• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Omgaan met emoties: Vergeet het zelf perfectie-project

Omgaan met emoties: Vergeet het zelf perfectie-project

6 januari 2022 door Elja Stoel

Mensen vragen hoe ze kunnen omgaan met emoties. Het is al moeilijk genoeg om met de dingen buiten ons zelf om te gaan, zonder bezig te moeten zijn, het te moeten uithouden met wat in ons opkomt. Wanneer we zeggen ‘omgaan met’ bedoelen we oplossen, of controle hebben over. We denken: Hoe kan ik mijn emoties oplossen? Dit betekent: Hoe kan ik alleen die emoties hebben die ik wil en nooit degene die ik naar vind?

Auteur David Brazier ~ vertaling Elja Stoel

In boeddhistische terminologie is emotie samudaya. Dit is een woord uit het Sanskriet en betekent ‘dat ze opkomen’. ‘Ud’ betekent ‘op’. Udaya betekent ‘ze komen op’. En sam betekent dat ‘ze opkomen met iets’. Met wat? Dukkha. We kunnen dukkha de schuld geven. Wat is dukkha? Jij bent. Ik ben. We zijn allemaal.

Dukkha is soms weergegeven als lijden, of beproeving of ontevredenheid – in feite heeft niemand een perfecte vertaling gevonden. Dukkha is wat opkomt en je vertelt: Je ben nog steeds in leven. De meeste mensen houden daar niet zo van.

Verstoring

We kunnen zeggen dat dukkha verstoring is. Dukkha is verstoring. Dukkha is ook geen-verstoring. Wanneer we niet verstoord worden zijn we bang voor verveling. We worden vlak. En dat vinden we niet plezierig. Wanneer je mensen in een cabine met aangenaam warm water stopt, voelt dat gedurende ongeveer twintig minuten erg fijn aan. Maar dat genotsgevoel ebt weg, zelfs als men betaald krijgt om zolang men wil in dat warme water, in die cabine te blijven, gaan de meesten al gauw smeken of ze er uit mogen.

Nietsdoen doet pijn. Dus we houden niet van geen-verstoring. Maar we houden ook niet van verstoring, omdat het ons vertelt dat we niet in controle zijn over wat er gebeurt.

Liever een rots zijn?

Niet alleen hebben we geen controle, maar we zijn ook nog in leven. Zonder controle zijn, zou niet zo erg zijn als je een rots bent, toch? Rotsen kennen geen emoties. Dus het meest fundamentele dat emoties ons vertellen is dat we nog steeds in leven zijn. Je bent nog steeds menselijk.

Er zijn vormen van spiritualiteit die er naar streven om mensen zich als een rots te laten gedragen. Dit is een van de redenen waarom mensen beginnen met meditatie. Zitten als een rots. Maar dit is niet wat Boeddha zich voorstelde over hoe meditatie zou moeten zijn. Misschien is dit wel de reden waarom er oorspronkelijk een taboe ruste op het maken van boeddhabeelden. De oorspronkelijke, originele uitbeelding van de Boeddha was ruimte – een lege stoel, een gezegde, of voetafdrukken. Ruimte heeft mogelijkheden. Een rots is… nou ja, een rots.

De Spock schijnredenering

Dus het oplossen van je emoties zou kunnen betekenen dat je niet langer bent wie je bent? Dat zou goed kunnen zijn, toch? Als je volgens deze redenering een ruimtewezen bent, zou je misschien de hele tijd gelukkig zijn. In feite hoef je dan niet naar de planeet Vulcan te gaan- een fictieve planeet uit het universum van de televisieserie Star Trek. Er zijn drugs die dat effect geven, maar we weten allemaal dat de gevolgen van drugsgebruik nare consequenties of zelfs de dood tot gevolg kunnen hebben.

In feite zou een echte bewoner van planeet Vulcan, als die al zou bestaan, een levend wezen zijn en daarom emoties hebben. Verstoring en geen verstoring op planeet Vulcan mag dan een beetje anders zijn, maar niet heel anders dan voor ons. Leven is dukkha, samudaya. Het is universeel, niet alleen voor mensen maar ook voor schapen, kakkerlakken, vogels en geen twijfel mogelijk, ook voor dinosaurussen, toen die nog leefden – dukkha, samudaya, dat is het leven.

