De Dalai Lama, de spirituele leider van het Tibetaans boeddhisme, heeft gezegd dat hij de details van zijn reïncarnatie zal bespreken als hij 90 wordt, volgend jaar juli. De China Tibetan Buddhist Academy – een door de Chinese overheid gesteunde instelling – wacht daar niet op. Deze maand hield de groep in Lanzhou, China, een seminar om haar visie op de zaak te promoten. Waar het op neerkomt: welke spirituele kracht dit heilige proces ook leidt, het moet zich houden aan de strikte regels van de Chinese Communistische Partij (CCP).
Als dat onheilig klinkt, kan dat het punt zijn. China heeft heel praktische redenen waarom het wil meebeslissen over wie de volgende Dalai Lama wordt, gezien de enorme populariteit van de huidige Dalai Lama en zijn vermogen om de cohesie onder Tibetanen over de hele wereld te behouden in hun strijd voor meer autonomie voor Tibet.
Populair figuur
De huidige Dalai Lama is een enorm populair figuur geworden. Als winnaar van de Nobelprijs voor de Vrede in 1989 heeft zijn internationale bekendheid geholpen om de Tibetanen in en buiten Tibet bij elkaar te houden, ondanks pogingen van de CCP om zijn invloed te ontkennen.
Het seminar in Lanzhou in september benadrukte opnieuw het beleid van de CCP inzake reïncarnatie dat het systeem in overeenstemming moet brengen met het gedachtegoed en het partijbeleid van Xi Jinping. Volgens de officiële media van Beijing waren de deelnemers aan het seminar vertegenwoordigers van het Tibetaans boeddhisme en deskundigen uit Tibetaanse bevolkte gebieden, waaronder de Tibetaanse Autonome Regio en de provincies Qinghai, Sichuan en Gansu.
Maar dat leidde al snel tot een weerwoord van de Tibetaanse regering in ballingschap, de instelling die de huidige Dalai Lama in 1959 hielp oprichten. “Hoewel China alleen de Tibetaanse Autonome Regio als het enige ‘Tibet’ erkent, rekruteren ze nog steeds deelnemers uit andere Tibetaanse bevolkingsgebieden voor belangrijke kwesties,” zei Sikyong Penpa Tsering, de voorzitter van de huidige regering, in reactie op het seminar. “Geen enkele regering of individu heeft het recht om zich te bemoeien met de reïncarnatie van de 14e Dalai Lama,” voegde hij eraan toe.
Wie is de Dalai Lama?
“Lama’ betekent leraar of meester, en een lama is in wezen een monnik die enige bekendheid heeft verworven en een leiderschapsrol binnen een gemeenschap op zich heeft genomen. Er wordt gedacht dat er honderden lama’s zijn binnen het Tibetaans boeddhisme, dat leerstellingen bevat van zowel het traditionele boeddhisme als sjamanistische praktijken die aan het ontstaan ervan voorafgingen. Aanbidders beschouwen de dalai lama als de manifestatie van Avalokiteshvara (Phakchok Chenri Se-འཕགས་མཆོག་སྤྱན་རས་གཟིགས in het Tibetaans), de boeddhistische bron van mededogen.
De huidige Dalai Lama, Tenzin Gyatso, is de 14e in een lijn die in 1391 begon. Tibetanen geloven dat hij na zijn dood herboren zal worden om zijn rol als spiritueel leider voort te zetten. Naast de spirituele betekenis van de Dalai Lama, zien duizenden Tibetanen die hun thuisland zijn ontvlucht en hun families moesten achterlaten hem als een vaderfiguur die ook in hun tijdelijke behoeften heeft voorzien – veiligheid, onderwijs, gezondheidszorg – door middel van een regering in ballingschap die hij heeft helpen oprichten in Dharamsala.
Reïncarnatie
Tibetaanse boeddhisten geloven dat wanneer de Dalai Lama sterft, zijn geest zal reïncarneren in een nieuw lichaam. Een zoekcommissie, die traditioneel bestaat uit hooggeplaatste monniken en lama’s, wordt gevormd om een kind te vinden dat binnen een jaar na de dood van de Dalai Lama wordt geboren en uitzonderlijke kwaliteiten en gedragingen vertoont die lijken op die van zijn voorganger. De huidige Dalai Lama was twee jaar oud toen hij werd geïdentificeerd. De ontdekkingsmethode omvat visioenen, consultaties van orakels en interpretaties van voortekenen. Het kind moet bezittingen van de vorige dalai lama herkennen, waaruit een verbinding met zijn vorige leven blijkt.
