• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Zou het erkennen van het boeddhisme in België wijsheid zijn? Een reactie

Zou het erkennen van het boeddhisme in België wijsheid zijn? Een reactie

22 november 2022 door gastauteur

Op 17 november 2022 publiceerde het Boeddhistisch Dagblad naar aanleiding van de erkenning in 2023 van de Boeddhistische Unie België (BUB) in België een reactie daarop van oud-voorzitter Edel Maex. In ons archief was deze reactie gedateerd als verschenen in 2021 maar de tekst werd door Edel Maex al gepubliceerd op zijn site in 2013. De voorzitter van de BUB, Carlo Luyckx, reageert op de tekst van Maex en geeft de actuele situatie van het boeddhisme in België weer.

Edel Maex beweert in zijn tekst dat de bij de BUB aangesloten verenigingen slechts een minderheid van de boeddhistische verenigingen in België vertegenwoordigen. In 2013 telde de BUB inderdaad 20 aangesloten verenigingen, maar sindsdien zijn 15 andere verenigingen tot de BUB toegetreden, waarvan één nog een gaststatus heeft in afwachting van een volwaardig lidmaatschap.

Negen Belgische boeddhistische verenigingen maken geen deel uit van de Boeddhistische Unie van België. Van deze verenigingen hebben er zeven belangstelling getoond om lid te worden van de BUB. Bijgevolg is de BUB inderdaad het representatieve orgaan van de boeddhistische verenigingen in België.

Bij de aanvragen tot lidmaatschap was de erkenning van het boeddhisme telkens de hoofdreden voor de kandidatuur.

Bij twee aanvragen tot lidmaatschap werd de procedure niet volledig doorlopen omdat het dossier niet volledig was. Voor twee andere verenigingen achtte de BUB de aanvraag voorbarig en vroeg hen hun activiteiten verder te ontwikkelen alvorens hun aanvraag opnieuw in te dienen. Eén vereniging trad af nadat bleek dat het Ethisch en Deontologisch Charter van de BUB niet werd nageleefd. Een andere vereniging, OKC, kan geen lid worden vanwege een strafrechtelijke veroordeling. Een laatste vereniging respecteert het Maatschappelijk Charter van de BUB niet.

Edel Maex noemt in zijn artikel uit 2013 ook de grote diversiteit van het boeddhisme dat door de verschillende tradities wordt onderwezen en het positieve effect van de daaruit voortvloeiende debatcultuur.  Hij zou het een enorme verarming vinden “als deze cultuur wordt opgeofferd aan het gouden kalf der erkenning”.

De ervaring van de BUB bewijst net het tegendeel. Ze werd opgericht om de erkenning van het boeddhisme aan te vragen. Tot op heden heeft dit initiatief onmiskenbaar een intensivering van de intra-boeddhistische dialoog tot gevolg gehad. Deze dialoog heeft geleid tot het ontstaan van een Belgische boeddhistische gemeenschap, gekenmerkt door vriendschap en wederzijds respect. Vóór de oprichting van de BUB bestond er slechts een veelheid van gemeenschappen per afzonderlijke traditie zonder echte onderlinge interactie.

Een groot aantal initiatieven ligt aan de basis van deze toenadering. Zo heeft de cursus Introductie tot het boeddhisme, in samenwerking met de universiteiten UGent en UCL, de intra-boeddhistische dialoog aanzienlijk verrijkt dankzij een wetenschappelijk en neutraal perspectief dat door hun aard niet door de afzonderlijke tradities kan worden onderwezen. De Inspiratiedagen van de BUB zijn een tweede voorbeeld van intra-boeddhistische dialoog. Ze behandelen actuele maatschappelijke kwesties die in de tijd van de Boeddha niet aan de orde waren. Het is doeltreffender om mensen die in deze zaken gespecialiseerd zijn uit te nodigen voor een koepelvereniging dan om individuele verenigingen uit te nodigen.

De BUB vraagt al haar aangesloten verenigingen om zowel het Ethisch Charter als het Maatschappelijk Charter te ondertekenen, zodat mensen die de door de BUB erkende centra bezoeken dit in alle veiligheid kunnen doen. De aanvraag tot erkenning van het boeddhisme heeft geleid tot het opstellen van deze Charters. Dit maakt wel degelijk een verschil op het terrein.

Een ander element is het feit dat de erkenning verzekert dat gevangenen kunnen beroep doen op boeddhistische consulenten en vrijwilligers van de BUB. Het is nl. zo dat enkel erkende levensbeschouwingen dit recht hebben. Andere levensbeschouwingen moeten bij de aanvraag tot bezoek van een gedetineerde hopen dat de directeur van de instelling dit toestaat als gunst.

Vele ouders vinden het belangrijk om hun kinderen te mogelijkheid te bieden om het vak boeddhisme te volgen op school. Het is niet de bedoeling van de BUB om in de scholen kinderen te bekeren tot het boeddhisme, maar wel om hen kennis te laten maken met eenvoudige vormen van meditatie en met een levensvisie die op sommige punten uitnodigen om op een andere manier in het leven te staan.

Deelname aan dialoograden van de erkende levensbeschouwingen op federaal niveau en in de gefedereerde entiteiten is de toegangspoort om werkelijk betrokken te worden bij het maatschappelijk beleid. Gezien de erkenning van het boeddhisme is opgenomen in het huidige regeringsprogramma kan de BUB al deelnemen aan de vergaderingen van onder meer de FIDIF (Federale Interlevensbeschouwelijke Dialoograad) en van de Dialoograad onder voorzitterschap van de Eerste minister en de minister van Justitie. Tijdens de COVID-pandemie was dit het platform voor het opstellen van protocollen om de gezondheid veilig te stellen van bezoekers van de boeddhistische centra.  Ook deze dialoograden blijken trouwen een unieke kans te bieden om de dialoog met de andere levensbeschouwingen te bevorderen.

Tenslotte waarschuwt Edel Maex voor het risico dat materiële en financiële belangen voorrang krijgen op de inhoud van het boeddhisme. Dit is zijn persoonlijke mening, geformuleerd in 2013. Zijn kritiek op het systeem van financiering van erediensten en niet-confessionele levensbeschouwingen wordt geuit op het Belgische systeem in zijn geheel en niet alleen op de erkenning van het boeddhisme. Het is duidelijk dat er veel inconsistenties in dit systeem zitten, maar als dit systeem in de toekomst hervormd wordt, is het voor de boeddhistische gemeenschap belangrijk om dan tot de erkende levensbeschouwingen te behoren. Enkel deze zullen nl. kunnen deelnemen aan de voorbereidende werkzaamheden.

In afwachting daarvan is het aan de BUB en haar lidverenigingen om de overheidssteun te gebruiken om hun activiteiten te professionaliseren ten voordele van iedereen die gebruik maakt van hun diensten voor boeddhistische morele bijstand.

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Edel Maex, Geluk, Onderwijs Tags: België, BUB, Carlo Luyckx, Edel Maex, erkenning boeddhisme

Lees ook:

  1. Nog steeds geen loon en pensioen voor Belgische boeddhistische voorgangers
  2. Belgische boeddhistische voorgangers hopen op staatserkenning- en een wedde
  3. België erkent boeddhisme- monniken krijgen salaris
  4. Voorzitter BUB – ‘doorgaan vergadering uitsluiting Ehipassiko zou niet bijdragen aan nodig sereniteit’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.