Zoveel mogelijk leven

Wat is er nu echt nodig? Wat gevraagd wordt is niet om minder te leven, hoe zou je dat ook moeten doen. Wat echt nodig is, is meer te leven. In feite kan je niet meer leven hebben dan je hebt gekregen, maar je kan stoppen met proberen een rem te zetten op dat leven.

Je kunt het raam openen en de levenswind laten waaien door de ruimte, de kamer waarin je je verbergt.

Misschien vind je dat gevaarlijk, denk je dat er een tijger door het raam zal springen en je op zal eten of dat een tsunami je zal overspoelen zodat je verdrinkt. Deze ideeën zouden op kunnen komen. De tijger zou je kunnen verrassen. Maar dan heb je tenminste een moment van echt puur leven gehad, voordat je wordt opgegeten. Meer waarschijnlijk is het, dat een hele schare verschillende dingen door het raam naar binnen dwarrelt en op je af komt- goed, slecht en neutraal.

Verban de dam

Weet je, zoeken naar geluk brengt je van de regen in de drup. Geluk is een af en toe voorkomend verschijnsel in het leven. Het Engelse woord ‘happiness’ lijkt dit al uit te willen drukken: ‘Hap-piness’ betekent ‘het is iets dat gewoon gebeurt’. Er naar zoeken betekent proberen de stroom, de rivier van het leven te onderbreken. Je kunt proberen een dam in de rivier van het leven te bouwen, maar je kunt het water niet voor altijd tegenhouden.

De reden dat we bang zijn voor de innerlijke tsunami is dat we weten dat we al te veel ingedamd hebben. Als we ons leven gewoon hadden laten stromen als een natuurlijke rivier, dan was er nooit de mogelijkheid van een muur van water ontstaan, waar we zo bang voor zijn. De reden dat veel mensen soms bang zijn om ‘nee’ te zeggen is dat ze veel meer willen zeggen dan alleen maar nee. Ze zijn bang dat de dam doorbreekt, bang om overspoeld te worden. Het is de innerlijke, moorddadige woede die ze dreigt te overmeesteren. Om dat te voorkomen spelen ze toneel, er verschijnt een gemaakte lach op hun gezicht en ze zeggen beleefde dingen, die haaks staan op wat ze werkelijk denken en voelen. De dam wordt hoger en hoger. Wees op je hoede voor mensen bij wie dit speelt. En misschien zijn we zelf wel een van deze mensen.

Dharma onderzoek

Wat beveelt het boeddhisme aan? Studie. Onderzoek. Denk niet dat je het al weet. Ga door met verkennen. Je weet nooit wat zich om de hoek bevindt. Herinner je de lessen en studietijd. Herinner je je dat de boeddha’s je accepteren precies zoals je bent, het is gewoon te gek. En bestudeer wat en wie je bent en wat zich voordoet in je leven.

De wereld van de boeddha’s bevat veel meer dan we ons kunnen voorstellen. Wees bereid om je te laten verassen. Dat is alles. Onderzoek. Ontdek de werkelijkheid. Ja, dat is alles. – en ik bedoel niet onderzoeken zodat je kunt veranderen. Ik bedoel niet ontdekken om toe te dekken. Wat ik wil zeggen is: zie wat er echt is. Vergeet het zelf-perfectie project en neem het gewoon zoals het is.

Misschien vindt je veel hebberigheid, of dwangmatige gewoontes, ben je wanhopig, angstig. Hoe dan ook, het is wat het is. Het is leven. Het is mens zijn. Menselijk zijn is beter dan onmenselijk zijn.

Stop niet

Wanneer je je onderzoek hebt gedaan, onderzoek dan nog meer. Je bent nooit klaar. Dat vraagt natuurlijk om vertrouwen. Weet dat gedurende dat onderzoek de boeddha’s toekijken en schuddebuiken van het lachen. Maar het is een vriendelijk lachen. Ze lachen omdat je een beetje dichterbij hen komt.

