• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Waarom het kiezen van de Dalai Lama niet alleen een spirituele kwestie is

Waarom het kiezen van de Dalai Lama niet alleen een spirituele kwestie is

24 september 2024 door gastauteur

De Dalai Lama, de spirituele leider van het Tibetaans boeddhisme, heeft gezegd dat hij de details van zijn reïncarnatie zal bespreken als hij 90 wordt, volgend jaar juli. De China Tibetan Buddhist Academy – een door de Chinese overheid gesteunde instelling – wacht daar niet op. Deze maand hield de groep in Lanzhou, China, een seminar om haar visie op de zaak te promoten. Waar het op neerkomt: welke spirituele kracht dit heilige proces ook leidt, het moet zich houden aan de strikte regels van de Chinese Communistische Partij (CCP).

Als dat onheilig klinkt, kan dat het punt zijn. China heeft heel praktische redenen waarom het wil meebeslissen over wie de volgende Dalai Lama wordt, gezien de enorme populariteit van de huidige Dalai Lama en zijn vermogen om de cohesie onder Tibetanen over de hele wereld te behouden in hun strijd voor meer autonomie voor Tibet.

Populair figuur

De huidige Dalai Lama is een enorm populair figuur geworden. Als winnaar van de Nobelprijs voor de Vrede in 1989 heeft zijn internationale bekendheid geholpen om de Tibetanen in en buiten Tibet bij elkaar te houden, ondanks pogingen van de CCP om zijn invloed te ontkennen.

Het seminar in Lanzhou in september benadrukte opnieuw het beleid van de CCP inzake reïncarnatie dat het systeem in overeenstemming moet brengen met het gedachtegoed en het partijbeleid van Xi Jinping. Volgens de officiële media van Beijing waren de deelnemers aan het seminar vertegenwoordigers van het Tibetaans boeddhisme en deskundigen uit Tibetaanse bevolkte gebieden, waaronder de Tibetaanse Autonome Regio en de provincies Qinghai, Sichuan en Gansu.

Maar dat leidde al snel tot een weerwoord van de Tibetaanse regering in ballingschap, de instelling die de huidige Dalai Lama in 1959 hielp oprichten. “Hoewel China alleen de Tibetaanse Autonome Regio als het enige ‘Tibet’ erkent, rekruteren ze nog steeds deelnemers uit andere Tibetaanse bevolkingsgebieden voor belangrijke kwesties,” zei Sikyong Penpa Tsering, de voorzitter van de huidige regering, in reactie op het seminar. “Geen enkele regering of individu heeft het recht om zich te bemoeien met de reïncarnatie van de 14e Dalai Lama,” voegde hij eraan toe.

Wie is de Dalai Lama?

“Lama’ betekent leraar of meester, en een lama is in wezen een monnik die enige bekendheid heeft verworven en een leiderschapsrol binnen een gemeenschap op zich heeft genomen. Er wordt gedacht dat er honderden lama’s zijn binnen het Tibetaans boeddhisme, dat leerstellingen bevat van zowel het traditionele boeddhisme als sjamanistische praktijken die aan het ontstaan ervan voorafgingen. Aanbidders beschouwen de dalai lama als de manifestatie van Avalokiteshvara (Phakchok Chenri Se-འཕགས་མཆོག་སྤྱན་རས་གཟིགས in het Tibetaans), de boeddhistische bron van mededogen.

De huidige Dalai Lama, Tenzin Gyatso, is de 14e in een lijn die in 1391 begon. Tibetanen geloven dat hij na zijn dood herboren zal worden om zijn rol als spiritueel leider voort te zetten. Naast de spirituele betekenis van de Dalai Lama, zien duizenden Tibetanen die hun thuisland zijn ontvlucht en hun families moesten achterlaten hem als een vaderfiguur die ook in hun tijdelijke behoeften heeft voorzien – veiligheid, onderwijs, gezondheidszorg – door middel van een regering in ballingschap die hij heeft helpen oprichten in Dharamsala.

Reïncarnatie

Tibetaanse boeddhisten geloven dat wanneer de Dalai Lama sterft, zijn geest zal reïncarneren in een nieuw lichaam. Een zoekcommissie, die traditioneel bestaat uit hooggeplaatste monniken en lama’s, wordt gevormd om een kind te vinden dat binnen een jaar na de dood van de Dalai Lama wordt geboren en uitzonderlijke kwaliteiten en gedragingen vertoont die lijken op die van zijn voorganger. De huidige Dalai Lama was twee jaar oud toen hij werd geïdentificeerd. De ontdekkingsmethode omvat visioenen, consultaties van orakels en interpretaties van voortekenen. Het kind moet bezittingen van de vorige dalai lama herkennen, waaruit een verbinding met zijn vorige leven blijkt.

Het proces van opvolging bevestigt de continuïteit van het Tibetaanse boeddhistische leiderschap en de Tibetaanse cultuur, en daarom wil China controle over de selectie. De keuze van de 15e Dalai Lama kan het gezag over Tibet en provincies waar veel etnische Tibetanen wonen, versterken. Er leven naar schatting meer dan 6 miljoen Tibetanen in China, tegenover 150.000 in ballingschap.

