• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » De boeddhistisch geestelijk verzorger als vriend

De boeddhistisch geestelijk verzorger als vriend

20 juni 2023 door de redactie

De ambtsopleiding Boeddhistisch Geestelijk Verzorger (BGV) aan de VU is een tweejarige postacademische opleiding waar boeddhisten door colleges en stages opgeleid worden tot BGV. Afgestudeerden of BGVers-in-opleiding vinden banen in openbare instellingen waar de overheid garant staat voor geestelijke verzorging, zoals bij justitie in gevangenissen, bij defensie en in de gezondheidszorg. De Boeddhistische Unie Nederland is verantwoordelijk voor de opleiding op de VU.

Op een voorlichtingsbijeenkomst in juni zette rector en hoogleraar Bee Scherer aan kandidaat-studenten voor het nieuwe schooljaar vanuit de boeddhistische leer uiteen wat het beroep van Boeddhistisch Geestelijk Verzorger inhoudt.

‘Als rector van het boeddhistisch seminarie heet ik je van harte welkom in onze programma’s! Ik verheug me in je aspiraties, je uithoudingsvermogen en je ijver. Dit zijn kwaliteiten die je vruchtbaar zult maken tijdens je studie en training op het pad om een boeddhistische spirituele verzorger te worden.

U bent waarschijnlijk bekend met de term kalyāṇa-mitra – de ‘gezonde’ of ‘spirituele vriend’. In de boeddhistische tradities gebruiken we deze term vaak voor een preceptor, een leraar of iemand die verder is op het pad dan wij: iemand die ons kan begeleiden en ondersteunen op onze boeddhistische levensreis. Als boeddhistische geestelijke verzorgers kunnen we onszelf ook zien als spirituele vrienden of op zijn minst als spirituele vrienden in opleiding. Hier, geworteld in onze eigen boeddhistische beoefening en vertrouwen, zitten we met de concrete pijn van ontevredenheid bij anderen en getuigen ervan.

De Pāli Aṅguttara-Nikāya (7.35) somt zeven kenmerken op van een spirituele vriend:

1) geven wat moeilijk te geven is;
2) doen wat moeilijk is om te doen;
3) verdragen van pijnlijke en slecht gesproken woorden;
4) delen van de eigen geheimen;
5) bewaren van de geheimen van anderen;
6) trouw blijven in moeilijke tijden;
7) nooit minachting hebben voor degenen die tegenspoed hebben.

Als boeddhistische aalmoezeniers geven we wat moeilijk te geven is (1): onze aanwezigheid en aandacht bij lijden bevat de balsem van het dharma. Dit is moeilijk om te doen (2), onhandig en veeleisend omdat het ons eigen waanvoorstellingen ego zal blootstellen aan beledigingen en afwijzing (3), en we zullen worden geconfronteerd met onze eigen schaduw – trauma en duisternis – door het trauma en de duisternis voor en om ons heen. De genezende geheimen van onze eigen verwonding – die we delen (4), de schreeuwende duisternis van anderen(5) houden we loyaal bij ons tegenover de afgrond (6) zonder arrogantie en superioriteit (7).

De Mahāyānasūtrālaṅkāra (17, 10), toegeschreven aan de toekomstige Boeddha Maitreya, definieert de boeddhistische gids als een persoon die zichzelf is: beheerst, kalm en vredig. Deze gids leeft volgens boeddhistische deugden: ijverig, rijkelijk opgeleid in de (dharma, d.w.z. de) canonieke teksten, met besef van zodanigheid, goed in het uitspreken, communiceren en doen van de dharma, medelevend tot in de kern en vol onuitputtelijke energie. (vert. Scherer)

Deze beschrijvingen van spirituele vriendschap kunnen ons te veeleisend en als zeer hoge ambities lijken of  we kunnen ze beschouwen als inspirerend leidend advies op onze levenslange reis naar een boeddhistisch leven. Als boeddhistische geestelijke verzorgers zijn we de onhandige kinderen van Kṣitagarbha bodhisattva, die afdaalt in de diepste rijken van pijn. Wij ongeschikte peuters staan ook voor afgronden van lijden en we zitten met deze duisternis en pijn in gevangenissen, hospices en overal waar onze roeping ons brengt. Nuttig worden voor anderen kan ontstaan wanneer we zijn afgedaald in de diepste hel van onze eigen pijn en hebben geleerd keer op keer veilig terug te keren in onze toevlucht in de Boeddhadharma.

Deze studie- en opleidingscursus is dan ook veel meer dan zomaar een willekeurig programma voor een beroepskwalificatie. Om boeddhistische geestelijke verzorgers te worden, moeten we om het boeddhisme geven, dat in wezen maar één ding vraagt: beloof aardig te zijn. Kiezen voor boeddhistische pastoraat betekent het volgen van een roeping tot dienstbaarheid en liefde in actie ondanks onze eigen kwetsbaarheden en onvolkomenheden, geleid door ons vertrouwen in de boeddhistische leringen en praktijken. Het is een kostbare en bijzondere vorm van een boeddhistische levensreis.

Uit de grond van mijn hart wens ik jullie op jullie reis door het boeddhistische leven en BGV de zegeningen van wijsheid en mededogen die voortkomen uit diepe betrokkenheid bij de helende leer van de Boeddha.’

Meer informatie over de opleiding tot Boeddhistisch Geestelijk Verzorger aan de VU: https://vu.nl/nl/onderwijs/professionals/cursussen-opleidingen/postacademische-ambtsopleiding-boeddhistisch-geestelijk-verzorger/inleiding
En de weergave van deze tekst in het Engels: https://youtu.be/aV9AvgxlZIA)

 

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, BUN - Boeddhistische Unie Nederland, Geluk, Onderwijs, Zorg Tags: aardig zijn, Bee Scherer, bgv, geen minachting, levensreis, opleiding, Pāli Aṅguttara-Nikāya, VU

Lees ook:

  1. Voorlichtingsbijeenkomst Postacademische Ambtsopleiding tot Boeddhistisch Geestelijk Verzorger
  2. VU – prof. Bee Scherer benoemd tot hoogleraar buddhist studies
  3. Boeddhistische Zendende Instantie (BZI) en Boeddhistische Geestelijke Verzorging (BGV)  
  4. Vrije Universiteit – studie boeddhisme, opleiding BGV – rector prof. dr. Bee Scherer

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Taigu zegt

    20 juni 2023 om 14:19

    Een evenwichtige toespraak van Bee Scherer. Boeddhistische geestelijke verzorging is een van de weinige zichtbare maatschappelijke uitingsvormen van de dharma. Als iemand die als patiënt in het ziekenhuis op een kwetsbaar moment een keer een bgv’er-in-opleiding van de VU aan zijn bed heeft gehad, kan Taigu naar waarheid getuigen van de meerwaarde van dit instituut.

  2. Jan Veenendaal zegt

    21 juni 2023 om 15:02

    Als vrijwilliger te mogen werken met Boeddhistisch Geestelijk Verzorgers met gedetineerden en tbs-gestelden heeft mijn beoefening een prachtige verdieping gegeven. Voor mij is het geëngageerd boeddhisme ten top!

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…
    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken
    • Sodis – de virtuele denkster 527

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.