober 2014 om 17:48

    Geachte redactie,

    Een bijdrage van het Boeddhistisch Dagblad over de ontzameling van het Wereldmuseum had een interessante invalshoek in deze discussie kunnen bieden. Vanuit journalistiek oogpunt is het echter niet mogelijk dit artikel in die discussie te betrekken.

    U schrijft:
    ‘Via de Stichting Vrienden van het Wereldmuseum zijn de laatste jaren al tal van islamitische kunstvoorwerpen verkocht uit de collectie. De resterende Aziatische objecten in het museum zijn in bruikleen van de Stichting Bodhimanda, een stichting ter bevordering van het boeddhisme. Voorzitter Imrat Verhoeven schat dat 75 à tachtig procent van de getoonde collectie eigendom van zijn stichting is.’

    De Stichting Vrienden van het Wereldmuseum verkocht tal van Islamitische kunstvoorwerpen die juist niét tot de gemeentelijke collectie behoorden.
    Directeur Bremer maakte dit mogelijk doordat hij zelf de dubbelfunctie bekleedde van museumdirecteur en voorzitter van de Stichting Vrienden van het Wereldmuseum. De Raad van Toezicht van het Wereldmuseum heeft Bremer verzocht deze dubbelfunctie te beëindigen – op voorspraak van
    wethouder Adriaan Visser. Dit was overigens al bekend voor 14 oktober, de datum van publicatie van dit artikel.

    Naast de objecten van de Stichting Bodhimanda, die betrekking hebben op het esoterisch boeddhisme, heeft het Wereldmuseum een eigen Aziatische collectie. Door op vrijwel een gehele etage de objecten te tonen van de Bodhimanda Stichting kiest het Wereldmuseum er expliciet voor niet de objecten te tonen uit de collectie. Wanneer E. de Bock stelt dat de tempelopstelling ’tot de topcollectie van het museum blijft behoren’ verdraait hij de feiten. Alle voorwerpen in de tempelopstelling zijn eigendom van de Bodhimanda stichting – het Wereldmuseum verleent de ruimte om de opstelling te tonen maar is niet de eigenaar.

    In uw artikel maakt u gebruik van veel verschillende bronnen. De uitspraak van Imrat Verhoeven is letterlijk overgenomen uit de Groene, maar die bron is niet vermeld. De alinea’s over de tempelopstelling zijn letterlijk ontleend aan de beschrijvingen van het Wereldmuseum,
    de informatie over de activiteiten van de Bodhimanda stichting lijken van de stichting zelf afkomstig te zijn.
    De enige eigen bijdrage van de verantwoordelijk journalist is het interviewen van de zogeheten Coördinator Wetenschap van het museum, E. de Bock.

    Het principe van hoor en wederhoor had in ieder geval toegepast moeten worden op de beweringen van De Bock. Een verzameling van vijfduizend speren kan voor hem toeristische rommel zijn, wereldwijd worden ze erkend als uniek erfgoed van Nieuw-Guinea. Dit vraagt om een zorgvuldige verantwoordelijkheid. Bijna negentig procent van het historisch materiaal erfgoed van Nieuw-Guinea is opgeslagen in Nederlandse volkenkundige musea, het Wereldmuseum bezit hier het meeste van. Navraag bij een expert op het gebied van kunst uit Oceanië had dit kunnen verhelderen.Wanneer De Bock benadrukt dat er met collega-musea wordt overlegd over het onderbrengen van objecten – dient de redactie dit te controleren.Om welke collega-musea gaat het? Hoe verloopt het overleg?

    Waarschijnlijk heeft het Boeddhistisch Dagblad voornamelijk de eigen doelgroep willen bedienen met de informatie dat de Boeddhistische verzameling nog in het museum te zien blijft. Maar ook wanneer er voor de eigen achterban wordt geschreven dienen de feiten te kloppen,
    beweringen te worden nagetrokken, bronnen te worden vermeld en hoor- en wederhoor te worden toegepast.

    Hoogachtend,

    Publieksactie Wereldmuseum

  3. Joop Ha Hoek zegt

    17 oktober 2014 om 18:59

    U heeft gelijk, onze berichtgeving was gebaseerd op publicaties in De Groene en aangevuld met informatie die de op de site van de Bodhimanda stichting vonden. En dat hadden we natuurlijk direct al moeten vermelden. Redactie BD.

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 129 – vrede en alle goeds
    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.