• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Tiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Zeven maanden Boeddha in de Linie, het is voorbij

3 juni 2014 door Joop Ha Hoek

Logo boeddha in de linie organisatorenMet het leegruimen van de expositieruimten in Kunstfort Asperen in Acquoi door de kunstenaars, is gisteren een officieel eind gekomen aan het vriendelijke experiment Boeddha in de Linie. Vier beeldende kunstenaars, Leen Kaldenberg, Airco Caravan, Raoul Deleo en Mark Schalken, namen in de maanden maart en april deel aan het project en werkten en woonden ieder twee weken in een atelier en bomvrije ruimte op het terrein van Werk aan het Spoel in Culemborg. Op basis van hun ervaringen en indrukken in het bijzondere landschap trainden de vier boeddhisten hun geest en maakten ze daar hun objecten en schilderijen.

Elisabeth ter Borg.
Elisabeth ter Borg.

Boeddha in de Linie is in de herfst van 2013 bedacht door Elisabeth ter Borg van Wou2 en verder uitgevoerd met Agnes Sommer en Joop Hoek. De oorspronkelijke bedoeling was om de kunstenaars in afzondering en op basis van een koan aan de slag te laten gaan met hun nieuwe omgeving, verstoken van communicatiemiddelen en contact met hun partners en achterban, daarmee hun geest te trainen en handvatten te ontwikkelen om met de nieuwe situatie om te gaan en met nieuwe inzichten werk te produceren.

Leen Kaldenberg. Foto en copyright Elisabeth ter Borg.
Leen Kaldenberg. Foto en copyright Elisabeth ter Borg.

In de praktijk is van die relatieve eenzaamheid niets terecht gekomen. Leen Kaldenberg profiteerde begin maart nog wel van een redelijk rustige omgeving, maar de andere drie moesten zich afschermen van een groot aantal bezoekers van Werk aan het Spoel die de privacy van de kunstenaars niet of nauwelijks respecteerden en ongevraagd en onuitgenodigd atelier en bomvrije slaapruimten binnengingen. Raoul Deleo: ‘Ik heb hier meer mensen ontmoet dan in lange tijd in mijn atelier in Rotterdam. Alleen de vroege ochtenduren waren voor mij.’ De kunstenaars verdienen een compliment dat ze zich aan deze situatie aanpasten en toch een isolement wisten te creëren die recht deed aan de opzet van het experiment.

Ook anderszins verliep het experiment anders dan voorzien. De expositieruimte op het terrein van Werk aan het Spoel was niet op tijd beschikbaar. Door de bereidwillige medewerking van het bestuur van het Kunstfort Asperen konden de kunstenaars met hun werk voor drie weken uitwijken naar de expositieruimten in dit fort en werd de afsluitende expositie –met als verbindende factor de Lotusbloemen van Mary Fontaine- toch een succes.

Airco Caravan met een reproductie van Made in China.
Airco Caravan met een reproductie van Made in China.
Raoul Deleo. Foto Elisabeth ter Borg.
Raoul Deleo. Foto Elisabeth ter Borg.

Zijn de gemaakte objecten en schilderijen boeddhistische kunst? Dat kan je niet zeggen. Belangstellenden met een boeddhistische achtergrond of inslag zullen er ongetwijfeld boeddhistische elementen in herkennen, zoals lijden, compassie, mededogen. ‘Gewone’ bezoekers zien in aandacht vervaardigde kunst. Identiteit en culturele achtergrond spelen ook een rol bij de beoordeling en waardering van de objecten. Westerse belangstellenden die het door Airco Caravan samengestelde schilderij ‘Made in China’ zien, zien een imposant portret van de Dalai Lama, de geestelijk leider van het Tibetaans boeddhisme, dat op een wel heel bijzondere wijze ontstaan is. Tibetanen zien een schilderij dat door Chinese kunstenaars in zestien delen op verschillende locaties in China- het land van de bezetter van Tibet, is geschilderd en vragen zich af met wat voor intentie die kunstenaars de kwast ter hand namen. Is hun geest verstoord, met welke intentie maakten ze het doek? Wat voor spirituele invloed -positief of negatief- brachten ze in in het uiteindelijke resultaat? En hoe wordt dat beleefd door de Tibetaanse gemeenschap.

Bidl Mark Schalken
Foto Elisabeth ter Borg.

Zeven maanden na het bedenken van het project kwam er een eind aan. Voor de kunstenaars is het een bijzondere ervaring geworden. Ze stapten in een experiment dat ogenschijnlijk niet kon mislukken omdat dat eigen is aan een experiment. Met liefde en een grote onbevangenheid gingen ze aan de slag, ieder op hun volstrekt eigen wijze. Voor de organisatoren was dat heel speciaal om mee te maken. Voor Elisabeth in het bijzonder, die met een open mind en metta de kunstenaars soms dagelijks bijstond. Mark Schalken: ‘Ik wist niet wat me overkwam, een vreemde vrouw die voor me ging zorgen.’ Voor mijzelf, en ik mag misschien ook voor Agnes praten, was het project soms een oefening in geduld, van afzien ook. De bij tijd en wijle zware verantwoordelijkheid voelen voor de achterblijvers van de kunstenaars en de kunstenaars zelf. Onze eigen, soms opstandige geest temmen als dingen fout liepen zonder dat de kunstenaars daar iets van merkten. Want dat was het uitgangspunt.

boeddha-in-de-linie
Logo Boeddha in de Linie, Fred van der Zee.
Martine Jacobs. Aquarel uit de serie Elegy.
Martine Jacobs. Aquarel uit de serie Elegy.

