• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Maatschappij » Rechtspraak » Gedetineerden maken al na vier jaar persoonlijke transformatie door

Gedetineerden maken al na vier jaar persoonlijke transformatie door

1 februari 2014 door de redactie

De Nederlandse criminologe Marieke Liem (1982), universitair docent aan de Universiteit Leiden, constateerde tijdens een onderzoek in de USA een persoonlijke transformatie bij Amerikaanse moordenaars. Een deel van haar promotieonderzoek deed ze in Boston in samenwerking met de universiteit van Harvard. De afgelopen 2,5 jaar onderzocht ze hoe het 75 Amerikaanse moordenaars verging na hun vrijlating. Liem hield open interviews van vier tot zes uur met deze moordenaars, die gemiddeld 25-30 jaar hadden gezeten voor een in de jaren 70 of 80 gepleegde moord.

Uit de interviews bleek dat ze na vier tot zeven jaar in de gevangenis een persoonlijke transformatie hadden doorgemaakt. Volgens Liem transformeerden ze van een persoon zonder normbesef, die geen rekening hield met anderen en alleen maar aan drugs en criminaliteit dacht, tot iemand die echt iets kan betekenen voor de samenleving. Bij sommigen was er sprake van een spirituele ontwaking , anderen werden geïnspireerd door een oudere mentor of hadden besloten dat ze moe waren van het leven dat ze leidden. Liem wijst er op dat uit eerder onderzoek naar voren is gekomen dat gevangenen die gemiddeld negentien jaar in een Amerikaanse gevangenis hebben gezeten, met ernstige psychische problemen kampen die ze voor hun detentie niet hadden..

Dus als je reïntegratie in de maatschappij een belangrijk doel vindt van straffen, zijn lange gevangenisstraffen dan wel zo nuttig, vraagt Liem zich af. Of verlangt de maatschappij iets anders van een straf ? Zoals iemand duidelijk maken: jij moet dat niet meer doen. Of de samenleving beschermen. Of vergelding. „Wat mensen willen van een straf”, zegt ze, „verschilt per misdrijf, maar ook per tijdsbestek. In de jaren zeventig was reïntegratie in de maatschappij een belangrijk doel. Maar die motivatie is de afgelopen tijd helemaal verschoven. Het gaat veel meer om harder straffen, langer straffen, vergelding. Amerika is wat dat betreft echt een voorloper.”

In de VS zit één op de honderd inwoners in de gevangenis; duizenden mensen zitten levenslang vast voor kleine vergrijpen. Zulke extreme straffen kennen we in Nederland niet. Reden genoeg voor Liem om haar onderzoek in Nederland te gaan herhalen. „Dan ga ik kijken naar mensen die in de jaren 70, 80 veroordeeld zijn tot een termijn van zeven tot twaalf jaar gevangenisstraf. Wat wij hier nog steeds zien als lang.” Die zijn dus sinds de jaren negentig weer op vrije voeten.

„Het voordeel is dat je dan een lange follow-up termijn hebt. Stel dat je een moord begaat op je twintigste en je komt vrij als je 27 bent, dan heb je in principe nog een heel leven voor je. Dan kun je de pilaren van sociale controle – werk, woning, wijf, en ik zet er ook graag een k van kind bij – nog opbouwen. Dat is een heel andere dynamiek dan die Amerikaanse mannen die vijftien tot veertig jaar zijn weggeweest.”

Bron Universiteit Leiden.

 

Categorie: Achtergronden, Rechtspraak Tags: moord, Onderzoek, transformatie

Lees ook:

  1. Geëxecuteerde zwarte tiener na zeventig jaar vrijgesproken
  2. Japan: het meest religieus atheïstische land
  3. Hoe leg ik extreem boeddhisme uit aan mijn kinderen?
  4. Onderzoek naar wangedrag binnen Shambhala International – getuige Laura Leslie

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. lammert; van de familie meijer zegt

    1 februari 2014 om 10:51

    straffen zie ik als een zin-loze aktiviteit. vanuit mede-leven mensen ondersteunen in hun veranderingsproces als zinvol, een aktief be-geleiden dus. mensen die om …aandacht…vragen, lijden aan een trauma. geef je aandacht door opsluiting of is dat het tegen-over-gestelde?
    kortom: ik vind straffen ont-mens-e-lijk.

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…
    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken
    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.