• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Zuidkoreaanse boeddhistische tempel non en kok hoog op lijst beroemde restaurants

Zuidkoreaanse boeddhistische tempel non en kok hoog op lijst beroemde restaurants

4 april 2022 door de redactie

De Zuid-Koreaanse boeddhistische non Jeong Kwan (65) is dan wel geen professionele chef-kok, maar ze staat wel aan de top van een lijst van keukens van wereldklasse. Ze kreeg eerder deze maand de prestigieuze 2022 Icon Award van Asia’s 50 Best Restaurants en ze wordt omschreven als ‘een hoeder van de Koreaanse tempelkeuken’.

De culinaire non vindt dat koken niet over fancy zijn of pronken met moeilijke vaardigheden gaat, maar over één worden met de ingrediënten. Als zij aan het koken is denkt ze aan de ingrediënten alsof ze een deel van haar zijn. ‘Wanneer ik water en vuur gebruik om groenten te koken, heb ik het gevoel dat we één zijn geworden. Kortom, bij het koken is het belangrijker om de ingrediënten te begrijpen en een gerecht te creëren dat harmonieus is dan om technische vaardigheden toe te passen.’

Asia’s 50 Best Restaurants is ’s werelds belangrijkste restaurantranglijst en een invloedrijke gids voor restaurants in heel Azië. Voor de Icon Award van de ranglijst wordt gestemd door meer dan 300 culinaire leiders wereldwijd, zoals chef-koks en voedselcritici, en deze onderscheidt culinaire iconen die een opmerkelijke bijdrage hebben geleverd aan de restaurantbranche.

Koken is een onderdeel van mijn boeddhistische praktijk, legt Jeong Kwan uit. Zij gelooft dat haar beoefening relaties geluk zal brengen. In de afgelopen jaren heeft haar voedsel niet alleen vreugde gebracht aan haar en haar medemonniken, maar ook aan degenen buiten haar afgezonderde tempel.

Zeven jaar geleden proefde de Franse chef-kok en boeddhistische monnik Eric Ripert haar gerechten in de Baekyangsa Tempel in Zuid-Julla en nodigde haar uit naar New York te komen om voor geselecteerde gasten te koken in zijn restaurant Le Bernardin.

De Koreaanse tempelkeuken, een meer dan 1000 jaar oude keukenstijl, is strikt veganistisch en maakt geen gebruik van knoflook, ui, bieslook, prei of lente-uitjes. In de tempelkeuken gaat het om het bewaren van een kalme gemoedstoestand, en van de vijf ingrediënten wordt gezegd dat ze opwinding opwekken bij inname, volgens boeddhistische gebruiken.  Zij omschrijft tempelkeuken als een kookstijl die milieuvriendelijk is en het leven respecteert en ondersteunt. Maar ook als een medium om zichzelf te vinden.

Om haar eten toegankelijker te maken voor het publiek, openden Jeong Kwan’s culinaire leerlingen in 2019 een restaurant in de stad Suwon, op zo’n 40 kilometer afstand van Seoul.  Het restaurant, Doosoogobang, werkt volgens de kookfilosofieën van de non en gebruikt zelfs enkele specerijen en voedingsmiddelen die Jeong Kwan in de Baekyangsa tempel heeft gemaakt.

Bron BNN. Foto Tom Kluck.

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Boeddhistisch leven, Geluk, Gezondheid, Koreaans boeddhisme, Voedsel Tags: culinair, non, prijs, tempelvoedsel, Zuid-Korea

Lees ook:

  1. Je bent wat je eet maar hoeveel mensen veranderen eigenlijk hun eetgewoontes?
  2. Zuid-Korea – boeddhistische monniken protesteren tegen geweld in Birma
  3. Ken het verschil tussen prijs en waarde
  4. Tibetaanse non Gyang Lhamo voedt zwerfhonden in Gaya sinds corona lockdown

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken
    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer
    • ‘Politiek signaal’ Veldkamp helpt Palestijnen in Gaza niet
    • B’eter Groene goddelijke salade

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.