• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Inspirerende boeddhistische leraren: Bhikshu Jagdish Kashyap

Inspirerende boeddhistische leraren: Bhikshu Jagdish Kashyap

17 augustus 2013 door Ujukarin

De Boeddha is voor Ujukarin en vele anderen een ultieme inspiratiebron. Maar  hij en zijn sangha laten zich ook inspireren door een aantal andere leraren, in de letterlijke zin van het woord. Wat steek je van deze unieke mensen op, qua kennis en met name gedrag. Ujukarin schreef voor het Boeddhistisch Dagblad een drieluik over drie dharmaleraren/inspiratoren uit  India. Vandaag deel 1: Bhikshu Jagdish Kashyap (India).

Ontmoeting

We gaan terug in de tijd. Het is voorjaar 1957 in de Indiase miljoenenstad Nagpur in Maharashtra. De verzengende hitte van de dag is ‘s middags rond vier uur gelukkig afgenomen en de stad komt weer tot leven. Fietsen en riksja’s krioelen door de drukte van het verkeer. De lawaaiige bussen en auto’s zijn gelukkig in de minderheid.

Nabij Kasturchand Park, een uithoek van wat feitelijk een zandvlakte is, zijn een paar kleine gebouwen te zien. Het is verrassend, op de gevels aan de buitenkant van het gebouw zijn nog wat Hindoe-symbolen zichtbaar, doch ernaast zijn provisorisch getimmerde dharma-symbolen, zoals het Wiel, bevestigd. Hier is duidelijk een proces van verandering gaande.

Dat klopt, want op een vlakte enkele kilometers verderop, waar later de Dhiksha-Bhumi stupa gebouwd zou gaan worden, vond in oktober 1956 een historisch feit plaats: de bekering van enkele tienduizenden Hindoes uit de onaanraakbare ‘kaste’ tot het boeddhisme, onder toeziend oog van hun politiek- en sociaal leider Dr. Ambedkar. Ambedkar was een onaanraakbare Hindoe die besloot dat zijn bevolkingsgroep geen gelijkwaardig leven kon leiden binnen de hindoeïstische religie, en na rijp beraad besloot om boeddhist te worden. Hij ontketende daarmee een ware revolutie, vele duizenden andere onaanraakbaren  volgden hem in zijn keuze.

Bhikshu Jagdish Kashyap
Bhikshu Jagdish Kashyap

Binnen in een gebouwtje op die zandvlakte tref je enkele leken aan. Maar het meest in het oog springend is wel  een corpulente man in een pij. Het is Jagdish Kashyap, die naar Indiaas gebruik respectvol meestal Kashyapji genoemd wordt. Zijn officiële residentie is de laatste jaren het Nava Nalanda Pali Instituut in het noordoostelijke Bihar in India, zijn geboorteprovincie. Maar door de Ambedkar-revolutie, die in onzeker vaarwater terecht kwam omdat slechts zes weken na de conversie de grote leider stierf, is Kashyapji in dat jaar 1956 geregeld voor enkele weken in Nagpur te vinden.

Naast assistentie bij bekerings-ceremoniëen voor kleinere groepen volgelingen, ziet hij het als zijn hoofdtaak om een boeddhistische monnik-opleiding voor Indiërs van de grond te krijgen. En training in de boeddhistische teksten is daarvoor een begin. En daarom zie je hem hier bij Kasturchand park in de provisorische ‘vihar’ een planning maken voor lezingen. Later op de avond zal hij ook in het Hindi lesgeven, aan de hand van de mede door zijn inzet vorig jaar afgeronde Hindi vertaling van de ‘Tipitaka’ teksten.

Opvallend is zijn in het oog springende enorme energie, die je niet zou verwachten bij een man van zijn postuur. Onvermoeibaar springt hij in de planning van het ene naar het andere onderwerp, maakt aantekeningen op een provisorisch schoolbord – deze man leeft  voor de dharma! En is daarbij ook weer zeer down-to-earth.  Waar theravadamonniken uit Aziatische landen, die de laatste maanden worden ‘ingevlogen’ om te assisteren, vaak erg op protocol gericht zijn, legt Kashyapji ze geregeld uit dat de ex-onaanraakbaren juist boeddhist geworden zijn om niet  meer altijd voor priesters te moeten buigen, en zoveel mogelijk als gelijken behandeld dienen te worden!

Biografisch

Kashyapji werd in 1908 in de staat Bihar als Jagdish Narain geboren; zijn ouders waren relatief welgestelde Brahmaanse hindoes. Hij studeerde filosofie en Sanskriet, en stond bekend als relatief radicaal-nationalistisch. Met vrienden uit de beweging van Mohandas Gandhi. Zijn voorliefde voor religie bracht hem echter bij de Arya Samaj, een terug-naar-de-wortels hindoeïstische beweging. Mede daardoor bestudeerde hij de Veda-teksten in hun oorspronkelijke taal, het Sanskriet. Echter, de twijfel over de  geloofwaardigheid van die teksten- en het steeds rigoureuzere kastensysteem, brachten zijn overtuigingen als gelovig Hindoe aan het wankelen.

Bij hem ontwikkelde zich een interesse voor het boeddhisme. Om die reden ging hij Pali studeren in Sri Lanka. Al na een jaar besloot hij boeddhistisch monnik te worden en ontving hij bij zijn inwijding de naam Kashyap. Na het behalen van een aantal academische titels, en onderbroken door een verblijf in Maleisië, keerde hij rond 1940 definitief terug naar India en begon daar les te geven aan diverse universiteiten. Hij was druk om de oude Pali-teksten te vertalen naar het Hindi, en vanaf 1956 tot aan zijn dood in 1976 ook met teksten van neo-boeddhisten, geïnspireerd door Ambedkar.

Leraarskwaliteiten ter inspiratie

De insteek van deze serie lezingen is ‘Boeddha als leraar inspireert ons met zijn kwaliteiten, wat kun je van andere leraren opsteken door hun kennis en met name gedrag?’ Wel, voor Kashyapji springen drie elementen er het meeste uit. Ten eerste zijn kennis. Niet alleen van de Pali-teksten maar vooral ook op het ‘waarom’ in die teksten, dus de logische samenhang – ook op plekken waar Boeddha ogenschijnlijk tegenstrijdige dingen vertelde. Kashyapji vermeed tot 1956 zoveel mogelijk publieke debatten met Hindoes om de harmonie in de samenleving niet te veel te verstoren, maar nadien steunde hij waar nodig Ambedkar-volgelingen- en later ook Tibetaanse vluchtelingen, volledig. Als dat nodig was- ook in publieke debatten over de zuiverheid van boeddhisme versus Hindoeïsme. In zijn gedrag zie je terug hoe Boeddha zelf het juiste pad zocht tussen enerzijds missionair werk – met waar nodig debat met Brahmanen – en anderzijds het gewoon spirituele hulp bieden aan allen die hem opzochten.

Een tweede opvallend element van Kashyapji  was zijn tomeloze energie. Als het nodig was kon hij zestien uur per dag werken aan vertalingen en discussies. Maar net zo goed kon hij , als het rustig was – zeker in het hete seizoen – ook zestien uur per dag slapen! Die energie straalde uit wat in de Mahayana-scholen ‘bodhicitta’ genoemd werd, en verleende hem ook veel respect bij boeddhisten van andere scholen in India en Maleisië. Ook hier was Kashyapji een waardig volgeling van Boeddha zelf, die vijfenveertig jaar lang negen maanden per jaar vrijwel onafgebroken van dorp tot dorp wandelde, met slechts enkele dagen rust per plek voor zijn spirituele werk.

Het derde element bij Kashyapji was zonder twijfel moed. Moed om naar zijn eigen conservatieve familie toe uit te leggen dat hij het Hindoeïsme vaarwel zei, en moed om in Sri Lanka uit te leggen dat hij maandenlang in een boshutje ging mediteren (toen zeer ongebruikelijk). Of de dapperheid die nodig is om in de ‘onaanraakbaren’ wijken van Nagpur, temidden van hem soms bespugende conservatieve Hindoes, les te geven aan zijn neo-boeddhistische studenten. Of een ander mooi voorbeeld: hij werd in Sri Lanka gevraagd om een lezing te geven over het concept Anatman (zelfloosheid), en begon met iets waar hij als ex-Hindoe expert in was: een analyse van het Hindoe-concept Atman (permanent zelf), waardoor hij vervolgens beter wilde uitleggen wat Anatman exact was. Een aantal toehoorders, incluis  monniken, liet een boegeroep horen. Er klonken kreten als ‘wij willen geen Hindoe-filosofie horen, dit is ketterij’ – doch hij trotseerde hen en toen de zaal bedaard was maakte hij keurig zijn betoog af. Ook hier herkennen we het leeuwenhart van de Boeddha zelf, denk maar hoe hij omging met bedreigingen van Angulimala en Devadatta.

Al met al genoeg op te pikken van deze opmerkelijke man, moge hij je helpen om geïnspireerd door zijn voorbeeld te doen wat de dharma leert!

 

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme Tags: hindoes, ujukarin

Lees ook:

  1. Windhorse Trading, een boeddhistisch/marxistische poging tot gezamenlijke juiste levensbeoefening
  2. Grenzeloos dharma uitdragen – Dharmacharini Suvarnaprabha leeft het ons voor
  3. Vergiften en vervolgen – over het levenswiel, en alle herkenbare symptomen vroeger en nu…
  4. Wijs en onwijs – reflecties op de Kalama Sutta

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Ujukarin

Ujukarin is lid van de Triratna Boeddhistische Orde. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • 17 mei 2025
    Meditatie zaterdag met Jotika Hermsen
  • 19 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 134 – wrijving
    • Emmaho – Piraterij met het mes tussen de tanden
    • Verweesd, verdwaald, verloren
    • Guy – dhammazaadjes – De oorspronkelijke geest (P. sabhava citta)
    • Milieudefensie start nieuwe Klimaatzaak tegen Shell: geen nieuwe olie- en gasvelden

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.