• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Vesak – bericht van Thich Nhat Hanh uit 2013

Vesak – bericht van Thich Nhat Hanh uit 2013

16 mei 2022 door de redactie

Het beoefenen van mindfulness, concentratie en inzicht, het bewandelen van Het Edele Achtvoudige Pad als het pad van geluk in het huidige moment, is slechts een heel klein onderdeel geworden van het boeddhisme zoals het tegenwoordig wordt beoefend. Vandaag vieren we de verschijning van Siddhartha -de historische Boeddha- op deze planeet.

Koningin Mahamaya had een zeer gemakkelijke bevalling toen ze Siddhartha baarde. Op weg naar het huis van haar ouders om te bevallen, stopten zij en haar entourage om uit te rusten in de Lumbini-tuin. Tijdens een wandeling in de tuin voelde ze het moment van de geboorte aankomen. Ze hield een tak van de Aśoka-boom vast en terwijl ze stond baarde ze prins Siddhartha. Haar begeleiders ontvingen en verzorgden de baby prompt met de nodige apparatuur. Na de geboorte van Siddharta keerde koningin Mahamaya terug naar Kapilavastu. Sommige bedienden werden eerder naar huis gestuurd om zowel de moeders als de vaders kant van de familie op de hoogte te brengen van het goede nieuws.

Toen Yasodhara het leven schonk aan Rahula, de zoon van Siddhartha, ondervond ze echter veel moeilijkheden. Het was een langdurige bevalling. Soms werd gevreesd dat moeder en zoon de moeilijkste momenten niet zouden doorstaan. De koninklijke familie, waaronder Siddhartha, maakte zich grote zorgen. De collectieve angst energie was zo groot dat deze zich door het hele paleis verspreidde. Gelukkig is Yasodhara eindelijk bevallen van Rahula. We kunnen zien dat Siddhartha tijdens Yasodhara’s zwangerschap onrustig was en veel angst had. Hij was niet in staat om gelukkig te zijn in het huidige moment. Door zelf lijden te ervaren, getuige te zijn van het lijden van zowel de koninklijke familie als dat van de mensen in zijn land, was het voor Siddhartha niet mogelijk om te genieten van alle gunstige voorwaarden voor een luxueus en comfortabel leven. Yasodhara was zich bewust van Siddhartha’s kwellingen, maar ze wist niet hoe ze hem moest helpen. Het lijden in Siddhartha’s hart was ook doorgedrongen tot Yasodhara, evenals de baby Rahula. Mede daardoor kwam haar moeilijke bevalling.

Die beproeving van de bevalling droeg op de een of andere manier bij aan Siddhartha’s beslissing om het huis te verlaten op zoek naar zijn spirituele pad. Yasodhara begreep en accepteerde dit.

Gelukkig voor ons allemaal, was Siddhartha succesvol. Zijn succes was ook een groot succes voor de mensheid, vergelijkbaar met toen Neil Armstrong zijn eerste stap op de maan zette. Hij verklaarde dat het een grote stap was voor de mensheid op het gebied van wetenschap en technologie. Siddhartha slaagde voor ons allemaal. Siddhartha vond een manier om ons te helpen met ons lijden om te gaan, om vrede en geluk in ons dagelijks leven te genereren, om de banden van roem, rijkdom, macht en sensuele genoegens te overwinnen; evenals om de aard van geen geboorte, geen dood van al het bestaan aan te raken.

Vandaag vieren we de verschijning van Siddhartha op deze planeet. De meesten van ons aanbidden Siddhartha echter alleen als een allerhoogste heilige macht met het vermogen om ons te zegenen en ons te beschermen tegen gevaar. Niet veel mensen zijn in staat om het pad te bewandelen dat hij heeft bewandeld, om met lijden om te gaan, geluk te genereren, de communicatie te herstellen en het Nirvana in het huidige moment aan te raken. Ons boeddhisme van vandaag is meestal een boeddhisme van toewijding. Wat de Boeddha ons adviseerde – om dingen als roem en sensuele genoegens los te laten – vragen we hem nu toe te staan.

