Wordt ‘Knowing Buddha’- een groep van Thaise boeddhisten die op een keiharde wijze de volgens hen schoffering van het imago van de Boeddha aanpakt – het nieuwe gezicht van Thaise boeddhisme? De groep, die nu een jaar bestaat, pakt wereldwijd fabrikanten aan die in allerlei producten het beeld van de Boeddha verwerken, om daar geld mee te verdienen. De goederen variëren van skateboards, kandelaren, fauteuils en ondergoed en horecagelegenheden, zoals de Buddha Bar in Parijs en Boeddha Tattoo.
Knowing Buddha wil dat dit volgens haar respectloos handelen strafbaar wordt gesteld. Critici menen dat dat haaks staat op het gedachtengoed van de Boeddha: mensen naar de gevangenis sturen omdat ze geen respect voor zijn persoon zouden hebben. De hardliners willen ook dat het boeddhisme – de staatsgodsdienst van Thailand, ook door niet-boeddhisten die het land bezoeken wordt gerespecteerd. Met dat doel verspreidde de groep twee miljoen pamfletten in voornamelijk toeristencentra in Thailand.
Schenders van de boeddhistische regelgeving zouden de bak in moeten. Knowing Buddha wil ook de boeddhabeelden zelf verbieden in zogenoemde erediensten. ‘De historische Boeddha zelf zou dat nooit hebben goedgekeurd.’ De Boeddha is geen god en wil ook niet als een god worden vereerd, vindt de groep. Het gaat om de leer van de Boeddha, niet om zijn –vermeende- evenbeeld. Dat leidt tot vastklampen.
Opvallend is dat Knowing Buddha weinig tot geen kritiek heeft op de handel in boeddhistische amuletten in Thailand. Iedereen die Thailand weleens heeft bezocht, weet dat dat een massabedrijf is, waarin veel geld wordt verdiend. Critici van deze handel in amuletten – die bescherming zouden bieden tegen alle soorten van gevaar en geluk zouden bevorderen, vinden dit een grove aantasting van de zuivere boeddhistische leer. Maar de activisten laten zich daar niet over uit. De kritiek van Knowing Buddha op het misbruik van het imago van de Boeddha, houdt op bij de landsgrenzen.
Meer informatie over Knowing Buddha Professor Paul van de Velde schreef een artikel over de handel en het geloof in amuletten.
Zeven punten die Knowing Buddha afkeurt:
- Een boeddhabeeld slecht behandelen
- Een boeddhabeeld op ongepaste plekken: geen plaatjes op servetten, schoenen et cetera
- Een boeddhabeeld als meubelstuk gebruiken
- Een boeddhabeeld als handelswaar gebruiken
- Boeddha’s naam misbruiken
- Uitlachen van boeddha
- Tatoeages van boeddha
Frans van der Horst zegt
Tja. als Boeddhist vind ik het schokkend dat Boeddhisten mensen verdrijven en vermoorden in Burma. Dat de hoogste abt in Ceylon vierkant achter de oorlog tegen de Tamil tijgers stond. Dit strookt niet met de leer van de Boeddha. Boeddhistische monniken zij bekend om hun strijdbaarheid en zelfopoffering (verbranding).
De strijd die de groep, die hierboven genoemd wordt, voert kan duidelijk vallen naar mijn idee onder Juist Levensonderhoud. Persoonlijk vind ik het ook schokkend wanneer ik een Boeddhabeeld als tuinversiering zie. Ik vind het schokkend dat de Boeddha als winstobject behandeld wordt en dat de beelden straks op de stort liggen omdat een tuincentrum iets nieuws heeft. Vraag mij af of we zo iets ook met Christus, – Mariabeelden, kruizen zouden doen. Waarschijnlijk niet.
Respect voor de levensbeschouwing van een ander is zeker op zijn plaats. Van daaruit sta ik achter de strijd die de groep voert, zeker wanneer ik de voorbeelden lees. Ik hoop alleen niet dat deze groep Taliban-achtige (fundamentalistische) treken gaat krijgen.
Tom zegt
“Persoonlijk vind ik het ook schokkend wanneer ik een Boeddhabeeld als tuinversiering zie.” is te vertalen in “gehecht zijn aan het beeld van de eigen perceptie”
“Respect voor de levensbeschouwing van een ander is zeker op zijn plaats”. Zeker! Dan graag ook voor de mijne, waarin boeddhabeelden een rol spelen en me geïnspireerd hebben en houden het achtvoudige pad op te gaan………