Tijdens de bijeenkomst van de China Tibetan Buddhist Academy deze maand is geprobeerd om het door de Chinese regering geprefereerde proces, dat bekend staat als de “Gouden Urn Selectie”, te promoten. De methode wordt beschouwd als een historische gewoonte die populair werd tijdens de Qing-dynastie, maar wordt betwist door de Tibetaanse manier om de gereïncarneerde lama’s te erkennen.

Minimaal succes selectie

Een eerdere poging om de selectie van Tibetaanse leiders te controleren heeft slechts minimaal succes gehad. In 1995 ontvoerden Chinese autoriteiten een 6 jaar oude Panchen Lama, de op één na belangrijkste figuur in het Tibetaans boeddhisme, kort nadat hij was gekozen door de Dalai Lama. De Panchen Lama en de Dalai Lama nemen traditioneel deel aan elkaars proces om reïncarnaties te erkennen, dus veel experts geloven dat Beijing zijn eigen Panchen zal gebruiken om de volgende Dalai Lama te kiezen. De persoon die ze als vervanger hebben geïnstalleerd, wordt nog steeds met argusogen bekeken door veel Tibetanen binnen en buiten China.

De Dalai Lama zelf heeft verschillende mogelijkheden gesuggereerd voor zijn reïncarnatie en heeft ooit verklaard: “Als ik in ballingschap sterf, zal mijn reïncarnatie in ballingschap geboren worden, niet in Tibet.” Deze uitspraak werd gezien als een manier om het belang van spirituele vrijheid te benadrukken. Hij heeft ook de mogelijkheid geopperd dat de lijn met hem sterft; dat er voor het eerst een vrouw gekozen zal worden; en dat hij zijn opvolger misschien al voor zijn dood aanwijst. Maar ondanks dat hij zelf speculeert over het onderwerp, zijn vragen over wie hem zal opvolgen voorbarig, zegt hij. Hij verwacht nog 20 jaar te leven.

Bron Radio Free Asia- Lobsang Gelek. Omslagfoto NBA.

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Dalai Lama, Politiek, Tibetaans boeddhisme Tags: keuze, nieuwe Dalai Lama, reincarnatie

Lees ook:

  1. Tibetaanse regering waarschuwt Peking over reïncarnatie Dalai Lama
  2. Dalai Lama als pion op Indiaas schaakbord
  3. Kabinet  Tibetaans Bestuur vastberaden  over reïncarnatie 14e Dalai Lama
  4. Voor Tibetanen is er nu een ‘Xi Jinping-gedachte over reïncarnatie’.

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. G.J. Smeets zegt

    24 september 2024 om 16:32

    Tibet is een theocratie waar de clerus eeuwenlang de dienst heeft uitgemaakt. Scheiding van staat en religie is tot op de dag van vandaag kennelijk geen optie voor de clerus. Ik zou wel eens willen weten of in Tibet recent bevolkingsonderzoek is gedaan naar sentimenten / neigingen wat betreft die scheiding. Ik kan me niet voorstellen dat elke Tibetaan anno 2024 akkoord gaat met de theocratische organisatie van zijn/haar land. Heeft iemand een lees-tip?

  2. P.W.J. van Wanrooij zegt

    25 september 2024 om 13:52

    Blijkbaar kijkt de heer Smeets met een wel grote Westers gekleurde bril naar de situatie in Tibet. Uit zijn beginzinnen maak ik op dat hij geen idee heeft hoe de Tibetaanse cultuur ontstaan en ontwikkeld is. Om maar niet te spreken over de verwevenheid van materiële en spirituele zaken. Lees-tip: Thomas Laird, Het verhaal van Tibet

    • Joop Ha Hoek zegt

      25 september 2024 om 15:17

      Wat bedoelt u nou eigenlijk precies te zeggen? De Dalai Lama heeft officieel wel afscheid genomen van het politieke circuit maar door zijn berichten aan politieke leiders van landen in de wereld, zijn fysieke ontvangsten door die politieke leiders, bepaalt hij nog steeds de politieke toekomst van de regering in ballingschap of zelfs de toekomst van Tibet. Geen land in de wereld erkent Tibet als zelfstandige natie overigens.

  3. G.J. Smeets zegt

    25 september 2024 om 18:42

    Beste P.W.J.
    jij hebt geen idee van wat ik historisch en cultureel antropologisch weet over ontstaan en ontwikkeling van de Tibetaanse cultuur dus dat punt laat ik maar rusten. Jouw leestip naar wereldreiziger Thomas Laird is niet relevant, ik vroeg namelijk naar leestips over bevolkingsonderzoek in Tibet. Dergelijk onderzoek interesseert Laird kennelijk niet want in zijn website wordt er niet over gerept. Hoop dat het duidelijk is, zo.

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De via negativa voor nitwits
    • Het jaar 2025 – dag 129 – vrede en alle goeds
    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.