• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Naar een dha(r)mma 2.0?

Naar een dha(r)mma 2.0?

5 december 2023 door gastauteur

Ik droom van een boeddhistische beleving waar monniken, nonnen, mannen en vrouwen, leken, op gelijkwaardige basis kunnen omgaan met mekaar, zonder onderscheid des persoons, motivatie, ordinatie, achtergrond, kaste (figuurlijk dan toch) of wat dan ook. Een boeddhisme waar alle regels, keurslijven wegvallen, opgebouwd door de eeuwen heen (ten gevolge van profilering, cultuureigen of andere motivaties )en de dha(r)mma ten volle kan bloeien en stromen, tot ontluiking kan komen zonder beperkt te worden door ‘door mensen opgestelde regeltjes en normen ‘ die mijlenver afdwalen van de dha(r)mma zoals de Boeddha het voorstond: In het leven bestaat er lijden, alles is veranderlijk en niets staat op zichzelf; maar ook : Er is een weg uit dit lijden en dat is het achtvoudige pad. Dit, niets meer, niets minder, alle speculaties en voorstellingen ten spijt.

Een boeddhisme waarin de enige leidraad de dha(r)mma is en het te bewandelen pad het achtvoudige. Waar de kennis en het woord van non, zowel als monnik of leek evenveel telt, evenveel doorweegt, om als gelijke reizigers samen wandelend op hetzelfde pad slechts één doel te verwezenlijken : het beëindigen van lijden. Een dha(r)mma die zich losmaakt van de kluisters van de vinaya, de tripitaka of drie manden; manden die door de eeuwen heen alleen maar gevuld en bijgevuld zijn maar nooit geleegd; dikwijls uit opportunisme of controledrang. Overladen manden die het vlot dat de dha(r)mma is zo onnoemelijk zwaar beladen, dat het haast onbestuurbaar wordt op de kolkende rivier tussen de beide oevers. Een vlot dat indrukwekkend lijkt, machtig en impressionant, maar nutteloos en niet functioneel om de rivier te bevaren en waarvan het onzeker is of ze ooit de andere oever zal bereiken.

Een ‘boeddhisme‘ waar alle regels die door de eeuwen heen de dha(r)mma steeds strakker in een keurslijf geduwd hebben overboord worden gegooid. Waar op een gelijkwaardige basis teruggekeerd wordt naar de essentie en monniken, nonnen, novicen of leken zich slechts te houden hebben aan de oorspronkelijke raadgevingen die de Boeddha ons meegaf: de panca-sila, attha-sila of dasa-silawat voldoende moet zijn om het pad oprecht en licht bepakt te bewandelen, een situatie creërend die toelaat de dha(r)mma in volle vrijheid te kunnen beoefenen en integreren in zijn of haar dagelijkse beleving.

Ik droom van plaatsen, kloosters, sangha’s waar mensen ongeacht de stroming, ordinatie, sekse , ras of culturele achtergrond de dha(r)mma in alle gelijkwaardigheid en eensgezind kunnen beleven; samen, met mekaar van gedachten kunnen wisselen, elkaar aanmoedigen en steunen in het beoefenen van diezelfde dha(r)mma, elk naar zijn eigen manier en vermogen. Maken we niet dezelfde fout als het brahmanisme waar de Boeddha zich tegen afgezet heeft? Een formalistisch boeddhisme creërend met veel rituelen en teksten, uitgevoerd door ‘gespecialiseerde‘ voorgangers of priesters; bombastisch, kleurrijk, mysterieus, maar ook leeg en inhoudsloos?

Om de dha(r)mma te beoefenen heeft men weinig nodig: de wil, het doorzettingsvermogen en de vaste overtuiging dat de dha(r)mma als zelfgekozen pad het pad is dat leidt naar beëindiging van alle lijden, voor alle levende wezens, en dit met een ruim en oprecht hart trachten te beoefenen Of zoals de Boeddha zei op de dag van zijn heengaan: ‘Wees een lamp voor jezelf, ik heb niets achtergehouden. Oefen ijverig, onderzoek, pas toe wat voor jou werkt en werp al het andere overboord.’ Vrij vertaald: Beoefen de dha(r)mma in volle vrijheid maar wel met vaste overtuiging. De toegang naar het pad van de dha(r)mma heeft vele poorten en manieren om te bereizen, maar er is maar één pad. Het heilzame nastreven , het onheilzame trachten te vermijden, dàt is de weg van de Boeddha.

Tekst Shaku Kajo

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Geluk, Onderwijs Tags: beide oevers, dharma, gelijkheid, gelijkwaardigheid en eensgezind, keurslijf, Shaku Kajo, vlot

Lees ook:

  1. Eigentijds dromen over de Dha(r)mma…
  2. Boeddhisten ontwaakt! Deel 1
  3. De boeddhistische heropleving in China eerste helft van de 20ste eeuw
  4. Boeddha’s adviezen voor harmonie

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. marein zegt

    5 december 2023 om 18:48

    u droomt van zen, geloof ik.

    • Shakur kajo zegt

      6 december 2023 om 03:06

      Beste Marijn, zou de Dharma niet willen verlengen tot eėn bepaalde stroming, Zen is idd ėėn van de toegangspoorten tot de Dharma, maar ook ėėn van de stromingen met veel rituelen en geplogendheden. Niet anders dan de andere stromingen.Zelf kom ik oorspronkelijk uit de Reine-Landtraditie , en daarnaast de Soto zen,maar door de tijd heb ik voor mezelf ervaren hoe verademend het kan zijn stromingen te overstijgen en terug te keren naar de kern van de Dharma, en voor mij persoonlijk is dat het beoefenen van Mededogen.

      • Elsbeth zegt

        6 december 2023 om 13:24

        Vorm is leegte, Leegte vorm…

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • God als de totaal andere – Karl Barth
    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.