• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Kunst en dharma

Kunst en dharma

6 mei 2024 door Hans Gijsen

In mijn cursus Tekenen I aan de Naropa Universiteit besteden we de eerste weken aan tekenen met potlood, heel langzaam, heel precies, met de nadruk op ontspanning. Het is repetitief, gewoontjes en soms saai. Tegelijkertijd is het bevredigend en stabiliserend. Dit schept vertrouwen. Deze eerste fase noem ik ‘gronden’. Je profiteert ervan als je lange tijd in deze modus blijft. Ik merk dat ik er steeds weer naar terugkeer. Na het gronden introduceer ik een tweede fase, die ik ‘springen’ noem. In deze fase maken we in een rap tempo gedurende twee minuten een heleboel portretten in inkt van elkaar. Dit veroorzaakt een soort paniek. Je moet springen; er is geen keuze. De provocatie maakt een eind aan het kalme gemak uit de grondingsfase. Humor speelt een belangrijke rol. Studenten worden voorbij het bekende uitgedaagd, en de resultaten, in dit geval de portretten, zijn vaak hilarisch.

Door Robert Spellman

Deze twee fasen van tot rust komen en springen zijn gerelateerd aan de twee fasen van meditatietraining: samatha en vipassana. In samatha, de eerste fase van gerichte discipline, ontwikkelt zich een vredige of kalme staat, terwijl in vipassana, de tweede fase, inzicht of helder zien aan het licht gebracht wordt. Zowel in de meditatiepraktijk als in het artistieke vak moet je in eerste instantie je conceptuele geest opschorten. Tijdens de eerste, nauwgezette fase van de training ontspant men zich keer op keer fysiek en mentaal, waardoor de geest zich in een staat van niet-dwalen kan vestigen. De geest rust gewoon uit, wakker. Dan kun je, binnen deze ontspannen alertheid, conceptualiteit herkennen, de gewoonte van de geest om verschijnselen te benoemen en te categoriseren, om verschijnselen te consolideren.

Bij de meditatiepraktijk van het volgen van de ademhaling is het cruciaal om goed te kijken om te zien of je de ademhaling volgt of dat je een verzonnen idee vasthoudt over hoe je de ademhaling zou moeten volgen. Zelfs als je zegt ‘volgt de adem’ impliceert dit dat er iets is dat iets anders volgt. Ademhaling vindt eenvoudigweg plaats. Het bewustzijn van de ademhaling en de ademhaling zelf zijn niet gescheiden; ze zijn er gelijktijdig. De enige manier waarop deze gelijktijdigheid kan worden gerealiseerd, is wanneer men het conceptualiseren van de ervaring loslaat. De ontbinding van de conceptualiteit kan beginnen via het geduldige, methodische werk van samatha. Dit is de essentiële basis voor de tweede fase, vipassana, waarin men de onbelemmerde kwaliteit van de geest ontdekt.

Hetzelfde geldt voor de artistieke opleiding. Als je gaat zitten om te tekenen, staat er meestal een sierlijk toneeldecor met persoonlijke geschiedenis klaar. Deze geschiedenis kan herinneringen bevatten aan mislukking of vernedering; of herinneringen aan succes, aanzien of slimmigheden. In beide gevallen raakt de daaruit voortvloeiende tekenactiviteit vermengd met een beredeneerd persoonlijk drama waarin eerdere mislukkingen of successen worden bevestigd. Hoe het ook zij, de herinneringen en hun conceptuele uitwerkingen zullen de directe ervaring vertroebelen van het zien van het getekende object, de waardering voor het gebruikte gereedschap en de eerbied voor de enorme magie en het mysterie van het wezen dat tekent.

Deze twee fasen van training, of het nu gaat om kunst of meditatie, zijn geen afzonderlijke entiteiten. In essentie zijn ze verenigd. Voor de meesten van ons worden deze fasen echter afwisselend ervaren als dat nodig is. Wildheid wordt getemd door methodische herhaling; zelfgenoegzaamheid wordt ontkracht door inzicht, inzicht in het potentieel om in alle situaties de gewoontes van de geest te doorzien. Mindtraining – vooral voor kunstenaars – moet de bereidheid omvatten om de grenzeloze energie van de geest, zijn vindingrijkheid, in al zijn schittering en rommelige complexiteit aan te wenden. Spelen doordringt alles.

Door Robert Spellman
Bron: Inquiring Mind Spring 2002 Vol.18#2
www.inquiringmind.com/article/1802_25_three-artists/
Bron magazine  SIMsara, februari 2024. Uitgave van de Stichting Inzichts Meditatie. Vertaling: Hans Gijsen.
Inquiring Mind was een magazine dat van 1984 tot 2015 door de vipassana-gemeenschap in de VS werd uitgebracht. Het magazine had tot doel om de Boeddhadharma op een creatieve manier naar het Westen te vertalen. Ieder nummer had een bepaald thema en leraren en beoefenaren vanuit alle boeddhistische tradities werkten er aan mee. We hebben uit het themanummer van voorjaar 2002, ‘Revealing the Vision: Art & Dharma’, een bijdrage gevonden van Robert Spellman die aansluit bij de manier waarop Siets Boersma Aeneae Venema haar meditatiebeoefening en kunst vorm heeft gegeven. Robert Spellman is een van de drie kunstenaars die iets vertellen hoe zich de spirituele praktijk en het artistieke proces tot elkaar verhouden. Robert Spellman komt zelf uit de Shambhala traditie van het Tibetaans boeddhisme. De andere kunstenaars zijn Ma Deva Padma en Bette Alexander.
Je kunt nog meer interessante bijdrages rondom het thema kunst en dharma en andere thema’s vinden op www.inquiringmind.com.

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Kunst Tags: Bette Alexander, Hans Gijsen, Ma Deva Padma, Mindtraining, Naropa universiteit, Robert Spellman, Tekenen I

Lees ook:

  1. Steeds meer aanbod Vipassana in Rotterdam
  2. ‘We zijn hier gekomen om onszelf te ontmoeten’
  3. In or Out the Box? That is the Question!
  4. Bhutan: ‘Bruto Nationaal Ongeluk voor 140.000 verzwegen vluchtelingen’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Hans Gijsen

is psycholoog, zangpedagoog en voorzitter van de SIM. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer
    • ‘Politiek signaal’ Veldkamp helpt Palestijnen in Gaza niet
    • B’eter Groene goddelijke salade
    • Jules – Misplaatste geestdrift

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.