Het beoefenen van mindfulness, concentratie en inzicht, het bewandelen van het Edele Achtvoudige Pad als het pad van geluk in het huidige moment, is slechts een heel klein onderdeel geworden van het boeddhisme zoals het tegenwoordig wordt beoefend. We hebben niet de meest waardevolle delen van het spirituele erfgoed geërfd dat Siddhartha heeft nagelaten. Ons boeddhisme is gecorrumpeerd, niet in staat om zijn oorspronkelijke rol te spelen. We moeten ons hele hart inzetten voor de vernieuwing van het boeddhisme, zodat het zijn rol kan blijven spelen bij het creëren van vrede voor individuen, families, landen en samenlevingen. Door alleen toegewijd boeddhisme te beoefenen en onze hoofden de hele dag te midden van wierook te buigen, zullen we dat niet kunnen doen – en niet waardig zijn om afstammelingen van de Boeddha te worden genoemd – de Grote Overwinnaar van Kwellingen.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Geluk, Zorg Tags: achtvoudige pad, Thich Nath Hanh, vesak

Lees ook:

  1. Waar is Thay?
  2. Boeddhisten ontwaakt! Deel 1
  3. Geen geboorte, geen dood
  4. Geen dood, geen vrees (26) – Het is toch nog snel gegaan

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

05 jan
Cursus Leven met Sterven
5 jan 23
28 jan
Cursus leren mediteren
28 jan 23
29 jan
Vervolgcursus boeddhistische psychologie
29 jan 23
29 jan
Medicijnboeddha ceremonie | Live en Online
29 jan 23
29 jan
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
29 jan 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Erik Hoogcarspel – Een beter boeddhisme met fenomenologie

    gastauteur - 16 januari 2023

    De Boeddha heeft zich ook nooit 100.000 geboortes herinnerd. Als je een goede meditatie hebt dan kan het voorkomen dat er heel veel situaties van vroeger door je hoofd spelen. En dat zijn allemaal geboortes van een ik en de dood van een ik. Je ik is niks anders dan het volledig verwikkeld zijn in jouw situatie. En dat gebeurt ook in je meditatie.

    Periyar E.V. Ramasamy de hemelbestormer

    Kees Moerbeek - 15 januari 2023

    De maatschappelijke initiatieven van de zakenman Periyar maakten hem populair en zijn populariteit nam toe door zijn activiteiten in de lokale politiek. In 1919 sloot hij zich aan bij het Indian National Congress, maar verliet deze partij teleurgesteld in 1925, omdat volgens hem de partij alleen de belangen van de brahmanen diende. In 1925 richtte hij de Self-Respect Movement op en daarna de Vaikom Satyagraha. In datzelfde jaar ging hij zijn eigen politieke weg.

    De twee hersenhelften ondergaan een hiërarchie verwisseling

    Rob van Boven en Luuk Mur - 11 januari 2023

    Een vriendin brak haar voet op vier plaatsen en kwam thuis te zitten. Ze woont alleen en toen ze de thuiszorgmedewerkster vroeg een boterham te smeren voor haar, was het antwoord dat ze dit niet mocht doen volgens haar protocol.

    Paul Boersma – Meditatie en pijn

    Paul Boersma - 10 januari 2023

    We vermijden in het dagelijks leven het lijden door er instinctief omheen te gaan, of anders door het te negeren, er geen aandacht aan te schenken, het te onderdrukken. In het eerste geval gaat het om mogelijke toekomstige pijn, in het tweede om aanwezige pijn, waarbij het makkelijker is psychische dan lichamelijke pijn te negeren, en makkelijker om de pijn van anderen dan de eigen pijn te negeren. Vermijden en negeren: dit is de dierlijke kant van ons mens-zijn.

    Kan je jezelf dom leren?

    Rob van Boven en Luuk Mur - 5 januari 2023

    We hebben twee hersenhelften en deze hebben ieder een eigen manier om de wereld te begrijpen. De rechterhersenhelft (R.H.) beleeft de werkelijkheid rechtstreeks en de linkerhersenhelft (L.H.) maakt zich een voorstelling van de wereld en probeert vanuit die voorstelling de wereld te begrijpen. De wereldbekende psychiater en filosoof Iain McGilchrist* heeft er zijn levenswerk van gemaakt om de (samen)werking van deze twee asymmetrische hersenhemisferen te onderzoeken.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Dick – drie maal scheepsrecht
    • De Boeddhistische Blik zendt op 5 februari twee films uit – Letter to San Zaw Htway en Free as a monk
    • Haiku
    • Arabisch rijstgerecht Mejadra/mujadara
    • Geen dood geen vrees (55) – Een grafplek uitzoeken

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens