• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » De Dalai Lama heeft makkelijk praten

De Dalai Lama heeft makkelijk praten

22 april 2025 door Robert Keurntjes

Gedurende de laatste weken van het jaar 2024 her-publiceerden we tekst en beeld van auteurs. In 2025 gaan we daar mee door. Hieronder een tekst van Robert Keurntjes die op 19 mei 2014 in het BD geplaatst werd.

Ook al wekt de titel mogelijk de suggestie, dit is geen kritisch artikel over de boodschap van de Dalai Lama. Juist in tegendeel, ik vraag me af of zijn pleidooi voor een seculiere ethiek en oproep om niet van religie te veranderen wel in hun volledige diepte worden begrepen.

Persoonlijk ben ik überhaupt geen voorstander van religies, omdat religie en verwarring maar al te vaak hand in hand lijken te gaan. De geschiedenisboeken en de kranten van de komende week staan vol staat met ellende die veroorzaakt is door mensen die handelen in naam van een religie. Het probleem zit hem niet zozeer in de boodschap van die religies maar in de verwarring die mensen klaarblijkelijk zo vaak hebben in relatie tot die boodschap. Alle grote religies pleiten in hun eigen woorden voor naastenliefde, maar die naastenliefde verdwijnt vaak als sneeuw voor de zon wanneer er volgelingen van een andere religie (of zelfs volgelingen van een andere school binnen een religie) in de buurt komen. De tolerantie ten aanzien van andere religies, die de Dalai Lama bepleit, is geen gemeengoed, ook niet binnen het boeddhisme.

Op dit punt heeft de Dalai Lama makkelijk praten. Tolerantie is geen sinecure. Tolerantie vraagt om een open houding waarin je je kwetsbaar op stelt. De kunst daarbij is niet zozeer om de tekortkomingen, die je bij de ander meent te bespeuren, de ruimte te geven, maar om de tekortkomingen (of het anders zijn) van je eigen standpunt te onderkennen, in plaats van ze te vuur en te zwaard te willen verdedigen. De Dalai Lama lijkt er duidelijk van overtuigd te zijn dat zijn traditie perfect bij hem past en tegelijkertijd dat zijn traditie niet voor iedereen de juiste is. Hij wordt daarin geholpen door zijn boeddhistische achtergrond waarin er nadrukkelijk op gewezen wordt dat er geen absolute waarheid bestaat. En dan nog is het de vraag hoe je je veilig kunt blijven voelen terwijl je tolerant probeert te zijn voor het andere. Hijzelf heeft er klaarblijkelijk geen moeite mee zich veilig te voelen.

Doordat hij geen absolute waarheid claimt heeft de Dalai Lama ook makkelijk praten wanneer hij het over ethiek heeft. Het boeddhisme, en ander Indische tradities, zijn geen openbaringsreligies zoals christendom, Judaïsme en Islam. Goed en kwaad zijn bij de laatste drie absolute waarden die gegeven zijn door God. Iets is een zonde omdat God zegt dat het een zonde is (punt). Boeddhistische ethiek komt voort uit pragmatische regels die ontwikkeld zijn in het perspectief van de bevrijding. Iets is goed of verkeerd in relatie tot het doel dat je wilt bereiken.

Voor mensen uit een cultuur met christelijke, islamitische of joodse wortels is de stap van een religieuze ethiek naar een seculiere ethiek dan ook veel groter. Het volstaat niet om God buiten beschouwing te laten, je zult ook van het idee af moeten dat goed en kwaad absolute eenheden zijn. Een seculiere ethiek is mijns inziens dan ook alleen mogelijk op grond van pragmatisme.

Een goed voorbeeld van een dergelijke ethische opvatting is te vinden bij Gandhi. Ook al was hij religieus geïnspireerd, de maatstaf voor zijn ethiek was de menselijke behoefte. Vanuit zijn culturele achtergrond is een absolute waarheid niet voor de mens kenbaar. Het enige wat wij kunnen doen, is door anderen te overtuigen van onze (relatieve) waarheid tot een zo groot mogelijke consensus te komen. Toen Gandhi gevraagd werd om zijn bijdrage aan de zoektocht naar ‘universele rechten van de mens’ was zijn punt dat we ons niet moeten richten op rechten maar op plichten. Rechten volgen uit de bijdrage die een individu levert aan de gemeenschap en niet andersom. In een conflict als in Syrië of Nigeria zou de nadruk dan ook niet liggen op de rechten van de slachtoffers, maar op de plichten van de overheden en andere strijdende partijen om de bevolking te beschermen. Niet omdat zij die plicht in absolute zin hebben, maar omdat zij hun bestaansrecht als overheid of opstandeling ontlenen aan die plicht.

Door onze christelijke geschiedenis gaan wij er nog van uit dat een universeel geldige ethiek uit gaat van een absolute waarde. Het antwoord op de vraag waarom gij niet zult doden, wordt doorgaans beantwoord door te wijzen op de rechten van het individu. Maar waarom zou een individu daar recht op hebben en waarom zou je als samenleving opkomen voor dat recht? De stap die het Westen moet zetten om van een religieuze naar een seculiere ethiek te komen is een stuk groter dan de stap die de Dalai Lama of Gandhi moesten zetten.

