• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Atiyoga: The Eighteen Tantras – The Samaya for Living Spontaneously

Atiyoga: The Eighteen Tantras – The Samaya for Living Spontaneously

30 mei 2022 door gastauteur

There is no self.
This is uncontrived.
Its outside and inside are completely pure.

Just as we are,
We do not move.
We do not stop.
We have no cessation.
We are beyond the objects that are to be visualized.
Our visualizations of dedication are pure.

Even a name for Buddhahood
Does not exist,
So there is no Buddha.

Vows, discipline, and samaya
Are the diseases of attachment.
There is nothing that goes beyond
The samaya that we break or do not break.
We may protect them,
But our happiness will fall behind us.

We may stab at an earthen vessel with the point of a needle,
And in the end it will be destroyed.
In the same way,
The vast attachments of our love for the ten directions
Leave us with nothing to take up or put down.

The heart-essence of spacious unchangingness
Pervades all things.
We abide in a primordial pervasion,
So if we do not make some great medicine,
Our objective of travelling in high status
Will be exhausted.

The time for our freedom will not come.
We are like fish caught on hooks.
We are beyond the Dharmas that we can look at.
We are selfless and alone.
We do not take anything up.
We do not give anything up.
We live totally naturally.

There is no object that we might find through searching.
This is the heart of emptiness.
To desire a quest
Is like being a deer that is harassed by optical illusions.

We live on the path of spontaneously perfect self-origination.
We are not nonexistent,
But the heart-essence of our absence does appear.
This is non-dual,
And it is beyond the limitations of words.
This is beyond any path of practice.
It is superior to any vows or quests.

In de achtste eeuw van onze jaartelling ging de Tibetaanse vertaler Vairochana naar India en keerde terug naar Tibet met de Tantra’s van de Grote Volmaaktheid. Iedereen is het erover eens dat de Vijf Vroege Vertalingen en de Dertien Latere Vertalingen tot de vroegste geschriften behoren die in het Tibetaans zijn vertaald, maar er is enige onenigheid over de titels en de inhoud van deze verzamelingen. In de eeuwen na deze vertalingen brokkelde de dynastie die Tibet regeerde af, en na een lange periode van duisternis werd de liefde voor het leren weer aangewakkerd door nieuw binnengekomen leringen uit India. Tegen de twaalfde eeuw, meer dan driehonderd jaar na het leven van Vairochana, werden degenen die zich hielden aan de leringen uit zijn tijd de Ouderen of Nyingma genoemd, terwijl degenen die zich hielden aan de nieuwe leringen uit India de Modernen of Sarma werden genoemd. Veel geschriften hadden de eeuwen van omwenteling overleefd in het bezit van particulieren, en waren gekopieerd en doorgegeven als dat nodig was, maar van veel titels waren meerdere versies gekomen, zowel korte als uitgebreide, en er bestaan veel verschillende lijsten van titels voor de Achttien Tantras. Het was in deze omgeving dat Nyima Dorje, een kleine geestelijke van gNyi-ba, het werk deed om een editie van de Tantras samen te stellen van de vijf vroege en dertien latere vertalingen die twee volledige sets van achttien Tantras omvat. De eerste is een verzameling van uitgebreide versies van elke titel. Deze wordt dan aangevuld met het kwartet van de cyclus Doorsnijden van Samsara aan de wortel, dat samenvattende versies bevat van de achttien Tantras. De Tantra’s van de Vijf Vroege Vertalingen staan in De Vuilloze Tantra die gelijk is aan de Zon en de Maan. De Tantra’s van de Dertien Latere Vertalingen staan in De Ongeboren Tantra die gelijk is aan een Kostbaar Juweel. Nyima Dorje’s uitgave van de Vijf Vroege en Dertien Latere Vertalingen werd gecanoniseerd in de Honderdduizend Tantra’s van de Ouderen (Nyingma Gyubum), waar deze Tantra’s vandaag de dag te vinden zijn. In het classificatiesysteem dat de Grote Perfectie literatuur in drie secties verdeelt: De geest sectie, de ruimte sectie, en de upadeśa instructie sectie, de Achttien Tantras behoren tot de geest sectie, en worden beschouwd als kern lectuur in dit gebied.

Christopher Wilkinson begon zijn carrière in de boeddhistische literatuur in 1972 op vijftienjarige leeftijd, toen hij de toevluchtsgeloften aflegde van zijn goeroe Dezhung Rinpoche. In datzelfde jaar begon hij met de formele studie van de Tibetaanse taal aan de Universiteit van Washington onder Geshe Ngawang Nornang en Turrell Wylie. Daarna ontving hij vele instructies van Kalu rinpoche en voltooide hij de traditionele beoefening van vijfhonderdduizend Mahamudra-voorbereidingen. Op achttienjarige leeftijd werd hij boeddhistisch monnik en woonde hij in het huis van Dezhung rinpoche terwijl hij zijn studie voortzette aan de Universiteit van Washington. In 1980 studeerde hij af met een B.A. in Aziatische talen en literatuur en een B.A. in vergelijkende religie (College Honors, Magna Cum Laude, Phi Beta Kappa). Na een rondreis van twee jaar langs boeddhistische pelgrimsoorden in heel Azië werkte hij vijf jaar bij de hervestiging van vluchtelingen in Seattle, Washington, waarna hij naar de Universiteit van Calgary ging voor een M.A. in boeddhistische studies, waar hij een baanbrekend proefschrift schreef over de Yangtik-overdracht van de Grote Perfectie-traditie, getiteld “Clear Meaning: Studies over een dertiende-eeuwse rDzog chen Tantra”. Vervolgens werkte hij aan een kritische editie van de Sanskriet tekst van de 20.000 regels tellende Perfectie van Wijsheid in Berkeley, Californië, gevolgd door een intensieve studie van de Birmese taal in Hawaii. In 1990 begon hij drie jaar als gasthoogleraar Engelse literatuur in Sulawesi, Indonesië, waar hij de overblijfselen van het oude Sri Vijaya-rijk onderzocht. Hij werkte enkele jaren als research fellow voor de Shelly and Donald Rubin Foundation en speelde een rol in de vroege ontwikkeling van het Rubin Museum of Art. In de jaren daarna werd hij Research Fellow aan het Centre de Recherches sur les Civilisations de l’Asie Orientale, Collège de France, en doceerde hij vijf jaar aan de University of Calgary als assistent professor. Hij heeft vele boekdelen met vertalingen gepubliceerd, en gaat hiermee door.

From the Tantra on the Great Search for the Bodhicitta, hoofdstuk 4: The Samaya for Living Spontaneously. Vertaald door Christopher Wilkinson, boekomslag Tsering Kelsang. https://www.amazon.com/gp/product/1731052340

 

 

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Geluk, Onderwijs Tags: Christopher Wilkinson, The Samaya for Living Spontaneously

Lees ook:

  1. The Mirror of the Heart of Vajrasattva: Two Upadesha Tantras of the Great Perfection
  2. Natural Bliss: Five Tantras of the Space Section
  3. The Secret Kissing of the Sun and Moon: Three Upadesha Tantras of the Great Perfection
  4. Perfect Wisdom: Four Early Tantras of the Great Perfection

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • 17 mei 2025
    Meditatie zaterdag met Jotika Hermsen
  • 19 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 20 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • RSF – Pauselijke inzet voor persvrijheid vraagt om concrete actie
    • Tibet: ‘Als je een dissident bent, sluiten we je elektriciteit en water af’
    • De Goede Zaak – ‘Trek zondag de rode lijn voor Gaza’
    • Ontkennen en ont-kennen in het hindoeïsme, 2: neti neti zelfonderzoek
    • Het jaar 2025 – dag 134 – wrijving

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.