De organisatoren van Boeddha in de Linie wisten zich ook verzekerd van de onbaatzuchtige hulp en medewerking van een groot aantal mensen. Sponsors, vrijwilligers bij Werk aan het Spoel en Kunstfort Asperen. Het logo van het project werd gemaakt door Fred van der Zee. De kunstwerken op de enveloppen met de koan door Martine Jacobs. De kunstenaars zelf hielpen een handje als dat nodig leek. Voor deze mensen maak ik een diepe buiging.

De boeddhistische omroep zendt op 14 september een door Emil van Zuylen gemaakte documentaire van een uur uit over dit unieke project.

Mark Schalken maakte een foto-impressie van de expositie.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Beeldende kunst, Boeddha in de Linie, Boeddhisme Tags: Agnes Sommer, airco caravan, Elisabeth ter Borg, Emil van Zuylen, Fred van der Zee, joop hoek, kunstfort Asperen, Leen Kaldenberg, Mark Schalken, Martine Jacobs, Raoul Deleo

Lees ook:

  1. Boeddha in de Linie: Slapen in een bomvrije bunker.
  2. Expositie Boeddha in de Linie
  3. Boeddhistisch filmmaker Emil van Zuylen (45) overleden
  4. Boeddha in de Linie: Alcatraz of nirvana

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Ward Van HOnsté zegt

    4 juni 2014 om 08:30

    Wij zijn zo nieuwsgierig, maak a u b de koan nu bekend.

    groetjes

    Ward

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 1 maart 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 3 maart 2021
    Zen Spirit Doorgaande groep Meditatie Arnhem
  • 3 maart 2021
    Weten - Niet Weten | Cursus Lotus Trilogie online
  • 3 maart 2021
    Lezingenserie 'Mystiek leven'
  • 4 maart 2021
    Doorlopende groep Vipassana Haarlem
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boeddhisten ontwaakt (deel 3)

Kees Moerbeek - 28 februari 2021

Grant onderzoekt hoe de geleerde Rahula zijn begrip van de kern van de leer van de Boeddha kan verenigen met de claims van het door Dharmapala geïnspireerde Singalese nationalisme. Rahula nam volgens Grant ‘zijn toevlucht tot de intellectuele strategie die claimt dat verschillende historische omstandigheden vragen om een andere manier van de uitleg van de boodschap van de Boeddha.’ Hij doet een beroep op het historisch moment om de interpretatie van het boeddhisme in de Mahavamsa te rechtvaardigen en daarmee zijn eigen activistische politieke agenda.

Mijmeringen over bewustzijn

Rob van Boven en Luuk Mur - 23 februari 2021

Je trok in je jeugd de conclusie dat je niet gewenst was. Met die ervaring ging je de wereld zien. Dat werd het fundament van je geloofssysteem. Je ging jezelf beschermen tegen deze pijnlijke gevoelens, die het gevolg zijn van wat je bent gaan geloven.  Dat kan zijn door jezelf zoveel mogelijk terug te trekken of vooral niet lastig te zijn. Of misschien ging je juist heel nadrukkelijk aanwezig zijn, wat door anderen juist als heel vervelend ervaren kan worden.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 2 en slot))

Erik Hoogcarspel - 21 februari 2021

Het is niet verwonderlijk dat het begrip “gelijkheid” in andere culturen geen rol speelt. Blijkbaar heeft men daar wel van de ervaring geleerd. Voor Confucius waren rangen en standen in de maatschappij noodzakelijk voor een harmonische en goed functionerende samenleving. Een referendum zou volgens hem alleen maar tot grote rampen leiden, want ongeletterde en slecht opgevoede mensen kunnen niet weten wat het beste is voor ieder.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 1)

Erik Hoogcarspel - 20 februari 2021

We leven in procrustische tijden waarin gelijkheid heilig is geworden. Onderscheid, discriminatie, is zo’n beetje de bron van alle kwaad. We moeten allemaal gelijk zijn. Alle kinderen in een klas, allemaal schaatsen of naar het strand op hetzelfde moment, allemaal dezelfde kleding en dezelfde maten, met wat elastiek in de stof past het toch wel.

Paul Boersma – Het portret als valkuil

Paul Boersma - 16 februari 2021

Het Boeddhabeeld is een symbolische weergave van de vergoddelijkte mens, van de verlichte mens, van de mens waarin wijsheid en mededogen tot volle ontplooiing zijn gekomen. Het is een toonbeeld van harmonie.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • Niet-weten is leven in onduidelijkheid
  • Boeddhisten ontwaakt (deel 3)
  • Dick – aandacht is toelaten
  • Hans van Willenswaard – Het mysterie van de Zwarte Tulp (8) – de boeddhistische kloosterling
  • Mijn (tijdelijke) staat van zijn

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens