• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » ‘Café Carebear’: boeddhistische klimaatactivisten ondersteunen Letzte Generation

‘Café Carebear’: boeddhistische klimaatactivisten ondersteunen Letzte Generation

15 november 2023 door de redactie

Onder de naam ‘Café Carebear’ heeft een DBU-EcoSattva het non-profit Café Finçan in Berlijn omgetoverd tot een speciale plek voor de huidige keerpuntcampagne van de klimaatbeschermingsbeweging ‘Letzte Generation’. Het toont de manier waarop boeddhistische activisten strijden voor klimaatbescherming met spirituele praktijken en sociale verantwoordelijkheid.

Evelin Ebinger heeft de EcoSattva-opleiding van de Duitse Boeddhistische Unie gevolgd en is als EcoSattva iemand die zich inzet voor de bescherming van de aarde en alle levende wezens door boeddhistische principes en praktijken te combineren met ecologische betrokkenheid. Tijdens de protestdagen van de Letzte Generation zullen zij en andere toegewijde boeddhisten uit verschillende tradities emotionele steun bieden aan degenen die deelnemen aan de klimaatprotesten en deze begeleiden.

‘Ik wil een ruimte bieden waar mensen zich comfortabel en veilig voelen na het protest en kunnen herstellen van ervaringen van stress en geweld,’ zegt Evelin. ‘Dat betekent in de eerste plaats voldoen aan hun basisbehoeften, zoals veilige, warme ruimtes, warme dranken, gezond eten, knusse hoekjes om je terug te trekken, veel vriendelijke zorg en altijd een luisterend oor. De grote cursusruimte in Café Finçan kan door de individuele protestgroepen gebruikt worden voor hun debriefings of om een dutje te doen. En afhankelijk van hun behoeften zijn er ook sessies voor compassievolle dialoog en mindfulness en begeleide diepe ontspanningssessies om hun eigen veerkracht te versterken.’

Evelin en andere DBU-leden werden DBU EcoSattvas door deel te nemen aan een acht maanden durende online training van One Earth Sangha, een virtueel ecodharma centrum voor geëngageerd boeddhisme. Het doel van de training was om te leren hoe te handelen met wijsheid, verbondenheid en mededogen. Er kwamen onderwerpen aan bod als klimaatrechtvaardigheid, intersectionele solidariteit, innerlijke transformatie en collectieve actie. De training maakte deel uit van het bhavana studieprogramma van de DBU in 2023.

Café Carebear zelf is een initiatief binnen de klimaatbeschermingsbeweging ‘Letzte Generation’. De beweging roept op tot een radicale en sociaal rechtvaardige ommekeer in het klimaatbeleid en heeft al de aandacht gevestigd op de urgentie van de klimaatcrisis met honderden wegblokkades, kleurenaanvallen en andere daden van burgerlijke ongehoorzaamheid.  Hun huidige Keerpuntcampagne in Berlijn loopt onder het motto ‘Weg van fossiele brandstoffen – naar rechtvaardigheid’ en is half september begonnen. Het einde is nog niet in zicht.

Op de vraag wat haar motiveerde om dit initiatief te starten, zei Evelin: ‘Ik geloof dat activisten alleen op de lange termijn voor verandering kunnen vechten als ze regeneratieve culturen creëren om goed voor zichzelf en elkaar te zorgen. En als ze zelf de goede saamhorigheid leven waar we allemaal naar verlangen. Activisten trappen herhaaldelijk in de val om hun eigen behoeften te onderdrukken en ondergeschikt te maken aan de urgentie van hun strijd, totdat ze uiteindelijk volledig burn-out raken. Boeddhisten daarentegen vinden het vaak moeilijk om uit hun introspectie en rituelen te komen en nemen niet de sociaal-politieke verantwoordelijkheid op zich die eigenlijk verbonden is met de bodhisattva-gelofte en ook in het algemeen met de boeddhistische ethiek ’ten bate van alle wezens’ zoals ik die begrijp. Als EkoSattva kan ik de uitdaging aangaan om wijsheid en compassie niet alleen te beoefenen in protesten op straat, maar ook in de regeneratieruimtes van de klimaatbeweging, en hen daarbij te blijven trainen en versterken.’

Café Carebear is elke maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag geopend van 12:00 tot 16:00 uur. Het is gevestigd in Café Finçan aan de Altenbraker Straße 26 in Neukölln, Berlijn, vlakbij het metro-/S-Bahn-station Hermannstraße. Vanaf november verhuist het op sommige weekdagen naar de Circus Mond tent vlakbij het Greifswalder Straße S-Bahn station. Op vrijdag blijft het in Café Finçan. Geïnteresseerden kunnen zich aanmelden voor een of twee uur emosupport per week hier en daar, of gewoon langskomen op vrijdag.
Bron Deutsche Buddhistische Union (DBU), tekst Hanna Ebinger.

 

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Geluk, Gezondheid, Milieu, Natuur, Zorg Tags: Berlijn, DBU EcoSattvas, Letzte Generation

Lees ook:

  1. Het jaar 2024 – dag 80 – XR-boeddhisten
  2. Tien jaar Boeddhistisch Dagblad
  3. ‘Geef ons heden ons dagelijks brood’
  4. De kracht van ecologisch samenwerken

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • 17 mei 2025
    Meditatie zaterdag met Jotika Hermsen
  • 19 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ontkennen en ont-kennen in het hindoeïsme, 1: neti neti meditatie
    • Het jaar 2025 – dag 133 – vroegerboekje
    • Devotie en verzet: Hoogtepunten uit RFA Tibetaans
    • Emmaho – Jukai…
    • De beenderen van de Boeddha

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.