• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Het volk mort (7) – Toon je kwetsbaarheid niet

Het volk mort (7) – Toon je kwetsbaarheid niet

13 september 2023 door Rob van Boven en Luuk Mur

Het lijkt erop dat we ons meer verbonden voelen met geld en macht, dan met elkaar, de natuur, waarheid en rechtvaardigheid. Er heeft een omkering van waarden plaatsgevonden en deze is nog steeds gaande. Hoe doen we dat, hoe zorgen we ervoor dat we massaal met deze omkering van waarden bezig zijn? Hoe komt het dat we steeds individualistischer worden, terwijl we weten dat sociale verbondenheid voorwaarde is voor een mooi en goed leven. We stellen ons de vraag of het mogelijk is om geboden voor een ongelukkige samenleving op te stellen en zo te reflecteren op wat we fout doen? Vandaag gaan we in op kwetsbaarheid.

Gebod 7. Camoufleer je kwetsbaarheid voor jezelf en anderen

Kwetsbaarheid in de rechterhersenhelft (RH) is vrij. Anders gezegd: in de RH heeft kwetsbaarheid een vanzelfsprekende plek zonder dat daar nog een betekenis aangeplakt is. Dat is in de linkerhersenhelft (LH) anders, daar krijgt het een extra betekenis, positief of negatief. Kwetsbaarheid mag zijn omdat het is in de RH. In de LH kan kwetsbaarheid overlevingsgedrag oproepen.

In de gesloten Jeugdzorg verblijven de meest kwetsbare jongeren van 12 tot 18 jaar met gedragsproblemen die zo heftig zijn dat de jongere een gevaar is voor zichzelf of voor anderen. Vaak is er sprake van psychiatrische klachten zoals autisme of ADHD. Ook kan er sprake zijn van een (licht) verstandelijke handicap. Meestal gaat er aan de plaatsing een onderzoek van de Raad voor de Kinderbescherming (RvdK) vooraf en wanneer de Raad het nodig acht wordt er een verzoek voor gesloten jeugdzorg ingediend bij de kinderrechter. Kom je in de gesloten jeugdhulp terecht dan is daar vaak een voor de jongere tot wanhoop brengend traject aan vooraf gegaan. We zijn van mening dat deze groep tot de meest kwetsbare burgers behoort. Het zijn vaak overlevers, dat wil zeggen dat hun linkerhersenhelft (LH) dominant is bij de aansturing van hun gedrag.

Gesloten Jeugdhulp komt regelmatig in het nieuws vanwege heftige incidenten, een schokkende benadering van de jongeren en niet toegestane vrijheidsbeperkende maatregelen. In Friesland vindt de gesloten Jeugdhulp plaats op een locatie dichtbij Drachten, Woodbrookers genaamd. Over deze instelling hebben we het hier. Incidenten zijn daar volgens bronnen aan de orde van de dag en zullen moeilijk te geloven zijn, omdat je dit niet verwacht van mensen die gekozen hebben voor hulpverlening aan jongeren.

In opdracht van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd werd een onderzoek gedaan naar twee jongeren waarbij de incidenten zich aaneen regen. Aanvankelijk wordt dit rapport geheim gehouden, er komt alleen een samenvatting gemaakt door Jeugdhulp Friesland zelf beschikbaar. Maar het rapport lekt toch uit en de situatie bij Woodbrookers blijkt dramatisch te zijn. De kinderrechter en docent-onderzoeker aan de Rijksuniversiteit Groningen Bart Tromp stelt in een artikel in de Volkskrant (9.9.2023): “Ik heb in mijn hele carrière nog nooit zulke ernstige problematiek gezien in de gesloten Jeugdzorg” en “Hier zijn fundamentele kinderrechten geschonden”. Het leven in Woodbrookers wordt beschreven als een aaneenschakeling van escalaties, geweld en agressie.

Er is sprake van angst-inductie en het geven van pijnprikkels bij machteloze jongeren die tegen elkaar uitgespeeld worden. De kinderrechter Bart Tromp spreekt van foltering.

De Jeugdbeschermers die jongeren plaatsen moeten hiervan weten, maar komen er om onbegrijpelijke redenen niet mee naar buiten. Ook hier een voorbeeld van: een jeugdbeschermer schrijft in het eindverslag over iemand die weer thuis woont en waarbij de Onder Toezicht Stelling (OTS) beëindigd wordt, dat hij zonder schade weer thuis geplaatst is. Volkomen ten onrechte want er was wel degelijk blijvende schade, maar het moest erin blijven staan, ook na protest van betrokkenen. Waarom schrijft de jeugdbeschermer dit, terwijl er aantoonbaar schade was? Wie wordt hier beschermd door de jeugdbeschermer en in opdracht van wie?

Kwetsbaarheid of sensitiviteit is een prachtige kwaliteit. Des te meer we ons als kwetsbaar mogen ervaren, des te meer kunnen we het leven ervaren en ons verbonden voelen. Soms wordt hoog sensitief zijn als een probleem gezien, hetgeen in feite niets te maken heeft met sensitiviteit op zich, maar met de reactie daarop. Naarmate we meer sensitief zijn, kunnen we ook sneller een geloof ontwikkelen (of geconditioneerd worden). Nu hangt het er van af of we bijvoorbeeld een overwegend liefdevol geloof ontwikkelen over onszelf en of over anderen of een overwegend afwijzend geloof. De sensitiviteit in ons zorgt er wel voor dat we in ons volwassen leven snel getriggerd kunnen worden in een geloof dat we geleerd hebben in onze jonge jaren. Onze kwetsbaarheid in ons als kind dient beschermd te worden door onze opvoeders, zodat we leren ons beschermd kwetsbaar te kunnen geloven. Dit is weer nodig om te leren ons weerbaar kwetsbaar te kunnen voelen als we ouder zijn.

De linkerhemisfeer maak een verhaal over het leven op basis van hoe onze opvoeding loopt. Dit verhaal nemen we mee in ons volwassen leven en projecteren we op de volwassen wereld waar we in terecht komen. Dit geloofsverhaal hanteren we als een gegeven, zo is het! We verlengen daarmee vaak in meer of mindere mate onze kijk op het leven zoals we dat als kind leerden, waardoor we dus als volwassene vergissingen maken over hoe we met elkaar omgaan. De wereld waarin we opgroeien is niet automatisch hetzelfde als waarin we als volwassenen rondlopen. Hoe we het leven ervoeren als kind kan daardoor ongeveer dezelfde levenskwaliteit behouden in ons volwassen leven.

Vanuit de linkerhemisfeer kunnen we een verhaal gemaakt hebben over het leven dat als kwetsbaarheid een rol speelt je rekening moet houden met bijvoorbeeld:

  • Dat de ander macht over je zou hebben als je je kwetsbaarheid toont.
  • Dat kwetsbaarheid hetzelfde is als weerloos zijn.
  • Dat kwetsbaar zijn zwak is.
  • Dat je kwetsbaar voelen hetzelfde is als je eenzaam en machteloos voelen.

 

In een lastige situatie kan een hulpverlener de hulpbehoeftige gaan zien als een bedreiging. Door weg te blijven van eigen kwetsbaarheid, kan het dan zo uitpakken dat de hulpbehoeftige wordt ervaren als een tegenstander waar hij of zij zich tegen moet gaan beschermen. In contact blijven op emotioneel niveau wordt dan meestal achterwege gelaten. Verbondenheid speelt niet als de ander een tegenstander is geworden, die moet je de baas zien te blijven. Net zoals onze politieke leiders van verschillende landen laten zien, dat doe je met machtsuitoefening. We mogen niet verliezen dus moeten we winnen. Als de kinderen, die in de eerder beschreven instellingen waren, niet al nare overtuigingen hadden ten aanzien van kwetsbaarheid dan houdt niets hen tegen om daar enkel meer in te volharden.

Rob van Boven (1951) is psycholoog en geregistreerd psychotherapeut. Hij was consultant voor verschillende organisaties (drugs en verslaving counseling, vaardigheden workshops) en werkte vijftien jaar als een behandelingscoördinator in een psychiatrische instelling. Bij Rob van Boven wordt het geloof van de overlever bewust gemaakt en een juiste plaats gegeven. Het doel is om los te komen van de dwang van het geloof en bewustzijn te ontwikkelen naast deze denk- en voelpatronen. Hoe meer je van het geloof van de overlever bevrijd bent, zonder het te bestrijden, maar door het de juiste plek te geven, hoe vrijer je kan leven.

Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en heeft een drietal boeken geschreven over de door hemzelf ontwikkelde hulpverleningsmethode communitysupport. Hij is lid van de Dzogchen Community Nederland. Dzogchen is een vorm van Tibetaans boeddhisme waarbij veel belang wordt gehecht aan de ontwikkeling van individueel bewustzijn. Bij deze traditie streeft men naar non-dualiteit van het bewustzijn. Mensen zijn zich niet alleen bewust ( je weet dat je dit leest), maar je kunt je ook bewust zijn van dit eerste bewustzijn. Dit meta-bewustzijn wordt ‘gewaarzijn’ genoemd.

 

Categorie: Achtergronden, Columns, Luuk Mur, Rob van Boven, Tweespraak Rob van Boven en Luuk Mur Tags: ADHD, angst-inductie, Bart Tromp, bedreiging, escalaties, Friesland, Gesloten jeugdhulp, geweld en agressie., hulpverlener, kinderrechter, LH, OTS, RH, Woodbrookers

Lees ook:

  1. Als Einstein het zegt
  2. Linkerhemisfeer domineert – een catastrofale weg
  3. De twee hersenhelften ondergaan een hiërarchie verwisseling
  4. Een fantasie over de mens als onderdeel van het proces van wordingsdrang

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Rob van Boven en Luuk Mur

Rob van Boven (1951) is psycholoog en psychotherapeut met belangstelling voor het boeddhisme. Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en lid van de Dzogchen Community Nederland. Beide mannen gaan over boeddhistisch gerelateerde zaken in gesprek in Tweespraak. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet
    • Vrijdag Zindag – Wat Schoof had willen zeggen

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.