In maart en april gaan vier boeddhistische beeldende kunstenaars aan de slag in een atelier in het Kunstfort Werk aan Het Spoel in Culemborg. Overdag valt het wel mee met de eenzaamheid. Nogal wat natuurliefhebbers maken op het terrein en in de wijde, prachtige omgeving flinke wandelingen en genieten van de natuur, het water en de wolken. Maar ’s nachts kan het er flink stil, donker en eenzaam zijn. Zoals vrijwel elke week kwamen de organisatoren afgelopen woensdag in vergadering bijeen om de voortgang van het project te bespreken. Ze bezochten ook het atelier en de slaapruimte van de kunstenaars, een bomvrije bunker. De zon scheen en het was fris, vogels flierelierden en wandelaars wandelden. In de omgeving was een boer aan het ploegen. De zogenoemde Armenboomgaard in de omgeving van het fort lag er bij als door Vincent van Gogh geschilderd. Donkere, kale grillige takken, met een belofte van zware takken in de herfst. En de organisatoren? In dit filmpje zijn hun reacties te horen. Waaruit nogmaals blijkt: Boeddha in de Linie is niet voor bangeriken.
Bezoek ook de Facebookpagina voor actuele informatie
Het decor waarin het project Boeddha in de Linie plaatsvindt is grillig, nat en koud. In de soms woest wilde dan weer lieflijke uiterwaarden van de rivier de Lek, tussen Culemborg en Everdingen, ligt Werk aan het Spoel. Een zogenoemd kunstfort dat onderdeel uitmaakt van de Nieuwe Hollandse Waterlinie. Met veel bunkers, die onvergankelijk lijken. Het project symboliseert de natuurlijke zoektocht; van het smeltwater van de Alpen dat door de uiterwaarden de weg naar zee vindt; van de ganzen, scholeksters en lepelaars uit Afrika naar hun broedplaats.
De kunstenaars zijn niet van de buitenwereld afgesloten. Overdag zoeken wandelaars de ruige omgeving op. De nachten zijn donker en stil. Het is geen plek voor bangerikken. De kunstenaars werken in een atelier en slapen in een bomvrije bunker, met net dat beetje comfort dat ze heel erg naar hun eigen bed doet verlangen. Maar waar ze eventueel met mooi weer ook in kunnen werken.