Een seculiere ethiek vraagt om de onderkenning dat alles dat leeft probeert om lijden te voorkomen en geluk te verwerven, als fundamentele behoefte. En daarnaast dat je een onderdeel bent van een samenleving. ‘Niet doden’ in dat perspectief is niet verkeerd zonder meer, maar omdat het de samenleving ontwricht en daarmee de kansen op een veilig leven (met minimaal lijden en maximaal geluk) verkleint. En omdat de invloed van het doden van een ander invloed heeft op je eigen gemoedsrust. Het boeddhisme heeft alles in huis om deze redenering te kunnen volgen.

Wij mogen het vanzelfsprekend vinden dat liefde en compassie goed zijn, maar wanneer als reden daarvoor aangevoerd wordt dat het goed is voor ons eigen welbevinden, dan vinden we dat al snel egoïstisch. Voor de Dalai Lama bestaat er echter geen dichotomie tussen altruïsme en egoïsme. Zijn uitspraak dat een verstandig egoïst een altruïst is, is voor hem gesneden koek. Voor ons een raadsel om te ontcijferen.

Dit brengt me weer terug bij zijn oproep om niet van religie te veranderen omdat dat tot verwarring kan leiden. Onze cultuur is doorspekt van vooronderstellingen die voortkomen uit het christendom. Wij zijn ons daar echter in de regel niet van bewust, terwijl ze wel bepalend zijn voor hoe wij bijvoorbeeld compassie, karma en waarheid begrijpen. Dit kan tot misverstanden en verwarring leiden. Die zullen meestal niet tot krantenartikelen leiden of in geschiedenisboeken vermeldt worden, maar kunnen wel degelijk voor onszelf en anderen ongemak veroorzaken.

In de loop der jaren is de Dalai Lama steeds meer de nadruk gaan leggen op het belang van studie. Compassie is goed maar het vraagt wel om verdieping (om wijsheid). Hij wijst hier op wanneer hij les geeft en vorig jaar benadrukte hij dit ook ten overstaan van vertegenwoordigers van Tibetaans boeddhistische instituten. Hij riep ze op om vooral aandacht te besteden aan studie. Daarnaast kan men het dan ook over compassie hebben, en als mensen er behoefte aan hebben kun je (eventueel) ook nog wel wat aandacht besteden aan religieuze praktijken. Aldus zijn boodschap.

De Dalai Lama heeft makkelijk praten, want hij kent de grondslagen van zijn boodschap. Die zijn onderdeel van zijn cultuur en zijn studie. Wij kunnen zijn boodschap ter harte nemen omdat hij het zegt, omdat het zo voor de hand liggend lijkt of ons verdiepen in de diepe wijsheid die er aan ten grondslag ligt. De ogenschijnlijk eenvoudige boodschap heeft diepe gronden en de verleiding is groot om, op basis van onze culturele vooronderstellingen, er te gemakkelijk van uit te gaan dat we wel begrijpen wat hij bedoelt.

De Dalai Lama heeft makkelijk praten…

Categorie: Achtergronden, Columns, Dharma en filosofie Tags: dalai lama, religie, Robert Keurntjes, seculier, studie

Lees ook:

  1. Ethiek zonder religie
  2. ‘Beeld van Dalai Lama over Tibet niet realistisch’
  3. Seculier
  4. Communistische partij China: intensivering van inspanningen om het Tibetaanse boeddhisme onder controle te krijgen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Taigu zegt

    24 april 2025 om 16:45

    Dalai Lama en Thich Nhat Hanh hebben, zoals ik het heb verstaan, mensen opgeroepen hun spiritualiteit te vernieuwen door zich te bezinnen op hun culturele wortels.

    Dit is aan dovemansoren gericht bij veel dharmavolgers die boeddhisme willen ipv christendom. Binnen boeddhisme bestaan vergelijkbare structuren en farizeeërs als in het christendom.

    Secularisering schept echter de mogelijkheid om binnen het christendom andere accenten te leggen, bijv. Jezus los te koppelen van God, “zoon van God” metaforisch te verstaan of als een overerfde reliek van het verbond van Jahweh met zijn volk.

    Aldus kun je, zoals Thich Nhat Hanh doet, Jezus tot de broer verklaren van Boeddha. Dan krijg je wel van twee zijden traditionalisten tegen je.

    Alle tijden hebben hun christelijk verstaan bijgesteld. Sinds de Verlichting de dood van God inluidde, sinds de God van Auschwitz, zijn christelijke waarden ter discussie komen te staan. Absoluut zijn ze alleen nog voor conservatieve, ultraorthodoxe gelovigen.

    Theoloog Edward Schillebeeckx (overleden) is een tijdsgenoot van filosoof Jürgen Habermas (nog steeds in leven). Zij hebben belangrijk terrein omgewoeld, en zij niet alleen. Het is per saldo makkelijker kennis te nemen van hun werk, of van gepopulariseerde geschriften van Thich Nhat Hanh, zoals het ook stukken makkelijker is om de bijbel te lezen dan menige boeddhistische sutra.

    Dalai Lama c.s. zegt: benut de ruimte voor vernieuwing en herinterpretatie. Als de religie formaliseert en metastaseert zoals in jouw stuk, ja, dan beneem je jezelf het zicht op deze ruimte.

Primaire Sidebar

Door:

Robert Keurntjes

Robert Keurntjes is filosoof en combineert philosophy of mind met boeddhistische filosofie in relatie tot hedendaagse vraagstukken.’ Site: robertkeurntjes.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Vrijdag Zindag – Wat Schoof had willen zeggen
    • Je kunt niet gezond zijn op een zieke planeet
    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.