• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Zingend mediteren

Zingend mediteren

12 april 2023 door gastauteur

In oktober 2022 vond een meditatieweekend plaats, waarbij zingen een vorm van meditatiebeoefening was. Met meditatiebegeleiding door Ank Schravendeel en piano- en zangbegeleiding van Cees Leurs.

“In iedere spirituele traditie wordt gezongen” zegt stembevrijder Jan Kortie daarover. “Mediteren maakt ingetogen, zingen maakt opgetogen. Zingen opent het hart.”

Tekst Ank Schravendeel

In Azië worden veel verschillende teksten uit de Dhamma gechant. Het doel van het chanten is om de Dhamma te leren, de teksten tot je te nemen op een manier die je hart raakt. Het is een onderdeel van het samenleven van de monniken en nonnen, het is een ritueel. In verschillende landen zijn verschillende melodieën ontstaan, verschillende stijlen van chanten, die meer of minder vrijheid geven om expressie te geven aan het hart, aan emoties. Hoe maken wij in Nederland dit onderdeel van de beoefening, hoe maken wij leken ons dat eigen?

In de aanloop verwoordde Marij Geurts (een van de initiatiefneemsters van dit weekend) het zo: “Ik heb er vele jaren mee rondgelopen. Toen ik voor het eerst in een Birmees klooster mediteerde was ik diep geraakt door het chanten van de Birmezen. Ik ken ook de mantra’s en gezangen uit het christelijke klooster in Taizé die me zo raakten. Het zingen van de Hartsoetra op een melodie uit de oosters-orthodoxe kerk – in de zenretraites bij Ton Lathouwers – het gaf zoveel troost. Sommige vipassana-retraites in Nederland eindigen met het zingen van mantra’s en dat is voor veel yogi’s een hoogtepunt. In het chanten ervaar ik hoe ik boven mezelf word uit getild. Er is verbinding, mijn hart gaat trillen en ik ervaar een vreugdevolle welwillendheid  naar de meditatiebeoefening. En wij zingen of chanten niet of nauwelijks. Hoe kunnen we zingend mediteren een plek geven in een vipassana-retraite? Hoe vinden we een passende vorm om de prachtige teksten van de Boeddha tot uitdrukking te brengen?

Een manier vinden

Chanten is iets anders dan zingen. Zingen is expressiever, meer verbonden met emotie. We kunnen bijvoorbeeld het Requiem van Mozart zingen, dan liggen de noten voor de verschillende partijen vast, tempo en geluidssterkte zijn afgestemd op elkaar. Jan Kortie begeleidt een andere vorm van zingen: stembevrijding, improviserend zingen, om te leren bewust te zijn van het feit dát je zingt. “Muziek is mysterieus, onbevattelijk, onverbeterlijk, zingen is bedoeld om zingend te zijn. En hoeft dus nergens aan te voldoen” schrijft hij in Het lied van Het. “Muziek is onbegrensd, we weten niet wat er opkomt. Ieder mens is van nature levendig, heeft spirit, is spiritueel. En dat laat zich horen als je zingt”. Bij het improviserend zingen ligt een raakvlak met mediteren. Gregory Kramer beschrijft in “The Whole life path” de mogelijkheid tot zelf-loze expressie. Gaan zingen bestaat uit het ervaren van de adem, kaak laten zakken, keel- en tongspieren aanspannen en dan komt de klank vanzelf. Net als in zitmeditatie regelen we niet wat we zullen gaan ervaren, maar zijn we ontvankelijk. Er is een vorm van “niet-weten”, van in het moment zijn en nog niet in het volgende. Tijdens het weekend begonnen we dus met oefeningen die gaan om het feit dát je zingt.  We oefenden om tijdens lichaamsoefeningen, rekken en strekken, klanken te laten ontstaan. Onder begeleiding van Cees improviseerden we bij de piano. We namen de drempel om ons te laten horen en kwamen in een veld van saamhorigheid. In de klanken resoneerden we met elkaar. Zelfs als de klanken niet harmoniseerden, ervoeren we toch dat de klank er zo kon zijn.

Zingen beschouwen als het verlengde van mediteren geeft de mogelijkheid om in het moment te zijn. “Dit is nu zo”. Ervaring van deelneemster Frieda Pruim: “Zingend mediteren ervaar ik als net zo waardevol als lopen en zitten, het is een andere manier om te zijn met wat er is. Het werkt het beste als je het met een groep doet. Daarbij komt bij mij vaak ontroering en dankbaarheid vrij.” Je overgeven aan het niet weten bij het zingen is niet gemakkelijk. Bij sommigen is er het verlangen om gezien/gehoord te worden: “ik kan heel mooi zingen, hoor mij”. Bij anderen het verlangen om niet gezien te worden: “ik kan niet zo hoog, zo snel, zo goed… zo mooi als jij”. We zijn geprogrammeerd als mens om wat we van onszelf laten zien en horen te beoordelen, met trots of juist schaamte. De Boeddha beschrijft het verlangen om te zijn of niet te zijn als een basisgegeven, van waaruit we onbewust gedreven worden om iets te zeggen of doen. Samen zingen toont die neiging, maakt het inzichtelijk.

Het gevoel van verbondenheid met elkaar leidde ook tot de ervaring van verbondenheid met anderen. We verbleven ongeveer 20 kilometer van het AZC in Ter Apel. De ervaring van een deelneemster, Nelleke Heinkens: “Door het samen zingen vanuit de geluiden die vanzelf naar boven kwamen, ook wanneer je stil was en luisterde naar de klanken van de piano, ontstond er een samenzang, wat mij deed denken aan een vogeldans, van de spreeuwen in de herfst. Dit gevoel van verbondenheid, gevoel van sangha ervaarde ik in een groot contrast met de mensen die op 20 km afstand in een AZC op zoek zijn naar een veilige plek. Terwijl ook zij een onderdeel zijn van de spreeuwendans. Dat was pijnlijk en het gaf ook een groot gevoel van dankbaarheid.” De openhartigheid door het zingen gaf zicht op dukkha, het gevoel van verbondenheid breidde zich uit naar mensen in heel moeilijke omstandigheden.

 Dhamma-teksten  leren

We hebben ook mantra’s gezongen, eenvoudige liederen die een aantal keren werden herhaald. Daarbij ging het om de verbinding met wát je zingt.  De woorden (van de Dhamma) laten indalen, ze kunnen onthouden, het betekenisvol voor je laten zijn. Soms gaat het om woorden die je niet begrijpt (bijvoorbeeld omdat ze in het Pali zijn, of Sanskriet) maar door de herhaling worden ze toch eigen. Soms was een Nederlandse vertaling ontstaan. De 4 brahmavihara (metta, karuna, mudita, upekkha) waren vertaald met “ik zing je lief, ik zing je leed, ik zing je toe/ wens je geluk, in evenwicht met wat dan ook”. De woorden geven expressie aan wat je motiveert in het mediteren.

Laten groeien

De ervaring van een weekend samen zingend mediteren was heel inspirerend. Zij zoekt een weg om te groeien: meer vormen, vaker bijeenkomsten organiseren, repertoire zoeken, improviserend zingen als Insight Dialogue oefening. Wil je een bijdrage leveren of op de hoogte gebracht worden van vervolgactiviteiten? Neem contact met ons op: welkom@ankschravendeel.nl

(met dank aan Frieda Pruim voor redactionele ondersteuning)

Bron Nieuwsbrief SIMsara nummer 1, 2023 www.simsara.nl

 

 

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Geluk, Onderwijs Tags: Ank Schravendeel, brahmavihara, dhamma, Frieda Pruim

Lees ook:

  1. Ank Schravendeel – Verleidelijk verlangen
  2. Guy – Harmonie in de Sangha
  3. #24 Dhamma in het dagelijks leven
  4. Eigentijds dromen over de Dha(r)mma…

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.