• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Zeven maanden Boeddha in de Linie, het is voorbij

Zeven maanden Boeddha in de Linie, het is voorbij

3 juni 2014 door Joop Ha Hoek

Logo boeddha in de linie organisatorenMet het leegruimen van de expositieruimten in Kunstfort Asperen in Acquoi door de kunstenaars, is gisteren een officieel eind gekomen aan het vriendelijke experiment Boeddha in de Linie. Vier beeldende kunstenaars, Leen Kaldenberg, Airco Caravan, Raoul Deleo en Mark Schalken, namen in de maanden maart en april deel aan het project en werkten en woonden ieder twee weken in een atelier en bomvrije ruimte op het terrein van Werk aan het Spoel in Culemborg. Op basis van hun ervaringen en indrukken in het bijzondere landschap trainden de vier boeddhisten hun geest en maakten ze daar hun objecten en schilderijen.

Elisabeth ter Borg.
Elisabeth ter Borg.

Boeddha in de Linie is in de herfst van 2013 bedacht door Elisabeth ter Borg van Wou2 en verder uitgevoerd met Agnes Sommer en Joop Hoek. De oorspronkelijke bedoeling was om de kunstenaars in afzondering en op basis van een koan aan de slag te laten gaan met hun nieuwe omgeving, verstoken van communicatiemiddelen en contact met hun partners en achterban, daarmee hun geest te trainen en handvatten te ontwikkelen om met de nieuwe situatie om te gaan en met nieuwe inzichten werk te produceren.

Leen Kaldenberg. Foto en copyright Elisabeth ter Borg.
Leen Kaldenberg. Foto en copyright Elisabeth ter Borg.

In de praktijk is van die relatieve eenzaamheid niets terecht gekomen. Leen Kaldenberg profiteerde begin maart nog wel van een redelijk rustige omgeving, maar de andere drie moesten zich afschermen van een groot aantal bezoekers van Werk aan het Spoel die de privacy van de kunstenaars niet of nauwelijks respecteerden en ongevraagd en onuitgenodigd atelier en bomvrije slaapruimten binnengingen. Raoul Deleo: ‘Ik heb hier meer mensen ontmoet dan in lange tijd in mijn atelier in Rotterdam. Alleen de vroege ochtenduren waren voor mij.’ De kunstenaars verdienen een compliment dat ze zich aan deze situatie aanpasten en toch een isolement wisten te creëren die recht deed aan de opzet van het experiment.

Ook anderszins verliep het experiment anders dan voorzien. De expositieruimte op het terrein van Werk aan het Spoel was niet op tijd beschikbaar. Door de bereidwillige medewerking van het bestuur van het Kunstfort Asperen konden de kunstenaars met hun werk voor drie weken uitwijken naar de expositieruimten in dit fort en werd de afsluitende expositie –met als verbindende factor de Lotusbloemen van Mary Fontaine- toch een succes.

Airco Caravan met een reproductie van Made in China.
Airco Caravan met een reproductie van Made in China.
Raoul Deleo. Foto Elisabeth ter Borg.
Raoul Deleo. Foto Elisabeth ter Borg.

Zijn de gemaakte objecten en schilderijen boeddhistische kunst? Dat kan je niet zeggen. Belangstellenden met een boeddhistische achtergrond of inslag zullen er ongetwijfeld boeddhistische elementen in herkennen, zoals lijden, compassie, mededogen. ‘Gewone’ bezoekers zien in aandacht vervaardigde kunst. Identiteit en culturele achtergrond spelen ook een rol bij de beoordeling en waardering van de objecten. Westerse belangstellenden die het door Airco Caravan samengestelde schilderij ‘Made in China’ zien, zien een imposant portret van de Dalai Lama, de geestelijk leider van het Tibetaans boeddhisme, dat op een wel heel bijzondere wijze ontstaan is. Tibetanen zien een schilderij dat door Chinese kunstenaars in zestien delen op verschillende locaties in China- het land van de bezetter van Tibet, is geschilderd en vragen zich af met wat voor intentie die kunstenaars de kwast ter hand namen. Is hun geest verstoord, met welke intentie maakten ze het doek? Wat voor spirituele invloed -positief of negatief- brachten ze in in het uiteindelijke resultaat? En hoe wordt dat beleefd door de Tibetaanse gemeenschap.

Bidl Mark Schalken
Foto Elisabeth ter Borg.

