In de periode van 11 tot 15 juli geeft de Srilankaanse monnik Dangala Kusalagnana Thissa Thero in het Paviljoentje in het Belgische Beernem verschillende avondmeditaties en een meditatie van een hele dag op zaterdag 12 juli.
De monnik is een psychologische consulent en boeddhistische psychotherapeut. En een internationaal gevraagde meditatieleraar.
Op zijn tournee doorheen verschillende Europese landen komt hij deze zomer ook naar België om boeddhistische meditaties en onderricht te geven met als thema: “Ontwikkelen van liefdevolle vriendelijkheid voor een gelukkiger leven”.
Marijke Van Holm, kinesitherapeut en ervaren yogalerares, zal de workshops begeleiden. Zij zegt over deze monnik:
‘Ik mocht Kusala Gnana een tweetal jaar geleden ontmoeten tijdens een ayurvedische kuur in Sri Lanka. Ik had nog nooit zo’n diepe meditatie ervaren als toen ik in zijn nabijheid was. Een monnik van zijn hoedanigheid werkt enorm cataliserend, alsof zijn aanwezigheid alleen al je helpt, en alle obstakels eventjes wegneemt zodat je zenuwstelsel tot rust komt en je bewustzijn zich kan verruimen naar proporties waar je je zelf niet in staat toe acht.’
Eerwaarde Dangala Kusalagnana Thissa Thero over zijn leven: ‘Ik ben in 1986 geboren in een zeer afgelegen dorp in de zuidelijke provincie van Sri Lanka. Ik was de jongste van zes broers en zussen. Reeds op zeer jonge leeftijd was ik zeer religieus minded. Toen ik zeven jaar oud was werd ik aangesteld als novice monnik, met de zegeningen van mijn ouders die aanvankelijk geen interesse toonden. Na mijn wijding als monnik was ik in staat om meer kennis over het boeddhisme op te doen, aan de universiteit waar ik mijn Bachelor of Arts in het Pali behaalde (met Honours Degree), had ik ook meer de gelegenheid om over andere religies en filosofieën te lezen. Daarna behaalde ik mijn Masters of Arts aan de Boeddhistische Pali Universiteit van Sri Lanka.
Ik ging me ook toeleggen op het gebied van de psychologie nadat ik mijn diploma in de psychologische begeleiding en de boeddhistische psychologie(Masters of Philosophy) had. Na twintig jaar van mijn Bhikkhu (monniken-) leven, deed ik ervaring in meditatie op onder leiding van diverse leraren en op verschillende plaatsen zoals in bossen, kloosters, grotten en kapelletjes. Nu ben ik een nationaal en internationaal meditatieleraar, en ik help gewone mensen om hun problemen te overwinnen. Mijn voornaamste zorg is om mensen te leren mediteren en de basis van de leer van de Boeddha te onderrichten op een manier die de gewone mensen kunnen gebruiken in hun leven.’
‘We zijn in een staat van zijn en van onrust gestrand omdat we het niet voor mekaar krijgen om onszelf te begrijpen. De meeste mensen vinden het moeilijk om hun leven te optimaliseren omdat zij geen kennis hebben van hoe men tegemoet kan komen aan de doelstellingen van hun leven. Van in onze kindertijd proberen we om geluk te vinden, en nog steeds zijn we daar naar op zoek. We hopen om geluk te vinden in de toekomst. Maar wat betekent dit? Het betekent dat niemand geniet van het geluk op dit moment zelf, maar men hoopt om van geluk te kunnen genieten in de toekomst en we zijn met ons allen nog steeds op zoek naar geluk.
We moeten het lijden begrijpen, mentaal en fysiek lijden, en ons doel zou moeten zijn om het lijden te overwinnen en blijvend geluk te behouden tijdens ons leven. Het grootste obstakel om dit te realiseren is ons onvermogen om onze gedachten te beheersen. Je bent heel sterk als je kunt leven zonder problemen, maar door slechte wil, misverstanden, ruzies tussen kinderen en ouders, man en vrouw, tussen vrienden en familieleden, kun je niet gelukkig zijn. De basis daarvan ligt in onze negatieve gedachten waardoor onze geest vervuild geraakt. Als we mentaal niet in conflict komen, worden we niet het slachtoffer van onze gedachten.
Liefdevolle vriendelijkheid betekent een warm, hartelijk gevoel hebben. Eerst en vooral moeten we proberen liefdevolle vriendelijkheid te verspreiden in ons leven. Er zijn artsen om allerlei lichamelijke ziekten te genezen, maar wij zelf moeten onze geest behandelen. De beste behandeling is liefdevolle vriendelijkheid. Als we het ons gewoon maken om met liefdevolle vriendelijkheid naar ons leven te kijken, dan botsen we nooit met iets. De geest die niet botst met dingen is vrij, helder, rustig en vredig. Een rustige geest zal geen agressieve beslissingen nemen. Het is dus essentieel om liefdevolle vriendelijkheid te beoefenen als je een gelukkig leven wil leiden.’
Voor alle info: gsm 0032477-31.25.17. www.marijkevanholm.be
Arisia zegt
Ik vraag mij af wat nu ‘boeddhistische psychologie’ is. Ik lees namelijk steeds weer van mensen die het boeddhisme beoefenen maar unaniem zweren dat het boeddhisme geen antwoord heeft op westerse kwalen als neurosen en andere hier voorkomende psychische kwalen, zaken die wij toch met westerse psychologie associëren. En dat voor beoefening van het boeddhisme men dan toch eerst een vorm van westerse psychotherapie moet hebben gedaan om daar mee af te rekenen om enig profijt van de boeddhistische beoefening te kunnen hebben, of nog erger: boeddhistische beoefening in de vorm van bijv. meditatie zou het alleen nog maar erger kunnen maken.
Ik heb dit altijd een curieus standpunt gevonden maar weet er ook niet genoeg van af om daar zelf een onomwonden mening over te hebben.
Ik ben wel benieuwd welke meningen over dit onderwerp hier zijn?
Ujukarin zegt
Hoi Arisia,
Er zijn 2 niveau’s. Meditatie en boeddhistische psychologie waaronder Abidharma-reflectie helpen je goed geïntegreerd te worden, een meer happy-healthy-human-being op weg naar Verlichting, maar om werkzaam te zijn eisen ze wel een bepaald basisniveau. Meditatie integreert namelijk allerlei delen van jezelf en als daar enorme onverwerkte emoties zitten dan heb je extra hulp nodig; mogelijk eerder op het niveau van basis psychotherapie dan Abidharma ja. Boeddhisme zegt relatief weinig over het bereiken van dat basisniveau oftewel happy-healthy-human-being, blijkbaar was in het oude Azië geen of weinig behoefte dat uit te werken.
Konkreet moeten we bij ons tempeltje inderdaad wel eens mensen wegsturen met advies om eerst die andere dingen aan te pakken. Bijvoorbeeld als ze echt schizofreen zijn en de meditatie dit alleen maar versterkt. Doch veel andere Westerse neurotische ‘kwalen’ zoals depressie, ADHD, over-egoïsme of over-altruïsme kunnen wel degelijk uitstekend met meditatie en de andere boeddhistische Pad-delen zoals studie, puja, ethisch leven etc. worden aangepakt. Dus problemen hierbij zitten blijkbaar voldoende dicht bij het basisniveau dat Dharma helpt, schizofrenie zit er gewoon te diep ‘beneden’ en dan is het advies om niet primair Dharma te gaan beoefenen.
Hopelijk helpt het een beetje, with folded palms,