• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Taigu – Rechtsstaatsrecessie voor boeddhisten

Taigu – Rechtsstaatsrecessie voor boeddhisten

24 november 2024 door Jules Prast

‘In de journalistiek ben je vrij om te denken wat je wilt en je eigen agenda te bepalen,’ verklaart oud-hoofdredacteur mr. Folkert Jensma van NRC Handelsblad zijn keuze voor het vak in een afscheidsinterview ter gelegenheid van zijn pensionering.

In een vrije, democratische rechtsstaat klopt het eerste lid van deze uitspraak misschien nog, maar het tweede allang niet meer. Wetenschappelijk onderzoek (voornamelijk in de Verenigde Staten)  heeft laten zien dat de meeste journalisten niet hun eigen agenda bepalen, maar die van hun redactiechefs uitvoeren. Nieuwsmedia zijn ook organisaties en organisaties kennen een hiërarchie die een belangenafweging maakt, bijvoorbeeld een commerciële.

Laat iemand bij NRC nu maar eens proberen zijn eigen agenda te bepalen als hij of zij artikelen van meer dan een volle pagina wil schrijven over onderwerpen van eigen keuze. Ooit adverteerde de krant met de reclameleuze “Onontkoombaar voor wie de nuance zoekt”. Niet meer in het internettijdperk.

Jensma laat zich in het interview nog een andere opmerkelijke uitspraak ontlokken. “Ik was op alles voorbereid, maar niet op een terugkeer naar de jaren dertig,” zegt hij, terugkijkend op de golf van optimisme die volgde op de val van de Berlijnse Muur in 1989 en het wankelen van westerse democratieën thans. Jongere mensen kijken vooruit naar de jaren dertig, wanneer wij onze klimaatdoelen gaan halen en het woningtekort is opgelost, maar Jensma kijkt terug.

Niemand weet wat de toekomst brengen gaat. Maar in het rapport ‘Aandacht voor de media’, uitgebracht in september van dit jaar door de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid, wordt nieuw overheidsbeleid bepleit voor de waarborging van hun democratische functies. Het staat er, zonder greintje van besef van de mogelijke ironie. Zelfs Viktor Orbán kan het er niet mee oneens zijn.

Ondertussen verovert China stukje en beetje de wereldmarkten. Een haventerminal hier, een haventerminal daar. Elektrische auto voor elektrische auto. Zelfs smartphones van Chinese herkomst winnen in de Europese Unie marktaandeel.

De vraag is: wie bepaalt wat? Als wij allen als kikkers langzaam worden gekookt in een publieke opinie die steeds meer wordt gevormd door social media en hun anonieme algoritmes, wat kan dan regeringsbeleid voor de borging van de democratische functies van nieuwsmedia nog voor verschil maken? Hoe onafhankelijk zijn nieuwsmedia nog wanneer hun inkomsten mede worden beïnvloed door cookies en clicks?

Natuurlijk, niet het Boeddhistisch Dagblad. Wat een geruststelling voor boeddhisten. Maar één ding: de geschiedenis door hebben boeddhisten zich vrijwel nooit druk gemaakt over democratische governance. Integendeel, boeddhisten hebben met hun mooie waardes altijd behoord tot de grootste kontlikkers van het wereldlijk gezag. Dus nu de “rechtsstaatsrecessie” (Jensma) is ingezet, worden boeddhisten met de andere kikkers in de grote maatschappelijke kookpan mee geleidelijk op temperatuur gebracht.

Zullen boeddhisten ooit berouwvol reflecteren op hun naaar binnen gekeerde, anti-sociale houding toen het telde? De geschiedenis stemt weinig hoopvol over het antwoord op deze vraag.

Interview met Folkert Jensma in NRC van 18 november 2024: https://www.nrc.nl/nieuws/2024/11/18/ik-was-op-alles-voorbereid-maar-niet-op-een-terugkeer-naar-de-jaren-dertig-zegt-nrc-boegbeeld-folkert-jensma-bij-zijn-pensionering-a4873593
WRR, ‘Aandacht voor de media’, september 2024 (met medewerking van Jensma in zijn rol als voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Journalisten): https://www.wrr.nl/publicaties/rapporten/2024/10/03/aandacht-voor-media

 

 

 

Categorie: Achtergronden, Media Tags: ‘Aandacht voor de media’, Berlijnse Muur, China, democratische rechtsstaat, kontlikkers, vrije

Lees ook:

  1. Chinese wetenschapper – ‘Wel vrijheid van religie en meningsuiting in Tibet’
  2. China – Life Zen Temple verboden na invallen en stempel xie jiao
  3. Puning Tempel: Waarom Xi Jinping een genocide vierde
  4. ‘Xizang’: China steelt zelfs de naam van Tibet

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Jules Prast

Jules Prast (1961) is van origine historicus en journalist, maar bracht het grootste deel van zijn werkzame leven door bij overheid (ministerie van Financiën) en bedrijfsleven (ABN Amro en Philips). Hij is voormalig reserve-officier van de Koninklijke Luchtmacht. Van 2012 tot 2025 schreef hij zeer regelmatig voor het Boeddhistisch Dagblad en sindsdien incidenteel. Onder zijn dharmanaam Taigu (Japans voor ‘grote dwaas’) worden veelal oudere stukken over spiritualiteit herplaatst. Als Jules schrijft hij over de actualiteit en andere wereldse onderwerpen. Behalve door Thich Nhat Hanh en zen wordt hij diep bewogen door Shinran en de nembutsu. De complementariteit van christendom en boeddhisme vormt een terugkerend thema in zijn werk. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 29 mei 2025
    Rust, eenvoud en tevredenheid
  • 30 mei 2025
    Bewustzijn na de Dood: Eindigt Alles of Gaat Iets Verder?
  • 31 mei 2025
    Workshop meditatie | Omgaan met tegenslag en pijn
  • 1 juni 2025
    Thuiskomen in het lichaam - Meditatiedag met Lex van Heel
  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Beeldgedicht – overbrugging
    • God als de grondeloosheid van de onvindbare ziel
    • Het jaar 2025 – dag 149 – hemellift
    • Extinction Rebellion blokkeert attractie The Flying Dutchman in Madurodam
    • Vrijdag Zindag – Hemelvaart?

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.