In de Tibetaanse boeddhistische traditie is de volledige nonnenwijding (bhikshuni) nooit ingevoerd. Elke non is dus een novice. Wil deze toch een volledige wijding, dan moet ze uitwijken naar een land waar deze traditie wel bestaat. Voor Diane Perry, beter bekend als Jetsunma Tenzin Palmo, was dit Hongkong.
Diane Perry ( geboren 1944 ) groeide op in London. Op 18 jarige leeftijd verklaarde ze zichzelf ‘boeddhist’ en twee jaar later, in 1964, vertrok ze naar India op zoek naar een spiritueel leraar. Daar ontmoette ze de 8ste Khamtrul Rinpoche die haar leraar werd. Gedurende zes jaar verbleef ze als enige vrouw in zijn klooster.
Tijdens een gesprek met een van de Togden (de ‘yoga-elite’ van de Tibetaanse Drukpa Kagyu traditie) zei deze haar:
“Jij denkt vast dat Togdens zich alleen maar met heel verheven, geheime en esoterische zaken bezighouden en dat jij pas werkelijk verder zou komen als je de kans kreeg om dezelfde training te ondergaan. Ik kan je vertellen dat ik niets doe dat jij ook niet zou kunnen. Het enige verschil is dat ik het doe en jij niet”.
Tenzin’s besluit stond vast, ze moest op zoek gaan naar een manier om haar praktijk te verdiepen. Dit resulteerde in een verblijf van twaalf jaar (waarvan drie jaar in volledige afzondering) in een grot in de Himalaya.
[ Deze periode wordt beschreven in het boek van Vicki Mackenzie “Cave in the Snow”. In het Nederlands uitgegeven onder de titel “Innerlijk vuur, een westerse vrouw op het pad naar Verlichting”. Ook is er een film “Cave in the snow”, die het leven van Tenzin Palmo beschrijft. ] (1)
Door omstandigheden (o.a. het politiebevel om India te verlaten, omdat haar visum reeds lang verlopen was) vertrok ze uit India en belandde uiteindelijk terug in Europa waar ze in verschillende dharmacentra les gaf. Stilaan ontpopte ze zich als spreekbuis voor de rechten van de boeddhistische non en de vrouw in het algemeen.
In een interview zei Tenzin Palmo eens dat ze de gelofte had gedaan om de verlichting te bereiken in de vrouwelijke vorm; ongeacht hoeveel levens er voor nodig zouden zijn. Dit is een uitspraak die lijnrecht staat tegenover de gangbare Tibetaanse boeddhistische traditie, waar in de teksten staat dat de verlichting enkel kan bereikt worden in een mannelijk lichaam. Het beste dat een vrouw tijdens haar leven kan doen is verdienste verzamelen ( lees: goed karma opbouwen) en de wens uitspreken om in een volgend leven als man geboren te worden. Deze gedachtenkronkel heeft zijn ingang in Tibet gevonden mede door de teksten van Indiase leraren en werd door latere, mannelijke leraren niet in vraag gesteld en zonder problemen overgenomen.
Om een concreet voorbeeld van zulke tekst te geven citeer ik een passage uit de ‘Sutra van de medicijnboeddha’. Toen deze Boeddha nog een Bodhisattva was legde hij twaalf geloften af die hij zou nakomen zodra hij de verlichting zou bereiken. De meeste van die geloften gaan over het genezen van ziekten en het verlossen van lijden. Maar in de achtste gelofte zegt de Bodhisattva:
‘In een volgend leven, als ik de verlichting bereikt zal hebben; als er dan vrouwen zijn die zich beknot of belemmerd voelen door de vele nadelen van een vrouwelijke vorm en de wens uiten om deze vorm los te laten, zullen zij, na het horen van mijn naam in een volgend leven herboren worden in de mannelijke vorm.’ (2)
Over de vrouwonvriendelijkheid van Indiase leraren lezen we in het boek ‘Innerlijk vuur, een westerse vrouw op het pad naar verlichting’ het levensverhaal van Tenzin Palmo het volgende (pag. 76 ):
‘De Boeddha heeft nooit ontkend dat vrouwen de verlichting konden bereiken. Hij sprak wel over ‘de tweeëndertig plekken in het menselijk lichaam’ waarop meditatie zich moet richten om de obsessie voor het menselijk lichaam los te laten. (…)
Maar de latere geschriften hingen een andere visie aan. Bij Nagarjuna en Shantideva richt deze meditatieoefening zich alleen op het vrouwelijk lichaam. De meditatiebeoefenaar moet zich concentreren op de onreinheid van het vrouwelijk lichaam!
De Boeddha was werkelijk verlicht en zag de dingen zoals ze waren. Maar anderen misbruikten zijn inzichten om hun eigen ideeën kracht bij te zetten. De woorden van de Boeddha werden niet gebruikt om onze obsessie met het menselijk lichaam te doorbreken, maar om walging voor vrouwen op te roepen.’ (…)
Op een andere plaats in het boek vraagt Tenzin Palmo aan haar leraar die haar onderwijst dat een vrouw de verlichting niet kan bereiken:’ Waarom is een penis voor de verlichting zo belangrijk?’
In de film “Cave in the snow” zegt Tenzin Palmo iets gelijkaardigs tegen de Dalai Lama die toegeeft dat beide leraren (Nagarjuna en Shantideva) de minachting voor de vrouw in het Tibetaanse boeddhisme gestimuleerd hebben. Hij zwakt dit wel af door te zeggen dat deze visie cultuurhistorisch gebonden is en dat in latere teksten gezegd wordt dat een vrouw die ver gerealiseerd is ‘mentaal’ van geslacht verandert en dus toch als man de verlichting bereikt (!).
Ook in een uitzending van de Boeddhistische Omroep Stichting (‘Vrouwen en het Boeddhapotentieel’ 2008) bevestigt de Tibetaanse non Jampa Tsedroen (Carola Roloff, van Duitse origine) dat er in de teksten uit India afkomstig [ Nagarjuna wordt hier niet bij naam genoemd] staat dat een vrouw nooit de verlichting kan bereiken. Ook komt er een Tibetaanse lama (Geshe Dawa) aan het woord die uitgebreid spreekt over de onreinheid en minderwaardigheid van de vrouw.
Ondertussen blijft Tenzin Palmo kampen tegen deze eeuwenoude vooroordelen.
- ‘Innerlijk vuur, een westerse vrouw op het pad naar verlichting’ Vicki Mackenzie uitg. Luitingh-Sijthoff 1999.
- ‘Sutra of the Medicin Buddha’ Ven. Hsing Yun Buddha’s Light Publishing 2002.
G.J. Smeets zegt
André
Het zijn enkel de mensen met een penis die menen dat je alleen met een penis het licht kan zien. Voor zover ik weet zijn er geen mensen met een vulva die menen dat je alleen met een vulva het licht kunt zien. En dan hebben we het maar niet over hermafrodieten of transgenders. Heeft de Dalai Lama en consorten voor die mensen ook een portefeuille met lullige smoesjes op de plank liggen?
A.D. Huizinga zegt
Wordt in de Lotus Sutra niet gezegd dat vrouwen verlichting kunnen bereiken?
Met het verhaal van de dochter van de drakenkoning die verlichting bereikt voor de ogen van de mannelijke volgelingen van de Boeddha, die haar eerst bespotten.
R VDBroucke zegt
Dag,
Welke zijn de 32 plaatsen? Wie kan mij deze aanduiden. Dank u.
Hij sprak wel over ‘de tweeëndertig plekken in het menselijk lichaam’ waarop meditatie zich moet richten om de obsessie voor het menselijk lichaam los te laten.
Groetjes, RV
Piet Nusteleijn zegt
Deze stelling is gewoon achterhaald ,fout, flauwekul. Wat een gekkigheid, te plat voor woorden, onheilig. Mannen en vrouwen waren toen nog niet gelijkwaardig.
Joop Ha Hoek zegt
Mannen en vrouwen zijn nog steeds niet gelijkwaardig, kijk maar naar hun salarissen, vaak lager dan die van mannelijke collega’s voor het zelfde werk. Is de Dalai Lama een vrouw, was Thich een vrouw? Ik had wel een vrouwelijke boeddhistische leraar tot ze er uit werd gebonjourd door de organisatie. Een man was haar opvolger. Kom eens met voorbeelden, Piet, over de gelijkwaardigheid van mannen en vrouwen in het boeddhisme.
Piet Nusteleijn zegt
Ik ken geen voorbeelden van huidige gelijkwaardigheid tussen mannen en vrouwen binnen het boeddhisme. De enige religie die (ik ken) die dat wel in haar leer uitdraagt is het Baha’i geloof. Binnen al die oude religies staat de man boven de vrouw. Alleen al om deze reden kan je ze achter je laten.
Wat allereerst erkent moet worden dat religies een door mensen bedacht iets is. Een hogere autoriteit dan de mens bestaat niet. Wanneer dit gezien wordt en erkent wordt praten we verder.
Ujukarin zegt
Om het beeld te kompleteren: de Boeddha had, en erkende, tientallen verlichte vrouwelijke volgelingen (nonnen). O.a. Dhammadinna en zijn tante Gotami.
Dus de patriarchale dimensie zit vooral in latere teksten/tradities in India, Tibet, Sri Lanka of waar dan ook. (Niet alle, gelukkig noemt ook de Lotus soetra zoals boven genoemd verlichte vrouwen.) En de dimensie wordt inderdaad door elke moderne boeddhist, M of V, als achterhaald gezien…
With folded palms,
Nirvair Kaur Curtis de Ruiter zegt
Er zullen wellicht nog vele jaren nodig zijn om deze ongelijkheid te overstijgen.
Herinner me nog het moment dat ik werd verzocht om naast het pad te wachten totdat een groupje jonge novices …in het woudklooster waar ik verbleef…waren gepasseerd. Met gevouwen handen en gebogen hoofd lieten de vrouwen en ik hen passeren.
De feministe en de sinds velen jaren Boedhistische lerares binnenin me kwam naar boven in een lichte vorm van ongeloof… De vraag of er werkelijk zo weinig bewustzijn was naar de gelijkheid van mensen in diegene die soms 20 of 30 jaar in kloosters verblijven…mediteren en de geschriften bestuderen.
Klaarblijkelijk niet…want er is nog steeds de verankering van de patriarchale hierarchy in vele stromingen binnen het Boedhisme. Dat dit veelal vanuit het oosten zoals India en Tibet nog steeds door sommige leraren ( mannelijke vooral) niet onder de aandacht is gebracht laat duidelijk zien dat we nog ver te gaan hebben.
De belangrijkheid van het hebben van een mannelijk geslachtsdeel of uberhaubt geslachtsdelen lijkt een typisch Indiaas gegeven.. Tijdens een eerste retreat met Goenka kwam ik na een aantal uren tot de ontdekking dat tijdens het z.g. scannen van het lichaam we de aandacht van de buik direct naar de benen moesten brengen. Dacht eerst nog dat mijn mind het had overgeslagen, maar werd me snel bewust dat het in de daarop volgende meditaties hetzelfde was…Geen genitalia tijdens deze meditatie retreate! Hahaha…belachelijk, als het niet zo serieus was!
Het verklaard misschien waarom er ieder jaar tussen de 30 en 50 duizend Indiaase vrouwen en meisjes verkracht worden..Waarom er geen of nauwelijks vrouwelijke leraren zijn..laat staan vrouwelijke Boedhas.
Want wat onteigent is, gaat een leven op zichzelf leven!
Het is misschien tijd om verder los te komen van geschriften en alles wat er duizenden jaren geleden (door mannen) op papier werd gezet…en meer van onze beoefening en study met begeleiding van vrouwelijke leraren te ondernemen.
May all beings be Happy, Healthy and Holy
Nirvair Kaur Curtis de Ruiter