Zeven maanden na het bedenken van het project kwam er een eind aan. Voor de kunstenaars is het een bijzondere ervaring geworden. Ze stapten in een experiment dat ogenschijnlijk niet kon mislukken omdat dat eigen is aan een experiment. Met liefde en een grote onbevangenheid gingen ze aan de slag, ieder op hun volstrekt eigen wijze. Voor de organisatoren was dat heel speciaal om mee te maken. Voor Elisabeth in het bijzonder, die met een open mind en metta de kunstenaars soms dagelijks bijstond. Mark Schalken: ‘Ik wist niet wat me overkwam, een vreemde vrouw die voor me ging zorgen.’ Voor mijzelf, en ik mag misschien ook voor Agnes praten, was het project soms een oefening in geduld, van afzien ook. De bij tijd en wijle zware verantwoordelijkheid voelen voor de achterblijvers van de kunstenaars en de kunstenaars zelf. Onze eigen, soms opstandige geest temmen als dingen fout liepen zonder dat de kunstenaars daar iets van merkten. Want dat was het uitgangspunt.

boeddha-in-de-linie
Logo Boeddha in de Linie, Fred van der Zee.
Martine Jacobs. Aquarel uit de serie Elegy.
Martine Jacobs. Aquarel uit de serie Elegy.

De organisatoren van Boeddha in de Linie wisten zich ook verzekerd van de onbaatzuchtige hulp en medewerking van een groot aantal mensen. Sponsors, vrijwilligers bij Werk aan het Spoel en Kunstfort Asperen. Het logo van het project werd gemaakt door Fred van der Zee. De kunstwerken op de enveloppen met de koan door Martine Jacobs. De kunstenaars zelf hielpen een handje als dat nodig leek. Voor deze mensen maak ik een diepe buiging.

De boeddhistische omroep zendt op 14 september een door Emil van Zuylen gemaakte documentaire van een uur uit over dit unieke project.

Mark Schalken maakte een foto-impressie van de expositie.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Beeldende kunst, Boeddha in de Linie, Boeddhisme Tags: Agnes Sommer, airco caravan, Elisabeth ter Borg, Emil van Zuylen, Fred van der Zee, joop hoek, kunstfort Asperen, Leen Kaldenberg, Mark Schalken, Martine Jacobs, Raoul Deleo

Lees ook:

  1. Boeddha in de Linie: Slapen in een bomvrije bunker.
  2. Expositie Boeddha in de Linie
  3. Expo Boeddha in de Linie gaat derde week in
  4. Boeddhistisch filmmaker Emil van Zuylen (45) overleden

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Ward Van HOnsté zegt

    4 juni 2014 om 08:30

    Wij zijn zo nieuwsgierig, maak a u b de koan nu bekend.

    groetjes

    Ward

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
24 mrt
Zen Weekend
24 mrt 23
26 mrt
Kum Nye Yoga op Zondag Serie | Online | Start 26 maart
26 mrt 23
26 mrt
Filmmiddag
26 mrt 23
26 mrt
Medicijnboeddha ceremonie | Live en Online
26 mrt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

    Joop Ha Hoek - 7 maart 2023

    KNMI regen en natte sneeuw. Somewhere over the rainbow, skies are blue. Take care out-there.

    Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

    Erik Hoogcarspel - 6 maart 2023

    Hoe zit het nu met het oneindige? Om te beginnen merkt Zantema op dat er verschillende soorten oneindigheid bestaan. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde Hilbert-hotel, vernoemd naar de wiskundige David Hilbert. Dit is een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers. Als deze allemaal bezet zijn en er meldt zich een nieuwe gast, dan zou hij of zij op het eerste gezicht geen kamer kunnen krijgen. Dit lukt echter wel met een bepaald trucje: laat iedere gast verhuizen naar de kamer ernaast. Deze is er altijd, anders zouden er niet oneindig veel kamers zijn. De eerste kamer komt dan vrij.

    Hoe zen is Zuid? De weg van de vier geloften met een bus vol ikken.

    Erik Hoogcarspel - 2 maart 2023

    De schrijfster, Hanneke Dijkman, is lerares zenmeditatie en woont in Rotterdam Zuid, in de wijk Vreewijk. Als Rotterdammer vraag je je dan af zen in Zuid ‘ken dit wel?’ Zuid is namelijk het jongste en armste deel van de stad, de plaats waar in het begin van de vorige eeuw arme landarbeiders uit Zeeland en Friesland kwamen wonen om in de haven te werken. De Rotterdammers aan de linker Maasoever hadden het toen over de ‘boeren’, die een geit op zolder hadden en in klederdracht liepen. Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar Zuid heeft de reputatie van een verzameling probleemwijken nooit helemaal van zich af kunnen schudden.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ardan
    • Regressie is de kosmische grap
    • De virtuele denkster 414
    • Dick – Drie maal scheepsrecht
    • Renske – haiku

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens