• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Positiviteit als Dharma-oefening: Lichaam

Positiviteit als Dharma-oefening: Lichaam

20 december 2022 door Ujukarin

Op je Pad vanuit nitwit-qua-beoefening naar (hopelijk) verlicht wezen, beginnen velen van ons met enige introspectie en meditatie. Zodra daarin wat beweging zit, en je enige ‘interne integratie’ doorleefd hebt, is het makkelijker om andere stukken van het Dharmische pad op te pakken. De volgende stap wordt wel eens in de vergaarbak ‘ethiek’ geschoven, maar die term is voor velen niet al te bemoedigend, ik zou het eerder vaardig (of positief) handelen of Kusala Karma noemen, ‘handelen zoals je de inspiratie van de Verlichten begrepen hebt’.

En in dit kleine drieluik –vandaag deel drie en slot de Spraak- wil ik je meenemen naar drie voorbeelden van zeer concreet toegepast vaardig handelen conform de eeuwenoude indeling Lichaam, Spraak en Geest. Beginnend met de geest, omdat die weliswaar het moeilijkst te doorgronden en bij te sturen is, maar toch de bron van handelen. Uiteindelijk is niet-vaardig handelen en niet-vaardig spreken namelijk altijd verbonden met de onzuivere stukjes in je eigen geest.

Tot aan het overstijgen van alle kunstmatige grenzen tussen levende wezens toe.

Nadat meditatie je enige zelfkennis heeft gebracht omvat de volgende stap op het Pad, genoemd Vaardig Handelen, onder andere het zuiveren van je fysieke handelen. En dat is bijvoorbeeld uit te drukken in het ‘Geen geweld gebruiken, niet stelen en geen seksueel wangedrag’ van de Leefregels. Of van hun positieve tegenhangers Metta (liefdevolle vriendelijkheid), Dana (vrijgevigheid) en Samtushti (rust, eenvoud en tevredenheid). Maar dat zijn slechts voor velen theoretische algemene begrippen, uiteindelijk komt vaardig handelen neer op het je medemensen, alle levende wezens, geheel gelijkwaardig aan jezelf te behandelen, oftewel zoals je zelf behandeld zou willen worden. En dat is nogal een opdracht voor de meesten van ons. Prima, zitten op je kussentje is een mooi begin, maar constant hiernaar handelen is heel andere koffie. De Mahayana-meditatie ‘Jezelf en anderen verwisselen en qua behandeling gelijk stellen’ zit ook in deze hoek.

En, zoals de Boeddha onderwees kunnen we voor deze beoefening ook te rade gaan bij mensen die formeel geen boeddhist zijn, het gaat om hun gedrag en niet om de theorie. Een voorbeeld dat ik erg pakkend vind, en ook in het actuele Westerse context inspirerend, komt van Mahatma Gandhi. In de roerige jaren ’45-50, in het gebied dat nu India en Pakistan is,  kwam het geregeld tot etnische rellen, waar gewoonlijk vredig naast elkaar levende moslims en hindoes explodeerden, elkaar naar het leven stonden en elkaars eigendommen vernietigend. Aan beide kant vielen duizenden doden. Een Hindoestaan kwam radeloos op audiëntie bij Gandhi en vroeg hem: ‘Wat moet ik doen, mijn boosheid heeft me overmand en mijn geweten maakt me slapeloos. Nadat in gevechten met moslim-meutes mijn allerliefste enige zoon doodgestoken is, sloot ik me aan bij hindoe-meutes en gezamenlijk hebben we een aantal volwassen moslims vermoord.’

Gandhi antwoordde: ‘Bied bij de autoriteiten aan een jongen van vergelijkbare leeftijd als jouw zoon in jouw gezin te adopteren; een jongen die weeskind werd door de moord op zijn ouders. En laat het een moslim-jongen zijn, en zorg ervoor dat hij als voorbeeldig moslim opgevoed wordt.’

Het verhaal vertelt niet of de Hindoestaan dit advies heeft kunnen uitvoeren, maar het idee erachter is overduidelijk. Metta leidt tot handelen dat totaal in het belang staat van de ander, jouw eigen ideeën over wat –voor een ander- passend en niet passend is, vrijwel altijd terzijde schuivend. Nevenbedoelingen, zoals het overbruggen van de grotendeels kunstmatige kloven tussen groepen mensen, kunnen daarbij zeker meespelen, maar ze zijn secundair – als je echt vanuit Metta leeft maak je helemaal geen onderscheid in behandeling van mensen naar hun huidskleur, nationaliteit/religie of al het andere dat een  wij/zij gevoel oplevert.

Tot zover dit voorbeeld van vaardig handelen van het lichaam, als slot van deze uitleg van de eeuwenoude indeling lichaam, spraak en geest. Ik wens je toe dat deze drie grootheden je helpen op je Pad!

 

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Columns, Geluk, Ujukarin Tags: geest, lichaam, Mahatma Gandhi

Lees ook:

  1. ‘Durf te zien, durf te zijn. Ga, ga, gaan!’ (Bert Caekelbergh)
  2. Satipatthana Boeddha’s pad naar zelfrealisatie
  3. Satipatthana Boeddha’s pad naar zelfrealisatie
  4. Boeken – mindful omgaan met stress

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Ujukarin

Ujukarin is lid van de Triratna Boeddhistische Orde. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.