• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Barak 2b

Barak 2b

18 mei 2022 door gastauteur

Misschien heeft u naar het Eurovisie Songfestival gekeken, en gezien dat het lied van Oekraïne als winnaar uit de bus kwam. Winnen en verliezen, bij een Songfestival kan het misschien, maar bij een oorlog is het een ander verhaal. Hoezeer dat Marieke Virya Sensei bezighoudt, lezen we in haar inleiding op het zenweekeinde dat ze eind mei zal leiden. Daarin vertelt ze onder meer over de sesshin in Vught.

In de tentoonstelling Als muren konden spreken worden verhalen verteld over de bewoners van de barakken van kamp Vught. Ik luister naar het verhaal van een studente wier oma tijdens de Tweede Wereld Oorlog in Kamp Vught zat. Ze vertelt dat het zusje van haar oma op kindertransport werd gezet en nooit meer is teruggekeerd. Ieder jaar gaat zij met haar familie naar Kamp Vught om haar te herdenken.’

Tekst Marieke Virya Sensei

‘De oorlog heeft mij de afgelopen maanden behoorlijk bezig gehouden. Niet alleen de oorlog in Oekraïne, maar ook de oorlogen in het verleden waar mijn familie in Nederlands-Indië en mijn landgenoten in Nederland mee te maken hebben gehad. Ook oorlogen in zijn algemeenheid, als fenomeen. Maar de ene komt wel dichterbij dan de andere, raakt meer, brengt meer in me naar boven. Ik heb nooit veel interesse gehad in geschiedenis, maar doe alsnog mijn huiswerk. Het is per slot van rekening nooit te laat om te leren.

Waar heb ik me afgelopen maanden allemaal in verdiept? Vorig jaar ben ik begonnen aan het boek Revolusi van David van Reybrouck waarin hij de Indonesische strijd voor vrijheid vanuit een zo’n breed mogelijk perspectief belicht. Verder heb ik over dit onderwerp podcasts geluisterd, ben ik naar lezingen gegaan en heb ik de tentoonstelling Revolusi! in het Rijks bezocht. Nadat Rusland Oekraïne binnen viel had ik in één klap heel ander huiswerk: Wat gebeurde er in Europa en hoe was het allemaal zo plotseling zo ver gekomen; en meer nog waar moest het naar toe?

Een week later zaten we met zijn allen in de sesshin in Vught met Nico Roshi. Bij het openingsrondje bleek dat vrijwel iedereen aangeslagen en bezorgd was over de toestand in Oekraïne. Het was dankzij de wijze raadgevingen van onze meester (‘niemand boycotten’, ‘als je vrede wilt moet je vrede zijn’) en zijn olijke assistent dat er naast al deze angst en bezorgdheid ook nog plaats was voor vreugde.

Meer dan in voorgaande jaren was ik me er pijnlijk van bewust dat zich op enkele kilometers afstand van ons luxueuze kloosterhotel Kamp Vught bevond. De bijbehorende barak 2b is de laatst overgebleven barak die nog in oorspronkelijke staat bewaard is gebleven. In dergelijke barakken werden in de loop der jaren tienduizenden mensen onvrijwillig opgesloten of opgevangen: Joodse kampgevangenen, Duitse evacués, Nederlandse collaborateurs en oorlogsmisdadigers. Na de dekolonisatie-oorlog fungeerden diezelfde barakken als onderkomen voor een paar duizend Molukse KNIL-militairen en hun gezinnen.

In de tentoonstelling Als muren konden spreken worden verhalen verteld over de bewoners van de barakken van kamp Vught. Ik luister naar het verhaal van een studente wier oma tijdens de Tweede Wereldoorlog in Kamp Vught zat. Ze vertelt dat het zusje van haar oma op kindertransport werd gezet en nooit meer is teruggekeerd. Ieder jaar gaat zij met haar familie naar Kamp Vught om haar te herdenken. Een andere vrouw vertelt over haar grootvader die geëxecuteerd is in kamp Vught omdat hij een landverrader was. Ze vertelt dat ze zich daar altijd, tegen wil en dank, medeschuldig over had gevoeld en dat ze daarom lange tijd haar emoties op afstand had gehouden. Weer een andere vrouw vertelt dat ze in barak 25 is geboren, in het huis van haar opa en oma die daar in ’51 als KNIL-gezin waren opgevangen. Bij het schrijven van haar afstudeerscriptie duikt ze de Molukse geschiedenis in. Haar opa lijdt na zeventig jaar nog altijd aan heimwee en schildert daarom steeds Molukse stranden met de azuur blauwe zee en palmbomen…

Door hun verhalen te lezen ben ook ik in de geschiedenis gedoken, heb me erdoor laten raken, en laten overspoelen. In zijn boek Bearing Witness beschrijft Bernie Glassman1 zijn retraites in Auschwitz waarin hij met zijn studenten getuigt van wat zich daar allemaal heeft afgespeeld. Het getuigen wat hij beschrijft is een levenshouding waarin je alles wat zich voordoet onbevooroordeeld tot je door laat dringen en er één mee wordt. Zonder er je eigen ideeën op los te laten, zonder er je eigen invulling aan te geven, zonder er een theorie over te bedenken. Daarbij is het cruciaal dat je niets of niemand uitsluit. Dat je getuigt van elk aspect van de situatie die ontstaat. Bernie:

‘Ieder wezen, ieder persoon, ieder fenomeen is slechts een ander aspect van wie we zijn. Een klein meisje, een moeder, een moordenaar en een politieagent zijn allemaal aspecten van wie we zijn. Net als de nachtegaal, de havik die de nachtegaal dood, en de jager die de havik dood. We zijn de slachtoffers en de daders en de mensen die werkeloos toezien. We zijn de gevoelens en gedachten van al deze mensen, die niets anders zijn dan aspecten van onszelf. We worden er niet door aangetrokken of afgestoten, omdat we hen zijn.’

Al getuigend huisvesten we net als barak 2b slachtoffers, daders en vluchtelingen; om het even wat ze gedaan hebben, ongeacht leeftijd, geslacht, huidskleur, herkomst, genderidentiteit etc. Barak 2b is de herberg van Rumi, de hut met het dak van gras. Het is mijn beoefening waarin ik zit als een herberg waarin alles en iedereen welkom is.’

Bron zen centrum Amsterdam

 

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Zen Tags: als muren konden spreken, barak2b, kamp Vught

Lees ook:

Geen gerelateerde berichten.

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 8 mei 2025
    Informatieavond: Zijnsoriëntatie als pad voor levenskunst
  • 8 mei 2025
    Stiltemeditatie Stichting Bodhisattva
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag
    • Rotterdam Palestina Coalitie organiseert Nakba herdenking op Schouwburgplein

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.