• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Op het pad van de Boeddha in de westerse samenleving

Op het pad van de Boeddha in de westerse samenleving

26 april 2023 door gastauteur

Het ”pad van de Boeddha” leidt tot bevrijding van egocentrisme en de daarmee samenhangende begeerte, afkeer en verwarring. Het boeddhisme als filosofie of religie, is een nominaal begrip dat vele scholen en stromingen omvat, met een verscheidenheid aan leerstellingen, rituelen, symbolen, relikwieën en beelden. Het geloof in karma en reïncarnatie komt, vooral in het oosten, nog veel voor.

Tekst Ad Westerterp

Over wie boeddhisten zijn, kan gezegd worden dat dat mensen zijn die zich in hun denken geloven en handelen beroepen op de uitspraken en gedragingen die toegeschreven worden aan de Boeddha.

Mede door het gemak waarmee het boeddhisme zich aanpast en aangepast heeft aan diverse culturen, heeft het vele verschijningsvormen. Zo bestaat er een groot verschil tussen, globaal gesproken, het oosterse boeddhisme en de overwegend mentaal-psychologische westerse variant, waarin aan meditatie een grote rol wordt toegekend. (1)

De spirituele reis die in het volgende deel beschreven wordt bestaat uit de bestudering van de   ‘Dharma’ (Leer), met name van het Mahayana- en Mahamoedra-boeddhisme,  de beoefening van contemplatie en meditatie gedurende een lange periode.  Ieder spiritueel pad dat men volgt, vindt plaats binnen een samenleving met specifieke maatschappelijke verhoudingen en dominante waarden. De sociale en culturele factoren zijn van grote invloed op de wijze waarop de boeddhistische leer begrepen, ervaren en in praktijk gebracht kan worden.

De vraag die gesteld kan worden is: Hebben de sociale en culturele factoren van de westerse samenleving een bevorderende of belemmerende invloed op het volgen van het ”pad van de Boeddha ?”

Kenmerken van de westerse samenleving

In de liberaal-democratische maatschappij met een neoliberale economische structuur, vrije markt ideologie en een hedonistische cultuur, staan economische groei en het streven naar winst centraal. In deze vorm van economie, waarin de mens voornamelijk als consument wordt gezien, speelt reclame een onontbeerlijke en overheersende rol. Men kan die, net zoals ik,    ervaren als ‘reclame-terreur’.  Het voortdurend propageren van nieuwe producten leidt tot een steeds grotere consumptiebehoefte. De massa en sociale media spelen hierbij op manipulatieve wijze in op begeerte en hebzucht van mensen, vaak leidend tot verslavend gedrag, zoals het gebruik van de smartphone.

De talloze media vragen steeds meer aandacht van het individu, veelal ten koste van het concentratievermogen. Aandacht is een te exploiteren product geworden.” Niet “tijd is geld”  maar “aandacht is geld ”((7).  Ook beperken de sociale media in ernstige mate de mogelijkheid ‘alleen’ te kunnen zijn voor stilte en bezinning, voorwaarden om een spiritueel leven te kunnen leiden. Door de alomtegenwoordige, digitale ‘connectedness’, de vrijwel constante virtuele aanwezigheid van de ‘ander’, wordt de beleving van de eigen innerlijke wereld, ‘the sanctionary’ zoals Shoshana Zuboff die omschrijft, ernstig bedreigd. (2)

Het voortdurend online zijn gaat veelal ten koste van persoonlijke contacten en daarmee ten koste van de ontwikkeling van empathie, een voorwaarde voor compassie. Niet alleen beperken de vele sociale media de mogelijkheid van spirituele beoefening, maar ook de wijze waarop deze worden gebruikt of misbruikt. Het gebruik van de smartphone leidt, vooral bij jongeren, tot verslaving en mentale schade zoals negatief zelfbeeld, eenzaamheid en depressiviteit, aangetoond in vele wetenschappelijke onderzoeken. (3)

De ”BigTech-” bedrijven, Facebook, Google e.a. sturen uit winstoverwegingen talloze, vaak provocerende berichten, waar of onwaar, de wereld in. Deze worden zodanig gepresenteerd dat gebruikers zo lang mogelijk online blijven, om zodoende een maximum aan data te vergaren, die weer verkocht kunnen worden aan reclamebedrijven.

Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat gebruikers langer online blijven als ze beelden en berichten met een sterk negatieve lading te zien krijgen die inspelen op angst haat en wrok. Deze media geven een verwrongen en vertekend beeld van de wereld en beïnvloeden op negatieve wijze de gedachten, voorstellingen, ideeën en emoties van mensen en daarmee de beleving van de werkelijkheid. Een samenleving met media die op dergelijke wijze inspelen op begeerte, negatieve emoties en cognities van mensen maakt het zeer moeilijk om het pad van de Boeddha te volgen. Men kan zich zelfs ernstig afvragen of de, op het innerlijk gerichte, transformatieve vormen van spiritualiteit bestand zullen zijn en blijven tegen de vele vormen van digitalisering.

Wel valt op dat in de westerse maatschappij de beoefening van  “Shamatha of Mindfulness,”  die op het boeddhistische pad een voorbereiding is op de ”Vipasshyana of “Inzicht meditatie”, op veel gebieden wordt gepropageerd. Ter verhoging van het welbevinden en vermindering van stress en angstgevoelens, beoefenen individuen meditatie , zowel in groepsverband als via apps. Naar de mogelijk positieve en blijvende effecten op de aandacht en concentratie wordt veel onderzoek gedaan. (4) Echter, op de wetenschappelijke kwaliteit van deze onderzoeken is veel kritiek. Ook is gebleken dat ”mindfulness” niet voor iedereen geschikt is en negatieve bijwerkingen kan hebben. (5) Vooral in de USA wordt ”mindfulness” ook veel toegepast bij de overheid (onderwijs ,defensie) en in het bedrijfsleven, als middel ter verhoging van de productiviteit en vermindering van stress. Door de wijze van opzet en aanpak wordt ze wel ”Mc Mindfulness” genoemd en gezien als smeerolie van de neoliberale samenleving. Het MBSR (Mindfulness Based Stress Reduction)- instituut is een miljarden industrie geworden. (6)

Tenslotte, in deze individualistische samenleving  waarin begripsmatig denken een grote rol speelt, is de spirituele weg om te komen tot een ”egoloos ” en ”non-conceptuele” werkelijkheidsbeleving zeer moeilijk.

Overigens lijkt  Bhutan mij een betere opstapplaats. Over mijn lange en fascinerende spirituele reis hoop ik in het volgende artikel ‘Van bewustzijn naar gewaarzijn’ te schrijven.

Literatuur:
1-Paul van der Velden:In de huid van de Boeddha
2-Shoshana Zuboff:The age of surveillance capitalism
3-Spitzer Manfred:Digiziek, Pleidooi voor offline leven
4-Steven laureys:Het no-nonsense meditatie boek
5-Miguel Farias: Heeft de wetenschap van mindfulness haar verstand verloren
6-Ronald E. Purser: “Mc Mindfulness”
7 -David R. Loy Geld, seks, oorlog en karma.

 

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Columns, Geluk Tags: Ad Westerterp, dharma, egoloos, MBSR

Lees ook:

  1. Ujukarin – Hou me vast, of ik val
  2. Taigu – Bevrijd door religieuze verbeelding
  3. Giving it all away
  4. Taigu – absurd boeddhisme

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • 17 mei 2025
    Meditatie zaterdag met Jotika Hermsen
  • 19 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 20 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • B’eter: Bao buns met aubergine
    • Elk levend wezen groeit en streeft naar grootschaligheid
    • Ontkennen en ont-kennen in het boeddhisme – tetralemma’s en paradoxen
    • Het jaar 2025 – dag 537 – contact
    • Amsterdam krijgt een voedselpark – een historische stap voor lokaal voedsel, agro-ecologie en gemeenschapsgrond

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.