• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Achtergronden » Vesak – bericht van Thich Nhat Hanh uit 2013

Vesak – bericht van Thich Nhat Hanh uit 2013

16 mei 2022 door de redactie

Het beoefenen van mindfulness, concentratie en inzicht, het bewandelen van Het Edele Achtvoudige Pad als het pad van geluk in het huidige moment, is slechts een heel klein onderdeel geworden van het boeddhisme zoals het tegenwoordig wordt beoefend. Vandaag vieren we de verschijning van Siddhartha -de historische Boeddha- op deze planeet.

Koningin Mahamaya had een zeer gemakkelijke bevalling toen ze Siddhartha baarde. Op weg naar het huis van haar ouders om te bevallen, stopten zij en haar entourage om uit te rusten in de Lumbini-tuin. Tijdens een wandeling in de tuin voelde ze het moment van de geboorte aankomen. Ze hield een tak van de Aśoka-boom vast en terwijl ze stond baarde ze prins Siddhartha. Haar begeleiders ontvingen en verzorgden de baby prompt met de nodige apparatuur. Na de geboorte van Siddharta keerde koningin Mahamaya terug naar Kapilavastu. Sommige bedienden werden eerder naar huis gestuurd om zowel de moeders als de vaders kant van de familie op de hoogte te brengen van het goede nieuws.

Toen Yasodhara het leven schonk aan Rahula, de zoon van Siddhartha, ondervond ze echter veel moeilijkheden. Het was een langdurige bevalling. Soms werd gevreesd dat moeder en zoon de moeilijkste momenten niet zouden doorstaan. De koninklijke familie, waaronder Siddhartha, maakte zich grote zorgen. De collectieve angst energie was zo groot dat deze zich door het hele paleis verspreidde. Gelukkig is Yasodhara eindelijk bevallen van Rahula. We kunnen zien dat Siddhartha tijdens Yasodhara’s zwangerschap onrustig was en veel angst had. Hij was niet in staat om gelukkig te zijn in het huidige moment. Door zelf lijden te ervaren, getuige te zijn van het lijden van zowel de koninklijke familie als dat van de mensen in zijn land, was het voor Siddhartha niet mogelijk om te genieten van alle gunstige voorwaarden voor een luxueus en comfortabel leven. Yasodhara was zich bewust van Siddhartha’s kwellingen, maar ze wist niet hoe ze hem moest helpen. Het lijden in Siddhartha’s hart was ook doorgedrongen tot Yasodhara, evenals de baby Rahula. Mede daardoor kwam haar moeilijke bevalling.

Die beproeving van de bevalling droeg op de een of andere manier bij aan Siddhartha’s beslissing om het huis te verlaten op zoek naar zijn spirituele pad. Yasodhara begreep en accepteerde dit.

Gelukkig voor ons allemaal, was Siddhartha succesvol. Zijn succes was ook een groot succes voor de mensheid, vergelijkbaar met toen Neil Armstrong zijn eerste stap op de maan zette. Hij verklaarde dat het een grote stap was voor de mensheid op het gebied van wetenschap en technologie. Siddhartha slaagde voor ons allemaal. Siddhartha vond een manier om ons te helpen met ons lijden om te gaan, om vrede en geluk in ons dagelijks leven te genereren, om de banden van roem, rijkdom, macht en sensuele genoegens te overwinnen; evenals om de aard van geen geboorte, geen dood van al het bestaan aan te raken.

Vandaag vieren we de verschijning van Siddhartha op deze planeet. De meesten van ons aanbidden Siddhartha echter alleen als een allerhoogste heilige macht met het vermogen om ons te zegenen en ons te beschermen tegen gevaar. Niet veel mensen zijn in staat om het pad te bewandelen dat hij heeft bewandeld, om met lijden om te gaan, geluk te genereren, de communicatie te herstellen en het Nirvana in het huidige moment aan te raken. Ons boeddhisme van vandaag is meestal een boeddhisme van toewijding. Wat de Boeddha ons adviseerde – om dingen als roem en sensuele genoegens los te laten – vragen we hem nu toe te staan.

Het beoefenen van mindfulness, concentratie en inzicht, het bewandelen van het Edele Achtvoudige Pad als het pad van geluk in het huidige moment, is slechts een heel klein onderdeel geworden van het boeddhisme zoals het tegenwoordig wordt beoefend. We hebben niet de meest waardevolle delen van het spirituele erfgoed geërfd dat Siddhartha heeft nagelaten. Ons boeddhisme is gecorrumpeerd, niet in staat om zijn oorspronkelijke rol te spelen. We moeten ons hele hart inzetten voor de vernieuwing van het boeddhisme, zodat het zijn rol kan blijven spelen bij het creëren van vrede voor individuen, families, landen en samenlevingen. Door alleen toegewijd boeddhisme te beoefenen en onze hoofden de hele dag te midden van wierook te buigen, zullen we dat niet kunnen doen – en niet waardig zijn om afstammelingen van de Boeddha te worden genoemd – de Grote Overwinnaar van Kwellingen.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Geluk, Zorg Tags: achtvoudige pad, Thich Nath Hanh, vesak

Lees ook:

  1. Waar is Thay?
  2. Boeddhisten ontwaakt! Deel 1
  3. Geen geboorte, geen dood
  4. Geen dood, geen vrees (26) – Het is toch nog snel gegaan

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 4 juli 2022
    Open Les Kum Nye Yoga en Meditatie | Live op ma-di-wo
  • 4 juli 2022
    Online course The Twelve Links of Interdependent Origination
  • 5 juli 2022
    Open Les Kum Nye Yoga en Meditatie | Live op ma-di-wo
  • 5 juli 2022
    Boeddhisme en meditatie
  • 6 juli 2022
    Open Les Kum Nye Yoga en Meditatie | Live op ma-di-wo
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

‘Humor onttroont elke grootinquisiteur’

Kees Moerbeek - 3 juli 2022

Blasfemie kan een uiting van macht zijn, omdat hij die kwetst macht heeft over diegene (datgene) die wordt gekwetst. Hierbij komt superioriteit om de hoek kijken. De gekwetste gelovige is de enige die echter de macht van de blasfemist over hem kan opheffen door diens spot simpelweg te negeren.

Boekbespreking – Michael Bakoenin, God, de Staat en andere vormen van dictatuur

Erik Hoogcarspel - 30 juni 2022

Nog steeds, ook op de klimaatdemonstratie van 19 juni jl., ziet men groepen in het zwart geklede jongeren mee demonstreren die zich presenteren als vertegenwoordigers van het anarchisme. Deze groepen kunnen in het buitenland erg agressief optreden en zelfs banden onderhouden met extreemrechts. Vele oppassende burgers zien het anarchisme aan voor een uiting van jeugdige overmoed, die vanzelf wel zal overgaan. Hoe kun je immers een staat besturen zonder regering? Was het anarchisme niet een soort extreem communisme en hebben we niet gezien dat het communisme gewoon een slecht systeem is?

Boekbespreking – Renée Girard, de romantische leugen en de romaneske waarheid

Erik Hoogcarspel - 14 juni 2022

Volgens de literatuurwetenschapper René Girard (1923 – 2015) worden we juist niet als een uniek zelf geboren. Dit is volgens hem een romantische leugen waarmee we onszelf voor de gek houden. We ontwikkelen ons niet eens tot een uniek zelf, want in de regel worden onze keuzes niet gemotiveerd door een eigen unieke behoefte. We willen meestal graag hebben wat anderen al hebben, juist omdat die anderen dit willen hebben.

Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’

Joop Ha Hoek - 9 juni 2022

‘Wanneer precies weet ik niet meer, maar op een bepaald punt in mijn leven brak mijn kritische geest open. Ik kan me ook niet meer herinneren hoe en op grond waarvan, maar er brak een periode aan waarbij ik me serieus begon af te vragen: hoe kom ik aan het begrip god’? God zat in mijn hoofd als een vage, vormloze massa. Ik moest toen heel nuchter vaststellen dat het begrip ´god´ geen weten was, geen ervaring, maar mij door mensen in  mijn omgeving was aangepraat, in mijn geest was geplant. God was gewoon een implantaat.´

Hein Thijssen – ´Het leven is een schijtende merel´

Joop Ha Hoek - 9 juni 2022

‘Alleen voor een ontwaakte is het achtvoudige pad een natuurlijke zaak’

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  • Verlichting is de kous op je kop
  • ‘Humor onttroont elke grootinquisiteur’
  • Guy – Het begrijpen van de ware aard van de dingen
  • Ludo – Zijn
  • Taigu – De lijn en de cirkel

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens