• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Achtergronden » Zeven maanden Boeddha in de Linie, het is voorbij

Zeven maanden Boeddha in de Linie, het is voorbij

3 juni 2014 door Joop Ha Hoek

Logo boeddha in de linie organisatorenMet het leegruimen van de expositieruimten in Kunstfort Asperen in Acquoi door de kunstenaars, is gisteren een officieel eind gekomen aan het vriendelijke experiment Boeddha in de Linie. Vier beeldende kunstenaars, Leen Kaldenberg, Airco Caravan, Raoul Deleo en Mark Schalken, namen in de maanden maart en april deel aan het project en werkten en woonden ieder twee weken in een atelier en bomvrije ruimte op het terrein van Werk aan het Spoel in Culemborg. Op basis van hun ervaringen en indrukken in het bijzondere landschap trainden de vier boeddhisten hun geest en maakten ze daar hun objecten en schilderijen.

Elisabeth ter Borg.
Elisabeth ter Borg.

Boeddha in de Linie is in de herfst van 2013 bedacht door Elisabeth ter Borg van Wou2 en verder uitgevoerd met Agnes Sommer en Joop Hoek. De oorspronkelijke bedoeling was om de kunstenaars in afzondering en op basis van een koan aan de slag te laten gaan met hun nieuwe omgeving, verstoken van communicatiemiddelen en contact met hun partners en achterban, daarmee hun geest te trainen en handvatten te ontwikkelen om met de nieuwe situatie om te gaan en met nieuwe inzichten werk te produceren.

Leen Kaldenberg. Foto en copyright Elisabeth ter Borg.
Leen Kaldenberg. Foto en copyright Elisabeth ter Borg.

In de praktijk is van die relatieve eenzaamheid niets terecht gekomen. Leen Kaldenberg profiteerde begin maart nog wel van een redelijk rustige omgeving, maar de andere drie moesten zich afschermen van een groot aantal bezoekers van Werk aan het Spoel die de privacy van de kunstenaars niet of nauwelijks respecteerden en ongevraagd en onuitgenodigd atelier en bomvrije slaapruimten binnengingen. Raoul Deleo: ‘Ik heb hier meer mensen ontmoet dan in lange tijd in mijn atelier in Rotterdam. Alleen de vroege ochtenduren waren voor mij.’ De kunstenaars verdienen een compliment dat ze zich aan deze situatie aanpasten en toch een isolement wisten te creëren die recht deed aan de opzet van het experiment.

Ook anderszins verliep het experiment anders dan voorzien. De expositieruimte op het terrein van Werk aan het Spoel was niet op tijd beschikbaar. Door de bereidwillige medewerking van het bestuur van het Kunstfort Asperen konden de kunstenaars met hun werk voor drie weken uitwijken naar de expositieruimten in dit fort en werd de afsluitende expositie –met als verbindende factor de Lotusbloemen van Mary Fontaine- toch een succes.

Airco Caravan met een reproductie van Made in China.
Airco Caravan met een reproductie van Made in China.
Raoul Deleo. Foto Elisabeth ter Borg.
Raoul Deleo. Foto Elisabeth ter Borg.

Zijn de gemaakte objecten en schilderijen boeddhistische kunst? Dat kan je niet zeggen. Belangstellenden met een boeddhistische achtergrond of inslag zullen er ongetwijfeld boeddhistische elementen in herkennen, zoals lijden, compassie, mededogen. ‘Gewone’ bezoekers zien in aandacht vervaardigde kunst. Identiteit en culturele achtergrond spelen ook een rol bij de beoordeling en waardering van de objecten. Westerse belangstellenden die het door Airco Caravan samengestelde schilderij ‘Made in China’ zien, zien een imposant portret van de Dalai Lama, de geestelijk leider van het Tibetaans boeddhisme, dat op een wel heel bijzondere wijze ontstaan is. Tibetanen zien een schilderij dat door Chinese kunstenaars in zestien delen op verschillende locaties in China- het land van de bezetter van Tibet, is geschilderd en vragen zich af met wat voor intentie die kunstenaars de kwast ter hand namen. Is hun geest verstoord, met welke intentie maakten ze het doek? Wat voor spirituele invloed -positief of negatief- brachten ze in in het uiteindelijke resultaat? En hoe wordt dat beleefd door de Tibetaanse gemeenschap.

Bidl Mark Schalken
Foto Elisabeth ter Borg.

Zeven maanden na het bedenken van het project kwam er een eind aan. Voor de kunstenaars is het een bijzondere ervaring geworden. Ze stapten in een experiment dat ogenschijnlijk niet kon mislukken omdat dat eigen is aan een experiment. Met liefde en een grote onbevangenheid gingen ze aan de slag, ieder op hun volstrekt eigen wijze. Voor de organisatoren was dat heel speciaal om mee te maken. Voor Elisabeth in het bijzonder, die met een open mind en metta de kunstenaars soms dagelijks bijstond. Mark Schalken: ‘Ik wist niet wat me overkwam, een vreemde vrouw die voor me ging zorgen.’ Voor mijzelf, en ik mag misschien ook voor Agnes praten, was het project soms een oefening in geduld, van afzien ook. De bij tijd en wijle zware verantwoordelijkheid voelen voor de achterblijvers van de kunstenaars en de kunstenaars zelf. Onze eigen, soms opstandige geest temmen als dingen fout liepen zonder dat de kunstenaars daar iets van merkten. Want dat was het uitgangspunt.

boeddha-in-de-linie
Logo Boeddha in de Linie, Fred van der Zee.
Martine Jacobs. Aquarel uit de serie Elegy.
Martine Jacobs. Aquarel uit de serie Elegy.

De organisatoren van Boeddha in de Linie wisten zich ook verzekerd van de onbaatzuchtige hulp en medewerking van een groot aantal mensen. Sponsors, vrijwilligers bij Werk aan het Spoel en Kunstfort Asperen. Het logo van het project werd gemaakt door Fred van der Zee. De kunstwerken op de enveloppen met de koan door Martine Jacobs. De kunstenaars zelf hielpen een handje als dat nodig leek. Voor deze mensen maak ik een diepe buiging.

De boeddhistische omroep zendt op 14 september een door Emil van Zuylen gemaakte documentaire van een uur uit over dit unieke project.

Mark Schalken maakte een foto-impressie van de expositie.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Beeldende kunst, Boeddha in de Linie, Boeddhisme Tags: Agnes Sommer, airco caravan, Elisabeth ter Borg, Emil van Zuylen, Fred van der Zee, joop hoek, kunstfort Asperen, Leen Kaldenberg, Mark Schalken, Martine Jacobs, Raoul Deleo

Lees ook:

  1. Boeddha in de Linie: Slapen in een bomvrije bunker.
  2. Expositie Boeddha in de Linie
  3. Expo Boeddha in de Linie gaat derde week in
  4. Boeddhistisch filmmaker Emil van Zuylen (45) overleden

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Ward Van HOnsté zegt

    4 juni 2014 om 08:30

    Wij zijn zo nieuwsgierig, maak a u b de koan nu bekend.

    groetjes

    Ward

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 26 mei 2022 - 29 mei 2022
    Hemelvaartretraite Schoonheid van Zijn
  • 27 mei 2022 - 29 mei 2022
    'Gezond leven, natuurlijk sterven'
  • 29 mei 2022
    Nyinthün, dag van stilte en meditatie
  • 30 mei 2022
    Open Les Kum Nye Yoga en Meditatie | Live op ma-di-wo
  • 30 mei 2022
    Online course The Twelve Links of Interdependent Origination
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Grondlegger van de BOS – Jean Karel Hylkema overleden

Jacques den Boer - 26 mei 2022

In 1999 gaf de overheid een zendmachtiging aan de Boeddhistische Omroep Stichting. Jean Karel Hylkema werd daarvan niet alleen ongeveer vijf  jaar  bestuurder en manager. Hij was tegelijk programma-adviseur voor de tv- en radioredactie, naast programmadirecteur Babeth VanLoo, en werkte mee aan tv-documentaires als interviewer.

Tulpenboeddhisme: Hoe het boeddhisme in Nederland wortel heeft geschoten (4 en slot)

Jacques den Boer - 26 mei 2022

Onder aanvoering van de Rigpa-boeddhist ir. Jean Karel Hylkema , de gelauwerde cineaste en Dzogchen-boeddhiste Babeth VanLoo en een nieuwe BUN-voorzitter, prof. dr. Johan Niezing, kwam er uiteindelijk toch per 1 september 2000 een zendmachtiging voor radio en tv.

‘Yatra naar Majjhimadesa – een pelgrimsreis naar het Middenland’.

Guy E. Dubois - 24 mei 2022

De Majjhimadesa was de broedkamer van de Dhamma —de Leer van de Boeddha’s. Het is het gebied waar de Boeddha geboren werd, waar hij tot Zelfrealisatie kwam, waar hij predikte en het parinibbana bereikte. In Boeddha’s tijd waren overgrote delen van het Middenland bedekt met junglevegetatie. De fauna was veelzijdig en bestond o.m. uit leeuwen, tijgers, herten, olifanten en neushoorns.

Baas over eigen karma

Kees Moerbeek - 22 mei 2022

Het individu is de enige die de volledige controle heeft over zijn daden, ongeacht de druk die anderen op hem kunnen uitoefenen. Een onheilzame handeling onder grote druk uitgevoerd, heeft echter een ander karmisch effect dan een vrijwillige onheilzame handeling.

Boekbespreking- De lach van de Boeddha. Een ontmoeting met de boeddhistische filosofie

Erik Hoogcarspel - 21 mei 2022

Vandepitte gooit zijn lezers al snel in het diepe met zijn uiteenzetting over de leegte. Hij geeft daarbij een eigen interpretatie, die enigszins afwijkt van de boeddhistische teksten.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  • Haiku
  • Interregionale bijeenkomst Tibetaanse groeperingen  in Barcelona
  • Millennial boeddhistische nonnen beoefenen een verboden -gewelddadige- vaardigheid
  • de Boeddhistische blik — Walk with me
  • Ardan

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens