• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Niemand geniet van het geluk op dit eigenste moment

Niemand geniet van het geluk op dit eigenste moment

1 juni 2014 door de redactie

In de periode van 11 tot 15 juli geeft de Srilankaanse monnik Dangala Kusalagnana Thissa Thero in het Paviljoentje in het Belgische Beernem verschillende avondmeditaties en een meditatie van een hele dag op zaterdag 12 juli.

De monnik is een psychologische consulent en boeddhistische psychotherapeut. En een internationaal gevraagde meditatieleraar.

Op zijn tournee doorheen verschillende Europese landen komt hij deze zomer ook naar België om boeddhistische meditaties en onderricht te geven met als thema: “Ontwikkelen van liefdevolle vriendelijkheid voor een gelukkiger leven”.

Marijke Van Holm, kinesitherapeut en ervaren yogalerares, zal de workshops begeleiden. Zij zegt over deze monnik:

‘Ik mocht Kusala Gnana een tweetal jaar geleden ontmoeten tijdens een ayurvedische kuur in Sri Lanka. Ik had nog nooit zo’n diepe meditatie ervaren als toen ik in zijn nabijheid was. Een monnik van zijn hoedanigheid werkt enorm cataliserend, alsof zijn aanwezigheid alleen al je helpt, en alle obstakels eventjes wegneemt zodat je zenuwstelsel tot rust komt en je bewustzijn zich kan verruimen naar proporties waar je je zelf niet in staat toe acht.’

Eerwaarde Dangala Kusalagnana Thissa Thero over zijn leven: ‘Ik ben in 1986 geboren in een zeer afgelegen dorp in de zuidelijke provincie van Sri Lanka. Ik was de jongste van zes broers en zussen. Reeds op zeer jonge leeftijd was ik zeer religieus minded. Toen ik zeven jaar oud was werd ik aangesteld als novice monnik, met de zegeningen van mijn ouders die aanvankelijk geen interesse toonden. Na mijn wijding als monnik was ik in staat om meer kennis over het boeddhisme op te doen, aan de universiteit waar ik mijn Bachelor of Arts in het Pali behaalde (met Honours Degree), had ik ook meer de gelegenheid om over andere religies en filosofieën te lezen. Daarna behaalde ik mijn Masters of Arts aan de Boeddhistische Pali Universiteit van Sri Lanka.

Ik ging me ook toeleggen op het gebied van de psychologie nadat ik mijn diploma in de psychologische begeleiding en de boeddhistische psychologie(Masters of Philosophy) had. Na twintig jaar van mijn Bhikkhu (monniken-) leven, deed ik ervaring in meditatie op onder leiding van diverse leraren en op verschillende plaatsen zoals in bossen, kloosters, grotten en kapelletjes. Nu ben ik een nationaal en internationaal meditatieleraar, en ik help gewone mensen om hun problemen te overwinnen. Mijn voornaamste zorg is om mensen te leren mediteren en de basis van de leer van de Boeddha te onderrichten op een manier die de gewone mensen kunnen gebruiken in hun leven.’

‘We zijn in een staat van zijn en van onrust gestrand omdat we het niet voor mekaar krijgen om onszelf te begrijpen. De meeste mensen vinden het moeilijk om hun leven te optimaliseren omdat zij geen kennis hebben van hoe men tegemoet kan komen aan de doelstellingen van hun leven. Van in onze kindertijd proberen we om geluk te vinden, en nog steeds zijn we daar naar op zoek. We hopen om geluk te vinden in de toekomst. Maar wat betekent dit? Het betekent dat niemand geniet van het geluk op dit moment zelf, maar men hoopt om van geluk te kunnen genieten in de toekomst en we zijn met ons allen nog steeds op zoek naar geluk.

We moeten het lijden begrijpen, mentaal en fysiek lijden, en ons doel zou moeten zijn om het lijden te overwinnen en blijvend geluk te behouden tijdens ons leven. Het grootste obstakel om dit te realiseren is ons onvermogen om onze gedachten te beheersen. Je bent heel sterk als je kunt leven zonder problemen, maar door slechte wil, misverstanden, ruzies tussen kinderen en ouders, man en vrouw, tussen vrienden en familieleden, kun je niet gelukkig zijn. De basis daarvan ligt in onze negatieve gedachten waardoor onze geest vervuild geraakt. Als we mentaal niet in conflict komen, worden we niet het slachtoffer van onze gedachten.