Een boeddha is niets speciaals. Dat is wat ze zo bijzonder maakt. Ze zijn levend. Misschien ben je verdrietig omdat je moeder stervende is. Welke emotie zou je anders moeten tonen? Misschien ben je angstig omdat je baan, je sociale positie bedreigd wordt. Dat is normaal. Je kunt je afvragen: Wat is het ergste dat er kan gebeuren? Dan zal je handelen naar wat de situatie van je vraagt. Omgaan met de situatie, is echt iets anders dan proberen de emoties op te lossen.

Oplossen door niets op te lossen

Er zijn extreme situaties waarin de emotie zo sterk zijn dat ze je letterlijk verlammen. Dat gebeurt soms. Als je verlamd bent, dan ben je verlamd. Er is niets om je voor te schamen, het zal weer voorbij gaan. Je zult je realiseren, je herinneren, dat elk gevoel, elke emotie je iets heeft te leren- het is iets onverwachts. Dus onderzoek en ga door met onderzoeken. Wat er ook gebeurt, ga door met leren. Jezelf bestuderen is ook leren over de ander. Wanneer je je zelf echt kent, dan zal je niet zo bezorgd zijn om jezelf – je blijft leren, het leven gaat door met zijn lessen.

Dus, onderzoek het echte leven. En als je iets ontdekt, elementen van dat echte leven, maak dan hier de basis van voor meer onderzoek. En onthoud: De manier om emoties op te lossen is door ze niet op te lossen. Wanneer het leven op je deur klopt zeg niet: ‘Buitenaardse wezens zijn hier niet gewenst, maar kom binnen en geef me les – ik heb nog iets te leren.’

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme Tags: David Brazier, Elja Stoel, emoties, leven, Pali-canon

Lees ook:

  1. Omgaan met emoties: Vergeet het zelf perfectie-project
  2. Liefde en bestemming – Asvaghosa’s wijze
  3. Punyayashas – religieus maar geen heilig boontje
  4. Nagarjuna de grondlegger van het Mahayana boeddhisme

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Shaggy zegt

    6 januari 2022 om 21:04

    Wel een goed stukje dit.

    Mensen zeggen vaak: je wilt toch gelukkig zijn!

    En eigenlijk weet ik het niet, of ik dat wel wil. Het klinkt vreemd. Maar dat is
    wel mijn eerste reactie daarop.

    Het is wel lekker, om ongelukkig te zijn en alleen. Lekker knus. Heel paradoxaal. Geen
    gezeur aan je hoofd, geen gedoe.

    Daarnaast ben ik ook gewoon heel vaak niet ongelukkig, maar ook niet echt gelukkig. Je kan het geluk
    alleen niet echt zoeken. Ik denk dat mevrouw hier gelijk in heeft. Zodra je het gaat zoeken, loop je
    achter de feiten aan.

    Ik heb veel geld, een goede baan, een huis, een vriendin, een gezin, ik ben gelukkig!

    Is dat écht zo? Of vind het westen/de liberale cultuur, dat je nu gelukkig zou moeten zijn?

  2. Mieke zegt

    7 januari 2022 om 08:53

    Helder stukje tekst. Emoties komen en gaan en kunnen behoorlijk ontwrichtend zijn voor mijzelf en/of mijn omgeving. Het boeddhisme nodigt uit tot onderzoek, reflectie. Daar ligt voor mij het antwoord. Ik weet dan dat er een keuze is, hóe ik ga antwoorden. Dan voel ik mij geen speelbal meer van emoties die schade berokkenen. Dit klinkt eenvoudiger dan het is. Het betekent soms hard werken maar het loont!

  3. Marlie zegt

    7 januari 2022 om 09:25

    Deze tekst kwam voor mij op het juiste moment, net na een behoorlijk emotionele uitbarsting. Ik voelde me machteloos en het is juist die machteloosheid die ik moet accepteren.

Primaire Sidebar

Door:

Elja Stoel

Schrijver en vertaler. met ervaring in zen en Reine Land boeddhisme. Wonend op La Ville au Roi (Eleusis), het spirituele toevluchtsoord van David Brazier. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.