Zo heb ik het mij voorgesteld. Op een keer verbleef de Gelukkige in Silicon Valley. Daar sprak hij de bhikkhus aldus toe: ‘Bhikkhus.’ ‘Eerwaarde heer,’ antwoordden ze.
‘Deze dingen moeten niet gecultiveerd worden met betrekking tot Facebook door iemand die weg is gegaan. Welke dingen? Gedachten van hebzucht, gedachten van afkeer, onwetendheid van filterbubbels. Iemand die het achtvoudige pad betreden heeft, houdt zich niet bezig met het plaatsen van individu-views, noch hunkert hij naar ‘likes’, noch heeft hij de verwaandheid ‘ik deel’.
‘Bhikkhus, wanneer een niet geïnstrueerd persoon met zijn apparaat een post gewaarwordt, die een advertentie is, een TED Talk, een indrukwekkende krantenkop, dan komen gedachten van hebzucht in hem op. Waarom? Hier, bhikkhus, geeft een niet geïnstrueerd persoon ongepaste aandacht aan het teken van onmiddellijke, magische oplossingen. Dus, wanneer een niet geïnstrueerd persoon een bericht met zijn apparaat gewaarwordt, dat een advertentie is, een TED Talk, een indrukwekkende krantenkop, komen er gedachten van hebzucht in hem op.
‘Bhikkhus, wanneer een niet geïnstrueerd persoon een bericht met haar apparaat gewaarwordt, dat een tirade is, een alarmistisch artikel, een indrukwekkende krantenkop, dan komen er gedachten van afkeer in haar op. Waarom? Hier, bhikkhus, geeft een oningewijde ongepaste aandacht aan het teken van fatalisme. Dus, wanneer een oningewijde met zijn apparaat een bericht gewaar wordt, dat een tirade is, een catastrofistisch artikel, een indrukwekkende krantenkop, dan komen er in haar gedachten van afkeer op.
‘Telkens wanneer een oningewijde online gaat, staat Mara naast hem.
‘Bhikkhus, wanneer een edele discipel met zijn apparaat een post gewaar wordt, die een advertentie is, een TED Talk, een indrukwekkende kop, dan overdenkt hij aldus: dit is schadelijk, het leidt tot hunkering, tot hernieuwde frustratie en zoeken, het belemmert wijs handelen, het ontneemt vrijheid. Hier, bhikkhus, ziet een edele discipel veel gevaar en schenkt de nodige aandacht aan het teken van onbevredigdheid. Hij is vervuld van gedachten van tevredenheid en legt zich toe op de training, ijverig, helder begrijpend en opmerkzaam.
‘Bhikkhus, wanneer een edele discipel met haar apparaat een bericht gewaar wordt, dat een tirade is, een alarmistisch artikel, een indrukwekkende kop, overdenkt zij aldus: dit is schadelijk, het leidt tot woede, bitterheid en wanhoop, het belemmert wijs handelen, het leidt weg van vrede, juist spreken en vrijheid. Hier, bhikkhus, geeft een edele discipel, die weinig voordeel ziet, gepaste aandacht aan het teken van onbevredigdheid. Zij is vervuld van gedachten van vriendelijkheid en wijdt zich aan de training, ijverig, helder begrijpend en opmerkzaam.
‘Wanneer zij online gaat, is een edele discipel voorzichtig om in de gepaste weide te verblijven. Het leven van de apparaatdrager is stoffig, vol filters en meldingen, maar het leven dat voortgaat is wijd open.’
Dit is wat de Fortuinlijke zei, en de bhikkhus verheugden zich in de woorden van de Fortuinlijke, en deelden ze op sociale media.