Liefdevolle vriendelijkheid betekent een warm, hartelijk gevoel hebben. Eerst en vooral moeten we proberen liefdevolle vriendelijkheid te verspreiden in ons leven. Er zijn artsen om allerlei lichamelijke ziekten te genezen, maar wij zelf moeten onze geest behandelen. De beste behandeling is liefdevolle vriendelijkheid. Als we het ons gewoon maken om met liefdevolle vriendelijkheid naar ons leven te kijken, dan botsen we nooit met iets. De geest die niet botst met dingen is vrij, helder, rustig en vredig. Een rustige geest zal geen agressieve beslissingen nemen. Het is dus essentieel om liefdevolle vriendelijkheid te beoefenen als je een gelukkig leven wil leiden.’

Voor alle info: gsm 0032477-31.25.17. www.marijkevanholm.be

 

Categorie: Achtergronden Tags: Dangala Kusalagnana Thissa Thero, meditatie, monnik, Sri Lanka, vlaanderen

Lees ook:

  1. Meditatie voor de massa’s
  2. De monnik in het bamboebos
  3. ‘Dagelijkse meditatie kan helpen de hersenen te beschermen tegen veroudering’
  4. Frits Koster – ‘Compassie is een verrijking voor de hele wereld. Zeker nu.’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Arisia zegt

    1 juni 2014 om 20:32

    Ik vraag mij af wat nu ‘boeddhistische psychologie’ is. Ik lees namelijk steeds weer van mensen die het boeddhisme beoefenen maar unaniem zweren dat het boeddhisme geen antwoord heeft op westerse kwalen als neurosen en andere hier voorkomende psychische kwalen, zaken die wij toch met westerse psychologie associëren. En dat voor beoefening van het boeddhisme men dan toch eerst een vorm van westerse psychotherapie moet hebben gedaan om daar mee af te rekenen om enig profijt van de boeddhistische beoefening te kunnen hebben, of nog erger: boeddhistische beoefening in de vorm van bijv. meditatie zou het alleen nog maar erger kunnen maken.
    Ik heb dit altijd een curieus standpunt gevonden maar weet er ook niet genoeg van af om daar zelf een onomwonden mening over te hebben.
    Ik ben wel benieuwd welke meningen over dit onderwerp hier zijn?

  2. Ujukarin zegt

    2 juni 2014 om 08:44

    Hoi Arisia,

    Er zijn 2 niveau’s. Meditatie en boeddhistische psychologie waaronder Abidharma-reflectie helpen je goed geïntegreerd te worden, een meer happy-healthy-human-being op weg naar Verlichting, maar om werkzaam te zijn eisen ze wel een bepaald basisniveau. Meditatie integreert namelijk allerlei delen van jezelf en als daar enorme onverwerkte emoties zitten dan heb je extra hulp nodig; mogelijk eerder op het niveau van basis psychotherapie dan Abidharma ja. Boeddhisme zegt relatief weinig over het bereiken van dat basisniveau oftewel happy-healthy-human-being, blijkbaar was in het oude Azië geen of weinig behoefte dat uit te werken.
    Konkreet moeten we bij ons tempeltje inderdaad wel eens mensen wegsturen met advies om eerst die andere dingen aan te pakken. Bijvoorbeeld als ze echt schizofreen zijn en de meditatie dit alleen maar versterkt. Doch veel andere Westerse neurotische ‘kwalen’ zoals depressie, ADHD, over-egoïsme of over-altruïsme kunnen wel degelijk uitstekend met meditatie en de andere boeddhistische Pad-delen zoals studie, puja, ethisch leven etc. worden aangepakt. Dus problemen hierbij zitten blijkbaar voldoende dicht bij het basisniveau dat Dharma helpt, schizofrenie zit er gewoon te diep ‘beneden’ en dan is het advies om niet primair Dharma te gaan beoefenen.

    Hopelijk helpt het een beetje, with folded palms,

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 3 juni 2025
    Zenmeditatie in Maastricht
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 5 juni 2025
    Introductieworkshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • 6 juni 2025
    Yoga en meditation
  • 6 juni 2025
    Exploring wisdom and emptiness
  • 7 juni 2025
    Workshop Kum Nye | Ons ware zelf belichamen | Live en Online
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Kan God zich van zijn bestaan beroven?
    • Het jaar 2025 – dag 153 – haat
    • Boeddha in de bajes – Spirituele verdieping
    • Mijn hart bloedt maar we zijn niet machteloos. We zijn aan het opstaan.
    • Zenmummies

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.