• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Spiritualiteit en seks

Spiritualiteit en seks

28 maart 2024 door gastauteur

Siddhartha Gautama was geen maagd meer toen hij zijn zoektocht begon van zes jaar. Hij verliet zijn familie, vrouw en kind. Zover ik begrepen heb, heeft hij seks nimmer aangemoedigd, eerder ontmoedigd. Ga vrouwen uit de weg (indien mogelijk), leerde hij.

In deze tijd van het internet en sekswerkers ontkom je er niet meer aan, om aan seks te denken. Maar in hoeverre beïnvloedt het ons slecht?

Kijk, het spirituele pad vraagt absolute overgave. En als je een gezin begint, heb je je tijd heel hard nodig voor je gezin, nietwaar? Nu heb je de pil en in de tijd van de Boeddha niet. Dat is in mijn ogen wel degelijk een groot verschil.

Boeddha was geen voorstander van verstrooiing, dus dans en muziek hadden niet zijn voorkeur. Als je een zoeker wilt zijn van de waarheid, dien je verstrooiing zoveel mogelijk te negeren.

Hij was een prins geweest en wist natuurlijk alles over wat feesten en dergelijke met je geest konden doen, nietwaar? Ook wist hij uit eigen ervaring dat het jezelf alles ontzeggen, jezelf geheel onderdrukken en op een vreselijke manier sober leven ook niet de weg was. Misschien heeft hij wel af en toe spontaan de schoonheid van het andere geslacht nog stilletjes bewonderd, ervaren. Zoals je even verrukt kan zijn door de pracht van een kleurrijke vogel.

Dit is misschien een leuk (bekend) verhaaltje:

Een oude monnik en een jonge beginnende monnik willen een smalle waterstroom oversteken. Dan staat daar een dame in mooie kleding! Zij wil wel even gedragen worden en de oude monnik doet het. Achteraf, als ze weer hun pad vervolgen, zegt de jonge monnik: ‘Wat deed u nu? U raakte een dame aan! Droeg haar zelfs. ‘Oh, was ik alweer vergeten maar jij bent er blijkbaar nog mee bezig.’

Tja, waar liggen onze grenzen? Zoeken we echt alleen maar verstrooiing of kan de boog nu eenmaal niet altijd gespannen zijn?

De leermeester Gurdjeff zei, dat je iets verdienen moest. Hij kon zijn volgelingen tot het uiterste drijven, met bepaalde opdrachten die hij hen gaf. En dan volgde naar zijn beste inzicht de ontspanning. Ook gunde hij zichzelf niet zomaar een sigaar.

Over zenkloosters hoor(de) je dat ook wel eens. Dat opeens wel alles mogelijk is. Ja, dat er zelfs zwaar gedronken wordt. Volgens mij wilde de Boeddha dat juist niet: Vermijdt uitersten. Ze zijn beide onedel en ijdel.

Ja, het kan ijdel zijn als je indruk op anderen wil maken met je rechte rug en het lange stilzitten. Maar het kan ook ijdel zijn, om andere de ogen uit te steken met hoe geweldig jij eruitziet en goed kunt dansen.

Wat wel heel belangrijk in mijn ogen is: wordt geen huichelaar. Daarom dan ook dat het belangrijk is dat je niet tegen elkaar liegt natuurlijk. Zeg gewoon wat je leuk vindt of niet. Haal als man vrouwen bijvoorbeeld niet naar beneden. Probeer niet harder te lopen dan je kunt.

Ja, ik ben getrouwd, mijn vrouw is zelfs ruim elf jaar jonger – of is dat weer net te ijdel? Laten we ons nergens aan hechten. Laten we het onthechten beoefenen. Maar laten we uitkijken onszelf ergens toe te dwingen. Laten we onderzoeken wat voor ons nu werkt.

Je kunt veel leren van een pittige relatie. Ik in ieder geval wel.

Tekst Nathan Rozenhart

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Columns, Geluk, Gezondheid, Nathan Tags: Gautama, prins, religie, seks, uitersten

Lees ook:

  1. Gandhi, Ambedkar en de Dalits
  2. Zeshin – Basta
  3. Thich Nhat Hanh – Een mindful antwoord op terrorisme
  4. Ga je mee neuken?

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Ujukarin zegt

    28 maart 2024 om 15:31

    Aardige reflecties, broeder!

    Er is meer verschil tussen het India 2500 jaar terug en de huidige maatschappij. Zo had men toen zo ongeveer een 60-70 urige werkweek voor de meesten, en dat was een hoofreden waarom je als ‘leek’ (getrouwde V/M) niet echt tijd had voor spirituele aktiviteiten.
    In het boeeddhisme nu, vooral Mahayana-scholen, wordt nadrukkelijk gesteld dat elke levensstijl een spiritueel pad _kan_ ondersteunen. Mits het een aantal basisvoorwaarden invult; rust, eenvoud en tevredenheid is één van die voorwaarden. Wie celibatair kan leven en toch tevredenheid doorleeft – prima. Wie nietcelibatair kan leven met tevredenheid (dus pakweg monogamie, of duidelijke afspraken als je polyamorie wenst) – ook goed. Maar in beide gevallen is balans nodig, een gezin met 4+ kinderen stichten is even riskant om on-spiritueel te worden als monnik-non worden met de ambitie om altijd op reis te zijn voor je publiek…

    Met gevouwen handen,

    • Nathanji Rozenhart zegt

      29 maart 2024 om 09:30

      Ujukarin, bedankt voor je wijze antwoord.

      Mvgroet!

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 24 mei 2025
    Meditatiedag: de subtiele hindernissen in meditatie
  • 26 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 27 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 27 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 27 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 27 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 28 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 28 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Wees geen kruis voor jezelf
    • Het jaar 2025 – dag 143 – journalistieke eenzaamheid
    • The Rights Forum – Peiling: samenleving wil dat regering optreedt tegen Israël
    • André De Nys, de stilte, boeddhisme en christendom
    • Een nieuw boek over Tibetaanse schrijfsters in ballingschap

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.