Het proces van opvolging bevestigt de continuïteit van het Tibetaanse boeddhistische leiderschap en de Tibetaanse cultuur, en daarom wil China controle over de selectie. De keuze van de 15e Dalai Lama kan het gezag over Tibet en provincies waar veel etnische Tibetanen wonen, versterken. Er leven naar schatting meer dan 6 miljoen Tibetanen in China, tegenover 150.000 in ballingschap.
Tijdens de bijeenkomst van de China Tibetan Buddhist Academy deze maand is geprobeerd om het door de Chinese regering geprefereerde proces, dat bekend staat als de “Gouden Urn Selectie”, te promoten. De methode wordt beschouwd als een historische gewoonte die populair werd tijdens de Qing-dynastie, maar wordt betwist door de Tibetaanse manier om de gereïncarneerde lama’s te erkennen.
Minimaal succes selectie
Een eerdere poging om de selectie van Tibetaanse leiders te controleren heeft slechts minimaal succes gehad. In 1995 ontvoerden Chinese autoriteiten een 6 jaar oude Panchen Lama, de op één na belangrijkste figuur in het Tibetaans boeddhisme, kort nadat hij was gekozen door de Dalai Lama. De Panchen Lama en de Dalai Lama nemen traditioneel deel aan elkaars proces om reïncarnaties te erkennen, dus veel experts geloven dat Beijing zijn eigen Panchen zal gebruiken om de volgende Dalai Lama te kiezen. De persoon die ze als vervanger hebben geïnstalleerd, wordt nog steeds met argusogen bekeken door veel Tibetanen binnen en buiten China.
De Dalai Lama zelf heeft verschillende mogelijkheden gesuggereerd voor zijn reïncarnatie en heeft ooit verklaard: “Als ik in ballingschap sterf, zal mijn reïncarnatie in ballingschap geboren worden, niet in Tibet.” Deze uitspraak werd gezien als een manier om het belang van spirituele vrijheid te benadrukken. Hij heeft ook de mogelijkheid geopperd dat de lijn met hem sterft; dat er voor het eerst een vrouw gekozen zal worden; en dat hij zijn opvolger misschien al voor zijn dood aanwijst. Maar ondanks dat hij zelf speculeert over het onderwerp, zijn vragen over wie hem zal opvolgen voorbarig, zegt hij. Hij verwacht nog 20 jaar te leven.
G.J. Smeets zegt
Tibet is een theocratie waar de clerus eeuwenlang de dienst heeft uitgemaakt. Scheiding van staat en religie is tot op de dag van vandaag kennelijk geen optie voor de clerus. Ik zou wel eens willen weten of in Tibet recent bevolkingsonderzoek is gedaan naar sentimenten / neigingen wat betreft die scheiding. Ik kan me niet voorstellen dat elke Tibetaan anno 2024 akkoord gaat met de theocratische organisatie van zijn/haar land. Heeft iemand een lees-tip?
P.W.J. van Wanrooij zegt
Blijkbaar kijkt de heer Smeets met een wel grote Westers gekleurde bril naar de situatie in Tibet. Uit zijn beginzinnen maak ik op dat hij geen idee heeft hoe de Tibetaanse cultuur ontstaan en ontwikkeld is. Om maar niet te spreken over de verwevenheid van materiële en spirituele zaken. Lees-tip: Thomas Laird, Het verhaal van Tibet
Joop Ha Hoek zegt
Wat bedoelt u nou eigenlijk precies te zeggen? De Dalai Lama heeft officieel wel afscheid genomen van het politieke circuit maar door zijn berichten aan politieke leiders van landen in de wereld, zijn fysieke ontvangsten door die politieke leiders, bepaalt hij nog steeds de politieke toekomst van de regering in ballingschap of zelfs de toekomst van Tibet. Geen land in de wereld erkent Tibet als zelfstandige natie overigens.
G.J. Smeets zegt
Beste P.W.J.
jij hebt geen idee van wat ik historisch en cultureel antropologisch weet over ontstaan en ontwikkeling van de Tibetaanse cultuur dus dat punt laat ik maar rusten. Jouw leestip naar wereldreiziger Thomas Laird is niet relevant, ik vroeg namelijk naar leestips over bevolkingsonderzoek in Tibet. Dergelijk onderzoek interesseert Laird kennelijk niet want in zijn website wordt er niet over gerept. Hoop dat het duidelijk is, zo.